Allianz Trade: Pracownicy zdejmują różowe okulary w kwestii pracy zdalnej

0
847

W 2020 roku pandemia sprawiła, że praca w domu stała się normą dla milionów pracowników. Z analiz Allianz Trade wynika, że od tego czasu przyszłość pracy znalazła się w centrum zainteresowania opinii publicznej i polityki, a także pracodawców. Ale jak pracownicy odnoszą się do pracy w domu i czy ich postrzeganie zmieniło się od początku pandemii?

W badaniu Allianz Pulse 2022 zapytano po tysiącu respondentów w największych gospodarkach UE: Niemczech, Francji i Włoszech o ich postrzeganie korzyści i wyzwań wiążących się z pracą zdalną. Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że w porównaniu do poprzedniej rundy badania we wszystkich trzech krajach spadł odsetek pracowników, którzy zgłaszali, że nie są w stanie pracować z domu. Jednocześnie wzrósł udział powracających do biura, zarówno w formacie hybrydowym, jak i w większości – na pełen etat. Jest to obecnie 32% w Niemczech i we Włoszech oraz 29% we Francji (po 25% rok wcześniej).

Korzyści z pracy zdalnej są oczywiste: respondenci najczęściej wymieniali między innymi eliminację dojazdów (mężczyźni: 51%, kobiety: 58%), elastyczność czasową (49%) i niższe koszty (mężczyźni: 26%, kobiety: 28%).

Jednak odsetek badanych wymieniających wyzwania wzrósł dwukrotnie w niemal wszystkich kategoriach. Dwa lata pracy w domu wyraźnie zwiększyły świadomość wad tego rozwiązania. Największym wyzwaniem okazały się kontakty społeczne – brak możliwości ich utrzymywania (mężczyźni: 29%, kobiety: 27%), a także: zatarcie granic życia prywatnego (17 i 20%), nieodpowiednie miejsce pracy (20 i 18%), łączenie obowiązków domowych z zawodowymi (18 i 20%) oraz mniejsza wydajność (14 i 12%).

(AM, źródło: Allianz Trade)