Cytat z piosenki Edyty Geppert w pełni obrazuje nasze podejście do ubezpieczeń życiowych, ale czy one się rozwijają? Tradycyjnie czekaliśmy na wyniki od KNF po I kw. 2025 r. KNF nas zaskoczyła, zmieniając szatę graficzną oraz rodzaj tabeli z wynikami. Moim zdaniem zmiana jest niekorzystna.
W prosty sposób użytkownik nie może sprawdzić, które TU zwiększają sprzedaż, a którym to się nie udaje w porównaniu z poprzednimi okresami. KNF jako urząd państwowy powinna służyć obywatelom i rzetelnie ich informować o sytuacji na rynku ubezpieczeniowym. I nieważne, czy to podoba się zarządom TU, czy nie. Ta zmiana tego nie daje.
Na podstawie danych dostępnych w raportach KNF można wybrać elementy do analizy, tak aby pokazać wyniki sprzedaży towarzystw ubezpieczeniowych. Jest to utrudnione w porównaniu z raportami z lat poprzednich, ale możliwe przy odrobinie umiejętności, pracy i chęci. Nie przeszkadza w wyciąganiu wniosków.
Nowe spojrzenie
Zmiana raportów KNF zainspirowała mnie do spojrzenia na nie w inny sposób niż w poprzednim roku. Wcześniej dokonywałem analizy, dzieląc wyniki na trzy grupy: 1) powyżej średniej ogólnopolskiej, 2) powyżej zera, a mniejsze od średniej ogólnopolskiej i 3) mniejsze od wyników roku ubiegłego. Taki sposób prezentacji mógł sprawiać, że niektóre firmy ubezpieczeniowe czuły się publicznie oceniane.
Aby nie wprawiać nikogo w zakłopotanie, podjąłem decyzję o wyróżnianiu tylko pozytywów, nie dając alternatywy negatywnej. Będę pisał i wyróżniał wyłącznie firmy, które mają pozytywne wzrosty, zdecydowanie powyżej średniej ogólnopolskiej. Pozostałe dane czytelnik zinterpretuje sobie sam, tak jak będzie chciał.
W bieżącym podsumowaniu postanowiłem porównać wyniki TU w ciągu ostatnich trzech lat za I kw. każdego roku, a zatem w tabeli mamy I kw. roku 2023, I kw. 2024 i I kw. 2025. Porównuję każde towarzystwo ubezpieczeniowe na podstawie dostępnych danych. Może być to utrudnione, ponieważ następują połączenia firm, a w pierwszym roku ich działania to oznacza z reguły zmniejszenie sprzedaży. Świadczą o tym wyniki wielu łączonych grup kapitałowych. W następnych latach proces konsolidacji jest zakończony i następuje normalna praca i stabilny rozwój, choć nie wszystkim TU udaje się to osiągnąć już w drugim roku po połączeniu spółek.
Rynek w stagnacji
Ciężko analizować wyniki, kiedy brakuje wszystkich danych. Na podstawie tych dostępnych nie widać znaczącego rozwoju rynku w porównaniu z I kw. 2024 r. Niecałe 0,5% trudno nazwać wzrostem, to znacznie poniżej stopy inflacji. Rozwój rynku w porównaniu z 2023 r. o 6,45% w ciągu dwóch lat trudno nazwać dynamicznym.
Rynek jest praktycznie w stagnacji, o czym pisałem już wielokrotnie, porównując globalnie zebraną składkę. W poprzednich artykułach sugerowałem, że rynek ubezpieczeń na życie się nie rozwija, potwierdzają to teraz wyniki I kw. Wyjątkiem są towarzystwa ubezpieczeniowe, które zarówno w 2024, jak i 2025 uzyskały znaczące wzrosty (co widać w załączonej tabeli), osiągając wyniki powyżej średniej rynkowej. Przeanalizowałem wyniki dużych TU, nie sugerując się wynikami małych TU, zarówno dodatnimi, jak i ujemnymi.
Spośród dużych firm ubezpieczeniowych na pozytywne wyróżnienie zasłużyły:
UNUM za wzrost 50,53% w ciągu dwóch lat i 19,02 w ciągu ostatniego roku I kw. To bardzo duży, największy na rynku w ostatnich dwóch latach rozwój. Pod tym względem UNUM jest liderem rynku.
Warta jest kolejnym liderem rynku w ubezpieczeniach życiowych. Powszechnie panujący pogląd, że agenci majątkowi nie potrafią sprzedawać ubezpieczeń życiowych, tu zupełnie się nie sprawdza. Wzrost rynku na poziomie 34,72% w ciągu dwóch lat i 15,36% w porównaniu z I kw. należy nazwać dużym sukcesem tego TU.
ERGO Hestia jest kolejnym TU, które rozwija się, zwiększając sprzedaż o 24,29% w ciągu dwóch lat i 12,42% w porównaniu z I kw. 2024 r.
PZU jako kolejne TU, które należy wyróżnić za wzrost sprzedaży o 18,96% w ciągu dwóch lat i 9,56% za ostatni kwartał. Największe polskie TU stale utrzymuje wysoki wzrost sprzedaży, znacznie przekraczając wyniki średniej rynkowej.
Sztuka zarządzania
Co wpływa na to, że jedne firmy mają duże wzrosty sprzedaży, inne średnie, a nawet spadki? Sztuka zarządzania.
Liderzy wiedzą, co i jak robić. Nie trzeba ich tego uczyć, bo umieją obserwować rynek, rozmawiać z ludźmi, znajdować rozwiązania i je skutecznie wdrażać. Liderzy rynkowi rozumieją sprzedaż, bo albo sami się z niej utrzymywali, albo otaczają się menedżerami, którzy wywodzą się ze sprzedaży i osiągali znaczące wyniki. Lider szuka, pyta, zadaje trudne pytania, chce być najlepszy, lubi rywalizację…
Sztuka zarządzania to rozmowa z liderami, słuchanie ich, a nie pouczanie lub pozbywanie się, bo mają inne pomysły. Oni zawsze odnajdą się w innych firmach, bo życie kochają nad życie!
Włodzimierz Mazur
niezależny konsultant, wykładowca, przedsiębiorca
www.wlodzimierzmazur.pl