Allianz Trade: Brak układów scalonych kosztuje europejski sektor motoryzacyjny 100 mld euro

0
424

Przemysł motoryzacyjny stał się główną ofiarą globalnego kryzysu półprzewodników. Allianz Trade szacuje, że kryzys doprowadził do niedoboru około 18 mln pojazdów na całym świecie.

Z analizy ubezpieczyciela wynika, że najbardziej ucierpiał europejski sektor motoryzacyjny, któremu nie pomógł słaby sektor półprzewodników. Produkcja pojazdów na Starym Kontynencie spadła w 2021 roku do bezprecedensowo niskiego poziomu 13 mln pojazdów. Po oznakach poprawy pod koniec 2021 r. i w I kw. 2022 r, ożywienie produkcji zostało ponownie zahamowane przez dodatkowe napięcia w łańcuchu dostaw spowodowane blokadami w regionie Szanghaju i inwazją Rosji na Ukrainę.

Allianz Trade szacuje, że kryzys związany z półprzewodnikami będzie w okresie 2021–2022 kosztował Europę około 100 mld euro.

Szacunkowa utracona wartość dodana w branży motoryzacyjnej (w mld euro oraz % PKB)

 Wartość dodana utracona przez branżę motoryzacyjną w 2021 (mld EUR)Wartość dodana utracona przez branżę motoryzacyjną w 2021 (% PKB)Wartość dodana utracona przez branżę motoryzacyjną w 2022 (mld EUR)Wartość dodana utracona przez branżę motoryzacyjną w 2022 (% PKB)Straty w okresie 2021+2022 (mld EUR)
UE 2851,10,4%47,198,2
Francja3,50,1%3,80,1%7,2
Włochy3,30,2%3,20,2%6,4
Niemcy25,30,7%22,30,6%47,5
Hiszpania3,20,3%3,20,3%6,3
Polska1,40,2%0,90,1%2,2
Wielka Brytania3,40,1%3,40,1%6,8

 (źródła: ACEA, Eurostat, obliczenia Działu Analiz Allianz)

Ponieważ pojazdy będą potrzebowały coraz więcej półprzewodników, sektor motoryzacyjny będzie potrzebował wsparcia politycznego, aby uniknąć większych strat w przyszłości. W opinii Allianz Trade wsparcie powinno jednak skupić się na segmentach, w których Europa jest zarówno dużym rynkiem produkcyjnym, jak i końcowym, czyli na motoryzacji, a nie na elektronice użytkowej. Potrzebne są jednak naturalne i ekonomicznie uzasadnione bodźce, które pomogą zwiększyć udział produkcji półprzewodników klasy przemysłowej i motoryzacyjnej. W Europie działają trzy z największych na świecie firm produkujących półprzewodniki dla przemysłu motoryzacyjnego, które korzystają z połączenia produkcji zewnętrznej (w Azji) i własnej, często europejskiej. Decydenci powinni przechylić szalę we właściwym kierunku, aby inwestycje lokalne miały większą wartość niż outsourcing w Azji. Istniejące plany zwiększenia produkcji półprzewodników w Europie nie pomogą rozwiązać problemu kontynentu, ale krokiem we właściwym kierunku jest rozpoczęcie wspólnych przedsięwzięć.

(AM, źródło: MultiAN)