Poniżanie, ośmieszanie, obrażanie lub groźby. Zjawiska, z którymi możemy spotkać się w życiu realnym, choć rzadziej, bo od sprawcy wymagają odwagi. Łatwiej o nie w internecie, bo anonimowo, z przekonaniem o bezkarności. Według niektórych można obrażać do woli. Mowa nienawiści, czyli tzw. hejt z roku na rok staje się coraz większym problemem.
Ubezpieczenie NNW z opcją ochrony na wypadek hejtu w internecie – to odpowiedź UNIQA na to nowe ryzyko.
Wraz z rozwojem technologii, zmianą zachowań ludzkich pojawiają się nowe ryzyka. Ważne, aby ubezpieczyciele potrafili je identyfikować i zapobiegać ich skutkom. Przykładem takiego ryzyka jest tzw. hejt i odpowiedź UNIQA w postaci ubezpieczenia na wypadek hejtu w internecie.
Przemoc w środowisku nastolatków była od zawsze, co podkreślają badani przez nas rodzice. I w tym sensie hejt nie jest zjawiskiem nowym. Dziś jednak przyjmuje inne formy i oblicza, a radzenie sobie z nim jest ważną umiejętnością.
Potrzeba ochrony na wypadek cyberprzemocy
Trzy lata temu, wraz z nową odsłoną indywidualnego ubezpieczenia szkolnego następstw nieszczęśliwych wypadków dla dzieci i młodzieży (do 26. roku życia) zaproponowaliśmy ubezpieczenie na wypadek hejtu w internecie. Było to pierwsze tego typu ubezpieczenie na rynku, które miało za zadanie chronić od następstw naruszenia dobrego imienia lub prawa do prywatności w internecie, w tym w mediach społecznościowych. Mamy tu na myśli pomówienie, znieważenie lub bezprawne ujawnienie informacji na temat życia prywatnego osoby ubezpieczonej.
Projektując zakres ochrony, limity, opieraliśmy się na doświadczeniu naszym i naszych partnerów, ale też na doświadczeniach naszych klientów. Przeprowadziliśmy pogłębione badania, które wskazały, które ryzyka są w odczuciu klientów – rodziców i dzieci – najbardziej dotkliwe i wobec których czują się najbardziej bezradni. Tak powstała ochrona, która daje realną pomoc na wypadek cyberprzemocy.
Masz moc na hejt
Kontynuacją wdrożonych przez UNIQA rozwiązań produktowych jest kampania edukacyjna „Masz moc na hejt”. Początkowo dostępna online w formie wirtualnej poradni psychologicznej, w zeszłym roku przygotowana na dużo większą skalę. Zależało nam, żeby problem hejtu w internecie zyskał nowy potencjał na dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
To dla nas bardzo ważny projekt, postrzegany nie tylko jako produkt ubezpieczeniowy. Jesteśmy marką uważną na zmieniające się otoczenie i jego potrzeby. Konsekwentnie wpisujemy inicjatywę „Masz moc na hejt” w strategię marki UNIQA.
Oprócz działań komunikacyjnych prowadzimy także projekt edukacyjny „Ogarnij hejt” we współpracy z Instytutem Polska Przyszłości im. Stanisława Lema. We wrześniu zorganizujemy wspólnie warsztaty dla uczniów, rodziców i nauczycieli w kilkudziesięciu szkołach. Działa też strona maszmocnahejt.uniqa.pl, na której są do pobrania scenariusze lekcji dotyczące hejtu oraz raporty z badań przeprowadzonych na nasze zlecenie.
Hejt w mediach społecznościowych
Patrząc na doświadczenia z tych trzech lat, widzimy, jak bardzo potrzebna jest nasza inicjatywa. Najwięcej zdarzeń, które zostały do nas zgłoszone, dotyczy właśnie mediów społecznościowych. Są to najczęściej wiadomości wysyłane przez rówieśników za pośrednictwem komunikatorów, zawierające groźby lub poniżające i obraźliwe treści. Często zdarzają się również obraźliwe komentarze pozostawiane pod zdjęciami lub postami osób ubezpieczonych w mediach społecznościowych.
Tematy hejtu są różne. Dotyczą m.in. niepełnosprawności, pochodzenia, otyłości czy orientacji seksualnej.
