Atrakcyjna oferta kupna biletu na mecz czy koncert? To może być oszustwo

0
528

Fałszywe bilety, zawyżone ceny, wyłudzenia danych czy infekcje złośliwym oprogramowaniem – to ryzyka czyhające na osoby kupujące bilety na wydarzenia z niewłaściwych źródeł. Planując miłą rozrywkę czy udział w koncercie wytęsknionego idola, nie należy tracić czujności – podkreślają eksperci ds. cyberbezpieczeństwa. Dane pokazują, że skala oszustw tego typu rośnie m.in. w sezonie letnim. 

Sezon urlopowy i festiwalowy w pełni, wiele osób aktywnie poszukuje ciekawych koncertów, wydarzeń sportowych czy kulturalnych, które mogłyby umilić letnie dni. Niestety wiedzą o tym także cyberprzestępcy, którzy wciąż przyglądają się trendom i wykorzystują je w scenariuszach kolejnych oszustw. Ich celem mogą stać się osoby, które chcą kupić szybko i tanio bilety na popularne i oblegane wydarzenia – np. znane festiwale, koncerty zagranicznych gwiazd czy szeroko reklamowane imprezy sportowe. W ostatnim czasie policja donosiła m.in. o 21-latku z województwa lubuskiego, który oszukał ponad 30 osób, oferując fałszywe bilety na popularny festiwal i jego równolatku z Dolnego Śląska, który mamił przez internet fałszywymi biletami na koncerty muzyczne, gale sportowe i inne wydarzenia muzyczne.

Scenariusze takich oszustw są przeróżne, cyberprzestępcy mogą np. sprzedawać fałszywe bilety, odsprzedawać wielokrotnie ten sam bilet, spekulować cenami, a nawet tworzyć fałszywe reklamy kierujące na strony internetowe wyłudzające dane kart płatniczych. Fałszywe bilety na wydarzenia to zagrożenie, którego skala rośnie w określonych momentach, m.in. w sezonie letnim. Można to było także zaobserwować po szczytowej fazie pandemii, gdy wydarzenia rozrywkowe na powrót ruszyły. Wówczas nasze dane wskazywały na nawet pięciokrotny wzrost liczby takich oszustw rok do roku. Cyberprzestępcy intensyfikują także swoje działania w momencie wydarzeń o dużej skali – tak było np. przed Mistrzostwami Świata w Katarze. Wtedy w sieci można było znaleźć m.in. fałszywe loterie, mamiące biletami jako nagrodą, które w istocie wykradały dane użytkowników lub instalowały na ich komputerach złośliwe oprogramowanie – mówi Kamil Sadkowski, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa ESET.

Analizy pokazują także, że skala oszustw tego typu może być większa – bo wiele osób wstydzi się przyznać, że padły ich ofiarami. Z tego względu firmy zajmujące się sprzedażą biletów, takie jak Ticketmaster, wciąż udoskonalają aktywnie swoje technologie, aby uniemożliwiać oszustom działanie. Aplikacja i technologia SafeTix wykorzystuje np. unikatowy kod kreskowy, który zmienia się co kilka sekund, uniemożliwiając oszustom kopiowanie kodu i sprzedawanie tego samego biletu wielu osobom jednocześnie. Duzi gracze na tym rynku umożliwiają również odsprzedaż biletów za swoim pośrednictwem, co utrzymuje je w pierwotnym obiegu. Pozwalają także na kontrolowane przekazywanie biletów rodzinie i przyjaciołom, aby każdy uczestnik miał własny bilet na swoim urządzeniu, a ryzyko nadużyć malało.

Jak uniknąć oszustwa „na bilet”?

  • Kupuj bilety na oficjalnych stronach internetowych promowanych przez organizatorów, wykonawców, zespoły czy drużyny lub na oficjalnych serwisach sprzedających bilety, powszechnie znanych w Twoim kraju.
  • Nie korzystaj z ofert biletów na stronach takich jak Facebook Marketplace czy inne darmowe strony z ogłoszeniami online.
  • Nie ufaj nieznanym serwisom ogłoszeniowym, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania, gdy poszukujesz biletów na dane wydarzenie.
  • Używaj metody płatności zapewniającej ochronę przed oszustwami, np. karty kredytowej.
  • Kupuj tylko bilety, które można przesłać cyfrowo i które zostały zweryfikowane przez platformę, na której są sprzedawane.

Bilet kupiony w serwisie oficjalnym można już ubezpieczyć

W obliczu nasilonych oszustw, oficjalne serwisy sprzedające bilety na wydarzenia decydują się na dodatkową ofertę ubezpieczenia kosztów rezygnacji z imprezy. W Polsce Europ Assistance Polska przygotowała dla platformy ekobilet.pl polisę Ekobilet – Koszty rezygnacji z imprezy. Objęte są nim bilety i karnety na wydarzenia (wraz z kosztami transakcji zakupu) realizowane za pośrednictwem systemu sprzedaży biletów Ekobilet.pl.

(KS, źródło: Linkleaders, gu.com.pl)