Zmiany przynoszą zakładane efekty

0
866

Ostatnie trzy lata to dla obszaru ubezpieczeń korporacyjnych w Warcie systematycznie trwająca ewolucja. Intensywny rozwój pozwala firmie ugruntować wiodącą pozycję na rynku: Warta jest symbolem merytorycznej rzetelności, przewidywalności i jakości dla klientów i pośredników.

Wprowadzane przez Wartę zmiany w obszarze ubezpieczeń korporacyjnych już przynoszą wyraźne efekty. Biznes dynamicznie się rozwija i zbierane są coraz lepsze opinie brokerów o Warcie. Przykładem jest Raport UKNF o stanie rynku brokerskiego w 2019 r., w którym Warta uzyskała najwyższą ocenę, czy badanie NPS, które firma przeprowadziła w grudniu 2020 r. (również najwyższy wynik wśród TU). Jakie zmiany wpłynęły na osiągnięte już rezultaty?

Każdy chce rozmawiać z decydentami

– Jednym z filarów naszego podejścia jest przekonanie, że w relacjach biznesowych każdy chce rozmawiać z osobami decyzyjnymi. Naturalnym krokiem było więc zwiększenie kompetencji decyzyjnych negocjatorów i uproszczenie samego procesu akceptacyjnego, aby skrócić czas reakcji naszego zespołu sprzedażowego zarówno w majątku, jak i ubezpieczeniach komunikacyjnych.

Liczba spraw trafiających do decyzji centrali zmniejszyła się o ok. 50% w majątku i ok. 70% we flotach – mówi Marcin Kwinta, dyrektor zarządzający w Departamencie Ubezpieczeń Korporacyjnych w Warcie.

Ten krok został poprzedzony wprowadzeniem cyklicznych szkoleń dla negocjatorów. Obecnie Warta uruchomiła również „Kluby Underwritingowe” – projekt, w ramach którego negocjatorzy wybierają linię produktową, w której chcą rozwijać swoją bardzo głęboką specjalizację.

Dodatkowo zmieniliśmy systemy motywacyjne, aby element rentowności był silniej związany z decyzyjnością naszych negocjatorów. Obecnie mają oni jedne z najwyższych kompetencji na rynku – dodaje Marcin Kwinta.

Nowa oferta produktowa

Niezwykle istotnym elementem naszego rozwoju jest kompleksowa przebudowa oferty produktowej. Przy każdym nowo tworzonym produkcie stawiamy sobie dwa cele. Pierwszy to szerokie pokrycie, aby już w podstawie zapewnić klientom bardzo dobrą ochronę.

Drugi to zapewnienie wygodnych produktów dla pośredników, tak aby dodatkowe postanowienia wynikały ze specyfiki konkretnego klienta, a nie dostosowywania zakresu do standardu rynkowego.

Każdy nowy produkt to też nowe podejście do taryfy, które pozwala nam na większą elastyczność sprzedażową i bardziej precyzyjne dostosowanie ceny do ryzyka – tłumaczy Paweł Pawlik, dyrektor zarządzający w Departamencie Produktów i Taryfikacji Klientów Korporacyjnych w Warcie.

Tylko w ubiegłym roku Warta wprowadziła cztery nowe lub zmienione produkty: OC Ogólne, OC Projektanta, Gwarancja Środowiskowa oraz OC Zawodowe Przewoźnika. W tym roku firma wdroży kolejnych sześć. Równocześnie pracuje nad kolejnymi produktami zaplanowanymi do wdrożenia w 2022 r.

Nowoczesna techniczna ocena ryzyka

Jakość inżynierów zajmujących się techniczną oceną ryzyka zawsze była elementem wyróżniającym Wartę, która w przeszłości jako pierwsza wprowadziła m.in. kamery termowizyjne czy zdalne lustracje.

Dużym wsparciem w tym obszarze jest także zespół HDI Risk Consulting zapewniający Warcie międzynarodowy know-how.

Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem nowej usługi dla klientów, którzy będą mogli liczyć na profesjonalne wsparcie naszych inżynierów w momencie planowania nowych inwestycji. Nasz zespół będzie doradzał, w jaki sposób przeprowadzić nową inwestycję, aby zminimalizować ryzyko szkody i w efekcie zapewnić klientowi łatwość ubezpieczenia nowo budowanego mienia w przyszłości – podkreśla Marcin Kwinta.

Nowe systemy IT dla korpo

Ważnym elementem wprowadzanych zmian w obszarze korpo jest pełna przebudowa narzędzi systemowych.

Na początku ubiegłego roku rozpoczęliśmy wdrożenie nowego systemu, który będzie podstawowym narzędziem pracy negocjatorów, underwriterów i inżynierów. Część produktów już sprzedajemy w tym systemie. To narzędzie zapewni nam większą przejrzystość procesu, co podniesie jakość i terminowość przygotowywanych ofert – mówi Paweł Pawlik.

