Blog - Strona 108 z 1483 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 108

Końca świata ubezpieczeń nie będzie

0
Marcin Szmidtke

„Ubezpieczenia się nie sprzedają!”. To zdanie słyszałem pierwszy raz 12 lat temu, kiedy dopiero zaczynałem swoją przygodę z rynkiem finansowym. Była to prawda. Oczywiście dla osób, które tak mówiły. Dawało im to psychologiczny luz, bo jeśli się nie sprzedają, to jak mam osiągać dobre efekty?

Co naprawdę wydarzyło się na rynku i co jeszcze może się wydarzyć

Umowę z OVB Allfinanz podpisałem w czerwcu 2012 r. Był to ostatni rok, w którym ubezpieczenia miały różne taryfy dla mężczyzn i kobiet. Pamiętasz to? Staraliśmy się spotkać z jak największą liczbą kobiet, aby założyć polisy na starych warunkach. Taryfy ubezpieczeniowe wyliczało się na podstawie rocznika urodzenia – od stycznia kobiety miałyby wyższą składkę, bo są rok starsze. I przeszłyby na uniseksową taryfę. Kto nie wie, o co chodzi, wytłumaczę.

Miało się skończyć i się nie skończyło

Przed 2013 r. kobiety mogły kupić tańszą polisę, bo statystycznie mają mniej wypadków, żyją dłużej i rzadziej chorują. Częściej też chodzą do lekarza. W kolejnych latach, aby było uczciwie, taryfy ujednolicono. Oczywiście najczęściej podniesiono paniom składki do wysokości męskich. A męskie zostały takie same. Znaczy droższe, bo wszyscy rok starsi. Tak widocznie było sprawiedliwie. Wtedy pierwszy raz usłyszałem, że od nowego roku ubezpieczenia w Polsce się skończą.

Następnie w 2015 r. KNF ograniczyła sprzedaż UFK. Wtedy już naprawdę miało się wszystko skończyć. Rzeczywiście składka przypisana brutto spadła z 27,5 mld w 2014 r. do 24,6 mld zł w 2015 r. I może te liczby nie robią jakiegoś większego wrażenia, ale w 2012 r. sprzedaż wynosiła 31,3 mld zł, a to już sporo. Natomiast pamiętajmy o tym, że czystki również wynikają z redukcji nieuczciwych praktyk. Czyli dla rynku i zaufania do niego to bardzo dobrze.

Jest natomiast taki dział ubezpieczeń, o sprzedaż których agenci się zabijają. Powstają do niego aplikacje, porównywarki. Sprzedaż komunikacji w 2015 r. wyniosła w Polsce 13,6 mld zł. Swoją drogą najczęściej to właśnie agenci, którzy sprzedają dużo majątku, narzekają na to… Cóż, na wszystko właściwie narzekają. A w zeszłym roku sprzedaż OC i AC w Polsce osiągnęła rekordowe 28,3 mld zł i już powoli dobija do rekordu sprzedaży ubezpieczeń na życie.

Będzie źle, czyli dobrze

Są takie rynki, które powstają i odchodzą. Pamiętasz jeszcze Nokię? Jako ciekawostkę dodam, że firma istnieje i w końcu zdecydowała się na sprzedaż smartfonów. Natomiast telefonów tradycyjnych już nie ma.

Rynek fotowoltaiki to taki, o którym moglibyśmy powiedzieć, że zapewne już się kończy, prawda? O tym już wszyscy słyszeliśmy i każde z nas miało rozmowę z botem sprzedażowym. Natomiast według raportów łączne obroty OZE w 2021 r. wyniosły 15,4 mld, a w zeszłym roku około 20 mld (IEO). A miało być mniej.

Co to ma do ubezpieczeń? Ano niewiele i tak samo jak rzeczywistość ma się do tych pesymistycznych teorii o końcu ubezpieczeń. Ale naszym kochanym pesymistom rzeczywistość nie przeszkadza wcale.

