Blog - Strona 113 z 1669 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 113

Odwołanie prezesa PZU SA bez wpływu na plany fuzji z Pekao

0
Andrzej Klesyk

Jak dowiedział się „Puls Biznesu”, decyzja rady nadzorczej o odwołaniu Andrzeja Klesyka z funkcji prezesa zarządu PZU SA nie wpływa na podejście zainteresowanych ministerstw do planowanej transformacji Grupy PZU. Ubezpieczyciel już rozpoczął konkurs na stanowisko prezesa. Według źródeł „Parkietu”, kandydatami na to stanowisko są m.in. były prezes AXA w Polsce oraz jeden z byłych szefów największego polskiego ubezpieczyciela.

Zainteresowani kierowaniem spółką mogą aplikować do 5 września. Trzy dni później rozpoczną się rozmowy z kandydatami zakwalifikowanymi do drugiego etapu postępowania kwalifikacyjnego.

„PB” zwraca uwagę, że podobnie jak w przypadku odwołania Artura Olecha, poprzednika Andrzeja Klesyka na stanowisku prezesa, rada nadzorcza zakładu nie podała przyczyn decyzji. Marcin Materna, szef działu analiz Domu Maklerskiego Banku Millennium, jest zdania, że w przypadku takich spółek jak PZU – dużych i notowanych na giełdzie – powinno być jasno powiedziane, jaki był powód podjęcia takiej decyzji. Ekspert spodziewa się, że plan transformacji Grupy PZU będzie kontynuowany, skoro został już zaakceptowany na szczeblu rządowym. Źródła informacji gazety twierdzą, że Ministerstwo Finansów i Gospodarki oraz Ministerstwo Aktywów Państwowych traktują projekt „z największą powagą”, a zmiany u sterów PZU nie wpłyną na tempo prac nad nim. Do konsultacji publicznych trafił już projekt zmian legislacyjnych, umożliwiających przeprowadzenie całego procesu.

Opieszałość, polityka i konflikt ze związkami przyczynami dymisji

Z rozmów „Parkietu” z osobami zbliżonymi do władz PZU SA oraz MAP wynika, że przyczyną odwołania Andrzeja Klesyka był m.in. zastój w firmie. Prezesowi zarzucano, że zakład ani nie realizuje strategii opracowanej pod kierownictwem jego poprzednika, Artura Olecha, ani też, mimo szeregu zapowiedzi, nie dokonał jej rewizji. Wstrzymano również prace wewnętrznego zespołu rozliczeniowego. Wśród powodów odwołania wymienia się też względy polityczne, w wyniku których doszło do zmian u sterów MAP oraz konflikt ze związkami zawodowymi na tle nagród z zysku.

Będzie wielki powrót po latach?

Źródła „Parkietu” twierdzą, że misja wykonującego obowiązki prezesa Tomasza Tarkowskiego potrwa maksimum dwa miesiące. Wprawdzie nowy sternik spółki zostanie wybrany w konkursie, ale według informatorów gazety do fotela prezesa przymierzany jest Maciej Szwarc, członek rady nadzorczej PZU SA i były szef AXA w Polsce. W gronie kandydatów wymieniany jest także Zygmunt Kostkiewicz, kierujący największym polskim ubezpieczycielem w latach 2001–2002.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 8 sierpnia, Agnieszka Morawiecka „Fuzja PZU i Pekao aktualna mimo zmiany prezesa ubezpieczyciela”

„Parkiet” z 8 sierpnia, Piotr Skwirowski „Będzie konkurs na nowego prezesa PZU, Fuzja z Bankiem Pekao ciągle w mocy”

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Ignorowali reklamacje, zapłacą 600 tys. złotych

0
dr Michał Ziemiak

Rozmowa z dr. Michałem Ziemiakiem, Rzecznikiem Finansowym

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”:Panie Rzeczniku, rekordowa kara – 600 tys. zł dla spółki DallBogg. Skąd taka decyzja?

