Brand Finance: Które marki ubezpieczeniowe są najcenniejsze

0
663

Siódmy rok z rzędu Ping An jest najcenniejszą marką ubezpieczeniową na świecie. Wartość tej chińskiej marki wynosi 32,2 mld dol. Ping An utrzymuje tytuł pomimo spadku wartości marki rok do roku o 25%.

Co roku firma monitorująca wartość marek Brand Finance poddaje badaniu 5000 największych marek i publikuje ponad 100 raportów, zawierających ranking marek ze wszystkich sektorów i krajów. 100 najcenniejszych i najsilniejszych marek ubezpieczeniowych jest ujętych w rankingu Brand Finance Insurance 100 za 2023 r.

W ciągu ostatnich dwóch lat Ping An działał w trudnych warunkach wewnętrznych, na które składało się hamowanie chińskiego wzrostu gospodarczego przez spadek zaufania konsumentów, przerwy w łańcuchach dostaw i sporadyczne, ogniskowe nawroty Covid-19. Skutkiem było powściąganie konsumpcji gospodarstw domowych, które miało wpływ na składki Ping An i znajduje odzwierciedlenie w prognozach i redukcji wartości marki.

– Podczas gdy większość zachodniego świata uwalniała się z restrykcji pandemicznych w 2021 i 2022 r., chińskie marki ubezpieczeniowe nadal borykały się z problemami na swoich rynkach wewnętrznych. Obecnie, w 2023 r., kiedy Chiny zaczynają rozluźniać swoją politykę zero-Covid, chińskie marki ubezpieczeniowe mogą być w stanie dokonać odbicia w podobny sposób, jak ich odpowiedniki w USA zrobiły to wcześniej – skomentował Alex Haigh, dyrektor zarządzający Brand Finance na region Azji i Pacyfiku.

China Life Insurance (CLI) i China Pacific Insurance Company (CPIC) zajmujące w rankingu 3. i 5. miejsce również doświadczyły spadku wartości marki w 2023 r. z takich samych powodów jak Ping An. Wartość marki CLI zmniejszyła się o 25%, do 17,1 mld dol., natomiast CPIC o 4%, do 15,2 mld dol. Z kolei wartość marki China Re spadła o 48%, do 2,1 mld dol., i jest to marka najszybciej tracąca na wartości w rankingu.

Najszybciej rosnącą marką ubezpieczeniową jest Athene, której wartość wzrosła o 128%, do 2,6 mld dol. W styczniu 2022 r. Athene weszła w fuzję z Apollo Global Management i obecnie działa jako spółka zależna Apollo. Przyczyniło się to do znacznego zyskania na wartości, w połączeniu z wyższymi składkami z ubezpieczeń emerytalnych w stosunku do roku poprzedniego.

20 z 26 amerykańskich marek ubezpieczeniowych uwzględnionych w rankingu zyskało na wartości w 2023 r. GEICO, której wartość wzrosła o 8%, do 14,1 mld dol., okazała się najcenniejszą amerykańską marką ubezpieczeniową. Następne są Progressive (+6%, 11,8 mld dol.), Chubb (+8%, 11,6 mld dol.), Allstate (+22%, 11,4 mld dol.) i MetLife (+5%, 10,9 mld dol.). Łączna wartość amerykańskich marek ubezpieczeniowych w rankingu wzrosła o 10% i jest wyższa niż pochodzących z jakiegokolwiek innego kraju oraz wynosi 115,7 mld dol.

Oprócz obliczania wartości marek, Brand Finance określa również względną siłę marek na podstawie parametrów wyrażających inwestycje w marketing, kapitał własny i wyniki finansowe działalności. Zgodnie z ISO 20671 w ocenie kapitału Brand Finance bierze pod uwagę oryginalne dane z badań rynkowych pochodzące od 100 tys. respondentów z 38 krajów i 31 sektorów. UnipolSai, marka o wartości 2,8 mld dol. (-9%), jest najsilniejszą marką ubezpieczeniową w rankingu. Jej Indeks Siły Marki wynosi 86,3 na 100, co przekłada się na rating marki na poziomie AAA. Działająca we Włoszech UnipolSai ma najwyższy poziom wartości marki na swoim rynku. Wspiera klientów w ciężkich finansowo czasach i pozostaje jedną z najbardziej szanowanych przez Włochów firm ubezpieczeniowych.

W ramach swojej analizy Brand Finance ocenia rolę, jaką poszczególne atrybuty marki odgrywają w ogólnej wartości marki. Jednym z takich atrybutów, szybko nabierającym znaczenia, jest zrównoważony rozwój. Brand Finance ocenia, jak poszczególne marki są postrzegane pod względem zrównoważenia. Ocenę tę reprezentuje Wynik Postrzeganego Zrównoważenia. Wartość związana z postrzeganym zrównoważeniem jest wyliczana dla każdej marki. Podczas gdy Ping An jest najcenniejszą marką ubezpieczeniową, ma również najwyższą Wartość Postrzeganego Zrównoważenia. Jak wiele największych światowych marek, Ping An ma ogromny zakres oddziaływania wskutek skali swojej działalności. Należy zauważyć, że pozycja Ping An na szczycie zestawienia nie jest oceną jej ogólnego zrównoważenia, a uwidacznia wartość związaną z postrzeganiem zrównoważenia przez interesariuszy. W wypadku Ping An wynosi ona 2,7 mld dol.

AC

AC