W ostatnim czasie Grupa NN zaprezentowała po raz pierwszy Raport Inwestycji Społecznych, podsumowujący działania prowadzone w 2021 r., w tym m.in. przekazane na cele charytatywne darowizny w wysokości 8 mln euro oraz 13 ,6 tys. godzin wolontariatu zrealizowanych przez jej pracowników. W Polsce Nationale-Nederlanden od lat angażuje się w liczne działania w obszarze zrównoważonego rozwoju, m.in. edukując Polaków w zakresie profilaktyki i ochrony zdrowia czy wspierając młode osoby w aktywizacji zawodowej.
– Poprzez publikację Raportu Inwestycji Społecznych, chcieliśmy pokazać, w jaki sposób w naszych w codziennych działaniach uwzględniamy interesy społeczne, aspekty środowiskowe, a także angażujemy się w poprawę jakości życia i rozwój zawodowy pracowników. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, zdobytej wiedzy i ogromnej sieci kontaktów, pragniemy zaangażować do współpracy naszych partnerów biznesowych, co z pewnością pozwoli nam otworzyć się na nowe działania pomocowe oraz długofalowe inicjatywy. Naszą ambicją jest podwojenie dotychczasowego wkładu finansowego, przeznaczając do 2023 roku na cele charytatywne aż 1 proc. zysku EBIT uzyskanego przez Grupę NN – mówi Fleur Huki, Head of Corporate Citizenship Grupy NN.
Edukacja finansowa
Przez ostatnie lata, w ramach programu NN Future Matters, Grupa NN koncentruje się na kształceniu społeczeństwa w zakresie ekonomii. Inicjatywa ma na celu wesprzeć młode osoby w uzyskaniu teoretycznej oraz praktycznej wiedzy w zakresie dysponowania swoimi dochodami.
W Polsce Nationale-Nederlanden również od lat angażuje się w edukację finansową młodzieży, uczestnicząc w takich projektach, jak Social Innovation Relay. Jest to konkurs, w ramach którego licealiści przy wsparciu mentorów przedstawiają pomysły na założenie przedsiębiorstwa społecznego.
Wsparcie kondycji psychicznej i fizycznej
W 2021 roku Grupa NN rozszerzyła swój zakres międzynarodowego programu inwestycji społecznych o obszar związany ze wsparciem utrzymania dobrostanu fizycznego i psychicznego.
– Liczne działania w obszarze CSR jako Nationale-Nederlanden prowadzimy od dawna także w Polsce. W 2021 roku rozpoczęliśmy jeden z kluczowych dla nas projektów: współpracę z fundacją ,,Twarze Depresji”, wspierając finansowo program ,,Rak? To nie tak!”. W ramach inicjatywy osoby cierpiące na nowotwór oraz ich najbliżsi mogą skorzystać z konsultacji psychologicznych oraz umieszczonych na stronie internetowej fundacji wideoporadników – powiedziała Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Nationale-Nederlanden. – Tematyka związana z chorobami nowotworowymi jest nam bliska od lat. Co roku z okazji Światowego Dnia Walki z Rakiem współorganizujemy akcje edukacyjne czy bezpłatne badania profilaktyczne. Jednak według szacunków 1 na 3 pacjentów onkologicznych zmaga się nie tylko z objawami fizycznymi, ale również obniżonym poczuciem nastroju i stanami depresyjnymi – skala problemu jest więc bardzo duża – dodaje.
W lutym, po rozpoczęciu działań zbrojnych za wschodnią granicą firma dołączyła do akcji ,,Twarze depresji dla Ukrainy”.
Za wsparcie Fundacji „Twarze Depresji” Nationale-Nederlanden zostało laureatem konkursu dla firm odpowiedzialnych społecznie „Dobroczyńca Roku” w kategorii „Zdrowy tryb życia”. – Przyznana nagroda jest dla nas niezwykłym wyróżnieniem, które utwierdza nas w przekonaniu, że nasze zaangażowanie społeczne jest nie tylko zauważalne, ale także doceniane na rynku. Razem z naszymi partnerami staramy się tworzyć inicjatywy, które realnie pomagają i pozytywnie wpływają na jakość życia Polaków. Niezmiennie naszym celem jest dalsza edukacja, wsparcie oraz zachęcanie społeczeństwa do prowadzenia zdrowego stylu życia – mówi Marta Pokutycka-Mądrala.