Michał Ziemiak: – Zgromadzony materiał dowodowy nie pozostawił wątpliwości: mamy do czynienia z powtarzalnymi, istotnymi naruszeniami praw klientów. Dlatego kara musiała być dotkliwa. Chodzi o terminy i jakość odpowiedzi na reklamacje – to fundament ochrony konsumenta na rynku finansowym.

Choć karę nałożyliśmy na podstawie 14 postępowań w sprawach, w których spółka rażąco łamała przepisy, to trzeba podkreślić, że to nie były incydenty, ale systemowa praktyka. Analizujemy kolejne przypadki.

Jakie konkretnie uchybienia zarzucacie DallBogg?

– Lista jest długa. Przede wszystkim brak odpowiedzi na reklamacje w ustawowych terminach. Prawo mówi jasno: 30 dni na odpowiedź, w wyjątkowych przypadkach 60. Tymczasem odpowiedzi były po kilku miesiącach, a czasem… po roku! W dwóch przypadkach spółka w ogóle nie odpowiedziała. To absolutnie niedopuszczalne.

DallBogg tłumaczył opóźnienia brakiem „konkretnych zastrzeżeń” w pismach klientów.

– To kuriozalne wyjaśnienie. Prawo definiuje reklamację szeroko – wystarczy wyrażenie niezadowolenia. Jeśli ubezpieczyciel arbitralnie uznaje, że to „nie jest reklamacja”, burzy cały system ochrony klienta. W efekcie klient nie może pójść dalej, np. do nas po pomoc. To bardzo naganna praktyka.

Czyli nie chodziło tylko o terminy?

– Niestety nie. Odpowiedzi, które spółka wysyłała, były lakoniczne, nie zawierały uzasadnień prawnych, nie odnosiły się do konkretnych sytuacji klientów. W 12 przypadkach brakowało jakiegokolwiek merytorycznego wyjaśnienia. W aktach są perełki w stylu: w ocenie ubezpieczyciela brak podstaw do wypłaty. Bez argumentów, bez wskazania podstawy prawnej.

Były też inne naruszenia?

– Tak. Spółka nie informowała klientów o możliwości polubownego rozwiązania sporu ani o prawie do zwrócenia się do Rzecznika Finansowego. W większości spraw nie wskazano też konkretnego sądu, do którego można wnieść pozew. To łamanie przepisów art. 10 ustawy o Rzeczniku Finansowym.

A co z zakazem sprzedaży nowych polis OC?

– To decyzja KNF z 16 kwietnia 2025 r. – i bardzo słuszna. Nawet jeśli bułgarski nadzór złagodzi ograniczenia, w Polsce zakaz nadal obowiązuje. DallBogg został też ukarany przez KNF za nieterminowe wypłaty odszkodowań – 65,9 tys. zł.

Czy to początek serii takich działań?

– Tak. Zapowiadam zero tolerancji dla podobnych praktyk. Branża zrobiła ogromny postęp w jakości obsługi – nie pozwolimy, by ktoś psuł rynek. Jeśli trzeba będzie nałożyć kolejne wysokie kary, zrobimy to.

Sezon szkodowy w rolnictwie z perspektywy CUK Ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: Canva

Częste zjawiska atmosferyczne generują straty, które rolnicy zgłaszają w różnych regionach Polski. Choć segment agro pozostaje niszowy na tle pozostałych ryzyk, jego znaczenie rośnie.

Sprzedaż polis rolnych w pierwszym półroczu 2025 r. jest o 10% wyższa niż rok wcześniej. Według ekspertów obsługa szkód rolnych to całoroczne wyzwanie, a nie „letni” epizod.

Cały rok pod znakiem szkód

W powszechnym przekonaniu „sezon szkodowy” w rolnictwie kojarzy się z burzowym latem. Tymczasem agent pracujący z klientami z sektora agro wie, że to proces ciągły, trwający 12 miesięcy.

