Bezpieczne podróżowanie po Europie z ISON

0
1536

Według danych Rankomat ok. 80% Polaków każdego roku na wakacje wyjeżdża swoim samochodem. Jak podaje Revolut Travel Report, tegoroczne wakacje 44% Polaków planuje spędzić w Polsce, a 37% za granicą w jednym z krajów europejskich, najczęściej w Chorwacji (5,5%), Włoszech (5,4%) i Grecji (5,3%).

Liczba szkód spowodowanych na europejskich drogach przez kierujących pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi systematycznie rośnie.

Samochodem po Europie

W 2023 r. kierowcy z Polski byli sprawcami aż 69 tys. tego typu zdarzeń. To o 9,4% więcej niż rok wcześniej. Dane te publikuje na swojej stronie PBUK. Najwięcej szkód z udziałem samochodów z Polski miało miejsce na terenie Niemiec – blisko 50% ogółu zdarzeń za granicą, ok. 10% we Włoszech i 8% we Francji.

Według danych ISON większość spraw assistance to oczywiście Polska, jednak sprawy zagraniczne to w zależności od miesiąca 5–10% całości, w okresie wakacyjnym czasem nawet ponad 10%. Najwięcej przypadków z zagranicy otrzymujemy z terenu Niemiec (blisko połowa), Włoch, Francji, Czech i Austrii. Na kolejnym miejscu uplasowała się typowo turystyczna Chorwacja. W sumie odnotowaliśmy zgłoszenia z 35 krajów. Odliczając kraje wyspiarskie, to niemal cała Europa.

Z car assistance bezpieczniej

Do każdej podróży, tym bardziej zagranicznej należy się odpowiednio przygotować, w tym upewnić się, że posiadamy odpowiednie ubezpieczenie oraz assistance. To drugie można wykupić wcześniej, jako dodatek do ubezpieczenia OC/AC pojazdu lub jako tzw. stand alone na czas podróży.

Jak radzi PIU: „Sprawdźmy zakres terytorialny naszego ubezpieczenia autocasco i assistance. Polisa AC pomoże nam nie tylko, gdy to my spowodujemy szkodę, ale również wtedy, gdy szkoda nie będzie z naszej winy”.

Przed wyjazdem warto dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu, upewnić się, że dokumenty są aktualne, i zaplanować trasę. Sprawdzenie ogumienia i poziomu płynów eksploatacyjnych to już chyba standard.

Ale czy pamiętamy, żeby zabrać ze sobą oryginał dowodu rejestracyjnego pojazdu? Od kilku już lat nie musimy go mieć ze sobą, ale dotyczy to tylko podróżowania po Polsce. Gdy zholują nasz samochód z ulicy w Barcelonie, to bez oryginału dowodu nie odbierzemy go z policyjnego parkingu. To samo dotyczy polisy OC.

Gdy podróżujemy za granicę pojazdem, którego nie jesteśmy właścicielem, np. służbowym, powinniśmy mieć od właściciela, np. firmy CFM, zaświadczenie zezwalające na podróż zagraniczną. Niestety, w niektórych krajach, np. Bułgarii czy Albanii, takie zaświadczenie, oprócz tego, że powinno być minimum w języku angielskim, to dodatkowo musi być notarialnie poświadczone.

A co z Zieloną Kartą? Nie każdy kraj Europy znajduje się w systemie ZK. Albania, do której od kilku lat tłumnie jeżdżą Polacy, częściowo także samochodem, na dziś wymaga posiadania ZK. Tak samo Macedonia Północna.

Planowanie trasy podróży to nie tylko kwestia hoteli i restauracji po drodze. Jeżeli poruszamy się samochodem o napędzie innym niż benzynowy czy diesel, warto sprawdzić na naszej trasie dostępność punktów stacji LPG, CNG czy szybkich ładowarek aut elektrycznych. Pamiętajmy, że nie każda polisa assistance pokrywa koszty dowozu paliwa czy holowania na najbliższą stację.     

