Przemysł motoryzacyjny stał się główną ofiarą globalnego kryzysu półprzewodników. Allianz Trade szacuje, że kryzys doprowadził do niedoboru około 18 mln pojazdów na całym świecie.
Z analizy ubezpieczyciela wynika, że najbardziej ucierpiał europejski sektor motoryzacyjny, któremu nie pomógł słaby sektor półprzewodników. Produkcja pojazdów na Starym Kontynencie spadła w 2021 roku do bezprecedensowo niskiego poziomu 13 mln pojazdów. Po oznakach poprawy pod koniec 2021 r. i w I kw. 2022 r, ożywienie produkcji zostało ponownie zahamowane przez dodatkowe napięcia w łańcuchu dostaw spowodowane blokadami w regionie Szanghaju i inwazją Rosji na Ukrainę.
Allianz Trade szacuje, że kryzys związany z półprzewodnikami będzie w okresie 2021–2022 kosztował Europę około 100 mld euro.
Szacunkowa utracona wartość dodana w branży motoryzacyjnej (w mld euro oraz % PKB)
Wartość dodana utracona przez branżę motoryzacyjną w 2021 (mld EUR) | Wartość dodana utracona przez branżę motoryzacyjną w 2021 (% PKB) | Wartość dodana utracona przez branżę motoryzacyjną w 2022 (mld EUR) | Wartość dodana utracona przez branżę motoryzacyjną w 2022 (% PKB) | Straty w okresie 2021+2022 (mld EUR) | |
UE 28 | 51,1 | 0,4% | 47,1 | 98,2 | |
Francja | 3,5 | 0,1% | 3,8 | 0,1% | 7,2 |
Włochy | 3,3 | 0,2% | 3,2 | 0,2% | 6,4 |
Niemcy | 25,3 | 0,7% | 22,3 | 0,6% | 47,5 |
Hiszpania | 3,2 | 0,3% | 3,2 | 0,3% | 6,3 |
Polska | 1,4 | 0,2% | 0,9 | 0,1% | 2,2 |
Wielka Brytania | 3,4 | 0,1% | 3,4 | 0,1% | 6,8 |
(źródła: ACEA, Eurostat, obliczenia Działu Analiz Allianz)
Ponieważ pojazdy będą potrzebowały coraz więcej półprzewodników, sektor motoryzacyjny będzie potrzebował wsparcia politycznego, aby uniknąć większych strat w przyszłości. W opinii Allianz Trade wsparcie powinno jednak skupić się na segmentach, w których Europa jest zarówno dużym rynkiem produkcyjnym, jak i końcowym, czyli na motoryzacji, a nie na elektronice użytkowej. Potrzebne są jednak naturalne i ekonomicznie uzasadnione bodźce, które pomogą zwiększyć udział produkcji półprzewodników klasy przemysłowej i motoryzacyjnej. W Europie działają trzy z największych na świecie firm produkujących półprzewodniki dla przemysłu motoryzacyjnego, które korzystają z połączenia produkcji zewnętrznej (w Azji) i własnej, często europejskiej. Decydenci powinni przechylić szalę we właściwym kierunku, aby inwestycje lokalne miały większą wartość niż outsourcing w Azji. Istniejące plany zwiększenia produkcji półprzewodników w Europie nie pomogą rozwiązać problemu kontynentu, ale krokiem we właściwym kierunku jest rozpoczęcie wspólnych przedsięwzięć.
(AM, źródło: MultiAN)