Początek roku to szkody w majątku, najczęściej porywiste wiatry lub uszkodzenia po opadach śniegu. Wiosną rolnicy mierzą się ze skutkami przezimowania, przymrozków, gwałtownych opadów i lokalnych podtopień. Latem, oprócz burz, pojawiają się zgłoszenia związane z suszą, pożarami i kolejnymi wichurami, które we wrześniu i październiku potrafią zniszczyć plony. Jesienią rusza kampania ubezpieczenia majątku, która wymaga równie dużego zaangażowania.

Mogę już kosić? Kombajn mam jutro

Każde zgłoszenie szkody to sytuacja kryzysowa różnych rozmiarów. W CUK podkreślamy agentom, że gospodarstwo jest dla rolnika jednocześnie zakładem pracy oraz rodzinnym domem. To wiele zmienia w podejściu, bo rolnicy potrzebują konkretnych informacji w krótkim czasie.

Wiedza agenta pozwala na zrozumienie sytuacji, potrzeb oraz przeprowadzenie przez formalności, gdy plony lub budynki zostały zniszczone. Mimo digitalizacji i uproszczenia zgłoszenia szkody agent dla rolnika wciąż pozostaje pierwszym ogniwem komunikacji.

Merytoryka zamiast akwizycji

Z obserwacji multiagencji wynika, że świadomość ubezpieczeniowa rolników wciąż jest niewystarczająca. Budowanie relacji przy postawie akwizycyjnej nie zadziała. Prawdziwą wartością jest przedstawienie racjonalnych argumentów i nastawienie na pomoc. Umiejętna prezentacja skali korzyści w relatywnie niskiej składce pozwala skutecznie zbijać stereotypowe obiekcje.

CUK Ubezpieczenia przez lata wypracowało wysokiej jakości szkolenia, w tym spotkania z likwidatorami szkód. Agenci w terenie poznają metody pracy, procedury likwidacyjne oraz zakresy. Dzięki znajomości „kuchni” pracy towarzystw wiedzą, jak poprowadzić rozmowę z rolnikiem, który doświadczył straty, a emocje biorą górę.

„Zgłosiłem szkodę dwa tygodnie temu i nikt się nie odezwał”, „Sąsiad dostał więcej” – agent najczęściej jako pierwszy mierzy się z emocjami i pretensjami. Każda sytuacja jest inna, dlatego wspieramy partnerów regionalnymi menedżerami, ekspertami dostępnymi w dziale agro oraz materiałami szkoleniowymi. Agenci „od ręki” uzyskają niezbędne informacje. Potrafią pomóc od pierwszego telefonu do wypłaty odszkodowania.

Agro – nisza, o której warto wiedzieć więcej

Ubezpieczenia agro to dynamicznie rozwijający się segment rynku. W I półroczu 2025 sprzedaż polis agro jest wyższa o 10% rok do roku. Ten sektor ubezpieczeń wymaga od agentów szczególnych kompetencji. Każdy przypadek jest inny, a rolnicy oczekują natychmiastowej reakcji.

Perspektywa CUK Ubezpieczenia to systemowe przygotowanie agentów oraz sprawnie funkcjonujący system wsparcia w terenowej pracy, który, jak widać, przynosi efekty.

W PPK nie ma luk – są zasady

0
Marta Damm-Świerkocka

Rozmowa z Martą Damm-Świerkocką, członkinią zarządu PFR Portal PPK

Aleksandra E. Wysocka:W ostatnich tygodniach pojawiły się w mediach publikacje sugerujące istnienie „luki” w systemie PPK, która umożliwia wcześniejsze wypłaty środków. Jak Pani to skomentuje?

Marta Damm-Świerkocka: – Przede wszystkim trzeba jasno powiedzieć: takie narracje są nieprawdziwe. Nie ma żadnej luki w PPK. Od początku programu zakładano, że zgromadzone środki są prywatną własnością uczestnika i może on nimi dysponować zgodnie z ustawą, ale to nie jest obejście systemu, tylko świadomy element konstrukcji PPK.

