W ramach XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu odbyła się debata „Pacjent w centrum uwagi – nowatorskie rozwiązania na rzecz jakości i bezpieczeństwa”. Inspiracją do jej przeprowadzenia było wejście w życie ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.
– Ustawa buduje fundament. Stawiamy na jakość i rozliczamy za jakość. Stawiamy na placówki, które analizują zdarzenia niepożądane i wprowadzają rozwiązana, które mają im zapobiegać – mówił Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
– Nie nauczyliśmy się jeszcze kultury pracy na błędach – zwracał uwagę dyrektor Departamentu Lecznictwa w Ministerstwie Zdrowia Michał Dzięgielewski.
Doświadczenia w tej dziedzinie niesie projekt Szpital 360, który TUW PZUW już realizuje we współpracy z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta.
– Badamy wiele aspektów funkcjonowania podmiotu leczniczego, w tym roszczenia ze strony pacjentów i to, w jaki sposób personel podchodzi do świadczenia usług medycznych. Rozpoczynamy ten proces od wizytacji medycznej, której dokonują nasi lekarze z doświadczeniem medycznym i ubezpieczeniowym. W ten sposób poznajemy szpital, wiemy, gdzie leży ryzyko i staramy się je minimalizować – tłumaczył dyrektor Biura Zarządzania Ryzykiem Medycznym TUW PZUW Piotr Daniluk.
Uczestnicy debaty zwracali również uwagę na to, aby możliwie szybko reagować na błędy lekarskie i inne niepożądane zdarzenia oraz rekompensować szkody pacjentom. Takie rozwiązania przewiduje wchodząca w życie nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i RzPP.
– Elementem budowania strategii bezpieczeństwa jest system odszkodowań, który z jednej strony da pacjentowi odszkodowanie, z drugiej strony będzie w tym sensie korzystny dla placówki medycznej i dla personelu medycznego, że nie będzie powodował eskalacji roszczeń – opowiadał Bartłomiej Chmielowiec.
Podobny model funkcjonuje już w prawie 200 szpitalach ubezpieczanych przez TUW PZUW. To tzw. proaktywna obsługa niepożądanych zdarzeń. Polega na zapewnieniu pacjentowi natychmiastowej pomocy medycznej. Może to być ponowna operacja, zabieg, wsparcie specjalisty czy rehabilitacja, które pozwolą odwrócić albo zminimalizować skutki feralnego zdarzenia. Z drugiej strony chodzi o to, aby szybko porozumieć się z pacjentem w sprawie wypłaty ewentualnego odszkodowania.
Według Piotra Daniluka nowe rozwiązania ustawowe będą mobilizować szpitale do współpracy i szukania porozumienia.
– Jeśli nie ma ustawowych wytycznych, to jest tylko dobra wola albo jej brak. Kiedy mamy ustawę, to wiele działań, które zaczęliśmy prowadzić, będzie łatwiej wdrażać – zaznaczył.
TUW PZUW wyprzedza ustawowe regulacje, wdrażając również badania opinii pacjentów. Realizuje je we współpracy z Centrum Badania Opinii Społecznej – jego fachowcy pomogli w przygotowaniu ankiety, mają uczestniczyć w jej przeprowadzaniu i opracować wyniki.
– Ważne, żeby pacjent mógł się wypowiedzieć, jak jest, i wpłynąć na to, jak być powinno – mówił naczelny lekarz i zastępca dyrektora ds. lecznictwa Szpitala Wielospecjalistycznego im. dr. Ludwika Błażka w Inowrocławiu Bartosz Myśliwiec.
Efektem dyskusji była deklaracja współpracy ze strony wszystkich jej uczestników:
– Będziemy korzystać z wszelkich dostępnych opinii, opcji i wszelkich możliwych form współpracy. Będziemy zasięgać języka u innych. Nie odżegnujemy się od współpracy z żadnym z podmiotów – zadeklarował Michał Dzięgielewski.
– Budowania jakości i bezpieczeństwa pacjenta nie da się wprowadzić samą ustawą. Potrzebna jest współpraca wszystkich interesariuszy: Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia, Rzecznika Praw Pacjenta, świadczeniodawców i pacjentów oraz środowiska ubezpieczeniowego. Bardzo dobrze się dzieje, że taka współpraca jest i chcemy ją rozwijać – podsumował Bartłomiej Chmielowiec.
(AM, źródło: TUW PZUW)