9 lipca do konsultacji publicznych i uzgodnień resortowych trafił projekt nowelizacji Kodeksu cywilnego, ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Jego celem jest ułatwienie prowadzenia działalności ubezpieczeniowej poprzez umożliwienie zakładom ubezpieczeń i ubezpieczającemu przesyłanie informacji, za zgodą i na życzenie klienta, również pocztą elektroniczną.
Proponowane zmiany są wynikiem realizacji jednego z postulatów inicjatywy SprawdzaMY, którego celem jest przygotowanie i zaproponowanie pakietu rozwiązań w zakresie deregulacji, uproszczeń i ułatwień obrotu gospodarczego. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu, w jej ramach zauważono, że problemem jest konieczność złożenia „podpisu odręcznego” oraz wymóg „na piśmie”.
Dlatego regulacja przewiduje zmianę przepisów dotyczących:
- biegu przedawnienia roszczenia o świadczenie (art. 819 § 4 Kodeksu cywilnego),
- informowania o przyczynach niemożności zaspokojenia roszczeń klienta w całości lub w części, o braku podstaw do wypłaty odszkodowania oraz oświadczenia na piśmie UFG o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (art. 14 ust. 2 i 3 oraz art. 109a ust. 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych),
- informowania składającego roszczenie, że odszkodowanie lub świadczenie nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości niż określona w zgłoszonym roszczeniu, zakład ubezpieczeń informuje o tym na piśmie osobę występującą z roszczeniem (art 29 ust. 5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej),
- pisemnego potwierdzenia otrzymania przez ubezpieczającego informacji o nieadekwatności produktu, pisemne potwierdzenie zapoznania się z ostrzeżeniem i pisemnego potwierdzenia żądania zawarcia umowy (art. 21 ust. 4 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej).
„Wprowadzenie trwałego nośnika jako jednej z form przesyłania określonych informacji przez zakłady ubezpieczeń oraz UFG i przez ubezpieczających pozytywnie wpłynie na uproszczenie zasad korespondencji, a także na przyspieszenie i usprawnienie jej wymiany pomiędzy zakładami ubezpieczeń i UFG, a ich klientami” – czytamy w uzasadnieniu.
(AM, źródło: RCL)