Czyli możliwość wcześniejszej wypłaty była przewidziana od samego początku?

– Dokładnie tak. To rozwiązanie zostało uzgodnione w trakcie konsultacji społecznych z rynkiem kapitałowym, pracodawcami i przedstawicielami pracowników jeszcze przed wejściem w życie ustawy.

Wszystkie programy III filaru dają możliwość rozwiązania umowy i wcześniejszego zwrotu, zarówno PPE, IKE, IKZE, jak i PPK. Są to nasze prywatne oszczędności i nasz wybór, w jaki sposób będziemy odkładać długoterminowo. Plusem PPK jest to, że aby „zwrócić” pieniądze, nie trzeba rezygnować z dalszego oszczędzania. Blisko 80% uczestników programu po dokonaniu zwrotu pozostaje w PPK.

Krytycy twierdzą jednak, że to „podważa” ideę długoterminowego oszczędzania. Jak odpowiadacie na takie zarzuty?

– Oczywiście, celem PPK jest długoterminowe oszczędzanie na czas po zakończeniu aktywności zawodowej i z tej perspektywy zwrot nie jest odpowiedzią na to wyzwanie. Spójrzmy jednak na skalę – dziś mamy prawie 4 mln uczestników, którzy na 4,8 mln rachunków zgromadzili niemal 40 mld zł. Co tydzień dołącza do programu od 10 do 15 tys. osób. Regularnego zwrotu dokonuje raptem 3% uczestników, jak zatem widać, zdecydowana większość odkłada w nim długoterminowo, co spełnia założenia programu.

Jakie znaczenie ma ta dobrowolność dla całego systemu?

– Fundamentalne. To nie jest przymusowy produkt. Uczestnik może w każdej chwili zdecydować, co zrobi ze swoimi środkami. Ta dobrowolność jest elementem ustawy i uczciwego kontraktu społecznego, a także potwierdzeniem, że są to prywatne pieniądze uczestników. Dzięki temu PPK jest dziś jedną z najatrakcyjniejszych form oszczędzania, w której dzięki dopłatom od pracodawcy i państwa po prostu opłaca się być.

Co z bezpieczeństwem tych środków? Wciąż pojawiają się pytania o gwarancje.

– Środki w PPK są prywatne, dziedziczone i inwestowane zgodnie z rygorystycznymi zasadami bezpieczeństwa określonymi w ustawie.

Przypomnę, że wszystkie instytucje finansowe zarządzające PPK podlegają takiemu samemu nadzorowi jak banki. Z perspektywy uczestnika to produkt o prostych zasadach, elastyczny, a przede wszystkim tani w obsłudze i bardzo korzystny finansowo.

Na koniec – jakie widzi Pani największe wyzwania w dalszym rozwoju PPK?

– Potrzebna jest przede wszystkim dalsza edukacja i przełamywanie mitów. Narracje o „lukach” czy „ukrytych pułapkach” są nie tylko nieprawdziwe, ale mogą zniechęcać ludzi do oszczędzania.

Dlatego naszym celem jest upowszechnianie prostego przekazu: program PPK się opłaca, jego założenia są niezmienne od lat, a gromadzone środki są prywatną własnością uczestnika. Wszystkim nam powinno zależeć na upowszechnianiu PPK i innych form dobrowolnego oszczędzania, by już teraz niwelować wizję ubóstwa emerytalnego kolejnych pokoleń.

Dziękuję za rozmowę.
Aleksandra E. Wysocka

Różnice międzypokoleniowe w ubezpieczeniach – nowa mapa wartości i zachowań klientów

0
Zbigniew Rzepkowski

Zestawiając młode pokolenia z ich poprzednikami, można dostrzec fundamentalne różnice w podejściu do pracy, technologii, wartości i usług finansowych, które mają bezpośredni wpływ na branżę ubezpieczeniową.

Generacja Z to „cyfrowi tubylcy” (digital natives), którzy byli świadkami dynamicznego rozwoju smartfonów, mediów społecznościowych i internetu. Dla nich technologia była i jest ewoluującym narzędziem. Generacja Alfa to już „tubylcy AI” (AI natives) – od urodzenia zanurzeni w świecie, gdzie sztuczna inteligencja jest wszechobecna i stanowi fundament ich rzeczywistości.

Różnica przekłada się na oczekiwania

Generacja Z, mimo biegłości, zachowuje pewien sceptycyzm i świadomość prywatności, podczas gdy Alfa integruje technologię bezproblemowo, oczekując, że będzie ona niewidzialnie wpleciona w ich życie i intuicyjnie przewidująca potrzeby. W komunikacji generacja Z ceni autentyczność i bezpośredniość, odrzucając sztuczny, korporacyjny język, zaś Alfa idzie o krok dalej, oczekując hiperpersonalizowanych, interaktywnych i często zgamifikowanych kontaktów.

Również styl komunikacji różni się znacząco – alfy preferują komunikację przez media wizualne i głosowe, w przeciwieństwie do zetek, które komunikują się głównie tekstowo. Dla młodszego pokolenia granica między światem online i offline jest znacznie bardziej rozmyta.

W przeciwieństwie do baby boomers, którzy cenią status społeczny i sukces materialny, pokolenie Z preferuje równowagę, samorealizację i jakość życia. Pokolenie Alfa będzie prawdopodobnie jeszcze silniej zorientowane na wartości społeczne i ekologiczne. Podczas gdy pokolenie X charakteryzuje się wysoką lojalnością wobec pracodawców, pokolenie Z często zmienia pracę, a przedstawiciele pokolenia Alfa wykazują najmniejsze przywiązanie do idei tradycyjnego zatrudnienia.

Młode pokolenia i ich podejście do ubezpieczeń

Wbrew powszechnym przekonaniom młode pokolenia wykazują zaskakująco świadome podejście do ubezpieczeń i są nimi bardziej zainteresowane niż ich europejscy rówieśnicy.

Troska o zdrowie psychiczne to nowość – co szósty uczestnik badania z pokolenia Z rozważa zakup ubezpieczenia obejmującego zdrowie psychiczne, co wyróżnia ich na tle milenialsów i pokolenia X.

Wbrew powszechnym przekonaniom młode pokolenia nie są całkowicie zorientowane na kanały cyfrowe w kontekście usług ubezpieczeniowych. Badania pokazują zaskakująco zrównoważone preferencje:

  • Co trzeci młody Polak wybiera kontakt z agentem,
  • Prawie jedna czwarta decyduje się na zakup online,
  • 19% woli odwiedzić oddział stacjonarny,
  • Tylko 3% korzysta z aplikacji mobilnych (w porównaniu z 22% w Europie).

Młodsze pokolenia oczekują jednak spójnego doświadczenia we wszystkich kanałach. Dla pokoleń Z i Alfa granica między światem fizycznym a cyfrowym jest płynna – oczekują tej samej jakości obsługi i dostępu do informacji niezależnie od wybranego kanału kontaktu. Jednocześnie aż 54% przedstawicieli pokolenia Z odczuwa potrzebę budowania realnych relacji, pomimo funkcjonowania w środowisku cyfrowym.

Kluczowe dla młodych pokoleń są także autentyczność przekazu – preferują treści tworzone przez „zwykłych ludzi” zamiast profesjonalnych materiałów marketingowych oraz platformy społecznościowe – YouTube, Instagram i TikTok dla pokolenia Z; TikTok, YouTube i Roblox dla pokolenia Alfa. Interesującym faktem jest, że 63% badanych z pokolenia Z nie podejmie współpracy z firmą, której misja nie jest zgodna z ich osobistymi wartościami.

