Eksperci Rankomat przeanalizowali dane dotyczące sprzedaży samochodów nowych oraz używanych za 2022 rok i sprawdzili, które z nich mogły mieć największy wpływ na zmniejszenie podaży oraz podniesienie średniego wieku pojazdu. Z ich ustaleń wynika, że w ciągu dwóch lat przeciętna wieku auta zgłaszanego do ubezpieczenia wzrosła z 13,4 do 14,2 lat. Tak wysokiego wieku pojazdu Rankomat nie notował od pięciu lat.
Z danych porównywarki wynika również, że w 2022 r. niemal co drugi kierowca ubezpieczał auto 16-letnie lub starsze (44%). W poprzednich latach takich osób było znacznie mniej: 41% w 2021 r. i 40% w 2020 r. W grupie aut z najstarszą średnią wieku znalazły się niemieckie marki: Volkswagen i Audi (16,4 lata). Z kolei najmłodsze pojazdy pochodziły od japońskiego i czeskiego producenta: Toyota (12,1 lat) i Skoda (12,3 lata).
| Wiek | Marka |
| 16,4 | Volkswagen |
| 16,4 | Audi |
| 15 | BMW |
| 15 | Fiat |
| 14,7 | Opel |
| 14,1 | Renault |
| 14 | Peugeot |
| 13,6 | Citroen |
| 13,4 | Ford |
| 12,3 | Skoda |
| 12,1 | Toyota |
Za nastoletnie auta trzeba zapłacić wyższą składkę
– Starszy wiek samochodu obciąża niestety finanse jego właściciela. Za OC kilkunastoletniego auta trzeba z reguły zapłacić najwyższą składkę. W 2022 roku obowiązkowe ubezpieczenie auta w wieku 16–20 lat kosztowało średnio 529 złotych, podczas gdy za ubezpieczenie samochodu do 5 lat kierowcy płacili o 12% mniej (467 zł). Ceny polis obniżały się dopiero w przypadku pojazdów najstarszych – mówi Stefania Stuglik, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych Rankomat.
(AM, źródło: Rankomat)