A czy są rzeczy, których nie warto mieć ze sobą w aucie w trakcie zagranicznej podróży? Tak i nie chodzi tu o przedmioty nielegalne, ale np. wideorejestratory. Urządzenia te zabronione są w kilku krajach, np. w Austrii, a w kilku innych lepiej nie mieć ich na widoku podczas policyjnej kontroli, np. w Niemczech.

Bez assistance ani rusz

Ubezpieczenie assistance to absolutna konieczność, w kraju i za granicą. Dzięki pakietowi assistance obsługiwanemu przez ISON wszyscy podróżujący mogą być pewni, że zorganizujemy dla nich pomoc drogową, holowanie, pojazd zastępczy, a nawet zakwaterowanie w pobliskim hotelu, jeśli naprawa samochodu zajmie więcej czasu. Wiele polis zawierających assistance zapewnia również pomoc medyczną, prawną czy concierge.

Kluczowe jest zachowanie spokoju i działanie zgodnie ze wskazówkami na polisie. Po pierwsze, jeśli dojdzie do wypadku, ważne jest, by zabezpieczyć miejsce zdarzenia, aby uniknąć dalszych szkód. Pamiętajmy, „safety first”! Gdy już upewniliśmy się, że pojazd, miejsce zdarzenia, a przede wszystkim my jesteśmy bezpieczni, kontaktujemy się z centrum alarmowym wskazanym na polisie ubezpieczyciela.

„Dzień dobry, centrum alarmowe ISON Care, Maksymilian Kazubek, w czym mogę pomóc?”. 

Przyjęcie zgłoszenia przebiega według określonej procedury. Ustalamy rodzaj i miejsce zdarzenia, pobieramy niezbędne dane i określamy zakres polisy. Wszystko to konkretnie, rzeczowo, uprzejmie i empatycznie. Tak, empatia to nieodzowny element obsługi w centrum alarmowym. Wiemy, jak najlepiej pomóc w danej sytuacji oraz jakich regulacji należy przestrzegać w danym kraju, np. na autostradzie we Francji w pierwszej kolejności zawsze zholuje nas służba autostradowa.

Your ISON is Always ON

Odpowiednie ubezpieczenie komunikacyjne, w tym pakiety assistance, to stosunkowo niewielka inwestycja, która po prostu się opłaca. Oprócz pewności, że uzyskamy pomoc w Centrum Alarmowym ISON – holowanie, pomoc drogowa, transport z miejsca zdarzenia, zakwaterowanie itp., to przede wszystkim  zapewnimy sobie spokój i komfort, a te są przecież bezcenne. Nie musimy martwić się też o koszty czy koordynację działań różnych służb i usługodawców. Wybór odpowiedniego ubezpieczenia pozwala cieszyć się podróżą.

Centrum Alarmowe ISON jest do dyspozycji przez cały rok, 24 godziny na dobę. Zapewniamy wsparcie przed podróżą, działamy efektywnie i szybko, gdy już coś się wydarzy. Wyróżniają nas najwyższe wskaźniki jakości oraz liczne pochwały ze strony partnerów.

Jadąc na wakacje samochodem, należy pamiętać także o zdrowotnym ubezpieczeniu podróżnym, zabezpieczeniu domu i pozostawionego mienia (polisa home), a gdy towarzyszą nam nasi czworonodzy przyjaciele, o polisie dla zwierząt.

Rafał Buczak
dyrektor sprzedaży i marketingu ISON

Maksymilian Kazubek
specjalista ds. car assistance ISON


ISON Care to multispecjalistyczna spółka świadcząca wysokiej jakości usługi z zakresu assistance, likwidacji szkód i call center. Posiadamy blisko 30-letnie doświadczenie w wielu obszarach powiązanych z rynkiem ubezpieczeń. Świadczymy usługi na terenie Polski i na całym świecie. Posługujemy się wieloma językami, w tym m.in. polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim, czeskim, słowackim, rosyjskim i ukraińskim. www.isoncare.pl

Kontakt: Rafał Buczak +48 734 180 008 rafal.buczak@isoncare.pl