Wellmobile służy dobrostanowi pracowników

0
1543

Postęp technologiczny to istotny element zmian i rozwoju w wielu obszarach, również w systemie ochrony zdrowia. Celem transformacji cyfrowej jest odpowiedź na ograniczone zasoby, rosnące koszty, poprawa efektywności oraz oszczędność czasu – zarówno lekarzy, jak i pacjentów.

Chcąc oferować nowoczesne usługi, należy uwzględniać możliwości, które dzisiaj daje nam technologia. Przy projektowaniu rozwiązań, z których mogą dziś korzystać nasi pacjenci, zależało nam, aby zbudować komplementarny cyfrowy ekosystem usług medycznych dostępnych dla pacjentów korzystających z opieki medycznej PZU Zdrowie. Jego centrum stanowi mojePZU, gdzie pacjent może zarządzać swoimi usługami.

Portal mojePZU

Portal daje możliwość umówienia i odwołania wizyty, zapewnia dostęp do historii wizyt, pozwala na dołączenie dokumentów medycznych przed wizytą, oferuje pełną sekcję dokumentacji medycznej, gdzie dostępne są zalecenia, skierowania, e-recepty i wyniki badań, oraz pozwala na ponowne zamówienie e-recepty w ramach kontynuacji leczenia.

– Dbając o doświadczenia naszych pacjentów, dostarczamy niestandardowych rozwiązań, które wykraczają poza tradycyjne usługi online. Dlatego na etapie umówienia wizyty wspieramy pacjenta w dokonaniu wyboru, z jakim specjalistą powinien się skonsultować. W tym celu wykorzystujemy system rekomendacyjny oparty na samouczącym się algorytmie, który dodatkowo, oprócz wsparcia w wyborze specjalisty, szacuje prawdopodobieństwo wystąpienia jednostki chorobowej na podstawie objawów wskazanych przez pacjenta.

Drugim istotnym udogodnieniem, z którego pacjenci mogą skorzystać po zrealizowaniu konsultacji, jest możliwość zamówienia leków do wybranej przez siebie apteki. Pacjent dokonuje rezerwacji online, nie musi osobiście lub telefonicznie potwierdzać dostępności leku w aptece. Podczas dokonywania zamówienia może dodać inne produkty, np. probiotyki w przypadku antybiotykoterapii. Oba rozwiązania są ułatwieniem dla naszych pacjentów i uzupełnieniem tradycyjnych usług – mówi Tomasz Łakomy, dyrektor ds. zarządzania efektywnością sieci sprzedaży i portfelem PZU Życie SA i dyrektor ds. rozwoju sieci sprzedaży PZU Zdrowie SA.

Rozwój usług cyfrowych

Planujemy dalej rozwijać obszar usług cyfrowych, które wspierają proces leczenia i profilaktykę zdrowotną. Ciągle obserwujemy rynek i jesteśmy otwarci na współpracę ze startupami, aby wdrażać nowe rozwiązania wspierające zarówno pacjentów, jak i personel medyczny. Obecnie testujemy kilka rozwiązań, które chcielibyśmy włączyć do naszej oferty.

Oprócz współpracy z zewnętrznymi partnerami wewnętrznie kreujemy nowe usługi, a następnie je wdrażamy. PZU Zdrowie od lat specjalizuje się w usługach z obszaru zdrowia psychicznego. Nasi specjaliści udzielają konsultacji stacjonarnych i telemedycznych pacjentom, realizują działania z obszaru psychoedukacji oraz interwencji kryzysowych.

Pandemia, inflacja i wojna za wschodnią granicą to istotnie czynniki, które w ostatnich latach wpłynęły negatywnie na nasze zdrowie, szczególnie psychiczne. Dlatego dostrzegamy, jak ważną rolę odgrywa dzisiaj profilaktyka zdrowia psychicznego. Z danych ZUS wynika, że w 2023 r. 11% wszystkich zwolnień lekarskich o łącznej długości 26,1 mln dni dotyczyło zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Chcemy wspierać naszych pacjentów, wiedząc, jak ważne jest wzmacnianie jednostki w tym obszarze.

Jako PZU Zdrowie wiemy również, jak istotne jest dbanie o dobrostan fizyczny pracowników, oraz zauważamy istotną rolę edukacji w zakresie profilaktyki zdrowotnej. Dostęp do tej wiedzy powinien być powszechny, z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Dlatego działania te powinny odbywać się online i bazować na szerokiej edukacji, motywacji i budowaniu zaangażowania. Różnorodna wiedza powinna odpowiadać na różne potrzeby pracowników, niejednokrotnie znacznie różniących się od siebie.

Platforma wellbeingowa

Dlatego z początkiem roku PZU Zdrowie uruchomiło platformę wellbeingową Wellmobile, która wspiera pracodawców w powyższych działaniach. Wellmobile gwarantuje dostęp do merytorycznych treści tworzonych przez ekspertów PZU Zdrowie – lekarzy, fizjoterapeutów, psychologów i dietetyków. Treści w formie artykułów, podcastów i filmów podzielone są na siedem kategorii: Zdrowie, Odżywianie, Aktywność fizyczna, Relacje, Dobrostan psychiczny, Rozwój i Relaksacja. Regularne korzystanie z platformy może pomóc jej użytkownikom utrzymać dobre nawyki zdrowotne, poprawić kondycję fizyczną i lepiej radzić sobie ze stresem. Planowany jest dalszy rozwój platformy o nowe funkcjonalności dla użytkowników.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie PZU Zdrowie wynika, że oferowanie przez pracodawcę platformy jako benefitu pracowniczego wyróżni tę ofertę na tle pozostałych (38%), a ponad połowa pracowników zadeklarowała, że chętnie korzystałaby z takiego rozwiązania.

Choć rośnie ogólna świadomość zdrowia w społeczeństwie, większość uczestników badania deklaruje brak znajomości pojęcia wellbeing (81%). Kojarzone jest ono przede wszystkim z dobrym samopoczuciem pracownika (52%), dobrostanem (27%) i work-life balance (17%). Jako sposoby poprawiające jakość życia pracownicy najczęściej wskazują: odpoczynek i relaksację (53%), dążenie do poprawy zdrowia fizycznego (51%) oraz dbałość o dobrostan psychiczny (49%). Jednocześnie tylko 1/3 badanych pracowników ocenia swój dobrostan psychiczny bardzo dobrze lub dosyć dobrze, a prawie połowa poniżej tego poziomu. Tym bardziej kluczowa jest rola pracodawcy w uświadomieniu pełnego zakresu tematów i możliwości, które niesie ze sobą wellbeing.

– Platforma Wellmobile jest odpowiedzią na zmieniające się potrzeby pracowników i pracodawców. Chcemy wspierać naszych klientów w budowaniu środowiska pracy, które dba o dobrostan psychiczny i zdrowy styl życia pracowników. Dlatego oprócz pakietów medycznych chcemy włączyć do oferty nowy produkt, wspierający obszar profilaktyki zdrowotnej.

Wiemy od naszych klientów, że Wellmobile jest istotnym elementem, który wspiera strategię działów HR, obszar ESG i budowanie kultury organizacyjnej opartej na zaangażowaniu – mówi Aneta Sobczyńska, dyrektorka Biura Usług Cyfrowych i Produktów Zdrowotnych PZU Zdrowie.