Droga bez powrotu

0
2916

Digitalizacja to już nie slogan. To kwestia przetrwania – pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 jest tego dobitnym przykładem. Szkolnictwo, branża nieruchomości, urzędy, wszyscy, jeśli tylko mogą, przenoszą się do sieci. A ubezpieczenia?

Ubezpieczyciele na masową skalę aktywują dziś infolinie, chatboty, wideokonsultacje. Przypominają klientom, że mogą zdalnie zgłosić szkodę, przedłużyć umowę, wysłać dokumenty w wersji elektronicznej. W trybie pilnym wdrażają uproszczone procedury zawierania umów ubezpieczenia. Szkolenia organizowane są online przy wykorzystaniu webinarów.

Ubezpieczyciele zwiększają przepustowość, aby z ich serwisów mogło korzystać więcej klientów, agentów i pracowników, na masową skalę wprowadzają możliwość pracy zdalnej. Narzędzia sprzedaży i obsługi na odległość stają się podstawą działania. Jak informują agenci, klienci w ostatnich dniach sami proszą o kontakt drogą elektroniczną i dostęp do portalu klienta.

Czas cyfrowej mobilizacji

Nigdy wcześniej nie potrzebowaliśmy wsparcia ze strony technologii na tak szeroką skalę. Wczoraj byliśmy w przededniu cyfrowej rewolucji, analizowaliśmy zachowania przyszłych pokoleń, aby ustalać, ile zostało nam jeszcze czasu. Wielu ubezpieczycieli wyrażało opinie, że rewolucja cyfrowa zostanie wymuszona przez milenialsów czy pokolenie Z, zaś w obecnej sytuacji wszystkie pokolenia przestawiają się na digital. Dziś jesteśmy w samym centrum rewolucji. Do tej pory traktowaliśmy digitalizację jako dodatek, który pozwoli nam uzyskać przewagę rynkową. Dziś ten dodatek stał się fundamentem działania i przetrwania.

Oznacza to stan pełnej mobilizacji. Większość z nas, w tym również dostawcy IT, musiała zmierzyć się z wyzwaniem natychmiastowego przystosowania do pełnego trybu pracy zdalnej. W Comarch współpracujemy z tak szerokim spektrum klientów z różnych branż, że zdążyliśmy wypracować dla nich rozwiązania maksymalnie bezpieczne i elastyczne. Z pełnym zaangażowaniem realizujemy politykę bezpiecznej cyfryzacji.

Platforma Comarch Digital Insurance

Od lat oferujemy pakiet rozwiązań cyfrowych dla branży ubezpieczeniowej. Comarch Digital Insurance to platforma, która zapewnia digitalizację procesów sprzedażowych i obsługowych zgodnie ze strategią omnikanałowości. Tworzy jedno środowisko pracy dla różnych grup użytkowników na podstawie wspólnego silnika logiki biznesowej.

W aplikacji klienci mogą zdalnie obsługiwać zarówno ubezpieczenia na życie, jak i majątkowe. Pracownik, agent i klient posiadają niezbędne do działania narzędzia w jednym miejscu, w tym m.in. możliwość zdalnego zawarcia ubezpieczenia, ofertowania, przeprowadzenia analizy potrzeb klienta, zmiany danych osobowych, zgłoszenia szkody, opłacenia składki, rozwiązania umowy czy obsługi raportowania.

Platforma posiada przyjazny dla agenta pulpit oraz daje możliwość szybkiej komunikacji z klientem. Zapewnia łatwe przejście między kanałami sprzedaży i obsługi, co gwarantuje nieprzerwany proces komunikacji. Dzięki Responsive Web Design umożliwia dostęp do danych przez smartfon, tablet i komputer stacjonarny. Samoobsługowość i akceleracja pracy umożliwiające efektywną obsługę klienta i wydajną pracę sił sprzedaży to nasze główne cele i naszych klientów. Teraz, w trakcie przyśpieszonej lekcji digitalizacji, okazuje się, jak są one ważne.

Rozwiązania dla zdrowia

Musimy również wspomnieć o naszym wieloletnim doświadczeniu w dostarczaniu rozwiązań dla branży medycznej. Oferujemy rozbudowany ekosystem rozwiązań dla zdrowia: EHR (Electronic Health Record) Cloud, Telemedicine Cloud, Hospital Cloud oraz Medical AI Cloud. Integracja tych platform pomaga zapewnić skoordynowaną opiekę zdrowotną oraz wspiera pacjentów i personel medyczny. Aplikacje te służą do wytwarzania, archiwizowania i udostępniania dokumentacji medycznej, zarządzania placówką medyczną, umożliwiają zastosowanie telemedycyny i teleopieki.

Przejście do chmury

Tym, co wysuwa się teraz na pierwszą linię, są rozwiązania chmurowe, zapewnienie ciągłości poprzez sprawne dostępy online. Większość ubezpieczycieli do tej pory rozważała przetwarzanie w chmurze jako opcję. Obserwujemy zaś, że firmy, które przeszły proces wejścia w tryb zdalny w miarę płynnie, to te, które zdecydowały się na przeniesienie swoich zasobów do chmury. Wiele innych dostało zadyszki, bo przykładowo VPN nie był obliczony na tak nagły wzrost liczby użytkowników.