Najważniejszym elementem nowych narzędzi IT dla korpo jest Portal dla Brokerów, który został uruchomiony w marcu tego roku. Docelowo zapewni on brokerom możliwość obsługi w trzech kluczowych obszarach:

  • dostęp do informacji, np. o polisach czy szkodach,
  • obsługa posprzedażowa dotycząca np. rozliczenia czy zaświadczeń szkodowych,
  • możliwość samoobsługi dla prostych transakcji (np. wystawianie polis czy certyfikatów w ramach umów generalnych).

– Wdrażamy również nowy system do zarządzania umowami reasekuracji czynnej i biernej oraz ich obsługi. Dotyczy to mniejszej części pośredników, ale i oni, mamy nadzieję, odczują poprawę jakości usług dostarczanych przez Wartę – podkreśla Leon Pierzchalski, dyrektor zarządzający w Departamencie Klientów Strategicznych i Reasekuracji w Warcie.

– Rozwój narzędzi (obok uruchamiania nowych umów) jest również filarem rozwoju w obszarze leasingów. Warta systematycznie wdraża dynamiczną taryfikację opartą na webservice’ach, która przede wszystkim uwzględnia historię szkodową każdego leasingobiorcy – dodaje Łukasz Brajczewski, dyrektor Departamentu Leasingów.

Centrum kompetencyjne dla rynku

Warta od początku swojej działalności była centrum kompetencji ubezpieczeniowych. W związku z tym także obecnie stawia sobie jako cel wsparcie partnerów biznesowych w rozwoju merytorycznym.

Szkolenia produktowe od dawna są dla nas standardem. W 2019 r. rozpoczęliśmy nowe przedsięwzięcie – Akademię Brokera. Jest to unikatowy program szkoleniowy dla brokerów, który pozwala w praktyczny sposób, łącznie z lustracją realizowaną wspólnie z inżynierami technicznej oceny ryzyka, spojrzeć na ryzyko oczami ubezpieczyciela. Oczywiście pandemia wymusiła zmianę formuły tego projektu, ale jak tylko pozwoli na to sytuacja, wrócimy do wcześniejszego rozwiązania – mówi Leon Pierzchalski.

W ramach projektów szkoleniowych w 2020 r. Warta uruchomiła platformę dla brokerów, w której mogą oni odbyć szkolenia online zaliczane do godzin wymaganych przez IDD. Platforma już cieszy się dużą popularnością, a jej oferta będzie dalej rozwijana.

– Uruchomiliśmy również portal informacyjny dla pośredników dostępny pod adresem warta.korpo.pl, na którym co miesiąc publikujemy artykuły pozwalające na pogłębienie wiedzy o produktach, aspektach prawnych poszczególnych produktów, ocenie ryzyka czy bieżącej sytuacji rynkowej. Z rozmów z pośrednikami, jak i ze statystyk odwiedzin wiemy, że portal cieszy się dużym zainteresowaniem – dodaje Leon Pierzchalski.

Najlepsza likwidacja szkód na rynku i rozwój obszaru regresów

Likwidacja szkód w Warcie od lat jest numerem jeden na rynku. Świadczą o tym m.in. sprawozdania Rzecznika Finansowego, w których Warta konsekwentnie utrzymuje najlepszą pozycję pod względem skarg na towarzystwa ubezpieczeniowe.

Systematycznie inwestujemy w nowoczesne rozwiązania, takie jak rozpoznawanie mowy, obrazu czy roboty, które w diametralny sposób przyspieszają likwidację mniejszych szkód, których nie brakuje także wśród ubezpieczeń korporacyjnych.

Automatyzując proste i powtarzalne procesy, umożliwiamy opiekunom szkód jeszcze lepsze skupienie się na skomplikowanych zagadnieniach, z jakimi mają do czynienia w obsługiwanych przez siebie szkodach – mówi Piotr Brylikowski, dyrektor Departamentu Likwidacji Szkód Korporacyjnych, i dodaje:

Dodatkowo w ostatnim czasie silnie rozwijamy procesy związane z regresami w ubezpieczeniach korporacyjnych. Ich skuteczne dochodzenie jest zarówno w interesie naszym, jak i naszych klientów, gdyż poprawia to ich historię szkodową.

Mocno skupiamy się na współpracy zespołów: likwidacji szkód, regresów oraz produktu. Procesy regresowe, szczególnie w szkodach złożonych i skomplikowanych, wymagają interdyscyplinarnej wiedzy i działań. Nasze doświadczenia pokazują, że taka współpraca już na etapie likwidacji szkody, jak również w trakcie postępowania regresowego, w znacznej mierze poprawia efektywność dochodzenia roszczeń regresowych.

Efekty zmian wprowadzanych w obszarze ubezpieczeń korporacyjnych w Warcie są już widoczne. Kolejne projekty są realizowane i planowane.

Jak podkreślają przedstawiciele firmy, wszystkie rozwiązania w obszarze korporacyjnym przygotowywane są zarówno dla brokerów, jak i agentów. W tej bowiem sieci sprzedaży Warta również widzi bardzo duży potencjał rozwoju współpracy.