ARC Europe: 10 zasad prawidłowego korzystania z pojazdu elektrycznego

0
501

Powszechnie przyjmuje się, że samochód elektryczny działa dokładnie tak samo, jak samochód z silnikiem spalinowym, z tą różnicą, że do napędu wykorzystuje energię elektryczną. – To tylko częściowo prawda. Co do zasady użytkowanie samochodu elektrycznego jest zbliżone do pojazdów z silnikiem spalinowym, jeżeli myślimy o jego obsłudze z punktu widzenia kierowcy. Jest jednak wiele różnic, które mogą powodować zakłopotanie nawet najbardziej doświadczonych kierowców – wskazuje Mikołaj Siwecki, kierownik sieci ARC Europe Polska.

– Oprócz kwestii technicznych i konstrukcyjnych EV, obsługujemy zgłoszenia dotyczące pojawiających się kontrolek i komunikatów, z którymi kierowcy „spalinówek” nie mają do czynienia – komentuje Mikołaj Siwecki. – Zapewnienie zdalnego wsparcia dla kierowcy jest szczególnie istotne, gdy mówimy o osobach, które pierwszy raz przesiadły się do auta elektrycznego z samochodu o silniku spalinowym. EV mają bardziej zaawansowaną elektronikę, dodatkowe systemy związane z obsługą napędu i aplikacje mobilne wspierające kierowcę. Korzystania z samochodu elektrycznego na co dzień trzeba się nauczyć. Wsparcie kierowcy na tym etapie może okazać się kluczowe do minimalizacji kosztów assistance związanych z holowaniem czy zapewnieniem mobilności i satysfakcji klienta – dodaje.

10 zasad właściwego korzystania z pojazdu elektrycznego

  1. Wpływ na zużycie energii w baterii ma sposób, w jaki poruszamy się pojazdem. W przypadku korzystania z dróg krajowych i autostrad oraz jeździe z prędkością rzędu 120–130 km/h szacunkowy zasięg może być krótszy nawet o 30–40% od tego, jaki dystans moglibyśmy pokonać w mieście. Warto o tym pamiętać np. w planowaniu dłuższych podróży.
  2. Zasięg pojazdu może być różny w zależności od warunków atmosferycznych. W okresie letnim (+20*C) może być nawet o 100 km większy niż w okresie zimowym (-10*C). Z drugiej strony korzystanie z klimatyzacji w trakcie upałów znacznie obniża zasięg pojazdu elektrycznego.
  3. W zależności od modelu, EV zużywa energię elektryczną również podczas postoju. Zaparkowany przez tydzień samochód przy temperaturze -10*C oznacza rozładowanie baterii o około 6%, natomiast postój przy 25*C może wiązać się z wyczerpaniem baterii rzędu 3–4%. Dlatego też, jeśli to możliwe, powinno trzymać się pojazd elektryczny w garażu o relatywnie stałej temperaturze.
  4. Przy skrajnych upałach dobrym rozwiązaniem byłoby zrezygnowanie z szybkiego ładowania, by nie doprowadzić do nadmiernego przegrzania się baterii.
  5. Ładowanie pojazdu za pomocą ładowarek miejskich (publicznych) może być dwu-, trzy-, a w skrajnych przypadkach nawet czterokrotnie droższe niż podczas ładowania z ładowarki domowej.
  6. Koszt przeglądów eksploatacyjnych w ASO (okres eksploatacji do ok. 150 tys. km) jest nawet pięciokrotnie mniejszy niż w przypadku pojazdów z silnikiem spalinowym. Nie bójmy się zatem powierzyć serwisu i obsługi pojazdu elektrycznego autoryzowanemu serwisowi.
  7. Należy zwrócić szczególną uwagę na dobór opon w przypadku samochodu elektrycznego, a konkretnie poziom emitowanego przez nie hałasu oraz wartości obciążeń (pojazd elektryczny jest znacznie cięższy od klasycznego – spalinowego). Podczas podróży słychać głownie szum opon – przy dłuższej podróży może być męczący i wpływać na dyskomfort podróżujących.
  8. O ile pojazd na to pozwala, warto czasem wyłączyć w pojeździe rekuperację (odzyskiwanie energii) i skorzystać z hamulca tradycyjnego – hydraulicznego. Ma to za zadanie oczyszczenie tarczy i klocków z pyłu i rdzy. Zabieg ten pozwoli na dłużej utrzymać hamulce w pełnej sprawności.
  9. W przypadku niektórych pojazdów (np. KIA) podczas podróżowania warto zaznaczyć w nawigacji stację ładowania, w której planujemy ładować baterię. Systemy pokładowe pojazdu odpowiednio wcześniej schłodzą lub ogrzeją baterię do optymalnych warunków (w tym przypadku docelowa temperatura to 22*C).
  10. Producenci samochodów elektrycznych wyposażonych w baterię Li-ion, zalecają wykorzystywanie baterii w przedziale 20–80%. Ma to za zadanie spowolnić degradację ogniw, przy jednoczesnym wydłużeniu żywotności baterii. Ładowanie do „pełna” zaleca się tylko w przypadku długich podróży.

(AM, źródło: ARC Europe Polska)