Wzrost świadomości klientów w trudnej rzeczywistości gospodarczej

0
951

Inflacja, reorientacja popytu i podaży na rynku, niedostępność surowców, utrwalający się model pracy hybrydowej i nagłe przyspieszenie cyfryzacji to dzisiejsza trudna rzeczywistość gospodarcza każdego biznesu. A przecież już za horyzontem piętrzy się fala nadciągających zmian podatkowych związanych z Polskim Ładem.

To wszystko jest dużym wyzwaniem dla polskich przedsiębiorców, których świadomość i doświadczenie pozwala podejmować właściwe kroki ograniczające ryzyko rynkowe.

Obecnie obszary wrażliwe na znaczny wzrost ryzyka obserwujemy w kategoriach bezpieczeństwa cyber, prawno-podatkowych i handlowych. Polski biznes to dostrzega, przez co wzrasta zainteresowanie możliwymi rozwiązaniami ubezpieczeniowymi.

Kilkanaście miesięcy temu świadomość w wymienionych kategoriach nie była tak duża, a klienci, słysząc na przykład o ubezpieczeniu cyber, twierdzili, że ryzyko jest minimalne, zatem ubezpieczenie nieprzydatne. Dziś widać zmianę w podejściu do tych ryzyk i otwartość na współpracę w nowych obszarach.

Większa świadomość bezpieczeństwa cyber

Przedsiębiorstwa, analizując sytuację ekonomiczną w dłuższej perspektywie, kontynuują trend przechodzenia na gospodarkę cyfrową. Proces ten nabrał tempa wraz z przyjściem światowej pandemii. Przyspieszenie adaptacji nowych technologii przez polski biznes w sektorze handlu, produkcji, edukacji, medycyny itd. zwiększa odporność finansową na wszelkiego rodzaju wstrząsy gospodarcze, takie jak kolejne lockdowny, rosnąca inflacja, zmienny popyt na rynku pracy czy w końcu dynamiczne zmiany na rynku surowców. Trwający proces digitalizacji polskich przedsiębiorstw zwiększy ich produktywność w przyszłości.

Uzupełnienie nowych inwestycji w rozwiązania cyfrowe do zarządzania produkcją lub łańcuchem dostaw tworzy silne i konkurencyjne środowisko biznesowe. Jednocześnie w obszarze cyfryzacji potęguje się skala ryzyka szkód cybernetycznych. Ryzyko wypłynięcia danych pracowników, klientów, wycieku informacji handlowych zauważa coraz więcej menedżerów zarządzających organizacjami. Wdrażane są procedury prewencyjne dotyczące bezpieczeństwa cyber, a ich nieodłącznym elementem są ubezpieczenia. Ku satysfakcji wszystkich uczestników rynku ubezpieczyciele jeszcze przed pandemią byli gotowi do współpracy w tym zakresie, dlatego dziś klienci mogą otrzymać gotowe rozwiązanie ich problemów.

Polski Ład a ryzyko prawno-podatkowe

O Polskim Ładzie pisze się ostatnio dużo. Nic dziwnego. To rewolucja podatkowa, która dotknie każdego i której wielu się obawia. Przed zarządami firm stoi wiele decyzji i zmian z tym związanych, które mogą zaważyć na sukcesie lub porażce w następnych latach. Podatkowe „fair play”, jak nazywają to inicjatorzy zmian, wymusi na zarządach, dyrektorach finansowych czy głównych księgowych naukę prawa podatkowego od nowa.

W momencie ogłoszenia zmian związanych z Polskim Ładem widocznie zwiększył się apetyt klientów na ubezpieczenia D&O i karnoskarbowe. W działach finansowych coraz bardziej zauważalna jest potrzeba refundacji kosztów pomocy prawnej w przypadku postępowania skarbowego i karnego oraz refundacja grzywien i mandatów nałożonych przez organy kontroli. Księgowi, tonąc w skomplikowanych przepisach podatkowych i w obawie przed kolejnymi zmianami, poszukują także ewentualnego pokrycia roszczenia pracodawcy.

Ryzyko handlowe w niestabilnej gospodarce

Prognozowany przez ekonomistów rozwój gospodarki o 5,1% do końca 2022 r. to oczywiście pozytywne zjawisko. Jednakże oddziałujące obecnie czynniki ekonomiczne wzbudzają w przedsiębiorstwach obawy o przyszłe kontrakty. Rosnąca inflacja, niekontrolowane koszty energii elektrycznej, gazu oraz wąskie gardła w dostawach surowców utrudniają funkcjonowanie przemysłu. Wiele firm, w tym światowych gigantów, decyduje się czasowo zamknąć produkcję, aby ograniczyć wpływ powyższych czynników. Jednocześnie w wielu branżach widać rosnący popyt i możliwości zawarcia nowych kontraktów.

Firmy, chcąc ograniczyć ryzyko handlowe, chętniej niż dotychczas zabezpieczają interesy z coraz większą liczbą kontrahentów i na coraz to większe limity, wykorzystując do tego faktoring i ubezpieczenie należności. Zauważalne w tym obszarze jest także znaczne zainteresowanie instrumentami ograniczania ryzyka handlowego wśród małych i średnich firm, co świadczy nie tylko o wzroście obaw, ale także świadomości małego biznesu.

Mimo trudnych warunków zauważalny jest pewnego rodzaju optymizm wśród przedsiębiorców. Analizują rynek, sprawdzają ryzyko, szukają rozwiązań, zmieniają model pracy i otwierają się na nowe możliwości – w tym także ubezpieczeniowe. Zmiana skali i prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyk dotychczas niepostrzeganych jako groźne niesie za sobą wzrost świadomości osób zarządzających przedsiębiorstwami i zwiększa popyt na nowe produkty ubezpieczeniowe.

Cieszy również fakt, że branża ubezpieczeniowa jest gotowa na dzisiejsze potrzeby klientów. Szacuje się, że w następnych latach znaczącą popularność i powszechność zyskają ubezpieczenia cybernetyczne, D&O i karnoskarbowe. Ubezpieczenia należności handlowych staną się również coraz bardziej powszechne w małym i średnim biznesie. Jest to bardzo pozytywny aspekt, który znajdzie odbicie we wzroście gospodarczym naszego kraju w najbliższych latach. Dostęp do instrumentów odpowiadających dzisiejszym problemom gospodarczym pozwoli polskim przedsiębiorcom podejmować odważniejsze działania i realizować cele biznesowe w bezpieczny sposób.

Michał Batycki
prezes zarządu Crafto Brokers sp. z o.o.