Mondial Assistance: Blisko dwie trzecie Polaków uda się na wakacyjny wyjazd

0
595

Z odpowiedzi uczestników pierwszej postpandemicznej edycji badania Mondial Assistance „Plany Wakacyjne Polaków” wynika, że 65% ankietowanych planuje wyjazd wakacyjny. Oznacza to, że w tym sezonie planuje odpocząć ponad 20,1 mln osób. Z tej liczby 8,9 mln wyjedzie za granicę, a do najpopularniejszych destynacji od lat należą Chorwacja, Grecja i Hiszpania.

– Plany Wakacyjne Polaków to cykliczne badanie realizowane na zlecenie Mondial Assistance. Prowadziliśmy je od 2011 roku, a tegoroczne wyniki są pierwszymi pełnymi po zniesieniu ograniczeń pandemicznych w większości krajów. Celem badania jest rozpoznanie planów i potrzeb wakacyjnych Polaków, w tym określenie, jak duża będzie tegoroczna grupa turystów, czy decydują się oni na pośrednictwo biura podróży, jakie są najpopularniejsze destynacje oraz preferowane formy wypoczynku – wyjaśnia Piotr Ruszowski, prezes Mondial Assistance.

Chorwacja i Grecja wciąż najpopularniejsze

Główne kierunki planowanych wyjazdów zagranicznych pozostają niezmienne – Polacy wybierają w pierwszym rzędzie Chorwację, Grecję oraz Hiszpanię (w tym Wyspy Kanaryjskie). Jednocześnie coraz popularniejsze stają się Włochy oraz Turcja.

Badanie pokazuje również, że w ostatnich latach zmienił się sposób spędzania czasu wolnego przez turystów. W czasie wakacji Polacy rzadziej niż przed pandemią planują uprawianie sportu. Na terenie naszego kraju coraz popularniejsze są piesze wycieczki, natomiast za granicą turyści coraz częściej oddają się nocnemu życiu w barach i pubach oraz chętniej korzystają ze SPA.

Samolot jest niezmiennie najpopularniejszym środkiem transportu w przypadku wyjazdów zagranicznych. W kraju Polacy najczęściej wybierają samochód, choć kolej jest bardziej ceniona niż cztery lata wcześniej.

Większość osób wyjeżdżających z biurem podróży wykupuje pełen pakiet usług

42% badanych, czyli ok. 3,7 mln osób, planuje wyjechać za granicę z biurem podróży. To o 7 pp. mniej niż w 2019 roku. Nie zmienia się pakiet usług, z jakich korzystają osoby wybierające się na wakacje – blisko 80% respondentów korzysta z pełnej oferty biur podróży, tj. zarówno dojazdu, jak i zakwaterowania w trakcie zagranicznych wojaży. W porównaniu z poprzednim badaniem liczba osób organizujących wyjazd samodzielnie wzrosła z 5 mln do 5,2 mln.

Najpopularniejsze destynacje polskich turystów, tj. Chorwacja, Grecja i Hiszpania od lat cieszą się zainteresowaniem. Widzimy również, że w przypadku państw Półwyspu Bałkańskiego Polacy często decydują się na samodzielną organizację wyjazdu ze względu na mniejszą odległość i popularność tych lokacji. Niezmiennie na bardzo wysokim poziomie jest liczba ubezpieczonych wyjeżdżających z biurami podróży, co tylko pokazuje, że mamy do czynienia ze świadomymi klientami. Ubezpieczenia oferowane przez touroperatorów podnoszą również jakość obsługi klienta. Pandemia dobitnie pokazała, że są one świetnym uzupełnieniem ich oferty. Zadowolenie klienta, który jest dobrze zabezpieczony w podróży, przekłada się na postrzeganie biur podróży i agentów – komentuje Piotr Ruszowski.

Za granicę zazwyczaj z ubezpieczeniem

72% badanych udających się na zagraniczny wyjazd zamierza wykupić ubezpieczenie turystyczne. Oznacza to grupę blisko 6,5 mln osób, z czego 48% jest pomiędzy 30. a 49. rokiem życia i posiada wykształcenie wyższe (61% z tej grupy, +16 pp.). Co trzecia osoba planująca zabezpieczenie swojej podróży mieszka w mniejszych miejscowościach i wsiach (+10 pp.).

Ubezpieczenie turystyczne w związku z wydarzeniami z ostatnich lat powinno być jeszcze ważniejszą częścią przygotowań do wakacji. Duży wzrost popularności zabezpieczenia siebie oraz podróży przez mieszkańców mniejszych miejscowości można wiązać ze zmianami w stylu życia i rosnącą grupą osób pracujących hybrydowo – podsumowuje Piotr Ruszowski.

O badaniu:

Badanie Plany Wakacyjne Polaków 2023 zostało zrealizowane na zlecenie Mondial Assistance przez Ipsos Polska w dniach 4–25 maja 2023 roku. Badanie odbyło się w terminie zbliżonym do realizacji w poprzednich falach badania. To dało możliwość rzetelnej analizy trendów i zmian w zachowaniach Polaków planujących wakacje. Maj został wybrany na czas realizacji badania, gdyż to w tym miesiącu większość Polaków nie tylko planuje wyjazdy wakacyjne, ale też podejmuje niezbędne formalności z nimi związane. Badanie przeprowadzono za pomocą wywiadów ilościowych techniką CATI (wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny) na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości. Wielkość próby badawczej – 1600 osób.

(AM, źródło: Mondial Assistance)