Szansa na dobry start
Wraz z fundacją Digital University Nationale-Nederlanden od lat współorganizuje projekt ,,Uniwersytet Sukcesu”. Jest to bezpłatny program zawodowy skierowany do młodych dziewczyn, które stawiając pierwsze kroki na rynku pracy, poszukują swojej drogi zawodowej i pasji. Inicjatywa skupia się głównie na osobach, które wychowały się w domach dziecka, rodzinach zastępczych, placówkach środowiskowo-opiekuńczych lub znajdują się w trudnej sytuacji finansowej albo osobistej.
Dobra Drużyna PZU spotkała się z Igą Świątek
Innym ubezpieczycielem, który bardzo mocno angażuje się w działania z zakresu CSR, jest Grupa PZU. Jednym z nich jest program prewencyjny Dobra Drużyna PZU. 7 czerwca na boisku Centrum Sportowego Politechniki Lubelskiej odbyła się konferencja prasowa dotycząca programu. W wydarzeniu udział wzięła prezes PZU dr hab. Beata Kozłowska-Chyła oraz zwyciężczyni niedawnego turnieju Roland Garros, najlepsza na świecie tenisistka i kapitanka Dobrej Drużyny PZU Iga Świątek.
Beata Kozłowska-Chyła przypomniała cel powołania Dobrej Drużyny PZU, która odgrywa istotną rolę w aktywizacji dzieci i młodzieży. PZU dzięki temu programowi zapewnia możliwość uprawiania sportu małym sportowcom z niepełnosprawnościami i dzieciom z mniejszych miejscowości, które mają utrudniony dostęp do nowoczesnej infrastruktury sportowej lub ograniczoną możliwość wyjazdów na zawody. Przypomniała również, że ubezpieczyciel uruchomił niedawno nowy program prewencyjny w ramach Dobrej Drużyny PZU. Od 10 maja do 30 czerwca wszystkie stowarzyszenia i fundacje, kluby i związki sportowe, uczniowskie kluby sportowe, ludowe zespoły sportowe i kluby sportowe działające jako spółki akcyjne lub spółki z o.o. mogą składać wnioski o dofinansowanie zajęć sportowych w wysokości 5 tys., 10 tys. lub 15 tys. zł na m.in. zakup sprzętu i strojów sportowych, wynajem obiektów na treningi, organizację zawodów, udział w turniejach, a także na pokrycie innych kosztów związanych z organizacją zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży.
W wydarzeniu uczestniczyła najlepsza na świecie tenisistka Iga Świątek, która do Lublina przybyła niemal wprost z Paryża, gdzie po raz drugi wygrała wielkoszlemowy French Open.
– Iga jest inspiracją dla wszystkich, zwłaszcza młodych ludzi, i przykładem osoby, która pokazuje, jak można i należy realizować marzenia i ambitne cele. Współpracę z nią jako główny sponsor podejmowaliśmy, gdy była siedemnastą rakietą świata. Już wtedy byliśmy przekonani, że ma wielki potencjał, a wspierając ją finansowo, możemy pomóc jej stać się najlepszą zawodniczką na świecie – mówiła Beata Kozłowska-Chyła.
– Chcę być osobą, która motywuje dzieci do aktywności fizycznej. To nie musi być od razu sport na wysokim poziomie. W tym wieku istotne jest, by ruch był przede wszystkim zabawą dla najmłodszych, by sportowa pasja ich wciągnęła. Najważniejsze są korzyści zdrowotne, jakie z tego wyniosą. Dlatego Dobra Drużyna PZU to świetna inicjatywa, tym bardziej, że wyrównuje szanse dzieci z różnych miejsc i w różnej kondycji. Bardzo zależy mi też na tym, by za moją sprawą tenis stał się bardziej popularny – mówiła Iga Świątek.
Program Dobra Drużyna PZU wspiera kluby, drużyny, akademie oraz inne stowarzyszenia i związki sportowe, które propagują aktywność fizyczną wśród najmłodszych. Dziś zrzesza on już ponad 25 tys. dzieci i nastolatków z ok. 30 drużyn i klubów sportowych ze wszystkich zakątków Polski.
