Szyby samochodowe to istotna część każdego pojazdu, zapewniająca bezpieczeństwo i komfort podróży. Jednak narażone są one na różnorodne zagrożenia. Przyczyny tych uszkodzeń są zróżnicowane i obejmują m.in. uderzenia kamieni, wypadki drogowe, warunki atmosferyczne czy niesprzyjające okoliczności ruchu. Skutki mogą być kosztowne i wpływać zarówno na bezpieczeństwo kierowcy, jak i ochronę środowiska.
Warto zrozumieć, że niewielkie uszkodzenia, takie jak odpryski czy pęknięcia, mogą prowadzić do poważniejszych problemów, jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie kroki naprawcze. Uszkodzone szyby stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa, ponieważ ich wytrzymałość jest obniżona, co w przypadku kolizji może skutkować defektem struktury pojazdu lub obrażeniami kierowcy i pasażerów. Ponadto może to prowadzić do konieczności wymiany całej szyby, co wiąże się z wyższymi kosztami oraz większym obciążeniem środowiska poprzez powstały odpad oraz produkcję nowej szyby.
Należy zatem podkreślić, że podejście oparte na naprawie uszkodzeń szyb samochodowych, zamiast ich wymiany, może przynosić korzyści ekonomiczne i ekologiczne. Jest to istotne także w kontekście ubezpieczeń komunikacyjnych, a w szczególności likwidacji szkód.
Inicjatywa ta uzupełnia inne działania zmierzające do realizacji celu Europejskiego Zielonego Ładu, jakim jest zrównoważona konsumpcja przez naprawę. Komisja Europejska pracuje teraz nad wnioskiem w sprawie wspólnych zasad promujących naprawę towarów.
Oszczędność kosztów
Naprawa szyb jest znacznie tańszą opcją niż ich wymiana. Koszty zakupu nowej szyby i jej montażu są zazwyczaj znacznie wyższe od naprawy uszkodzenia. Dla ubezpieczycieli, którzy finansują likwidację szkód, wybór naprawy może przekładać się na oszczędność znacznych sum pieniędzy. W przypadku flot samochodowych, gdzie każda złotówka ma znaczenie, to szczególnie istotne.
– Istnieją precyzyjne kryteria, które określają, kiedy naprawa jest możliwa. Po pierwsze, uszkodzenie musi być mniejsze niż moneta 5-złotowa – to jest podstawowe kryterium. Po drugie, odległość od krawędzi szyby lub od innego uszkodzenia musi wynosić minimum 10 cm. Te parametry są kluczowe, gdy decydujemy się na naprawę szyby – wyjaśnia Agnieszka Ćwiląg z firmy Autoglass. Jednak ostatecznie decyduje o tym serwisant na terenie jednej z naszych placówek.
Szybsza likwidacja szkody
Proces naprawy jest znacznie krótszy niż wymiana całej szyby. W tym drugim przypadku konieczne jest zamówienie i dostarczenie nowej szyby, co może zająć czas. Naprawa natomiast jest wykonywana na miejscu i zajmuje ok. 30 min, a wymiana łącznie z kalibracją nawet kilka godzin.
Dla ubezpieczycieli, którzy dążą do szybkiej i efektywnej likwidacji szkód, naprawa jest atrakcyjną opcją, a klienci również doceniają możliwość skrócenia czasu reperacji do minimum.
Ochrona środowiska
Naprawa szyb przyczynia się do ograniczenia ilości odpadów szklanych, co wpisuje się w cele ekologiczne wielu firm ubezpieczeniowych. Wspieranie praktyk przyjaznych środowisku może poprawić wizerunek ubezpieczyciela jako firmy odpowiedzialnej społecznie. Jest to również istotne w związku z rygorystycznymi wymaganiami w zakresie ESG.
Poza tym coraz więcej klientów zwraca uwagę na zrównoważony rozwój, dlatego dbałość o planetę może być ważnym atutem.
Współpraca NordGlass z ubezpieczycielami
Firma NordGlass, jako lider w dziedzinie napraw szyb samochodowych, aktywnie współpracuje z wieloma towarzystwami ubezpieczeniowymi, dążąc do popularyzacji naprawy szyb jako skutecznego rozwiązania.
– Naszymi partnerami są m.in. PZU, Warta, ERGO Hestia, LINK4, Allianz, Generali, TUW TUZ, Wiener czy Balcia, obsługujemy znaczącą część rynku. Na ten moment mniej więcej 10% uszkodzonych szyb jest naprawianych. Wierzymy, że można ten współczynnik podnieść nawet do 20%, obniżając koszty likwidacji szkody i znacznie ją przyśpieszając – podkreśla Agnieszka Ćwiląg.
Gwarancja jakości
NordGlass posiada certyfikat od Instytutu Łukasiewicza, potwierdzający jakość wykonywanych napraw. To daje towarzystwom ubezpieczeniowym pewność, że serwis przebiega zgodnie z najwyższymi standardami. Dla ubezpieczycieli, którzy dążą do zapewnienia swoim klientom usług jakościowych, współpraca z renomowanym partnerem jest kluczowa.
– Certyfikat i nasza bezterminowa gwarancja na wykonaną naprawę dają pewność, że naprawiona przez nas szyba nie ulegnie rozbiciu, nawet w przypadku uruchomienia poduszki powietrznej w razie wypadku – dodaje Agnieszka Ćwiląg.
Potrzebne są szkolenia
NordGlass zapewnia szkolenia dla personelu ubezpieczycieli, pomagając im w identyfikacji przypadków, w których naprawa szyby jest możliwa i opłacalna. Dla ubezpieczycieli, którzy starają się zrozumieć i wdrażać praktyki naprawcze, to jest cenna pomoc. Dzięki szkoleniom personel jest w stanie trafniej oceniać sytuacje i podejmować decyzje zgodne z interesem klienta. Istotna jest również edukacja samych klientów.
– Jesteśmy dumni z naszych działań serwisowych, ale równie ważne są nasze kampanie informacyjne. Przez ostatnie dwa lata przeprowadziliśmy obszerne kampanie radiowe, telewizyjne i internetowe, skupiając się na edukacji klientów. Efektem tych działań jest zwiększenie świadomości na temat możliwości naprawy szyb samochodowych. Kontynuujemy te działania na platformach społecznościowych i pozostajemy aktywni w zakresie edukacji – komentuje Agnieszka Ćwiląg.
Podsumowanie
Naprawa szyb samochodowych z perspektywy ubezpieczycieli przedstawia wiele korzyści, takich jak oszczędność kosztów, szybsza likwidacja szkód i dbałość o środowisko. Firma NordGlass, dzięki swojej profesjonalnej jakości usług i współpracy z branżą ubezpieczeń, wpisuje się w ten trend, dążąc do popularyzacji naprawy szyb jako efektywnego rozwiązania.
Współpraca między firmami naprawiającymi szyby a ubezpieczycielami przynosi korzyści zarówno kierowcom, jak i całej branży ubezpieczeniowej, sprzyjając lepszemu zarządzaniu kosztami i obsługą szkód.
TO WARTO WIEDZIEĆ O AUTOGLASS
Autoglass należy do sieci franczyzowej Belron, światowego potentata w dziedzinie naprawy i wymiany szyb. Jest ogólnopolską siecią posiadającą 33 własne serwisy i 111 punktów partnerskich. Ma również największe pokrycie usług kalibracji, które należy wykonać po wymianie szyby z kamerą.