Eksperci Rankomat przeanalizowali, jak Polska wypada pod względem liczby i wieku zarejestrowanych samochodów osobowych w porównaniu do innych państw Unii Europejskiej. Sprawdzili również, czy rocznik pojazdu i jego przebieg wpływają na cenę ubezpieczenia OC.
W 2021 r. na terytorium Unii Europejskiej było zarejestrowanych 253,3 mln samochodów osobowych. Najwięcej w Niemczech (48,5 mln), Włoszech (39,8 mln) i Francji (38,7 mln). Polska pod tym względem zajęła czwarte miejsce (25,8 mln) i nieznacznie wyprzedziła Hiszpanię (24,9 mln) – wynika z danych Eurostatu.
Jednak nieco lepszym wskaźnikiem może być liczba zarejestrowanych samochodów osobowych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. W 2021 r. Polska była liderem Unii Europejskiej z wynikiem 687/1000.
Jednocześnie nasz kraj miał najwyższy odsetek zarejestrowanych samochodów osobowych powyżej 20 lat (41,3%). Ponadto w Polsce było zarejestrowanych 37,1% samochodów osobowych w wieku 10–20 lat, 10,5% w przedziale 5–10 lat, 6,2% od 2 do 5 lat oraz 4,9% do 2 lat. Z kolei w Unii Europejskiej najwięcej nowych aut do 2 lat jest w Luksemburgu (19,1%), Niemczech (17,8%) i Szwecji (17,8%).
Nieco lepiej Polska wypada pod względem średniego wieku samochodów, który w 2021 r. wyniósł 14,5 lat. Jak wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, naszemu krajowi udało się wyprzedzić m.in. Grecję (17 lat), Czechy (15,6 lat) i Litwę (14,6 lat). Z kolei liderem rankingu jest Luksemburg (7,6 lat).
Jak wiek i przebieg wpływa na ubezpieczenie samochodu?
Wiek to jeden z czynników branych pod uwagę przez towarzystwa ubezpieczeniowe przy kalkulacji ceny ubezpieczenia pojazdu. Zwykle im starsze auto, tym wyższa składka.
Z danych Rankomat wynika, że w pierwszym półroczu 2023 r. średnio najwięcej za OC posiadaczy pojazdów mechanicznych płacili właściciele samochodów w wieku 10–20 lat (514 zł). Nieco mniej na polisę musieli wydać posiadacze pojazdów powyżej 20 lat – 485 zł.
– Wieloletnie samochody są gorzej wyposażone i bardziej awaryjne w ocenie ubezpieczycieli, co zwiększa ryzyko szkody oraz może oznaczać wyższą cenę OC. Jednak wyjątkiem mogą być auta wyprodukowane w latach 90. i wcześniej. Z roku na rok jest ich coraz mniej, a jednocześnie często należą do starszych kierowców i pasjonatów motoryzacji. Zwykle tego typu osoby są ostrożne za kierownicą, więc zmniejsza się prawdopodobieństwo wypadku lub kolizji. W efekcie może się to przełożyć na niższą składkę OC – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert Rankomat ds. ubezpieczeń komunikacyjnych.
Zwykle im więcej przejechanych kilometrów na liczniku, tym starsze auto. W pierwszym półroczu 2023 r. najczęściej kierowcy ubezpieczali samochody z przebiegiem 151–250 tys. km (38,1%). Nieco mniej w przedziale 51–150 tys. km (23,8%), oraz 251–350 tys. km (23,1%).
Aktualny przebieg | Jaki % kierowców ubezpiecza auto z danym przebiegiem? |
Do 50 tys. km | 8,2% |
51–150 tys. km | 23,8% |
151–250 tys. km | 38,1% |
251–350 tys. km | 23,1% |
Od 351 tys. km | 6,8% |
Źródło: Kalkulacje użytkowników Rankomat w I półroczu 2023 r.
Najczęściej im auto ma więcej przejechanych kilometrów na koncie, tym wyższa składka. W I poł. 2023 r. średnio najwięcej za OC ppm. płacili właściciele pojazdów z przebiegiem powyżej 351 tys. km (537 zł). Z kolei nieco mniej posiadacze samochodów w przedziale 251–350 tys. km (521 zł), a także 151–250 tys. km (509 zł).
Aktualny przebieg | Średnia cena OC |
Do 50 tys. km | 454 zł |
51–150 tys. km | 484 zł |
151–250 tys. km | 509 zł |
251–350 tys. km | 521 zł |
Od 351 tys. km | 537 zł |
Źródło: Kalkulacje użytkowników Rankomat w I półroczu 2023 r.
Obecnie w Polsce najbardziej opłacalne pod względem ubezpieczenia są samochody elektryczne. W I półroczu średnio najmniej za OC ppm. płacili właściciele e-aut (389 zł). Z kolei najwięcej posiadacze hybryd (529 zł) i diesli (517 zł).
(AM, źródło: Rankomat)