Po finanse i zdrowie do ubezpieczycieli

0
613

Ubezpieczyciele znajdują się wśród dwóch najbardziej preferowanych dostawców konsultacji dotyczących fizycznego i finansowego dobrostanu. Jednak większość firm wciąż nie koncentruje się na angażowaniu klientów i edukowaniu ich w temacie konsekwentnego korzystania z rozwiązań wellness, a tylko 8% ubezpieczycieli posiada niezbędne zdolności, aby spełnić oczekiwania konsumentów w tym zakresie. Sytuacja jednak ulega zmianie – wynika z najnowszego raportu Capgemini i Qorus dotyczącego ubezpieczeń na świecie.

Wellness-as-a-Service to rozwiązanie dla tych organizacji, które chcą dostosować swoją działalność do zmieniających się potrzeb użytkowników. Aby proponować klientom działania zorientowane na ich dobrostan, ubezpieczyciele będą musieli nadać priorytet wdrożeniu najnowszych technologii, które umożliwią zaawansowane wykorzystanie danych. Raport zawiera wgląd w preferencje klientów i plan działania dla ubezpieczycieli w zakresie świadczenia usług Wellness-as-a-Service w liniach indywidualnych, grupowych i biznesowych.

– Ostatnie dwa lata dowodzą, że wellness musi stać się priorytetem, a ubezpieczyciele muszą zrozumieć, jak skutecznie świadczyć tego rodzaju usługi. Firmy funkcjonujące w sposób tradycyjny potrzebują transformacji i hiperspersonalizowanych usług, które spełniają indywidualne potrzeby klientów. Ale mamy tu na myśli produkty spersonalizowane bardziej niż oferowano to dotychczas, a pomóc ma w tym wykorzystanie danych. Ubezpieczyciele po przejściu na model „Wellness-as-a-Service” będą mogli korzystać z innowacji technologicznych, które stawiają klienta na pierwszym miejscu. W praktyce oznacza to, że użytkownicy otrzymają wsparcie dokładnie tam, gdzie go potrzebują i wtedy, kiedy go potrzebują: łatwiejszy dostęp do telezdrowia, szybsze dostarczanie leków i opieki na odległość czy wcześniejsze wykrywanie chorób dzięki przyspieszonemu procesowi przejścia od momentu wykonania badań do uzyskania skierowania do specjalisty. Ze strony finansowej natomiast będzie to m.in. wysoce spersonalizowane doradztwo budżetowe – mówi Kamil Świstowski, Senior Delivery Architect Capgemini Polska.

Innowacje potrzebne, aby umożliwić hiperspersonalizowane usługi

83% klientów poszukuje u ubezpieczycieli usług „na życzenie” (dostępnych od ręki i tylko w razie potrzeby), a 78% chciałoby korzystać z tych, które są oparte o bieżące wskazówki dotyczące zdrowia i finansów. 74% badanych wskazuje, że zależy im na hiperspersonalizowanych usługach, które zaoferują więcej niż tradycyjny pakiet ubezpieczeniowy. Oczekiwania klientów są jednak nieproporcjonalne do stanu rzeczywistego i oferty, jaką prezentują zakłady – tylko 8% z nich opracowało skuteczne propozycje usług zorientowanych na dobrostan użytkowników.

Raport wskazuje, że insurtechy wyprzedzają tradycyjnych ubezpieczycieli pod względem kluczowych możliwości hiperpersonalizacji, a mianowicie wykorzystywania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (28% wobec 14%) i chmury (44% wobec 19%). Problem w tym, że wciąż mniej niż połowa firm asekuracyjnych skutecznie współtworzy lub wprowadza innowacje ze strategicznymi partnerami.

– By sprostać nowym oczekiwaniom, ubezpieczyciele muszą skoncentrować się na kilku głównych priorytetach. Ponad pomoc ubezpieczonym w odbudowie dobrego samopoczucia pod kątem zdrowia i finansów, muszą wybiegać w przyszłość. Dzięki nowo zaprojektowanym usługom organizacje będą w stanie pomóc klientom w zapobieganiu przyszłym problemom związanym z kondycją fizyczną, przypominając o przestrzeganiu zaleceń lekarskich lub o rutynowych wizytach kontrolnych. Będą także w stanie pomóc zapobiegać wyzwaniom finansowym, pomagając klientom między innymi poprzez edukację w zakresie produktów chroniących ich majątek. Nasz najnowszy raport wskazuje, że podróż w kierunku zmiany będzie wymagała od ubezpieczycieli ponownego przemyślenia tego, co oferują, gdzie powinni inwestować i ostatecznie jak w tym nowym modelu zarabiać na swoich ofertach – dodaje Paweł Michoń, Head of Insurance Practice Capgemini Polska.

(AM, źródło: Capgemini)