Mateusz Damięcki przyjął wyzwanie Beesafe
W działania z zakresu CSR zaangażował się również funkcjonujący od niedawna na rynku Beesafe. Insurtech zaangażował aktora Mateusza Damięckiego do kolejnej odsłony kampanii „Świat bez pszczół to szkoda całkowita”, która ma uświadomić odbiorcom, że to m.in. od pszczół i innych dzikich zapylaczy uzależnione jest zachowanie równowagi w przyrodzie. Aktor w serii pięciu odcinków edukacyjnego miniserialu własnymi rękami przeprowadzi metamorfozę działki wypoczynkowej w środku Warszawy, by stała się ona rajem dla wspomnianych pożytecznych owadów. Pierwszy odcinek już jest dostępny online.
– Zielona trawa i iglaki na działce to obraz, jaki prawdopodobnie spodobałby się wielu Polakom. Okazuje się jednak, że mniej przypada on do gustu pszczołom. Dlatego przyjąłem wyzwanie od Beesafe, by tę przestrzeń przeobrazić w raj dla tych owadów – mówi Mateusz Damięcki, który od 2016 roku jest honorowym ambasadorem Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.
– Owady zapylające są niezbędne do tego, by zachować bioróżnorodność i równowagę w przyrodzie. Bez nich wiele gatunków roślin znalibyśmy tylko z atlasów. Wiemy jednak, że zapylacze same także potrzebują różnorodnej flory, by przetrwać. Właśnie dlatego wraz z Mateuszem Damięckim i Beesafe pokazujemy, jak przeobrazić ogród, by mógł on stanowić stołówkę dla tych pożytecznych owadów – wyjaśnia Maciej Podyma z Fundacji Łąka.
W ramach akcji pod adresem beesafe.pl/pszczoly chętni mogą wypełnić formularz, by otrzymać za darmo torebkę z nasionami łąki kwietnej.
– Torebki z nasionami, a także motele dla pszczół już w czasie ubiegłorocznej odsłony naszej kampanii na rzecz zapylaczy cieszyły się dużym zainteresowaniem, dlatego postanowiliśmy ponownie sprezentować je naszym odbiorcom, by pomóc im we wspieraniu tych pożytecznych owadów. Dodatkowo we współpracy z Fundacją Łąka rozdamy też 800 kul nasiennych, a także stworzymy materiały video pokazujące, jak samemu taką kulę zrobić i jak z niej skorzystać w mieście – mówi Rafał Mosionek, CEO Beesafe.
Laur dla Inteligentnego Domu
Na uwagę zasługiwała też nagroda, jaką w 13. edycji rankingu „Złoty Bankier” w kategorii Innowacje Fin-Tech otrzymał program PKO Inteligentny Dom. Jest to pierwsze w Polsce innowacyjne połączenie ubezpieczenia nieruchomości z technologią smart home, pozwalające zminimalizować skutki zdarzeń losowych w domu lub mieszkaniu, przygotowane przez PKO Ubezpieczenia we współpracy z zespołem R&D Let’s Fintech with PKO Bank Polski i udostępniona klientom we wrześniu 2021 r.
– PKO Inteligentny Dom to pierwsze w Polsce rozwiązanie, które połączyło produkt ubezpieczeniowy z nowoczesnym systemem inteligentnych zabezpieczeń. Do stworzenia tej oferty wykorzystaliśmy solidną bazę PKO Ubezpieczenia, doświadczenia PKO Banku Polskiego w zakresie R&D innowacyjnych rozwiązań oraz siłę liderów swoich branż: FIBARO, które oferuje inteligentne zabezpieczenia nieruchomości oraz Mondial Assistance. Nasze rozwiązanie w realnym czasie powiadamia klienta o wykrytym w jego domu zagrożeniu, a my od razu oferujemy pomoc w naprawie awarii. Wyznaczyliśmy w ten sposób nowy standard obsługi, w którym to ubezpieczyciel pierwszy kontaktuje się z klientem w trudnej sytuacji – powiedział Tomasz Mańko, wiceprezes zarządu PKO Ubezpieczenia.
(AM, źródło: PZU)