Trudno dokonać dobrej analizy, widząc wzrost całego rynku na poziomie 4%. Przecież nie można tego określić wzrostem… Pomimo wielu wypowiedzi w mediach kluczowych menedżerów, pomimo wielu działań marketingowych, tak naprawdę jest tylko kilka firm, które osiągają wzrosty sprzedaży powyżej 10%. Pozostałe mają z tym problemy.
Podsumowując wyniki w sprzedaży po trzech kwartałach 2024 r., postanowiłem wprowadzić nowe oznaczenie tabel. Kolorem czerwonym oznaczam spadek wyników sprzedaży do porównywalnego okresu, żółtym wyniki wzrostu sprzedaży do poziomu średniej krajowej, a zielonym wyniki wzrostu sprzedaży powyżej średniej krajowej. Dokładnie tak jak w sygnalizacji świetlnej. Czerwony stoi, żółty czeka, a zielony jedzie.
Dział I. Refleksje i inspiracje
I patrząc na te kolory, wyróżnić należy wszystkie TU zaznaczone na zielono. Są tu duzi gracze rynkowi, PZU, Allianz, Warta. Szczególnie Warta, z jej dynamiką wzrostu 16,81%, która jest największa spośród wymienionych firm. Gratulacje dla tych zakładów i wszystkich pozostałych, które osiągnęły wzrost powyżej 4%. Osobiście bardzo dużym zaskoczeniem dla mnie jest słaby wynik Nationale-Nederlanden. Firma nie daje sobie rady z łączeniem z Metlife w przeciwieństwie do UNIQA i Allianz, którzy mają te procesy za sobą i osiągają znaczące wzrosty sprzedaży powyżej średniej krajowej.
Warta zdecydowanie goni Nationale-Nederlanden i być może w ciągu najbliższych dwóch lat strąci tę firmę z podium. Świadczą o tym wyniki porównywalne roku 2021 do 2024. Warta wyrosła z poziomu sprzedaży 875 mln zł do poziomu 1 177 mln zł, gdy tymczasem Nationale-Nederlanden wzrosła z poziomu 1 249 mln zł do 1 726 mln zł razem z Metlife. Gdybyśmy mogli odjąć samą sprzedaż za trzy kwartały sieci Metlife, mogłoby się okazać, że Warta już wyprzedziła Nationale-Nederlanden.
UNUM zasługuje na wyróżnienie. Kolejny kwartał bardzo dobrych wyników, wzrostu sprzedaży i rozwoju grupy. To może być przykład dla wszystkich zaznaczonych na żółto i czerwonych towarzystw ubezpieczeniowych. Wystarczy tylko dobry pomysł, dobrzy menedżerowie i dobre działanie.
PZU Życie doskonale sobie radzi na rynku, osiągając wzrost powyżej 9%. To również jest świetny przykład, jak sobie radzić w dobie konkurencji, chociażby dla wymienionych wcześniej firm, ocenionych krytycznie.
Dział II. Gratulacje
W poprzednich artykułach pisałem m.in. o tym, że dział II ubezpieczeń, systematycznie się rozwijając, zaczyna zbierać blisko trzykrotnie wyższą składkę od działu I. Ta tendencja w III kw. 2024 r. coraz bardziej się uwidacznia. Dział II ubezpieczeń osiągnął wzrosty blisko 12% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, podczas gdy dział I ubezpieczeń osiągnął wzrosty na poziomie bliskim inflacji 4%.
Zdecydowanym liderem wzrostów spośród dużych firm ubezpieczeniowych w dziale II jest UNIQA. Wzrost na poziomie powyżej 19% przy dużej sprzedaży to wynik godny odnotowania i gratulacje dla kadry zarządzającej. Jak widać, proces łączenia firm UNIQA i AXA został w pełni zakończony sukcesem. UNIQA może być przykładem dla innych firm zarówno w dziale I, jak i II procesów związanych z łączeniem spółek. W obu działach firma osiąga wzrosty powyżej średniej rynkowej, o czym inne duże i zasłużone mogą tylko pomarzyć.
Zdecydowane wyróżnienia należą się Warcie i Hestii. Osiągają one znaczne wzrosty powyżej średniej rynkowej i mogą być przykładem dla innych mniejszych firm, jak rozwijać swoją sprzedaż. Miło popatrzeć, kiedy zdrowa rywalizacja pomiędzy nimi przyczynia się do wzrostu sprzedaży jednej i drugiej. Stała rywalizacja o drugie miejsce w Polsce, jako grupa kapitałowa zdecydowanie przyczynia się do wzrostu sprzedaży. Gratulacje dla Warty i Hestii.
Warto odnotować zmiany na rynku wskutek łączenia się firm z grupy VIG i już widzimy pozytywne skutki tego procesu. Wzrosty sprzedaży już w I kw. po fuzji i pewnie spodziewane w kolejnych kwartałach. Nowa Compensa ma szansę stać się dużym graczem rynkowym. Zobaczymy, jak to wykorzysta w przyszłości.
Choć zaznaczony kolorem żółtym, PZU osiągnął wzrost sprzedaży bliski średniej rynkowej, to jest 10,51%. Trudno oczekiwać od lidera, aby systematycznie osiągał wzrosty powyżej średniej rynkowej. Wartościowy wzrost powyżej 1 212 mln zł jest marzeniem wielu innych firm ubezpieczeniowych. I dlatego należy pogratulować PZU takiej wielkości sprzedaży.
IV kwartał, który już się zakończył, to działania związane z IKE i IKZE. Ciekawe, jak firmy ubezpieczeniowe w dziale I wykorzystają szansę rynkową, jaką dał im historycznie ustawodawca? Zdecydowanie czekamy na wyniki podsumowujące rok 2024 – rok zmian w gospodarce, w polityce i w naszym życiu codziennym.
Włodzimierz Mazur
niezależny konsultant, wykładowca, przedsiębiorca
www.wlodzimierzmazur.pl