Mam dobre wieści. Będzie źle. A to dla rynku ubezpieczeniowego zawsze oznacza wzrosty. Zmienia się klimat, więc będzie więcej katastrof naturalnych. Aby się przed nimi ustrzec, możemy wybudować schron, kupić wyspę albo adekwatne ubezpieczenie i kolektywnie pokrywać szkody jakichś wydarzeń. Tylko trzeba samemu pamiętać o adekwatnej sumie ubezpieczenia, bo ok. 1/3 domów w Polsce jest ubezpieczona poniżej swojej wartości. Często po prostu na kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Pogmatwana logika

Znasz jakieś bardziej sprywatyzowane zawody niż psychiatra, psycholog, dentysta? Nowe ubezpieczenia zdrowotne mają w pakiecie i tych specjalistów. A to dopiero początek. Oczywiście są też droższe niż cztery lata temu, bo medycyna jest droższa. Niemniej klient będzie miał wybór – czy płaci sam całość, czy z towarzystwem składkę miesięczną. Szacuje się, że NFZ boryka się z deficytem na poziomie od 92,5 do 159 mld zł. Nie milionów.

A co ma zrobić rodzina, jeśli ma wizytę za dwa lata, a chorobę dzisiaj? Idzie i płaci. Mężczyźni w Polsce wciąż do lekarza nie chodzą, bo jeszcze by się dowiedzieli, że są chorzy. A dopóki nie pójdą, to na papierze są zdrowi. Taka nasza pogmatwana logika. A potem płacimy za leczenie trzeciego stadium nowotworu zamiast za prosty zabieg wycięcia guza. Obecnie prywatna medycyna jest warta blisko 70 mld zł i jak można wywnioskować, to jeszcze o ok. 125 mld zł za mało.

I w końcu najbliższe mojemu sercu ubezpieczenia ochronne. 12,7 mln osób w Polsce ma polisę – są ubezpieczeni grupowo. To oznacza, że gdy klient umrze, rodzina sobie nie poradzi. Bo co to jest 50 tys. zł, kiedy żony brak, ale jest kredyt i dwójka dzieci? W Polsce jeszcze „kredyty są ubezpieczone”. Zawsze byłem ciekaw, od czego? Jak kredyt umrze? Czy gdy będzie niezdolny do pracy?

Ubezpieczenia od śmierci klienta banku mają więcej wykluczeń niż klasyczne. Plus z jakiegoś powodu klienci zawsze mają „czystą” ankietę medyczną i są zdrowi jak ryby.

Na koniec powiew optymizmu

Wiesz, jakie mogą być tego konsekwencje przy zgonie? Towarzystwa powinny kupić bazę od BIK, bo to najzdrowsza i najpewniejsza klientela. Bancassurance to 15,9% wszystkich polis na życie. Mamy jeszcze polisy oszczędnościowe i posagowe, które mają dość spore składki. W końcu jak oszczędzać, to nie 50 zł miesięcznie. Jest więc ich sporo w całości przypisu. Na końcu zostaje kilka procent osób, które mają adekwatną polisę ochronną. PIU twierdzi, że Polacy są niedoubezpieczeni na 300 mld zł. Gros też nie ma oszczędności, skoro już mowa o posagu. Szkoda, że ubezpieczenia się kończą, bo aż by człowiek jakąś polisę wystawił. Albo wziął.

Podobno jako ludzie, jako cywilizacja, w każdej epoce uważamy, że akurat nasza jest wyjątkowo trudna. Tak antycypujemy świat. W końcu to teraz, w tym momencie i w naszym życiu musimy sobie radzić ze wszystkimi swoimi bolączkami, rozterkami, problemami i strachami. Mam nadzieję, że od teraz będziesz mieć jedną rozterkę mniej. Pracujesz na całkiem perspektywicznym rynku, drogi ubezpieczycielu. Wielu klientów ci życzę, a im – wielu polis. Z adekwatną sumą ubezpieczenia!

