UOKiK rusza z prokonsumencką kampanią

0
500

Duży, szybki zysk bez ryzyka? Rzekome leki lub tajemnicze urządzenia medyczne? Konsumencie, uważaj! Możesz wpaść w pułapkę! – ostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 15 lipca ruszyła nowa kampania Urzędu, pod hasłem „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”, która ma zwrócić uwagę społeczeństwa na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami w związku z pandemią.

Ze skarg konsumentów wynika, że do wielu osób kierowane są oferty alternatywnych inwestycji finansowych, które fałszywie obiecują szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka. Konsumenci namawiani są także na produkty lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie.

W związku z licznymi skargami i sygnałami konsumentów przygotowaliśmy kampanię informacyjną, w tym dwa komunikaty do telewizji i radia, które przyczynią się do zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Alternatywne inwestycje finansowe

W trudnych czasach łatwiej wpaść w pułapkę i nabrać się na nieuczciwą inwestycję finansową – ostrzega UOKiK. Oszuści doskonale wiedzą, jak wykorzystać społeczny niepokój i niepewność. Oferty alternatywnych inwestycji w niestandardowe walory, waluty, dobra lub surowce obiecują stały i bezpieczny zysk na wysoki procent, a potem okazują się finansowym fiaskiem.

Trzeba także uważać na projekty inwestycyjne z małą opłatą startową, w których warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. Te z kolei okazują się zwykle piramidami finansowymi.

Przestrzegam przed inwestowaniem pieniędzy w systemy promocyjne typu piramida. To może być przykładowo projekt inwestycyjny z małą opłatą startową, z której część ma być przekazywana na cele charytatywne, a warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. Z rezerwą podchodźmy też do tzw. łańcuszków mówi Tomasz Chróstny.

Nieuczciwy produkt lub usługa często dotyczą zdrowia

W sytuacji pandemii łatwiej także wpaść w pułapkę i nabrać się na ofertę produktu lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie, np. dzięki działaniu rzekomych leków czy urządzeń.

Na tego typu nieuczciwe praktyki i oszustwa narażeni są szczególnie starsi konsumenci. To do nich sprzedawcy dzwonią lub odwiedzają ich w domu, stosując różne sztuczki i manipulacje.

Konsumenci często ponoszą poważne straty finansowe, kupując u nieuczciwych sprzedawców. Co ważne, problem dotyczy również seniorów, na ogół ufnych i mniej skłonnych do dochodzenia swoich praw – dodaje Tomasz Chróstny.

Jak uniknąć oszustwa?

UOKiK przygotował zestaw porad dla konsumentów, których zastosowanie ma pomóc im uniknąć strat finansowych. Urząd zachęca do dokładnego sprawdzenia oferty i nie ulegania presji podejmowania szybkich decyzji, a zwłaszcza dokonywania natychmiastowych przelewów. Poleca również sprawdzać reklamy, które pojawiają się w mediach społecznościowych czasem są one powiązane z odpłatnymi usługami i zapraszaniem znajomych do projektów biznesowych, które w rzeczywistości są piramidami finansowymi. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do uczciwości danej oferty, sugeruje kontakt z policją.

(KS, źródło: UOKiK)