Badanie przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Wiener pokazuje, że na przeszkodzie udanej zimowej podróży może stanąć przede wszystkim zła pogoda i zachorowanie. Blisko połowa respondentów wybierze wyjazd z rodziną. Badani najchętniej organizują zimowy wypad na własną rękę, ale w kwestii ubezpieczenia najbardziej ufają agentom.
Wszyscy respondenci zadeklarowali, że planują wyjazd dla siebie lub swoich bliskich. 44% badanych zamierza jeździć tej zimy na nartach lub snowboardzie. Sporty zimowe cieszą się największą popularnością wśród osób między 40. a 49. rokiem życia (ponad 49%).
– Przy każdej zagranicznej podróży należy jednak pamiętać o zapoznaniu się z obowiązującymi zasadami i ograniczeniami w związku z pandemią i nie tylko. Na przykład na stokach narciarskich we Włoszech od początku 2022 roku każdy narciarz i snowboardzista musi posiadać ubezpieczenie NNW i OC w życiu prywatnym. Kara za brak takiej polisy wynosi od 100 do 150 euro – mówi Rafał Juszkiewicz z Wiener.
Drugim typem wyjazdu najchętniej wybieranym przez badanych jest podróż w ciepłe miejsce, niezwiązane ze sportami zimowymi. Ten rodzaj wypoczynku najczęściej wybierają młodzi Polacy – takiej odpowiedzi udzieliło blisko 30% ankietowanych w wieku od 18 do 29 lat.
Najczęściej na samodzielnie organizowany wyjazd rodzinny
49% badanych zamierza wybrać się na ferie zimowe na rodzinny urlop, kolejnych 33% uda się w podróż z partnerem lub partnerką. Najmniejszą popularnością cieszą się wyjazdy ze znajomymi (6%) oraz te organizowane wyłącznie dla dzieci (1%).
– Od lat obserwujemy trend organizacji podróży na własną rękę. Ułatwia to niewątpliwie dostępność narzędzi online, które pozwalają w prosty sposób znaleźć bilety na pociąg czy samolot, a także portale z ofertami noclegowymi. Dzięki temu łatwiej zorganizować wyjazd dopasowany pod każdym względem do swoich potrzeb i możliwości, nic więc dziwnego, że na takie rozwiązanie decyduje się 83% osób – mówi Rafał Juszkiewicz.
Tylko 17% badanych deklaruje, że korzysta z usług biura podróży przy organizacji urlopu w sezonie zimowym. Takie rozwiązanie chętniej wybiera najmłodsza grupa respondentów (ponad 20% w grupie wiekowej 18–29) oraz osoby w wieku od 50. do 59. roku życia (prawie 21%).
Największe obawy: zła pogoda i wypadek
Respondenci zostali zapytani również o swoje obawy związane z podróżami tej zimy. Wskazali oni, że mimo strachu związanego z zachorowaniem na Covid-19 (35%) oraz możliwych problemów z powrotem do domu z powodu lockdownu (31%), wciąż najbardziej boją się, że wyjazd zepsuje im zła pogoda – taką odpowiedź wybrało 40% badanych. 21% obawia się wypadków komunikacyjnych, a 18% stresuje się potencjalną koniecznością skorzystania z pomocy lekarza. Badanie pokazało także, że ankietowani boją się nieplanowanych wydatków, które mogą nie mieścić się w ich budżecie wyjazdowym (18%).
– W przypadku wielu sytuacji, które potencjalnie mogą spotkać nas podczas wyjazdu, pomocne może być posiadanie ubezpieczenia turystycznego. Ułatwia ono pokrycie nieplanowanych, często wysokich kosztów leczenia, a często także gwarantuje assistance przy znalezieniu placówki medycznej oraz pomoc w powrocie do domu – komentuje Rafał Juszkiewicz.
Po ubezpieczenie najczęściej do agenta
29% respondentów ubezpiecza każdy wyjazd, kolejnych 39% zazwyczaj wykupuje pakiet ubezpieczeniowy. Tylko 21% badanych rzadko korzysta z oferty ubezpieczenia, a jedynie 11% nie ubezpiecza się nigdy.
– Z badania przeprowadzonego przez SW Research wynika, że mimo podejmowania się organizacji podróży na własną rękę, Polacy w kwestii ubezpieczenia najbardziej ufają agentom i ubezpieczycielom. Taką drogę zakupu wybiera odpowiednio 35% i 34% respondentów. Może to wynikać ze złożoności ofert ubezpieczeniowych i wielu możliwości rozbudowania podstawowej ochrony. Często są one elastyczne i dają możliwość dopasowania do charakteru wyjazdu oraz różnią się w zależności od wybranego kierunku i długości podróży – wyjaśnia Rafał Juszkiewicz.
23% osób, które wzięły udział w badaniu, korzysta z niezależnych porównywarek internetowych, które dają także możliwość zakupu produktów ubezpieczeniowych. Kolejne 23% badanych decyduje się na wybór oferty ubezpieczeniowej w biurze podróży, nawet jeśli nie korzystają z pozostałych usług tego typu placówek. W tej grupie przeważają osoby między 18. a 39. rokiem życia – prawie 30% z nich zadeklarowało zakup ubezpieczenia podróży w biurze.
Podczas badania uczestnicy mogli wybrać również czynniki, które mają największy wpływ przy zakupie ubezpieczenia podróży. Jako główne kryterium wskazali sumę ubezpieczenia kosztów leczenia (47%). 36% zwraca uwagę na to, od którego towarzystwa ubezpieczeniowego pochodzi oferta, a 29% badanych, kupując ubezpieczenie, kieruje się typem wypoczynku, z rozwagą podchodząc na przykład do planowanej jazdy na nartach. Część respondentów zadeklarowała, że ważnym czynnikiem jest dla nich wysokość składki – 25% wybiera ubezpieczenie z najniższą składką, natomiast 20% decyduje się na zapłacenie wyższej kwoty.
– Polacy z coraz większą świadomością podchodzą do zakupu ubezpieczeń podróżnych. Jak pokazało badanie, cena produktu nie jest dla nich najważniejsza. Dużo większą rolę odgrywa to, co wchodzi w skład ubezpieczenia, na przykład to, czy produkt obejmuje uprawianie sportów. Oznacza to, że konsumenci planują swoje wyjazdy z dużym rozsądkiem i wiedzą, co jest im potrzebne, by w podróży czuć się bezpiecznie – podsumowuje Rafał Juszkiewicz.
***
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Wiener przez SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów ilościowych online (CAWI). W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa pełnoletnich Polaków, N=502. Badanie zostało zrealizowane w dniach 31.01.2021 – 11.01.2022 r.
(AM, źródło: Wiener)