Rozwiązania chmurowe wraz z technologią mobilną dają możliwość efektywnego prowadzenia firmy zdalnie. Bogata oferta naszych rozwiązań chmurowych to m.in. Comarch TNA, Comarch HRM czy Comarch myPoint, pozwalające na zarządzanie i monitorowanie pracy zdalnej. Comarch Cloud Infraspace, czyli pakiet usług dla firm, które chcą przenieść swoje zasoby do chmury, czy też Comarch IBARD, usługa, dzięki której można bezpiecznie przechowywać i synchronizować dane w chmurze oraz wiele innych.

Chmura napędza rozwój takich technologii jak Big Data czy Artificial Intelligence, których to zastosowanie zaczyna być dla branży ubezpieczeniowej koniecznością. Jak podają w ostatnich dniach media, grupie naukowców z Oak Ridge National Laboratory superkomputer Summit pomaga w odpowiednim łączeniu związków chemicznych w celu stworzenia preparatu zwalczającego koronawirusa SARS-CoV-2. To wszystko nie byłoby możliwe bez rozwiązań chmurowych czy Big Data.

Comarch od lat rozwija technologię Artificial Intelligence, m.in. w takich obszarach jak bezpieczeństwo transakcji, zapobieganie wyłudzeniom, prognozowanie wyników sprzedaży czy też w obszarze modeli scoringowych.

Zdalne i omnikanałowe platformy dla ubezpieczeń

Czy branża ubezpieczeniowa może czuć się bezpiecznie, czy jest zaopatrzona w odpowiednie narzędzia, które pozwolą jej działać bez zakłóceń? Czy też przyjdzie teraz czas nerwowego łatania dziur? Musimy zwrócić uwagę na to, czy ubezpieczyciel oraz jego dostawca IT są w stanie zapewnić pełny, zdalny kanał komunikacji w łańcuchu: klient – agent – pracownik – dostawca IT. Jedno jest niepodważalne – ubezpieczyciele mogą przetrwać dzięki kontynuacji biznesu z wykorzystaniem zdalnych i omnikanałowych platform.

Mamy to szczęście, że pracujemy dla branży, która może przejść do świata wirtualnego. Bądźmy również świadomi, że jest to czas, kiedy jedne obszary biznesu wyjdą na prowadzenie, inne przesuną się na dalszy plan, a jeszcze inne mogą okazać się zbędne. To czas weryfikacji, w tym również weryfikacji systemów IT.

Lekcja na przyszłość

Eksperci z dziedziny wirusologii informują, że będziemy musieli nauczyć się żyć z Covid-19. Poradzimy sobie, znajdziemy lekarstwo, lecz wielu z nich przestrzega, że podobna sytuacja może się powtórzyć. Odrabiamy jedną z najważniejszych lekcji i właśnie teraz mamy szansę dobrze przygotować się na przyszłość.

A co w przyszłości? Z pewnością będziemy musieli przywyknąć do powszechnego smart workingu, gdzie pracodawca zapewnia technologię do wykonywania pracy zdalnej. Płatności dokonywać będziemy bezdotykowo, przelewem, za pomocą NFC czy też platform PayU. Zautomatyzujemy rozwiązania w obszarze identyfikacji i oceny ryzyka, analizy danych czy oceny roszczeń.

Analitycy Gartnera prognozują, że firmy, które przeniosą swój biznes na platformy cyfrowe, złagodzą skutki pandemii i utrzymają płynne działanie teraz i przez długi okres. To, do czego powinniśmy dążyć, to zwiększenie możliwości sprzedaży samoobsługowej i cyfrowej, a IT w obecnym i nadchodzącym czasie będzie odgrywać kluczową rolę w dostarczaniu bezpiecznych systemów informatycznych. Dodatkowo zarówno analitycy Gartnera, jak i IDC zwracają uwagę, że w branży IT możemy spodziewać się wzrostu wydatków na oprogramowanie do komunikacji i że do podobnego wzrostu doszło po wybuchu epidemii SARS w 2002 r.

Co dalej? Czy pójdziemy do przodu, czy też wycofamy się w pierwszym możliwym momencie i zmiany, które teraz wprowadzamy, będą tylko połowiczne? Może już przebieramy nogami i nie możemy się doczekać powrotu „starego” i dobrze znanego?

Nil homini certum est. Nic, co ludzkie, nie jest pewne, o czym w ostatnim czasie przekonujemy się wyjątkowo dobitnie. Człowiek jest w tym wszystkim najważniejszy i może teraz nastąpi głębokie zrozumienie tego, jak ważna jest sprawnie działająca technologia, między innymi właśnie po to, by chronić to, co ludzkie.

Wszystko w naszych rękach.

Aleksandra Wołowska
konsultant ds. biznesowych w Comarch