Z danych Mondial Assistance wynika, że najwięcej zgłoszeń szkód komunikacyjnych w okresie urlopowym systematycznie przypadało w poniedziałki, a rekordowe pod tym względem były 3 czerwca oraz 15 lipca. Z kolei najbezpieczniejszymi dniami były soboty oraz niedziele, kiedy to zgłoszeń szkód było najmniej w całym tygodniu. Asystor miał też sporo pracy ze zgłoszeniami zdarzeń medycznych. Ich liczba była bowiem wyraźnie wyższa niż przed rokiem.
Awaria głównym problemem turystów za granicą
Spośród krajów, do których podróżowali Polacy, najwięcej zgłoszeń wpłynęło z Niemiec – ponad 29% ogólnej liczby spraw. Drugie miejsce zajęła Chorwacja (11,6%), a na trzecim uplasowały się Włochy z 11,2% zgłoszeń. Asystor wskazuje, że prawie 74% wszystkich zgłoszeń dotyczyło awarii samochodu, 19% wypadku drogowego, a pozostałe 7% innych problemów, w tym związanych z kradzieżą, celowym zniszczeniem mienia czy błędami pilotażu.
Ostrożnie na Mazowszu, Śląsku i Wielkopolsce
Zestawienie województw pod względem liczby zgłoszeń otwiera mazowieckie z udziałem na poziomie 22,7% w ogólnej liczbie spraw. Za nim, z 11,7% zgłoszeń, znalazło się śląskie, a podium zamyka wielkopolskie (9,3%). Mondial Assistance zaznacza, że trudno we wszystkich tych przypadkach argumentować, iż są to obszary najniebezpieczniejsze. Na liczbę zgłoszeń wpływa liczba zarejestrowanych w danym województwie samochodów. Do tego nie wszystkie sprawy dotyczą wypadków czy kolizji drogowych. Niemal 70% zgłoszeń stanowią wezwania do awarii aut, z czego najczęściej, w przypadku 13,2% spraw, problemem jest akumulator.
Assistance pomoże nawet na hulajnodze
W przypadku awarii przydatne okazuje się assistance.
– Z niestandardowym rozwiązaniem problemu wyszliśmy do jednego z ubezpieczonych, który wybrał się w podróż do Bułgarii – mówi Lidia Sulewska, kierowniczka Platformy Motoryzacyjnej Mondial Assistance. – Na miejscu jego auto uległo awarii, a pomoc dotarła do niego… na hulajnodze. Niemniej specjalista, który przybył tym niecodziennym jak na pomoc drogową środkiem transportu, uruchomił samochód „z kabli” i ubezpieczony mógł ruszyć w dalszą drogę. Inny nasz klient doświadczył samozapłonu samochodu podczas podróży francuską autostradą. Nie zadzwonił jednak na numer alarmowy, ponieważ nie znał języka francuskiego i wiedział, że będzie mieć kłopot z komunikacją. Po kontakcie z ubezpieczycielem udało się zorganizować pomoc. Przydała się ona także turyście w Chorwacji, któremu auto odmówiło współpracy, kiedy trzeba było opuścić prom kursujący między wyspami. Dzięki wsparciu assistance i zsynchronizowaniu pomocy drogowej z rejsami promu, auto udało się w końcu sprowadzić na ląd – podsumowuje.
Assistance coraz przydatniejszy
Z danych Mondial Assistance wynika także, że do końca sierpnia liczba przypadków zgłoszeń zdarzeń medycznych zwiększyła się o 17,8% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku i wyniosła ponad 17,5 tys. przypadków.
Liczba zgłoszeń z poszczególnych krajów odpowiada najpopularniejszym wśród Polaków destynacjom turystycznym. Podobnie jak w ubiegłym roku najwięcej z nich pochodziło z Turcji (ponad 3,5 tys.), Grecji (ponad 1,9 tys.) oraz Bułgarii (ponad 1,8 tys.). Od czerwca do końca sierpnia asystor zorganizował w sumie 130 transportów medycznych, w tym 7 lotów sanitarnych.
Wakacyjne przygody
– Ubezpieczenie podróżne to nie tylko kwestie zdrowotne – wskazuje Anna Czaplicka, kierowniczka Platformy Medycznej Mondial Assistance. – Polisy tego typu zapewniają odszkodowanie np. w przypadku rezygnacji z podróży czy odwołania wyjazdu lub lotu. W tym obszarze w bieżącym sezonie urlopowym zauważyliśmy znaczący wzrost zgłoszeń, bo aż o 43% w stosunku do ubiegłorocznych wakacji. Na tym samym poziomie co w ubiegłym roku pozostają zgłoszenia szkód z tytułu uszkodzenia czy utraty bagażu albo dostarczenia go z opóźnieniem. Nieznacznie wzrosła liczba zgłoszeń w obszarze odszkodowań z tytułu następstw nieszczęśliwych wypadków, do których doszło w podróży – podsumowuje.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl