PBUK: Nowy skład Rady Biura

0

27 czerwca odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Podczas obrad WZ podjęło m.in. decyzję o wyborze nowego składu Rady PBUK.

Walne Zgromadzenie rozpatrzyło sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności PBUK w 2021 roku. Jednogłośnie podjęło też uchwały w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi oraz Radzie Biura.

W związku z upływem kadencji tej ostatniej WZ dokonało wyboru nowego składu Rady. Decyzją Zgromadzenia jej członkami w nowej kadencji zostali: Ireneusz Arczewski, wiceprezes zarządu Compensy, Ernest Bejda, członek zarządu PZU SA, Jerzy Lenard, wiceprezes zarządu TUW „TUW”, oraz Jarosław Niemirowski, wiceprezes zarządu TUiR Warta.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Udziałowcy PZU SA dzielą zysk spółki

0

Dziś odbędzie się Zwyczajne Walne Zgromadzenie PZU SA. Wśród głównych punktów obrad akcjonariuszy będzie podjęcie uchwał w sprawie podziału zysku oraz zmian kadrowych w składzie rady nadzorczej.

We wniosku do ZWZ popartym przez radę nadzorczą zarząd ubezpieczyciela zarekomendował sposób podziału zysku netto PZU SA za lata 2021 i 2020. Jest to ok. 2,98 mld zł, z czego 2,03 mld zł to zysk za rok 2021, natomiast 949,87 mln zł pochodzi z kapitału zapasowego utworzonego z zysku netto za rok 2020. Środki miałyby być rozdysponowane w następujący sposób:

  • Nieco ponad 1675 mln zł, tj. 1,94 zł na akcję, miałoby trafić na wypłatę dywidendy.
  • 6,98 mln zł zasiliłoby Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
  • Około 1,3 mld zł zostałoby przeznaczone na kapitał zapasowy.

Rekomendacja zarządu przewiduje, że dniem dywidendy byłby 29 września, a data wypłaty przypadałaby na 20 października. Proponowany podział zysku jest zgodny z polityką kapitałową i dywidendową Grupy PZU na lata 2021–2024 oraz uwzględnia zalecenia zawarte w stanowisku KNF w sprawie polityki dywidendowej w 2022 r. z dnia 9 grudnia 2021 r.

Oprócz standardowych decyzji dotyczących rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdań zgromadzenie zajmie się również kwestią udzielenia absolutorium, odwołania jednego z członków rady nadzorczej ubezpieczyciela oraz powołania jego następcy. W związku z dokonaniem przez zgromadzenie zmian w składzie RN udziałowcy mają też przyjąć uchwałę o stwierdzeniu odpowiedzialności zbiorowej organu.

Ponadto ZWZ ma rozpatrzyć sprawozdania zarządu o wydatkach reprezentacyjnych, a także wydatkach na usługi prawne, usługi marketingowe, usługi w zakresie public relations i komunikacji społecznej oraz usługi doradztwa związanego z zarządzaniem za 2021 rok.

(AM)

Będą zmiany w radzie nadzorczej Polski Gaz TUW

0

Polski Gaz TUW zwołało na 13 lipca Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie towarzystwa. Jego przedmiotem będzie szereg kwestii związanych z radą nadzorczą ubezpieczyciela.

Podczas obrad NWZ ma podjąć uchwały w sprawie dokonania pierwotnej oceny odpowiedniości kandydata na członka RN, zbiorowej oceny odpowiedniości rady oraz oceny odpowiedniości kandydata na członka Komitetu Audytu, a także zbiorowej oceny odpowiedniości KA zgodnie z „Zasadami oceny odpowiedniości kandydatów na członków oraz członków zarządu i rady nadzorczej Polski Gaz Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych”.

Ponadto Zgromadzenie podejmie uchwałę w sprawie dokonania zmian w składzie rady nadzorczej Polski Gaz TUW.

(AM, źródło: Polski Gaz TUW)

Olimpiada dla wszystkich agentów w Polsce

0

Agenci ubezpieczeniowi są siłą napędową branży ubezpieczeniowej. W gąszczu ofert i zawiłości prawnych podają rękę klientowi i pomagają znaleźć rozwiązania najlepiej dopasowane do jego potrzeb. Olimpiada Wiedzy Ubezpieczeniowej jest jedyną tego typu inicjatywą w Polsce, promującą profesjonalne doradztwo ubezpieczeniowe, szerzenie wiedzy i nagradzającą „najlepszych z najlepszych”.

Do rywalizacji w Olimpiadzie Wiedzy Ubezpieczeniowej mogą przystąpić wszyscy chętni multiagenci (osoby fizyczne) i OFWCA. Pomysłodawcą i organizatorem Olimpiady jest Unilink SA – największa multiagencja w Polsce, która stawia na jakość i profesjonalizację doradztwa ubezpieczeniowego.

Poszukiwany, poszukiwana! Do zgarnięcia tytuł Najlepszy Agent 2022 i cenne nagrody!

Wszystkich agentów ubezpieczeniowych, którzy chcą sprawdzić swoją wiedzę branżową i zawalczyć o cenne nagrody, zapraszamy do udziału w drugiej edycji Olimpiady. Rywalizacja w formule teleturnieju to świetna zabawa i sposób na sprawdzenie swojej wiedzy – przekonuje Aleksandra Friedel, członkini zarządu Unilink.

Na zwycięzców czekają cenne nagrody. Najlepszy Agent roku 2022 otrzyma czek o wartości 10 tys. zł, auto BMW X1 do użytkowania przez rok oraz promocję w mediach ubezpieczeniowych. Udział w Olimpiadzie to także niezwykła okazja do branżowego networkingu –zachęca Aleksandra Friedel.

Pierwszym etapem Olimpiady jest test wiedzy, który zostanie przeprowadzony w formule online 21 września. 100 najlepszych uczestników zakwalifikuje się do II etapu.

W dniach 11–13 października w formie turnieju online agenci sprawdzą swoją wiedzę w zakresie regulacji prawnych, dotyczącą prowadzenia działalności ubezpieczeniowej oraz oferty produktowej największych ubezpieczycieli.

Do kolejnego etapu – finału Olimpiady, który odbędzie się 21 października, przejdzie dziesięciu uczestników z najlepszym wynikiem. Rywalizacja finałowa odbędzie się na żywo w warszawskim studio i będzie można ją śledzić w czasie rzeczywistym, dzięki transmisji online. Wielki Finał zakończy uroczysta kolacja z udziałem finalistów oraz przedstawicieli towarzystw ubezpieczeniowych, którzy są patronami Olimpiady.

Doradcy ubezpieczeniowi mogą zgłaszać się do rywalizacji, wypełniając formularz na stronie: www.olimpiada-ubezpieczeniowa.pl.

Warto niezwłocznie zgłosić się do udziału w Olimpiadzie, ponieważ w przypadku osiągnięcia takiego samego wyniku przez kilku uczestników w I etapie rywalizacji o przejściu do II etapu zadecyduje najkrótszy czas ukończenia testu, a w dalszej kolejności data rejestracji udziału w Olimpiadzie.

Partnerstwo i współpraca – to wszystkim się opłaca!

Unilink we współpracy z największymi towarzystwami ubezpieczeniowymi chce nagrodzić najlepszych agentów, doceniając ich profesjonalizm i wiedzę ekspercką. Do tej pory partnerstwo w projekcie zadeklarowały towarzystwa ubezpieczeniowe: ERGO Hestia (Złoty Partner), LINK4 (Złoty Partner), Warta (Złoty Partner), Uniqa (Srebrny Partner), Vienna Insurance Group Wiener, Compensa, InterRisk (Srebrny Partner), Signal Iduna (Srebrny Partner), Generali (Brązowy Partner), TUW Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych (Brązowy Partner) oraz LUX MED Ubezpieczenia (Brązowy Partner).

Jesteśmy dumni, że po raz kolejny zostaliśmy Partnerem Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej dla Agentów. Chętnie wspieramy inicjatywy szerzące wiedzę oraz stawiające na jakość i profesjonalizm. Olimpiada to wyjątkowe wydarzenie łączące merytorykę i dobrą zabawę – mówi Katarzyna Wojdyła, członkini zarządu LINK4, Złotego Partnera Olimpiady. – Jestem pod ogromnym wrażeniem wiedzy, jaką wykazali się uczestnicy poprzedniej edycji. To potwierdzenie, że osoby chcące ubezpieczyć samochód, dom czy wykupić polisę na życie są w dobrych rękach. Z niecierpliwością czekam na tegoroczną rywalizację.

W dobie wszechobecnej digitalizacji, automatyzacji procesów biznesowych i nowoczesnych technologii – tak przecież potrzebnych – nie wyobrażamy sobie rynku ubezpieczeniowego bez profesjonalnej działalności agentów – przekonuje Justyna Wajs, członkini zarządu ERGO Hestia, Złotego Partnera wydarzenia. – Możliwość wsparcia Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej to wyraz naszego uznania dla fachowej wiedzy doradców. Ich codzienna praca zapewnia klientom najwyższą jakość usług, która jest filarem działania naszych organizacji. W końcu to doradca, człowiek wsparty nowoczesną technologią, ale przede wszystkim wyposażony w specjalistyczną wiedzę ostatecznie odpowiada na potrzeby klienta, dostarczając mu poczucie bezpieczeństwa. To wiedza doradców wypełnia treścią słowa o humanistycznym wymiarze ubezpieczeń, które chronią w trudnych momentach.

Wysoka jakość obsługi klienta oparta na profesjonalizmie, wiedzy i empatii ma kluczowe znaczenie w budowaniu wizerunku branży ubezpieczeniowej. Tylko w taki sposób można pozyskać zaufanie klientów do ubezpieczeń i osiągnąć ich satysfakcję z dobrze dobranej ochrony. Taką filozofią kierujemy się na co dzień w naszej firmie i takie podejście szeroko promujemy wśród pośredników –zapewnia Krzysztof Stanisławski, dyrektor Sieci Sprzedaży w Warcie.– Olimpiada Wiedzy Ubezpieczeniowej doskonale wpisuje się w podnoszenie standardów na rynku, dlatego z przyjemnością zaangażowaliśmy się w tę inicjatywę.

Patronem medialnym Olimpiady jest „Gazeta Ubezpieczeniowa” oraz „Miesięcznik Ubezpieczeniowy”.

Po więcej szczegółów zapraszamy na stronę www.olimpiada-ubezpieczeniowa.pl oraz fanpage Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej na Facebooku, na którym odbędzie się wiele konkursów towarzyszących z nagrodami od partnerów wydarzenia.

Inteligentny wymiar ubezpieczeń w Spectrum

0
Artur Zajdel

W Domu Ubezpieczeniowym Spectrum stawiamy na profesjonalizm oraz innowację, dlatego koncentrujemy nasze działania na rozwoju technologicznym. Tworzymy rozwiązania, które kompleksowo wspierają codzienną pracę doradcy ubezpieczeniowego i zapewniają najwyższy standard obsługi.

Szybko, wygodnie, dokładnie i rzetelnie – tak właśnie działają nasze narzędzia dla partnerów i klientów, my zaś nieustannie pracujemy nad nowościami!

Cyfrowe środowisko pracy – nowości w systemie All in #1

System All in #1 SADUS to nowoczesny kombajn dla multiagenta, który gromadzi wszystkie niezbędne funkcje w ramach jednego, intuicyjnego panelu. Umożliwia przede wszystkim kalkulację i wystawienie polisy z oferty ponad 20 towarzystw w obszarach: komunikacja, dom/mieszkanie, NNW, podróż, GAP, koszty leczenia cudzoziemców czy grupa otwarta.

Warto wyróżnić również moduł APK i RODO, który w zautomatyzowany sposób przypomina o dopełnieniu ustawowego obowiązku wobec klienta i cyfrowo archiwizuje dokumentację, która to potwierdza. Bardzo praktycznym rozwiązaniem jest centralna baza dokumentów ubezpieczeniowych. System umożliwia wysyłanie do klienta e-mailem lub przez SMS linków do odpowiednich dokumentów (np. OWU, Karta Produktu).

System All in #1 SADUS automatycznie generuje druki wypowiedzeń komunikacyjnych i rolnych. Co więcej, jeżeli klient zgłosi sytuację wymagającą modyfikacji w polisie, po zatwierdzeniu zmian w systemie zostaną one automatycznie zarejestrowane w portalu towarzystwa.

Do najnowszych funkcji systemu All in #1 należy moduł do wykonywania inspekcji pojazdów (AC i Auto Szyby), który dodatkowo daje możliwość wysyłki SMS z linkiem dla klienta (samodzielna inspekcja, np. w przypadku polisy zdalnej) – narzędzie krok po kroku instruuje, jakie zdjęcia pojazdu należy wykonać, po czym automatycznie przesyła zdjęcia z inspekcji do ubezpieczyciela.

Aplikacja ubezpieczeniowa SPECTRUM mobile

Niedawno miała miejsce premiera aplikacji ubezpieczeniowej SPECTRUM mobile, która zapewnia naszym klientom wygodny dostęp do portfela wszystkich swoich polis od różnych ubezpieczycieli. Znajdują się tam kluczowe informacje, np. o okresie ubezpieczenia czy płatnościach. Za pomocą aplikacji klient może też w łatwy sposób zgłosić modyfikację lub wypowiedzenie polisy.

Aplikacja upraszcza kontakt z doradcą, pomaga zlokalizować placówkę Spectrum w okolicy, a także zapewnia rzetelne informacje i wsparcie w razie szkody, które obejmuje m.in. instrukcje postępowania, sprawdzenie OC sprawcy czy wygenerowanie dwustronnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym. Co istotne, większość tych funkcji jest dostępna dla każdego użytkownika aplikacji, bez względu na to, czy jest on klientem Spectrum.

Obserwujemy rosnące zainteresowanie naszą aplikacją ubezpieczeniową – z dnia na dzień coraz więcej osób pobiera SPECTRUM mobile i odkrywa fascynujący świat ubezpieczeń w swoim smartfonie. Cieszymy się, że możemy oddać tak praktyczne narzędzie w ręce naszych klientów.

Digitalizacja i profesjonalizacja na rynku ubezpieczeniowym to już nie tylko trend, ale fakt kształtujący codzienność osób działających w tej branży. Naszym priorytetem jest, aby nie tylko sprostać tym zmianom, ale wychodzić im naprzeciw z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Artur Zajdel
prezes multiagencji Dom Ubezpieczeniowy Spectrum

NNW dobrym wstępem do sprzedaży ubezpieczeń na życie

0
Alina Jedlikowska

Ubezpieczenia na życie są wymagającym produktem – z punktu widzenia sprzedaży. Z drugiej strony, z powodu pandemii i niepewnej sytuacji międzynarodowej Polacy zaczęli interesować się polisami osobowymi, chroniącymi przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń. Jak agent majątkowy może skutecznie zacząć sprzedawać produkty osobowe?

Polisy majątkowe są Polakom znane, tzn. dobrze rozumieją zasady ich funkcjonowania i z reguły nie trzeba klientom tłumaczyć podstaw ochrony i jej roli w razie uszkodzenia mienia. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku ubezpieczeń osobowych, zwłaszcza na życie. Tu często spotykamy się z kilkoma barierami.

Przede wszystkim z brakiem świadomości, jak ważnym zabezpieczeniem zarówno bliskich, jak i ubezpieczonego jest polisa na życie. Drugim czynnikiem, który szczególnie ostatnio jest bardzo istotny, jest cena. Większości osób ubezpieczenie na życie kojarzy się z polisą o składce miesięcznej od 100 zł wzwyż. Nie każdy może sobie pozwolić na taki wydatek. Trzecim, długotrwałe i rozbudowane procedury zawierania ubezpieczenia – ankieta medyczna, oświadczenie o stanie zdrowia, czasem konieczność wykonania dodatkowych badań. Co więcej, ubezpieczony nie ma żadnej gwarancji, że ubezpieczyciel zgodzi się udzielić ochrony.

To wszystko sprawia, że wielu agentów i multiagentów nie podejmuje wyzwania sprzedaży indywidualnych ubezpieczeń na życie.

A co jak powiem, że wcale nie trzeba od razu sprzedawać ubezpieczeń z działu I, żeby zaoferować ubezpieczonym bardzo podobną (a czasem nawet szerszą) ochronę osobową?

NNW łatwiej wyjaśnić i sprzedać

Najlepszym rozwiązaniem, pozwalającym zacząć budować portfel życiowy, jest ubezpieczenie NNW. Jest ono znane potencjalnym klientom. Kierowcy często mają je wykupione w ramach ubezpieczeń komunikacyjnych (w ograniczonym zakresie), a rodzice z kolei mają z nim co roku styczność w postaci polis szkolnych. Zatem połowa zadania już z głowy.

Teraz warto im uświadomić, jak bardzo w codziennym życiu przydatne jest NNW ogólne. Najlepiej posługiwać się przykładami, np. wypadek podczas jazdy rowerem. Takie wydawałoby się trywialne zdarzenie może mieć poważne konsekwencje. Wystarczy sobie wyobrazić, że jego skutkiem będzie skomplikowane złamanie, wymagające długotrwałego leczenia, rehabilitacji i innych świadczeń, których nie pokryje NFZ. Co więcej, uszczerbek na zdrowiu może być trwały – nie uda się odzyskać pełnej sprawności w uszkodzonej ręce. A co jak ubezpieczona osoba wykonuje zawód kosmetyczki, fryzjera, szwaczki czy inny, wymagający precyzji i pełnej sprawności rąk? Przed skutkami finansowymi takich właśnie zdarzeń może chronić ubezpieczenie NNW.

Warto też podkreślić mniejsze formalności związane z zawarciem polisy. Po pierwsze, nie trzeba składać oświadczenia o stanie zdrowia, wypełniać ankiety medycznej ani poddawać się żadnym badaniom kontrolnym, których może domagać się ubezpieczyciel, żeby odpowiednio skalkulować ryzyko. Ubezpieczony ma zatem gwarancję, że ochrona zostanie mu udzielona. Jeśli ponadto jest zainteresowany wyższą sumą ubezpieczenia życia z każdej przyczyny, to mamy otwartą drogę do dialogu o polisie na życie.

Szeroka ochrona za niewygórowaną składkę

Ceny oferowanych na rynku polis NNW są obecnie stosunkowo niskie. To często ważny argument w rozmowie z ubezpieczonym, ponieważ zupełnie inaczej reaguje on na propozycję polisy o składce w wysokości najdalej kilkudziesięciu złotych niż na umowę zobowiązującą go do płacenia ponad stu lub więcej złotych miesięcznie.

Polisy NNW są atrakcyjne również ze względu na swój szeroki zakres. W umowie można uwzględnić m.in. skutki amatorskiego uprawiania sportu wysokiego ryzyka czy wyczynowego uprawniania sportu, wypadków przy pracy, udaru lub zawału serca, a także odpowiedzialność cywilną, poważne zachorowania oraz odszkodowanie za utratę zdolności do samodzielnej egzystencji. To wszystko może mieścić się w definicji następstw nieprzewidzianych zdarzeń. To ważne elementy ochrony i jest w czym wybierać.

NNW jest zatem zarówno wartościowym ubezpieczeniem samo w sobie, jak i ważnym uzupełnieniem „klasycznych” polis na życie. Warto w rozmowie z ubezpieczonym wspomnieć też, że ubezpieczeniem NNW można objąć nawet kilkanaście najbliższych osób.

Alina Jedlikowska
dyrektorka Sprzedaży Ubezpieczeń – Multiagencje
Saltus Ubezpieczenia

Wykorzystanie danych i zarządzanie informacją wspierają marketing

0

Marketing w sektorze ubezpieczeniowym stawia coraz większe wymagania. Rynkowe nisze zostają zapełnione nowymi produktami, a wzrastająca rywalizacja w obszarze jakości, dostępności oraz cen zmusza do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań.

Znany branżowy slogan „wyróżnij się albo zgiń” jak nigdy wcześniej zyskał na aktualności.

Powszechne przekonanie o oldschoolowym marketingu w sektorze ubezpieczeń to mit. Zaawansowane rozwiązania technologiczne i marketingowe bardzo szybko przenikają do branży. Co więcej, również tutaj powstają ciekawe innowacje.

Warto przypomnieć, że to właśnie CUK stworzył pierwszą w Polsce porównywarkę ofert, która na stałe zmieniła rynek ubezpieczeń. Organizacja na bieżąco wdraża kolejne rozwiązania zgodne z zachowaniem klientów – mówi Marcin Dyliński, dyrektor Departamentu Marketingu i E-Commerce w CUK Ubezpieczenia.

Marcin Dyliński

Informacja to waluta XXI wieku

Dobrze przygotowane działania powinny być poprzedzone rozpoznaniem rynkowym i wymagają uważnej koncentracji na potrzebach klienta. Tyle w teorii. Rzeczywistość w branży ubezpieczeń jest o wiele bardziej zaawansowana. Doświadczenie pokazuje, że to klienci dostarczają najwięcej informacji o sobie.

CUK rocznie ubezpiecza setki tysięcy osób i od wielu lat wdraża nowoczesne rozwiązania pozwalające na agregację i sprawne zarządzanie informacją. Działanie zgodne z metodą Data Driven Marketing jest kluczowym rozwiązaniem w przypadku pracy na setkach tysięcy danych. Dzięki temu marketerzy mogą przygotować m.in. celny komunikat.

Przez ponad 20 lat obecności na rynku zbudowaliśmy potężne bazy danych i nauczyliśmy się odpowiednio grupować oraz eksplorować informacje. Bezcenne są również obserwacje naszych partnerów w terenie i globalne wnioski implementowane lokalnie, które budują przewagę konkurencyjną naszych punktów sprzedaży w świeci digital oraz rzeczywistym. Wypracowane w ten sposób rozwiązania pozwalają nam zbliżyć się do klienta i być tam, gdzie faktycznie nas oczekuje – dodaje Marcin Dyliński.

Klienci i doradcy mogą liczyć na OmniCUK

Dostępność ofert i wyszkoleni doradcy zdecydowanie wspierają sprzedaż. Jednak multiagencja poszła krok dalej i stworzyła ekosystem OmniCUK, który stawia klienta w centrum możliwości komunikacyjnych.

Wypracowane rozwiązanie pozwala od momentu nawiązania kontaktu przeprowadzić klientów przez proces sprzedaży, wznowienia i podpowiedzi produktowych z dowolnego kanału. Informacje o podjętych działaniach są rejestrowane w centralnym systemie, dzięki czemu aktualne dane są dostępne w każdym z kanałów komunikacji.  

OmniCUK integruje wiele procesów, ale także ułatwia pracę doradcom. Proszę sobie wyobrazić, że o kupionej rok temu polisie w placówce przypomni aplikacja albo opowie ze szczegółami doradca w punkcie sprzedaży lub conctact center. Bez względu na migrację klienta między kanałami komunikacji i często skomplikowanymi ścieżkami to doradca, u którego pierwotnie klient dokonał zakupu, otrzymuje prowizje od sprzedaży.

W CUK dużo pracujemy nad właściwym zrozumieniem decyzji zakupowych klienta i jednocześnie dostosowujemy się do zmian, które zachodzą na rynku, dlatego też postawiliśmy na dalszy rozwój omnikanałowej organizacji i wdrożenie OmniCUK – podsumowuje Marcin Dyliński.

Ekspercka wiedza buduje zaufanie do marki

Rozwiązania technologiczne ułatwiają pracę, ale to zaufanie do marki i wiedza doradców determinują zakup.

Multiagencja wypracowała kompleksowy system szkolenia pozwalający na przygotowanie agenta do pracy w dwa tygodnie. Partnerzy CUK mają do dyspozycji Dział Wsparcia Sprzedaży, który jest w stanie udzielić informacji sprzedażowej w mniej niż minutę. Jednak ekspozycja eksperckiej wiedzy CUK odbywa się także w innych kanałach komunikacji.

Mamy świadomość, że zaufanie do marki buduje się na wielu płaszczyznach. W gąszczu ofert i podmiotów jest to sporym wyzwaniem komunikacyjnym. Jednym z kluczowych elementów naszych działań w CUK jest dzielenie się wiedzą i kreowanie przyjaznego świata ubezpieczeń. Z tego powodu stworzyliśmy projekt CUKexpert, czyli cykl krótkich filmików na YouTube, w których odpowiadamy na najczęściej zadawane przez klientów pytania w zakresie ubezpieczeń – mówi Paula Rabel, kierowniczka ds. komunikacji i PR w CUK Ubezpieczenia.

Paula Rabel

ESG – nowa moda czy element racjonalności biznesowej?

0

Inwestowanie w zgodzie z kryteriami zrównoważonego rozwoju (ESG) staje się coraz częściej standardem w zarządzaniu aktywami. Oferuje zainteresowanym inwestorom możliwość wspierania dbałości o środowisko, lokalne społeczności, a także inwestowania kapitału zgodnie z wartościami, które uważają za ważne. Inwestycje ESG polegają na inwestowaniu w postęp i uznaniu, że firmy, które rozwiązują największe światowe wyzwania, mogą znajdować się w najlepszej pozycji do rozwoju – wskazują eksperci VIG/C-Quadrat TFI.

ESG oznacza środowisko, społeczeństwo i zarządzanie. Są to czynniki niefinansowe, które inwestorzy wykorzystują do oceny inwestycji lub stabilności firmy. Czynniki środowiskowe zwracają uwagę na ochronę świata naturalnego, czynniki społeczne analizują sposób, w jaki firma traktuje ludzi wewnątrz i na zewnątrz firmy, a czynniki związane z zarządzaniem uwzględniają sposób prowadzenia firmy.

Kwestie ESG zostały po raz pierwszy wymienione w raporcie ONZ dotyczącym zasad odpowiedzialnego inwestowania (PRI) z 2006 r., składającym się z raportu Freshfield i „Who Cares Wins”. Jeśli przyjrzymy się głównym celom zrównoważonego rozwoju przedstawionym przez ONZ, możemy z łatwością dostrzec, że to właśnie od nich wywodzi się wiele kryteriów ESG. Wystarczy spojrzeć na niektóre przykłady: „czysta i dostępna energia”, „innowacyjność, przemysł, infrastruktura”, „odpowiedzialna produkcja i konsumpcja”, aby znaleźć podobieństwa do pryncypiów, którymi kierują się fundusze w wyborze spółek w ramach inwestowania społecznie odpowiedzialnego. Zatem mimo że moda na trend ESG jest stosunkowo nowa, zainteresowanie wokół jego kryteriów rozwija się od wielu lat.

Wprowadzenie pojęcia ESG pozwoliło stworzyć definicje, uporządkować proces selekcji i weryfikacji przedsiębiorstw. Niemniej jednak same zasady nie są czymś zupełnie nowym i przełomowym. Tak naprawdę wiele z nich od wielu lat jest częścią analizy fundamentalnej przeprowadzanej przez analityków. Dla przykładu, jeśli działalność danej firmy wywołuje negatywny wpływ na środowisko, powstaje istotne ryzyko nałożenia różnych kar i sankcji przez regulatorów. To z kolei automatycznie przekłada się na mniejszą efektywność biznesową oraz pogorszenie wizerunku w oczach inwestorów. Zatem z pewnością nie jest to czynnik, który można pominąć, dokonując rzetelnej analizy przedsiębiorstwa. Rozważając inny przykład związany z zasobami ludzkimi, możemy wymienić spółki, które w swym modelu biznesowym koncentrowały się na kadrze o niskim poziomie zarobków, aby obniżyć koszty pracownicze. Tego rodzaju strategia mogła oczywiście sprawdzać się podczas „rynku pracodawcy”, kiedy ludzie mieli problem ze znalezieniem pracy, ale z drugiej strony niskie płace czy zatrudnianie na podstawie tzw. umów śmieciowych zwiększają rotację pracowniczą, osłabiają motywację i w efekcie prowadzi to do wykonywania pracy niższej jakości. W dłuższym terminie firmy stosujące podobne zasady na konkurencyjnym rynku nie mają prawa bytu. Stąd ponownie jest to niezwykle istotny czynnik, który należy wziąć pod uwagę, rozważając zakup akcji danej spółki do portfela inwestycyjnego. Tego typu kryteria od dawna – niejako intuicyjnie – były stosowane przez analityków, mimo że wówczas nie wchodziły w ramy i definicje ESG.

W Polsce wciąż panuje pewien sceptycyzm do inwestowania społecznie odpowiedzialnego. Niektórzy utożsamiają to z modą, która przeminie. Czy inwestycja w ESG to tylko chwilowy trend, za który musimy zapłacić dodatkową premię pomniejszającą naszą stopę zwrotu? Jeszcze 15 lat temu kwestie typu, czy dany samochód szkodzi środowisku, były kompletnie pomijalne. Dziś natomiast rosnąca popularność samochodów elektrycznych pokazuje, że są klienci chcący zapłacić więcej za produkt właśnie ze względu na kwestie środowiskowe. Dlatego firmy, które zwracają na to uwagę, mogą pozwolić sobie na wyższe marże, co zwiększa ich rentowność. Spełnianie kryteriów ESG poświadcza jakość wykonywanego biznesu. Wyższa jakość to lepszy wizerunek, budowanie przewagi konkurencyjnej i lojalni klienci. Odpowiedzialność przedsiębiorstw w coraz większym stopniu będzie wiązać się z ich wynikami finansowymi i w konsekwencji generowanymi stopami zwrotu dla inwestorów. Z kolei biznesy niespełniające pewnych kryteriów (np. produkujące opakowania niepodlegające biodegradacji) mogą mieć coraz trudniej, gdyż warunki ich działalności będą się radykalnie pogarszały – oceniają eksperci VIG/C-QUADRAT TFI.

Czynniki ESG będą wpływać na profil ryzyka i stopę zwrotu portfeli inwestycyjnych. Globalna firma finansowa MSCI stworzyła specjalne metodologie i rankingi mające pomóc inwestorom zrozumieć ryzyka i szanse związane z ESG oraz zintegrować te czynniki w procesie budowy i zarządzania portfelem. Kluczowa hierarchia uwzględnia takie działy, jak środowisko, społeczność i zarządzanie wraz z podziałem na poszczególne tematy, np. zmiany klimatu, szanse środowiskowe, kapitał ludzki czy zarządzanie korporacyjne.

Można śmiało stwierdzić, że firmy które nie będą dostosowywać się do kryteriów zrównoważonego rozwoju, stracą konkurencyjną przewagę oraz będą postrzegane jako bardziej ryzykowne w oczach inwestorów. Już dziś wiele branż i biznesów wykluczanych jest z portfeli funduszy inwestujących w oparciu o ESG. Wśród nich wymienić możemy np. branżę alkoholową, tytoniową, hazardową czy produkcję broni konwencjonalnej. Globalne, a zarazem minimalne standardy, które spółki muszą spełniać, dotyczą m.in. praw człowieka, norm pracy, ochrony środowiska, zapobiegania korupcji. Prawdopodobnie za kilka lat spółki bez raportów ESG nie będą w ogóle analizowane przez inwestorów.

Dyrektorzy generalni swoich firm muszą myśleć o ESG jako o części ogólnej strategii firmy. To trend makro, który nabiera tempa. Inwestorzy już podejmują decyzje w oparciu nie tylko o deklaracje, ale faktyczne działania przedsiębiorstw, które są rozliczane z realizacji celów dotyczących ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego. W przyszłości będą one równie istotne co ich wyniki finansowe.

Trend ten będzie postępował jako element racjonalności biznesowej, a nie tylko konieczność spełnienia kryteriów compliance. Stąd odpowiedzialny inwestor nie powinien traktować ESG jako chwilowej mody. Spełnianie szeregu kryteriów sprawia, że zarówno firmy, jak i cała gospodarka lepiej się rozwijają.

(AM, źródło: corepr.pl)

Compensa zaleca rozwagę przy ubezpieczaniu mieszkania od kradzieży z włamaniem

0

Wakacje są okresem, w którym szczególnym zainteresowaniem cieszą się ubezpieczenia od kradzieży z włamaniem i rozboju. Compensa przestrzega jednak, aby przy zawieraniu umowy nie popełniać pewnych błędów, wskutek których polisa może nie pokryć ewentualnych szkód.

– Do włamań dochodzi najczęściej w okresach wakacyjnych, kiedy nas nie ma w domu, a łupem złodziei zwykle padają drobne przedmioty o dużej wartości: biżuteria, zegarki, sprzęt elektroniczny i wszystko, co może zmieścić się w walizce albo torbie podróżnej. Zdarzają się też tzw. kradzieże na przeprowadzkę, gdzie cała zawartość mieszkania może zniknąć – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych Compensa TU.

Ekspert wskazuje, że ubezpieczenie od kradzieży z włamaniem i rozboju jest dość popularne. – Jednak nie problem w popularności, ale w tym, że zazwyczaj sumy ubezpieczenia są bardzo niskie. Najpopularniejsza oscyluje wokół 5 tys. zł, co w przypadku włamania może okazać się kwotą niewystarczającą, kiedy z domu znikną nagle drogie sprzęty i bardziej wartościowe przedmioty – przestrzega.

Andrzej Paduszyński tłumaczy, że przy zawieraniu umowy warto się zastanowić, co cennego jest w domu, co warto ubezpieczyć i jaka powinna być suma takiego ubezpieczenia. O podniesieniu wartości chronionych podmiotów powinny pamiętać szczególnie osoby, które zawarły umowę z zakładem ubezpieczeń kilka lat temu i tylko regularnie ją przedłużają na kolejny rok. Warto również zwrócić uwagę na to, czy suma ubezpieczenia jest redukcyjna, czy odnawialna. Ta pierwsza maleje po każdej wypłacie odszkodowania, zaś druga pozostaje taka sama. 

– Wybierając ubezpieczenie mienia od kradzieży z włamaniem, powinniśmy też zwrócić uwagę na zakres tego ubezpieczenia, na definicję – czyli co to znaczy rozbój, co to znaczy kradzież z włamaniem, jakie są tego warunki – wymienia ekspert.

W niektórych polisach ubezpieczyciele oferują pomoc także w przypadku kradzieży bez włamania, czyli np. wtedy, gdy złodzieje dostają się do mieszkania przez otwarte okno czy za pomocą skradzionych kluczy.

– Trzeba również sprawdzić, jakie są wyłączenia, bo nie każde mienie jest objęte ochroną – zaznacza Andrzej Paduszyński.

W wyłączeniach mogą się znaleźć dane w formie cyfrowej, rękopisy, kamienie szlachetne, broń palna, dzieła sztuki czy trofea myśliwskie. Jak podkreśla ekspert, przed zawarciem umowy warto też sprawdzić, czy ochroną ubezpieczeniową będzie objęte także mienie na balkonie lub tarasie, jeżeli znajdują się tam drogie sprzęty lub meble ogrodowe, oraz zwrócić uwagę na limity ubezpieczenia.

– Dla przykładu sprzęt elektroniczny może mieć dużo niższy limit odpowiedzialności niż suma ubezpieczenia. W Compensie suma ubezpieczenia elektroniki i suma ubezpieczenia mienia od kradzieży z włamaniem jest tożsama i nie mamy dodatkowego limitu, ale w wielu zakładach ten dodatkowy limit istnieje – wyjaśnia Andrzej Paduszyński.

(AM, źródło: Newseria)

Servca: Skok brokera z Malty na Europę

0

Servca, niezależny broker Lloyd’s specjalizujący się w niestandardowych liniach ubezpieczeń medycznych, finansowych i zawodowych, otwiera biuro na Malcie, które ma stanowić pozycję wysuniętą dla ekspansji biznesu europejskiego.

Dysponując prawami paszportowymi UE Servca może obsługiwać wszystkie linie ubezpieczeń osobowych w Europie, w silnym partnerstwie z brokerami.

– Możliwości przyszłego rozszerzenia i rozwoju naszego biznesu w Europie z bazy na Malcie są ekscytujące – skomentował dyrektor generalny Grupy Servca, Nomaan Jamal. – Chcemy zwiększyć nasz udział w rynku pobrexitowej Europy.

(AC, źródło: Insurance Journal)

15,541FaniLubię
737ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie

Kup e-wydanie