Wycofanie produktu ze sprzedaży można ubezpieczyć

0
552

Rynek ubezpieczeniowy umożliwia producentom zabezpieczenie się na wypadek konieczności wycofania produktu z dystrybucji. Ale tylko w ramach specjalistycznych ubezpieczeń – przypomina „Puls Biznesu”.

Powołując się na raport firmy Sedgwick State of the Nation 2021 Product Recall – EMEA Edition, gazeta zwraca uwagę, że w 2020 r. znacząco spadła liczba wycofań produktów z rynku. Michał Krukowski, starszy specjalista do spraw ubezpieczeń OC Chubb, uważa jednak, że był to efekt pandemii, która skutkowała załamaniem się łańcuchów dostaw w II kw. minionego roku oraz spadkiem wolumenu produkcji, a nie początek dłuższego trendu.

„PB” zwraca uwagę, że od wycofania produktu z rynku można się ubezpieczyć. Sam proces można objąć dodatkową klauzulą do OC za produkt pod nazwą produkt recall. Straty w postaci  rozwiązania umów z odbiorcami i utraty zamówień pokryje natomiast contaminated product insurance (CPI), zapewniające m.in. zwrot pieniędzy, kiedy szkoda zostanie spowodowana umyślnie oraz na wypadek żądania okupu, a także pokrywające koszt  wytworzenia wycofanego produktu i zastąpienia go nową partią. Ubezpieczyciel zrefunduje też utratę zysku spowodowane stratą kontraktu.

Piotr Wójcik, dyrektor departamentu ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej UNIQA, zauważa, że coraz trudniej jest ubezpieczyć odpowiedzialność producentów żywności i opakowań. Między innymi ze względu na złożone łańcuchy dostaw oraz metody masowej produkcji, w której mieszają się produkty pochodzące od różnych dostawców.

Więcej:
„Puls Biznesu” z 14 czerwca, Sylwia Wedziuk „Jak ubezpieczyć wycofanie produktu z rynku”:
https://www.pb.pl/jak-ubezpieczyc-wycofanie-produktu-z-rynku-1119390

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)