Rankomat: Polska unijną rekordzistką pod względem wieku aut

0
570

Eksperci Rankomat przeanalizowali, jak Polska wypada pod względem liczby i wieku zarejestrowanych samochodów osobowych w porównaniu do innych państw Unii Europejskiej. Sprawdzili również, czy rocznik pojazdu i jego przebieg wpływają na cenę ubezpieczenia OC.

W 2021 r. na terytorium Unii Europejskiej było zarejestrowanych 253,3 mln samochodów osobowych. Najwięcej w Niemczech (48,5 mln), Włoszech (39,8 mln) i Francji (38,7 mln). Polska pod tym względem zajęła czwarte miejsce (25,8 mln) i nieznacznie wyprzedziła Hiszpanię (24,9 mln) – wynika z danych Eurostatu.

Jednak nieco lepszym wskaźnikiem może być liczba zarejestrowanych samochodów osobowych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. W 2021 r. Polska była liderem Unii Europejskiej z wynikiem 687/1000.

Jednocześnie nasz kraj miał najwyższy odsetek zarejestrowanych samochodów osobowych powyżej 20 lat (41,3%). Ponadto w Polsce było zarejestrowanych 37,1% samochodów osobowych w wieku 10–20 lat, 10,5% w przedziale 5–10 lat, 6,2% od 2 do 5 lat oraz 4,9% do 2 lat. Z kolei w Unii Europejskiej najwięcej nowych aut do 2 lat jest w Luksemburgu (19,1%), Niemczech (17,8%) i Szwecji (17,8%).

Nieco lepiej Polska wypada pod względem średniego wieku samochodów, który w 2021 r. wyniósł 14,5 lat. Jak wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, naszemu krajowi udało się wyprzedzić m.in. Grecję (17 lat), Czechy (15,6 lat) i Litwę (14,6 lat). Z kolei liderem rankingu jest Luksemburg (7,6 lat).

Jak wiek i przebieg wpływa na ubezpieczenie samochodu? 

Wiek to jeden z czynników branych pod uwagę przez towarzystwa ubezpieczeniowe przy kalkulacji ceny ubezpieczenia pojazdu. Zwykle im starsze auto, tym wyższa składka.

Z danych Rankomat wynika, że w pierwszym półroczu 2023 r. średnio najwięcej za OC posiadaczy pojazdów mechanicznych płacili właściciele samochodów w wieku 10–20 lat (514 zł). Nieco mniej na polisę musieli wydać posiadacze pojazdów powyżej 20 lat – 485 zł.

– Wieloletnie samochody są gorzej wyposażone i bardziej awaryjne w ocenie ubezpieczycieli, co zwiększa ryzyko szkody oraz może oznaczać wyższą cenę OC. Jednak wyjątkiem mogą być auta wyprodukowane w latach 90. i wcześniej. Z roku na rok jest ich coraz mniej, a jednocześnie często należą do starszych kierowców i pasjonatów motoryzacji. Zwykle tego typu osoby są ostrożne za kierownicą, więc zmniejsza się prawdopodobieństwo wypadku lub kolizji. W efekcie może się to przełożyć na niższą składkę OC – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert Rankomat ds. ubezpieczeń komunikacyjnych. 

Zwykle im więcej przejechanych kilometrów na liczniku, tym starsze auto. W pierwszym półroczu 2023 r. najczęściej kierowcy ubezpieczali samochody z przebiegiem 151–250 tys. km (38,1%). Nieco mniej w przedziale 51–150 tys. km (23,8%), oraz 251–350 tys. km (23,1%). 

Aktualny przebiegJaki % kierowców ubezpiecza auto z danym przebiegiem?
Do 50 tys. km8,2%
51–150 tys. km23,8%
151–250 tys. km38,1%
251–350 tys. km23,1%
Od 351 tys. km6,8%

Źródło: Kalkulacje użytkowników Rankomat w I półroczu 2023 r.

Najczęściej im auto ma więcej przejechanych kilometrów na koncie, tym wyższa składka. W I poł. 2023 r. średnio najwięcej za OC ppm. płacili właściciele pojazdów z przebiegiem powyżej 351 tys. km (537 zł). Z kolei nieco mniej posiadacze samochodów w przedziale 251–350 tys. km (521 zł), a także 151–250 tys. km (509 zł). 

Aktualny przebiegŚrednia cena OC
Do 50 tys. km454 zł
51–150 tys. km484 zł
151–250 tys. km509 zł
251–350 tys. km521 zł
Od 351 tys. km537 zł

Źródło: Kalkulacje użytkowników Rankomat w I półroczu 2023 r.

Obecnie w Polsce najbardziej opłacalne pod względem ubezpieczenia są samochody elektryczne. W I półroczu średnio najmniej za OC ppm. płacili właściciele e-aut (389 zł). Z kolei najwięcej posiadacze hybryd (529 zł) i diesli (517 zł). 

(AM, źródło: Rankomat)