Angażowanie pracowników w wybór polis grupowych jest opłacalne

0
485

Edukacja pracowników na temat działania polis i angażowanie ich w wybór firmowego ubezpieczenia zwiększają efektywność ochrony i zadowolenie. Świadome korzystanie z firmowej ochrony może też prowadzić do korzystniejszej kalkulacji składki – zauważa EIB.

W ostatnich miesiącach zaszły istotne zmiany w podejściu zarówno pracowników, jak i pracodawców do polis firmowych.

– Ci pierwsi zaczęli dokładniej sprawdzać, na jaką pomoc mogą liczyć w ramach posiadanych ubezpieczeń oraz świadomie korzystać z polis. To korzystne także dla pracodawców, ponieważ dzięki temu wzrasta efektywność ochrony, co często prowadzi również do bardziej racjonalnego ustalania wysokości składki. W związku z tym, i to jest największa zmiana w podejściu pracodawców, przedsiębiorcy stawiają nie tylko na edukację pracowników na temat ubezpieczeń, ale też w szerszym niż wcześniej zakresie włączają ich w proces wyboru ubezpieczeń grupowych. Z moich obserwacji wynika, że coraz więcej pracodawców angażuje przedstawicieli pracowników w negocjacje ochrony z ubezpieczycielem – zauważa Tomasz Kaniewski, dyrektor Biura Ubezpieczeń na Życie EIB.

Ekspert wskazuje, że pracodawcy powinni podkreślać i tłumaczyć pracownikom, iż polisy grupowe są zawsze tańsze od indywidualnych i często oferują szerszy zakres ochrony. Innym wymagającym podkreślenia faktem jest to, że ubezpieczenia grupowe są ochroną na dłuższy okres, a nie pomocą doraźną, zaś ograniczenia w polisie nie są czymś złym. Często bowiem mają za zadanie zwiększyć efektywność ochrony .

– Niestety, częstym zjawiskiem jest przystępowanie do ubezpieczenia tylko „na chwilę”, żeby zaspokoić określone potrzeby, jak pilne konsultacje lekarskie, otrzymanie odszkodowania za zaplanowaną operację itp. Po ich spełnieniu pracownicy wypisują się z grupy ubezpieczonych. To odbija się niekorzystnie na tych, którzy zostają, ponieważ może prowadzić do podwyższenia składki przy odnawianiu ochrony. Stąd biorą się okresy karencji. Mają zagwarantować, że pomoc zostanie udzielona tym, którzy najbardziej jej potrzebują i świadomie przystępują do programu ubezpieczenia pracowniczego, traktując to jako zabezpieczenia na przyszłość od nieprzewidzianych zdarzeń. Dlatego edukacja pracowników na temat funkcjonowania polis jest taka ważna. Pracodawcy powinni dbać o nią regularnie – wskazuje Tomasz Kaniewski.

Znajomość najważniejszych zasad działania polis prowadzi do lepszej analizy najważniejszych potrzeb zatrudnionych. Wydatnie pomaga w tym wspomniane na początku angażowanie ich przedstawicieli w cały proces zamawiania i wybierania najkorzystniejszej oferty pracowniczych ubezpieczeń grupowych. Ma to też wymierne odzwierciedlenie w cenie ubezpieczenia, ponieważ jego zakres jest lepiej dobrany, a ryzyko często łatwiejsze do oszacowania.

– Udział pracowników w negocjacjach umów grupowych doceniają wszystkie strony. Pracodawcy, ponieważ mogą dokładnie dopasować ofertę do potrzeb i zwiększyć zadowolenie pracowników z benefitu. Z kolei pracownicy oprócz lepszej ochrony zyskują też dokładny wgląd w cały proces wyboru oferty i wiedzą, że ich interesy są na pierwszym miejscu. Na koniec ubezpieczyciele, którzy dzięki temu mogą lepiej poznać grupę ubezpieczeniową i przewidzieć jej zachowania w toku trwania umowy. To wszystko ma niebagatelny wpływ na ostateczny kształt oferty przedstawianej firmie – dodaje Tomasz Kaniewski.

(AM, źródło: Brandscope)