Marcin Szmidtke

Reso Ubezpieczenia wprowadza Szybką Ścieżkę w Panelu Agenta

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Panel Agenta Reso Ubezpieczenia wzbogacił się o innowacyjne narzędzie dla agentów ubezpieczeniowych – Szybką Ścieżkę. Nowa funkcjonalność umożliwia błyskawiczne kalkulacje i zawieranie polis w zakładach Balcia oraz Trasti.

Szybka Ścieżka pozwala na kalkulację i zawarcie polisy przy użyciu jedynie dwóch danych: numeru rejestracyjnego pojazdu oraz PESEL klienta.

Nowe narzędzie pozwoli pośrednikom na szybszą obsługę klientów. Proces kalkulacji zajmuje bowiem znacznie mniej czasu. Agenci nie powinni  mieć też problemów z obsługą Szybkiej Ścieżki, gdyż jej intuicyjność pozwala na łatwe korzystanie z nowej opcji. W pierwszym etapie Szybka Ścieżka działa w Balcia i Trasti.

Reso Ubezpieczenia zapowiada dalszy rozwój funkcjonalności. Już wkrótce lista zakładów ubezpieczeniowych obsługiwanych w Szybkiej Ścieżce zostanie rozszerzona.

– Chcemy, aby nasi agenci mieli dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań, które wspierają ich efektywność i podnoszą jakość obsługi klientów. Szybka Ścieżka to odpowiedź na potrzeby rynku i kolejny krok w kierunku cyfryzacji branży ubezpieczeniowej – komentuje Kamil Jurewicz, dyrektor sprzedaży Reso Ubezpieczenia.

Funkcjonalność dostępna jest w Panelu Agenta Reso, a jej uruchomienie nie wymaga dodatkowych działań ze strony agentów.

(AM, źródło: Reso Ubezpieczenia)

KNF przeprowadzi pięć egzaminów brokerskich w 2025 roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Komisja Nadzoru Finansowego poinformowała, że Komisja Egzaminacyjna dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych planuje w 2025 roku przeprowadzenie pięciu egzaminów brokerskich.

Egzaminy zostaną przeprowadzone w lutym, kwietniu, lipcu, wrześniu i listopadzie.

Terminy poszczególnych egzaminów oraz terminy przyjmowania zgłoszeń przestąpienia do egzaminu zostaną opublikowane każdorazowo przed planowanym egzaminem. Najbliższy egzamin dla brokerów ubezpieczeniowych oraz dla brokerów reasekuracyjnych odbędzie się 11 lutego 2025 roku. Godzina i miejsce przeprowadzenia egzaminu zostaną podane na stronie internetowej KNF co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu.

(AM, źródło: KNF)

Kredyty transformacyjne Credit Agricole gwarantowane przez KUKE

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Credit Agricole i Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych podpisały umowę, na podstawie której kredyty inwestycyjne przeznaczone na cele związane z transformacją energetyczną mogą zostać zabezpieczone gwarancjami wystawianymi przez KUKE w ramach programu finansowania zielonej transformacji.

– Transformacja energetyczna w Polsce jest dla naszych klientów tematem wiążącym się z wieloma wyzwaniami, szczególnie przy ocenie istotnego wkładu w łagodzenie zmian klimatu. Najtrudniej jest zacząć, więc już na początku transakcji ramię w ramię z KUKE wspieramy naszych klientów, wspólnie strukturyzując transakcję, aby finansowanie było dopasowane – komentuje Frederic Lustig, dyrektor Pionu Klientów Korporacyjnych Credit Agricole.

Gwarancjami KUKE może zostać objęta spłata finansowania inwestycji m.in. w odnawialne źródła i magazyny energii, a także przedsięwzięcia zmniejszające ślad węglowy i poprawiające efektywność energetyczną. Gwarancje mogą zabezpieczyć nawet 80% kwoty średnio- i długoterminowego kredytu o minimalnej wartości 10 mln zł.

– KUKE wspiera polskie banki, by jeszcze chętniej angażowały się w finansowanie transformacji energetycznej swoich klientów. Przyspieszenie modernizacji polskiej gospodarki w kierunku zeroemisyjności jest niezbędne dla utrzymania konkurencyjności naszych firm na globalnym rynku. Przejmując ryzyko od banków, umożliwiamy im nawet pięciokrotne zwiększenie skali kredytowania – mówi Piotr Maciaszek, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń i Współpracy Międzynarodowej KUKE.

Credit Agricole jest kolejną instytucją, po Pekao, PKO BP, BNP Paribas Polska, mBanku, Santander Bank Polska oraz ING BSK, która może korzystać z oferowanych przez KUKE gwarancji spłaty finansowania przeznaczonego na przedsięwzięcia związane z ograniczaniem zmian klimatu.

Oba podmioty współpracują ze sobą od marca 2024 r. Podpisały wówczas umowę, która obejmuje współpracę w zakresie płatniczych gwarancji ubezpieczeniowych kredytów dla eksporterów.

(AM, źródło: Credit Agricole)

Generali docenione za działania na rzecz zrównoważonego rozwoju

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Działania Generali na rzecz zrównoważonego rozwoju zostały po raz kolejny docenione przez MSCI, indeks mierzący odporność przedsiębiorstw na ryzyko ESG. Analiza MSCI, obejmująca ponad 8500 firm na całym świecie, potwierdziła ocenę ESG „AAA” dla grupy po raz trzeci z rzędu, wyróżniając Generali jako jedną z firm, które mają najwyższy wynik pod względem zarządzania ryzykiem i szansami związanymi ze zrównoważonym rozwojem.

Wśród głównych czynników branych pod uwagę w tej ocenie MSCI podkreśliło integrację zaawansowanych praktyk zarządzania ryzykiem klimatycznym przez Generali poprzez pomiar wpływu różnych scenariuszy klimatycznych na działalność ubezpieczeniową i portfel inwestycyjny. MSCI podkreśliło również przywództwo grupy w promowaniu zrównoważonych inwestycji, rozwoju kapitału ludzkiego i praktyk zarządzania.

Ponadto Generali znalazło się po raz siódmy z rzędu w indeksie Dow Jones Sustainability World Index (DJSI) i po raz szósty z rzędu w indeksie Dow Jones Sustainability Europe Index (DJSI Europe). Pierwszy z indeksów reprezentuje 10% najlepszych z 2500 firm uwzględnionych w S&P Global BMI na podstawie długoterminowych kryteriów ekonomicznych, środowiskowych i społecznych. Z kolei Dow Jones Sustainability Europe skupia europejskie firmy, które są liderami w zakresie zrównoważonego rozwoju.

(AM, źródło: Generali)

Lloyd’s: Scenariusz na przyszłą pandemię

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Lloyd’s ujawnił nowy scenariusz ryzyka systemowego, który szacuje, że hipotetyczna przyszła pandemia może skutkować globalnymi stratami gospodarczymi sięgającymi 13,6 bln dol. w ciągu pięciu lat.

Scenariusz opracowany we współpracy z Cambridge Centre for Risk Studies w ramach inicjatywy Lloyd’s Futureset zawiera trzy modele o różnych poziomach dotkliwości. Straty gospodarcze są prognozowane w przedziale od 7,3 bln dol. w scenariuszu łagodnym, do 41,7 bln dol. w ekstremalnym, co odpowiada potencjalnemu zmniejszeniu globalnego PKB o 1,1–6,4%.

Studium uwidacznia głębokie skutki gospodarcze zakłóceń spowodowanych lokalnymi lockdownami i ograniczeniem podróżowania w skali globalnej. Skoro sam sektor transportowy odpowiada za ponad 10% globalnego PKB, utrzymujące się ograniczenia w podróżowaniu mogą mieć znaczące reperkusje finansowe.

Aby odpowiedzieć na ryzyka związane z pandemią, branża ubezpieczeniowa opracowała wyspecjalizowane rozwiązania. Zaliczają się do nich: ochrona na wypadek wybuchu znanych i nienazwanych chorób zakaźnych, ubezpieczenie dla opracowywania i dystrybucji szczepionek i ochrona na wypadek przerw w działalności albo odwołania wydarzenia podczas pandemii.

Rebekah Clement, dyrektorka Lloyd’s Corporate Affairs podkreśliła krytyczną rolę branży ubezpieczeniowej w łagodzeniu tego rodzaju ryzyk. – Nasze studium pokazuje, że ubezpieczenie jest więcej niż zabezpieczeniem finansowym, jest bowiem kluczowym czynnikiem społecznej odporności i powrotu do równowagi. Ubezpieczyciele nie tylko wypłacają odszkodowania, ale też dostarczają wytycznych co do proaktywnych kroków podejmowanych w celu zmniejszenia wpływu potencjalnych kryzysów i mobilizowania zasobów do reakcji na sytuację kryzysową i wysiłków prowadzących do ograniczenia jej skutków – cytuje jej wypowiedź „Insurtech Insights”.

Lloyd’s Futureset jest programem powołanym do wyposażenia ubezpieczycieli, decydentów i menedżerów ryzyka w opartą na danych wiedzę umożliwiającą przygotowanie na istotne ryzyka globalne.

AC

Dobry Start – nowa jakość współpracy

0
Marcin Sroka

Zmieniający się rynek ubezpieczeniowy wymaga od liderów nie tylko dostosowania oferty do coraz bardziej wymagających klientów, ale również inwestycji w partnerów, którzy wspólnie z PZU realizują strategię.

Jako lider na rynku ubezpieczeń w Polsce PZU rozumie kluczowe znaczenie nieustannego rozwoju oraz inwestycji w relacje z multiagentami, dlatego wiosną tego roku powstał program Dobry Start. Jest on nie tylko obietnicą, ale też realnym wsparciem dla multiagentów w początkowej fazie współpracy.

Dla kogo jest program

Program skierowany jest do przedsiębiorców z branży ubezpieczeniowej, którzy podpisali bezpośrednie umowy agencyjne z PZU SA i PZU Życie SA w 2024 r. i z którymi będziemy wspólnie realizować strategię PZU w kolejnych latach.

Celem Dobrego Startu jest nie tylko rozbudowa sieci pośredników, ale przede wszystkim zapewnienie naszym partnerom solidnych podstaw do efektywnego rozwoju, zwiększenia sprzedaży i awansu na ścieżce kariery. Dobry Start to swoiste zaproszenie do współpracy z PZU w ramach bezpośredniej umowy agencyjnej dla osób bez doświadczenia w branży ubezpieczeniowej oraz dla przedsiębiorców, którzy jeszcze z nami nie współpracują.

Korzyści z uczestnictwa

Multiagenci otrzymują dostęp do benefitów, które zwiększają ich konkurencyjność na rynku. Program Dobry Start oferuje partnerom biznesowym atrakcyjne bonusy finansowe i pozafinansowe, pierwsze mają ułatwić start w branży ubezpieczeniowej, pomóc w rozwoju nowego czy dotychczasowego biznesu, a przy tym wpłynąć na poczucie stabilności finansowej.

Do drugich należy zaliczyć edukację, która jest filarem programu – multiagenci uczestniczą w szkoleniach produktowych, systemowych, sprzedażowych oraz rozwojowych, co podnosi ich kompetencje i pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów. Wsparcie ze strony dedykowanego Zespołu Sprzedaży, składającego się z kierownika sprzedaży multiagencyjnej oraz specjalisty produktowego multiagencyjnego, jest nieocenione w codziennej pracy. Taka struktura organizacyjna zapewnia indywidualne podejście oraz szybką reakcję na potrzeby i wyzwania stojące przed multiagentami.

Multiagenci, którzy wykażą się ponadprzeciętnymi wynikami, mogą liczyć na prestiżowy tytuł Debiuty PZU, co stanowi potwierdzenie ich profesjonalizmu oraz wysokich kompetencji.

Polityka rozwoju

Proces przystąpienia do programu jest prosty, a cała ścieżka komunikacji z multiagentem jest spersonalizowana i dopracowana – od prezentacji programu poprzez dedykowane materiały informacyjne, ścieżkę wdrożenia aż po welcome pack i jasne instrukcje kolejnych kroków.

Program Dobry Start to znakomity przykład, jak PZU wykorzystuje swoje doświadczenie i zasoby, aby inwestować w rozwój partnerów. Multiagenci już na starcie zyskują niezbędną wiedzę i narzędzia umożliwiające im skuteczniejszą pracę, co w połączeniu z profesjonalnie przygotowaną ścieżką szkoleniowo-wdrożeniową do pracy zwiększa szansę na realizację celów biznesowych.

Decydując się na współpracę z PZU, multiagent zyskuje nowe możliwości rozwoju. Jest to krok milowy, który świadczy o przemyślanej polityce rozwoju sieci multiagentów oraz o niezachwianej pozycji PZU jako lidera.

Dołącz do grona partnerów biznesowych PZU i stań się beneficjentem programu Dobry Start!

Marcin Sroka
dyrektor Biura Sprzedaży Multiagencyjnej i Brokerskiej PZU

PIU: 2025 nie będzie rokiem rewolucji w cyfryzacji ubezpieczeń

0
Mariusz Kuna

Mariusz Kuna, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń, zwraca uwagę, że 2025 będzie rokiem, w którym polską branżę ubezpieczeniową czeka wiele pracy dostosowawczej i regulacyjnej. W głównej mierze to efekt wejścia w życie rozporządzenia DORA, ale też konieczności dostosowania się do AI Act.

Przedstawiciel PIU przypomina, że już 17 stycznia wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554, znane jako Digital Operational Resilience Act (DORA). Regulacja ta ma na celu wzmocnienie odporności operacyjnej całego sektora finansowego na zagrożenia cyfrowe poprzez ustanowienie jednolitych standardów zarządzania ryzykiem związanym z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT). DORA obejmuje szerokie spektrum podmiotów, w tym zakłady ubezpieczeń, które będą musiały dostosować swoje działania do nowych wymogów.

„Implementacja wymogów DORA wiąże się z istotnymi wyzwaniami administracyjnymi i organizacyjnymi. Konieczne jest przeszkolenie personelu, aktualizacja procedur, inwentaryzacja dostawców, usług i zasobów oraz inwestycje w infrastrukturę technologiczną. Ponadto ubezpieczyciele muszą być przygotowani na ewentualne kontrole i działania nadzorcze ze strony Komisji Nadzoru Finansowego, co wymaga utrzymania wysokiego poziomu zgodności z nowymi regulacjami” – wskazuje ekspert.

Regulacja AI zmieni procesy wdrażania innowacji w ubezpieczeniach

Mariusz Kuna zwraca uwagę, że w 2025 r. ubezpieczenia będą musiały dostosować się również do nowych regulacji dotyczących sztucznej inteligencji (AI), wprowadzonych przez Unię Europejską. Akt o Sztucznej Inteligencji (AI Act) wprowadza kompleksowe ramy prawne dla systemów AI, mające na celu zapewnienie ich bezpiecznego i etycznego stosowania. Część przepisów, w tym dotyczących zakazanych praktyk, zacznie obowiązywać od 2 lutego, a kolejne od 2 sierpnia.

„Ubezpieczyciele będą musieli dokładnie analizować stosowane systemy pod kątem ich zgodności z definicją AI zawartą w AI Act. Wymaga to identyfikacji, które technologie wchodzą w zakres regulacji, co może być wyzwaniem ze względu na różnorodność stosowanych rozwiązań i ewentualne problemy definicyjne. Kolejnym krokiem będzie klasyfikacja systemów AI pod względem ryzyka na:

niedopuszczalne ryzyko – systemy zakazane ze względu na nieakceptowalne zagrożenia dla bezpieczeństwa lub praw podstawowych,

wysokie ryzyko – systemy wymagające spełnienia rygorystycznych wymogów w zakresie zarządzania ryzykiem, przejrzystości i nadzoru

niskie ryzyko – systemy podlegające minimalnym wymogom, głównie w zakresie przejrzystości.

Taka klasyfikacja pozwoli na odpowiednie dostosowanie procedur wdrażania i monitorowania systemów AI w działalności ubezpieczeniowej” – wskazuje ekspert.

Wątpliwości wymuszą współpracę

Przedstawiciel PIU wskazuje również na trwające obecnie dyskusje na temat precyzyjnego określenia, które technologie spełniają kryteria AI według nowych regulacji. Brak wypracowanej praktyki w zakresie interpretacji może prowadzić do niepewności wśród ubezpieczycieli co do obowiązków związanych z poszczególnymi systemami. Dlatego, jak podkreśla Mariusz Kuna, konieczna będzie ścisła współpraca z organami nadzorczymi oraz udział w branżowych konsultacjach, aby wypracować wspólne standardy i interpretacje.

„Wprowadzenie AI Act w 2025 roku znacząco wpłynie na działalność ubezpieczycieli, wymuszając dokładną weryfikację i klasyfikację stosowanych technologii – czy spełniają przesłanki uznania ich za AI. Choć proces ten wiąże się z wyzwaniami, takimi jak interpretacja przepisów czy dostosowanie procesów wdrażania innowacji, to ostatecznie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa, przejrzystości i etyczności stosowania sztucznej inteligencji w sektorze ubezpieczeń” – podsumowuje ekspert.

Cały wpis dostępny jest na blogu PIU.

(AM, źródło: PIU)

UFG ostrzega przed ryzykiem kradzieży tożsamości

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Nawet jeśli posiadacz pojazdu uważa, że pomyłkowo otrzymał pismo od ubezpieczyciela lub UFG dotyczące ubezpieczenia pojazdu, to nie powinien lekceważyć takiej sytuacji. Może ona bowiem świadczyć o tym, że ktoś bezprawnie posługuje się jego danymi – ostrzega Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny i podpowiada, co zrobić w takiej sytuacji.

UFG zwraca uwagę, że do osoby, której dane pojawiają się jako dane właściciela pojazdu, mogą trafiać różne pisma. I tak np. ubezpieczyciel może upominać się o zapłatę składki za obowiązkowe OC. Z kolei w przypadku niedopełnienia obowiązku ubezpieczeniowego posiadacz auta może otrzymać pismo z Funduszu z informacją o braku polisy i możliwym wezwaniem do opłaty za ten brak. UFG ostrzega, aby nie ignorować takiej korespondencji, tylko wyjaśnić sprawę. Może bowiem okazać się, że ktoś nielegalnie wykorzystał dane posiadacza pojazdu, by kupić pojazd.

Jak zachować się w takiej sytuacji?

  1. Zgłosić sprawę na policję lub do prokuratury (należy odebrać dokument potwierdzający zgłoszenie).
  2. Jeśli ubezpieczyciel upomina się o zapłatę składki za OC – wysłać do niego odpowiednie dokumenty informujące o tym, że dana osoba nie jest właścicielem pojazdu, a jej dane zostały użyte bezprawnie, wraz z poświadczeniem zgłoszenia tego faktu na policję/do prokuratury.
  3. Jeśli UFG przesłał wezwanie dotyczące braku OC – wysłać do niego odpowiednie dokumenty (jak wyżej). Można to zrobić przez portal UFG, logując się np. profilem zaufanym. Można w ten sposób sprawdzić, czy Fundusz rzeczywiście prowadzi sprawę oraz jakiego pojazdu i okresu ona dotyczy. Jeśli zgłaszający nie był w tym czasie właścicielem takiego pojazdu i podejrzewa, że ktoś może bezprawnie posługiwać się jego danymi, powinien napisać wiadomość i załączyć dokumenty (w tym potwierdzenie zgłoszenia na policję/do prokuratury). Do czasu wyjaśnienia sprawy UFG nie podejmie dalszych działań w sprawie związanej z brakiem OC.
  4. Zgłosić nieuprawnione użycie danych – UFG radzi, aby rozważyć zastrzeżenie numeru PESEL/unieważnienie dowodu; można to zrobić w dowolnym urzędzie gminy lub przez internet (gov.pl). PESEL można zastrzec również w aplikacji mObywatel.
  5. Skorzystać z usługi Mój Pojazd – w serwisie gov.pl można uzyskać informację o wszystkich pojazdach, których zgłaszający jest właścicielem, posiadaczem lub współposiadaczem, zgodnie z rejestrem CEPiK. Do serwisu można zalogować się profilem zaufanym. Jeśli zgłaszający znajdzie tam pojazdy, które nie należą do niego, patrz: pkt. 1. Dodatkowo należy zgłosić ten fakt do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca zamieszkania.

AM, news@gu.com.pl

(źródło: UFG)

TFI PZU: Marcin Dobrzański i Tomasz Bilecki zasiądą w zarządzie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

19 grudnia rada nadzorcza TFI PZU powołała do zarządu spółki dwóch nowych członków. Marcin Dobrzański i Tomasz Bilecki obejmą stanowiska od 1 stycznia 2025 r. na nową kadencję 2025–2026.

Tomasz Bilecki od 2002 r. był związany z Grupą Generali. Od 2005 do 2013 r. pełnił funkcję analityka, odpowiadając za analizę fundamentalną wybranych sektorów i spółek. W 2013 r. objął stanowisko zastępcy dyrektora Departamentu Inwestycyjnego w spółkach ubezpieczeniowych Generali. W ramach swoich zadań odpowiadał za zarządzanie aktywami ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych. Od października 2022 r. był współodpowiedzialny za zarządzanie aktywami funduszu emerytalnego. Od listopada 2023 r. do września 2024 r. piastował funkcję członka zarządu Generali PTE i odpowiadał za działalność inwestycyjną towarzystwa oraz Generali OFE.

Marcin Dobrzański to menedżer z ponad 22-letnim doświadczeniem. Karierę rozpoczął w Grupie Kapitałowej Ciech, gdzie przeszedł kolejne szczeble zawodowe – od specjalisty w Biurze Inwestycji Kapitałowych, przez prezesa zarządu Ciech Polfa, aż do stanowiska wiceprezesa zarządu Ciech. W latach 2000–2002 pełnił funkcję szefa projektów M&A w LEK Polska (obecnie Grupa Sandoz), a w latach 2007–2008 był doradcą prezesa zarządu PKO BP. W latach 2011–2018 jako współwłaściciel i wiceprezes zarządu współtworzył największe krajowe projekty inwestycyjne w sektorze odnawialnych źródeł energii. Od 2018 roku jako prezes zarządu rozwijał projekty z zakresu technik medycznych, koncentrując się na organizacji finansowania, budowie struktur oraz ekspansji klinik medycznych.

Nowy skład zarządu od 1 stycznia 2025 r. będzie prezentować się następująco: Tomasz Stadnik, prezes, Tomasz Bilecki, Marcin Dobrzański, Marcin Jakubiak, Jarosław Leśniczak – członkowie.

(AM, źródło: PZU, LinkedIn, gu.com.pl)

18,336FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie