UFG: Co teraz z klientami DallBogg?

0
964

W związku z decyzją Komisji Nadzoru Finansowego zakazującą DallBogg zawierania umów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny opublikował komunikat, w którym przypomniał o konsekwencjach cofnięcia przez KNF zgody na wykonywanie działalności w grupie 10 ubezpieczeń działu II. Z kolei Rzecznik Finansowy oficjalnie poparł działania podjęte przez nadzór.

Dla klientów DallBogg zakaz wydany przez KNF oznacza, że jeśli posiadają OC ppm. wykupione w tym towarzystwie, to wygaśnie ono z ostatnim dniem, na który było zawarte. W związku z tym są oni zobowiązani do zawarcia nowej umowy z datą obowiązywania od następnego dnia. Informacje o zakładach ubezpieczeń, w których można zawrzeć nowe ubezpieczenie, znajdują się na stronie internetowej UFG.

Niedopełnienie obowiązku w zakresie zawarcia nowej umowy naraża posiadacza pojazdu na znaczne konsekwencje finansowe, w tym konieczność zwrotu z własnych środków kwot wypłaconych przez Fundusz za szkody wyrządzone pojazdem bez ważnego OC ppm. oraz zapłacenia opłaty za brak polisy.

DallBogg jest nadal zobowiązany do realizowania zobowiązań i obowiązków wynikających z zawartych umów ubezpieczenia, w tym do prowadzenia likwidacji szkód i wypłaty odszkodowań.

Rzecznik Finansowy murem za KNF

Z kolei Rzecznik Finansowy poinformował na swojej stronie internetowej, że w pełni popiera działania podjęte przez KNF. Urząd przypomniał, że już w grudniu 2024 r. skierował do Komisji zawiadomienie o nieprawidłowościach dostrzeżonych w działalności DallBogg. W postępowaniach interwencyjnych prowadzonych przez RzF stwierdzono bowiem szereg naruszeń dotyczących: opieszałości w wypłacie odszkodowania, niedotrzymywania terminów likwidacji szkody, braku kontaktu ze strony ubezpieczyciela, braku rozpatrywania reklamacji w terminie oraz zaniżania wypłacanych odszkodowań. Do tego, jak zwrócił uwagę Rzecznik, wnioskodawcy skarżyli się także na utrudniony kontakt z ubezpieczycielem, m.in. brak odpowiedzi na wiadomości e-mailowe, problemy z dodzwonieniem się na infolinię ubezpieczyciela, brak informacji na temat stanu sprawy.

Rzecznik Finansowy zaznaczył, że na bieżąco informował organ nadzoru o dostrzeganych nieprawidłowościach w ramach roboczych kontaktów między instytucjami. Przypomniał też, że o znaczącym wzroście liczby wniosków o wszczęcie interwencji względem DallBogg alarmował również w sprawozdaniu za 2024 rok. Rzecznik podkreślał w nim, że liczba skarg jest nieproporcjonalnie wysoka w stosunku do dynamicznie rosnącego udziału w rynku.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl