DioDea: Kary Rzecznika Finansowego „przesadne i dysproporcjonalne”

0
308

DioDea Poland, pełnomocnik ds. likwidacji szkód bułgarskiej spółki JSC DallBogg, nie zgadza się z decyzją Rzecznika Finansowego, na mocy której urząd nałożył na firmę 200 tys. zł kary. W swoim stanowisku spółka wyraziła pogląd, że „nałożone kary są przesadne i dysproporcjonalne – mają one charakter protekcjonistyczny i faworyzują ugruntowanych uczestników rynku w Polsce”.

Ogłaszając ukaranie DioDea Poland, Rzecznik Finansowy wyjaśnił, że podstawą nałożenia sankcji były naruszenia przepisów nakładających na podmioty rynku finansowego obowiązek odpowiedzi na pisma RzF w ciągu 30 dni. Według urzędu DioDea 30-krotnie zignorowała ten obowiązek. Spółka miała też nie reagować nawet na wysyłane w tych sprawach monity. Taka praktyka prowadziła do faktycznego „zawieszenia” postępowań interwencyjnych. W ocenie ekspertów RzF podmiot uczynił z systemowej obstrukcji udzielania odpowiedzi praktykę godzącą w interes publiczny. Naruszenia miały charakter ciągły, powtarzalny i systemowy, co oznacza, że stanowiły element utrwalonej praktyki działania spółki.

DioDea: Nie można dwa razy karać za to samo

W odpowiedzi na decyzję Rzecznika, DioDea przedstawiła swoje stanowisko cytowane przez portal prnews.pl, w którym oświadcza, że „od drugiej połowy czerwca 2025 r. na wszystkie pisma od Rzecznika Finansowego udzielono odpowiedzi w ustawowych terminach. W okresie od 15 czerwca do chwili obecnej udzielono odpowiedzi na 87 oficjalnych pism”.

Spółka stwierdziła też, że łączna wartość nałożonych w ciągu 15 dni kalendarzowych kar finansowych – 600 tys. zł dla DallBogg i 200 tys. zł dla DioDea – przewyższa dziesięciokrotnie standardowe kwoty nakładane przez instytucję na innych uczestników rynku finansowego w Polsce.

 „W obu przywołanych powyżej decyzjach dotyczą tych samych szkód, np. 2023/11/01/0013 i 2024/03/01/0108. Uwzględniając je w obu decyzjach, instytucja finansowa w rzeczywistości dubluje karę i narusza zasadę non bis in idem. Ponadto, dysproporcjonalnie wysoka kwota kar świadczy o szczególnie negatywnym nastawieniu wobec naszej firmy, która systematycznie dba o klientów i podejmuje działania na rzecz doskonalenia swoich usług. Obecnie proces obsługi i likwidacji szkód w pełni odpowiada wymogom. Od początku 2025 r. do chwili obecnej obsłużyliśmy 6163 szkody i wypłaciliśmy 17 650 408 zł odszkodowań finansowych polskim klientom” – napisano w stanowisku.

DioDea podkreśliła także, iż w celu rozbudowy zespołu i zwiększenia kompetencji w kwietniu tego roku wynajęła nowe, większe biuro w centrum Warszawy i rozpoczęła rekrutację ekspertów – prawników, finansistów i specjalistów ds. likwidacji. 

„W lipcu odnotowano w warszawskim biurze wzrost zatrudnienia ekspertów o 26%. Firma pozostaje zmotywowana i zdeterminowana. Aktywnie pracujemy nad usunięciem wszelkich braków, poprawą organizacji działalności oraz znacznym podniesieniem jakości usług i produktów ubezpieczeniowych” – zaznaczyła spółka.

DioDea powtarza stwierdzenia DallBogg

W jej ocenie kary nałożone przez Rzecznika Finansowego są „przesadne i dysproporcjonalne”. DioDea jest zdania, że sankcje „mają charakter protekcjonistyczny i faworyzują ugruntowanych uczestników rynku w Polsce”. Spółka uważa, że Rzecznik Finansowy powinien ponownie rozważyć wysokość kar i „dostosować je do rzeczywistych – korygujących – celów nadzoru, ponieważ w przeciwnym razie konsumenci mogą zostać pozbawieni wolnego wyboru preferowanego ubezpieczyciela w ramach konkurencyjnego rynku, a pełna integracja rynkowa w Europie zostanie zagrożona”.

Warto zauważyć, że podobnego stylu argumentacji użył DallBogg w swoim oświadczeniu, które odnosiło się do decyzji Komisji Nadzoru Finansowego z 16 kwietnia, zakazującej zakładowi wykonywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności ubezpieczeniowej w grupie 10 działu II, tj. OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl