Samoloty o całkowitej wartości ubezpieczonej przekraczającej 160 mld dol. są uziemione na całym świecie, stanowiąc ryzyko dla ubezpieczycieli – stwierdza raport firmy brokerskiej Gallagher.
Najwięcej samolotów stojących bezczynnie na lotniskach ma Singapur – 205, następny w kolejności jest Hongkong z 178 maszynami. W Madrycie uziemionych jest 158 samolotów, za to w Nowym Jorku tylko 40. Całkowita wartość ubezpieczona samolotów w 20 największych portach lotniczych na świecie wynosi 164 mld dol.
W rezultacie pandemii, która doprowadziła do zawieszenia ruchu, linie lotnicze odczuwają dramatyczny spadek obrotów. Kłopoty linii lotniczych oznaczają niezapłacone składki i złe długi. Linie lotnicze będą prawdopodobnie starały się odzyskać część swoich składek, ponieważ liczba pasażerów uległa ograniczeniu. Problem dla ubezpieczycieli generują też grupy uziemionych na lotniskach samolotów, które stanowią potencjalny łatwy cel ataków terrorystycznych.
Ubezpieczyciele odgrywający główną rolę w konsorcjach ubezpieczycieli lotniczych rezygnują z odnawiania niektórych kontraktów, szczególnie dotyczących samolotów produkcji innej niż zachodnia i starszych. Tam gdzie ubezpieczyciele oferują ochronę, starają się podnieść stawki o co najmniej 20–25%. Od wielu lat stawki w ubezpieczeniach lotniczych spadały wskutek poprawy bezpieczeństwa i ostrej konkurencji.
(AC, źródło: Reuters)