Ponad 12 tysięcy zakłóconych i 450 odwołanych lotów z Polski w pierwszej połowie roku

0
363

W pierwszym półroczu zakłócenia lotnicze utrudniły podróż ponad 1,55 milionowi pasażerów startującym z polskich lotnisk. Aż 45 tysięcy z nich musiało zmienić swoje plany, ponieważ ich loty zostały anulowane. Najnowsze zestawienie jakie przygotowała firma AirHelp specjalizująca się w prawach pasażerów linii lotniczych, wskazuje także, że ponad 106 tysięcy pasażerów, których dotknęły lotnicze zakłócenia, może domagać się rekompensaty.  

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku do samolotów startujących z polskich lotnisk wsiadło ponad 7,8 miliona pasażerów (dla porównania w 2022 r. było ich 7,08 miliona). W tym roku zgodnie z planem wyleciało 6,3 miliona osób, co stanowi ponad 80% podróżujących. Jednak ponad 1,55 miliona osób rozpoczynających swoją podróż z Polski (czyli ponad 19% podróżujących) musiało zmierzyć się zakłóceniami. 1,5 miliona pasażerów doświadczyło opóźnień powyżej 15 min. A ponad 45 tysięcy osób musiało zmierzyć się z odwołanym lotem.

Widzimy, że najwięcej zakłóconych lotów mieliśmy w letnich miesiącach, czyli: w maju i czerwcu, kiedy Polacy zaczęli już planować swoje letnie wyjazdy i wyruszać powoli na wakacyjne urlopy. W maju, zakłóconych było ponad 2 tysiące lotów, ale już w czerwcu ponad 2,7 tysięcy rejsów z polskich lotnisk. Są to jednocześnie miesiące o największym ruchu na polskim niebie – mówi Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp. – Kiedy utkniemy na lotnisku z winy przewoźnika i na dodatek czekamy na lot przez noc lub jeszcze dłużej, naprawdę warto znać swoje prawa. Pasażerowie powinni wiedzieć, że w sytuacji, jeśli linie lotnicze odpowiedzialne są za zakłócenie lotu, muszą wypłacić im rekompensatę za zaistniałą sytuację – dodaje.

Zgodnie z unijnymi przepisami odszkodowania za odwołany lub opóźniony lat należą się ponad 106 tysiącom pasażerów, którzy wylatywali w pierwszym półroczu z Polski. W zależności o długości trasy może ono wynieść od 250 do 600 euro na osobę. Nie należy także mylić tego odszkodowania z prawem do zwrotu kosztów lotu – to osobne prawa każdego pasażera.

W dostępnym na stronie internetowej AirHelp „Przewodniku po prawach pasażerów linii lotniczych” firma wyjaśnia, jakie prawa i w jakich przypadkach przysługują podróżującym samolotami. Wiedzę na temat tych praw można zdobyć także np. w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego czy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Polskich podróżnych chroni Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady – obejmuje ono wszystkich pasażerów korzystających z lotów liniami lotniczymi z krajów Unii Europejskiej, rozpoczynających lub kończących się na terenie Unii. Gwarantuje ono między innymi prawo do informacji o prawach pasażera oraz prawo do opieki (w przypadku odwołania lotu lub opóźnień przekraczających od 2 do 4 godzin, należy zapewnić pasażerom pożywienie i napoje oraz hotel i transport do niego dla tych, którzy muszą czekać na lot przez noc).

(KS, źródło: AirHelp)