Ubezpieczenie na wypadek hejtu w internecie jest ubezpieczeniem ochrony prawnej. Zakres ubezpieczenia zawiera trzy główne elementy: pomoc prawną, pomoc psychologiczną i pomoc specjalisty IT.
Pomoc prawna
W zakresie pomocy prawnej zapewniamy pomoc infolinii prawnej oraz reprezentację prawną. W przypadku tej pierwszej udzielamy m.in. bieżących konsultacji prawnych drogą elektroniczną, przygotujemy opinie prawne czy też wzory pism procesowych. Na szczególną uwagę zasługuje reprezentacja prawna, gdzie zapewniamy m.in.:
- analizę i ocenę stanu prawnego danej sytuacji,
- doradztwo prawne,
- tłumaczenie dokumentów na język polski,
- sporządzanie opinii biegłego lub rzeczoznawcy,
- prowadzenie postępowań reklamacyjnych,
- pokrycie kosztów wynajęcia adwokata lub radcy prawnego, który będzie reprezentował ubezpieczonego w postępowaniu mediacyjnym, jak i sądowym,
- pokrycie kosztów postępowania przed sądami powszechnymi, administracyjnymi, polubownymi, jak i koszty procesu zasądzone od ubezpieczonego na rzecz strony przeciwnej lub skarbu państwa.
Pomoc psychologiczna
Bycie ofiarą przemocy, mowy nienawiści może być trudnym psychicznie przeżyciem. Trudnym zarówno dla dziecka, jak i rodzica. Trzech na czterech uczniów spotkało się z jakąś formą cyberprzemocy. Jeden na trzech nigdy o niej nikomu nie powiedział.
Te liczby pokazują, że mamy do czynienia ze zjawiskiem na ogromną skalę. Zjawiskiem, które w wielu szkołach ciągle stanowi tabu. Dzieci w internecie doświadczają hejtu codziennie, jednak większość z nich wstydzi się o tym mówić lub nie wie, jak o tym powiedzieć. Potrzebują zatem poczuć w rodzicach i nauczycielach partnera do rozmowy, a tym często brakuje odpowiedniej wiedzy, aby skutecznie pomagać i wspierać. Rodzice często nie wiedzą, jak w takiej sytuacji powinni się zachować, jak pomóc dziecku.
Wiemy, jak ważne jest odpowiednie wsparcie, dlatego w ramach tego ubezpieczenia zapewniamy nielimitowane telekonsultacje psychologiczne oraz organizację i pokrycie kosztów dziesięciu wizyt stacjonarnych u psychologa.
Dodatkowo zapewniamy pomoc specjalisty IT, którego zadaniem będzie zablokowanie dostępu do treści naruszających dobre imię ubezpieczonego lub ich usunięcie z sieci.
Dla dorosłych też
Hejt kierowany w stronę pracowników służby zdrowia, podczas pandemii Covid-19, mowa nienawiści kierowana pod adresem poszczególnych grup zawodowych (pracownicy wymiaru sprawiedliwości, pracownicy oświaty) czy też grup społecznych (LGBT+) dały nam sygnał, że powinniśmy rozszerzyć krąg osób, do których kierujemy nasz produkt.
Dlatego w zeszłym roku udostępniliśmy ubezpieczenie na wypadek hejtu w internecie jako produkt samodzielny, z którego skorzystać mogą nie tylko dzieci i młodzież, ale również dorośli. Ubezpieczenie na wypadek hejtu dostępne jest zarówno u naszych agentów, jak i na stronie uniqa.pl oraz na infolinii UNIQA.
Nasze starania w tym zakresie są doceniane przez niezależnych ekspertów. W zeszłym roku UNIQA zdobyła tytuł Instytucji Roku, przyznawany przez niezależny portal MojeBankowanie.pl, za działania edukacyjne związane z cyberprzemocą. Dwa lata temu zdobyliśmy tytuł Rodzinnej Marki Roku za unikalne na rynku ubezpieczenie NNW szkolne z opcją ochrony na wypadek hejtu w internecie.
Jacek Rink
dyrektor Działu Rozwoju Ubezpieczeń Komunikacyjnych