Geneva Association: Chronić klientów bez szkody dla innowacji

0
260

W branży ubezpieczeniowej sztuczna inteligencja zmienia kształt procesów biznesowych, od przyjmowania do ubezpieczenia, po likwidację szkód i doświadczenie klienta. AI może też zwiększać wartość ubezpieczeń dla społeczeństwa przez wspomaganie usług ochrony i ograniczanie ryzyka.

Mimo korzyści, jakie AI oferuje zarówno klientom, jak i ubezpieczycielom, towarzyszą jej też obawy. Dotyczą one poufności i ryzyka potencjalnej dyskryminacji, a także nienadążania ram regulacyjnych za tempem rozwoju technologii AI. Pojawienie się ostatnio bardziej zaawansowanych narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji nasiliło te obawy i sprowokowało szereg inicjatyw regulacyjnych w kilku jurysdykcjach.

Nowy raport Geneva Association analizuje różne podejścia do uregulowania wykorzystania AI i ich wpływ na branżę ubezpieczeniową. Z tych analiz płynie wniosek o kluczowym znaczeniu wspierania innowacji przy jednoczesnym zapewnianiu adekwatnej ochrony klientom. Szczególne znaczenie ma stwierdzenie, że istniejące, nieuwzględniające technologii ramy regulacyjne w ubezpieczeniach mogą zostać rozszerzone, aby objąć ryzyka związane z AI specyficzne dla ubezpieczeń, podczas gdy regulowanie na poziomie międzysektorowym może wstrzymywać innowacje.

– Oparte na AI podejście pozwala ubezpieczycielom oferować bardziej spersonalizowane produkty, a poprawa efektywności kosztowej może zwiększyć dostępność i atrakcyjność. Jednocześnie regulacje powinny ewoluować w kierunku zapewnienia etycznego, odpowiedzialnego i sprawiedliwego wykorzystania technologii AI, bez stwarzania przeszkód dla zdolności ubezpieczycieli do unowocześniania się – zauważył Jad Ariss, dyrektor zarządzający Geneva Association.

Z kolei Dennis Noordhoek, autor raportu, powiedział: – Chociaż zwiększone wykorzystanie AI w ubezpieczeniach może podwyższać poziom pewnych ryzyk, takich jak łamanie poufności danych i potencjalna dyskryminacja, nie są to ryzyka nowe. Zostały już uchwycone w dotychczasowych regulacjach, które mogą zostać rozwinięte i dostosowane do wykorzystania AI w ubezpieczeniach.

AC