Jak AI transformuje polską branżę ubezpieczeniową

Sztuczna inteligencja już teraz rewolucjonizuje polski sektor ubezpieczeniowy. Największe polskie firmy ubezpieczeniowe aktywnie inwestują w rozwiązania oparte na AI.

Polski sektor ubezpieczeniowy wykazuje wyższy poziom adopcji AI niż średnia dla wszystkich sektorów gospodarki, jednak w porównaniu z liderami europejskimi, takimi jak Dania (27,6% firm wykorzystujących AI), Szwecja (25,1%) czy Belgia (24,7%), Polska z wynikiem 5,9% plasuje się wciąż w dolnej części stawki.

Paradoks zaufania: kluczowy czynnik adopcji AI

W kontekście adopcji AI w ubezpieczeniach badania wykazały interesujący „paradoks generacji Z”. Milenialsi deklarują najwyższy poziom komfortu w interakcji z AI w ubezpieczeniach (32%) oraz największe zaufanie do jej zdolności przewidywania ryzyka (30%). Generacja Z wykazuje tu niższe wskaźniki (np. 23% zaufania do AI w przewidywaniu ryzyka pogodowego). Jednakże to właśnie przedstawiciele pokolenia Z są najbardziej skłonni do zakupu polis od ubezpieczycieli, którzy wykorzystują AI.

Sugeruje to, że dla zetek potencjalne korzyści płynące z AI, takie jak personalizacja, szybkość, innowacyjność oferty czy po prostu postrzeganie firmy jako nowoczesnej, mogą przeważać nad pewnym poziomem nieufności, o ile oferta jest atrakcyjna i transparentna. Ubezpieczyciele nie powinni zatem interpretować niższego deklarowanego „zaufania” zetek jako braku zainteresowania produktami opartymi na AI. Kluczowe jest demonstrowanie konkretnych wartości i korzyści, co może ich przekonać do zakupu pomimo pewnej rezerwy.

Dane pokazują również, że 60% konsumentów twierdzi, że postęp w obszarze AI sprawia, że zaufanie do marek staje się kluczowym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Budowanie i utrzymanie zaufania generacji Z i Alfa w erze wszechobecnej sztucznej inteligencji będzie jednym z największych wyzwań, ale i największych szans dla ubezpieczycieli.

Zbigniew Rzepkowski
Product Owner / Project Manager
entuzjasta AI

(Odc. 6) Księgowi na sali sądowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf/AI Generator

Popularyzacja ubezpieczeń OC księgowego nastąpiła po 1929 roku, czyli po Wielkim Kryzysie na Wall Street, kiedy to księgowi stali się jedną z grup, które obciążono odpowiedzialnością za ten krach. Według przekazów pierwszy pozew przeciwko księgowemu miał miejsce w 1844 roku w Anglii i dotyczył błędu w księgach handlowych kopalni węgla.

Najwyższe roszczenia dotyczące błędów księgowych związane były z dwoma głośnymi sprawami w USA i dotyczyła firm audytorskich Arthur Andersen (sprawa upadku Enronu) oraz PricewaterhouseCoopers (PwC), który na podstawie ugody z zarządcą upadłego Colonial Bank zapłacił odszkodowanie w wysokości 335 milionów dolarów amerykańskich.

W Polsce funkcjonuje ponad 40 tys. biur rachunkowych, a sam zawód księgowego wykonuje ponad 100 tys. osób. Najczęstsze pomyłki nie dotyczą błędów stricte księgowych (rachunkowość i sprawozdawczość), ale podatkowych (błędne naliczenia, rozliczanie kosztów, interpretacja przepisów podatkowych) oraz z zakresu ubezpieczeń społecznych.

Jeśli chcesz poznać rynek ubezpieczeń OC dla księgowych i rozwijać biznes w tej linii produktowej, zapraszamy na stronę: https://agentdozadanspecjalnych.pl/

Ruszyły konsultacje przepisów umożliwiających transformację Grupy PZU

0
Źródło zdjęcia: PZU

7 sierpnia 2025 roku do konsultacji publicznych i uzgodnień resortowych został skierowany projekt nowelizacji ustawy Prawo bankowe, ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz niektórych innych ustaw. Regulacje mają umożliwić transformację Grupy PZU w holding i postawienie na jego czele Banku Pekao S.A.

Celem projektu jest umożliwienie połączenia banku z należącą do tej samej grupy co on spółką akcyjną niebędącą bankiem oraz umożliwienie podziału zakładu ubezpieczeń i zakładu reasekuracji, wykonujących działalność w formie spółki akcyjnej, a także określenie jego zasad. Będzie to możliwe dzięki nowelizacji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 1646, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 838, z późn. zm.).

„Ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej w obecnym brzmieniu nie zawiera przepisów dotyczących podziału zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. W konsekwencji, do podziału spółek akcyjnych, będących zakładami ubezpieczeń lub zakładami reasekuracji stosuje się przepisy ogólne Kodeksu spółek handlowych. Ze względu na specyfikę działalności prowadzonej przez krajowe zakłady ubezpieczeń i krajowe zakłady reasekuracji, a także dla umożliwienia sprawowania skutecznego nadzoru nad nimi przez Komisję Nadzoru Finansowego, konieczne jest wprowadzenie zasad regulujących w sposób szczegółowy podział krajowego zakładu ubezpieczeń i krajowego zakładu reasekuracji oraz norm kompetencyjnych dla organu nadzoru, stanowiących podstawę do wydawania władczych rozstrzygnięć w tym zakresie” – czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Nowela ma ponadto uregulować przechodzenie wpisu do rejestru agentów w przypadku podziału zakładu ubezpieczeń oraz umożliwić restrukturyzację grup i konglomeratów finansowych. Dla realizacji tego celu znowelizowane zostaną przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2024 r. poz. 1214) oraz ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 125, z późn. zm.), mając na celu dodanie Pekao do wykazu spółek, w których nie mogą być zbyte akcje lub prawa z akcji należące do Skarbu Państwa.

To konsekwencja podpisania przez PZU SA i Bank Pekao SA w dniu 1 czerwca 2025 r. memorandum o współpracy, która docelowo ma doprowadzić do reorganizacji i zwiększenia efektywności grupy kapitałowej. Intencją stron jest zrealizowanie potencjalnej transakcji do 30 czerwca 2026 r. 

(AM, źródło: RCL, gu.com.pl)

Senat zgodził się na ułatwienia w rozwiązywaniu obowiązkowych polis

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

7 sierpnia 2025 roku Sejm przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Regulacja wprowadza ułatwienia dla klientów trzech rodzajów obowiązkowych polis w zakresie rozwiązania umowy.

Zgodnie z postanowieniami noweli nowy właściciel auta lub osoba przejmująca gospodarstwo rolne będą mogli samodzielnie zdecydować, z jakim dniem rozwiązać umowę OC (np. po zakupie pojazdu). W obecnym stanie prawnym kończy się ona z dniem złożenia wypowiedzenia.

W oświadczeniu o wypowiedzeniu umowy będzie można wskazać konkretną datę jej zakończenia, ale nie wcześniejszą niż dzień złożenia oświadczenia. Projektodawca wskazuje, że dzięki temu nowy właściciel samochodu czy gospodarstwa rolnego będzie mógł precyzyjnie zaplanować ciągłość ochrony.

Zmiany obejmują obowiązkowe ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, OC rolników oraz ubezpieczenia od ognia i innych zdarzeń losowych budynków, które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta. Nowe przepisy wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

(AM, źródło: Senat, gu.com.pl)

Wchodzi w życie ustawa horyzontalna związana z DORA

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

31 lipca 2025 r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację niektórych ustaw w związku z zapewnieniem operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego oraz emitowaniem europejskich zielonych obligacji. Ustawa weszła w życie 7 sierpnia.

Warto podkreślić, że krajowy proces legislacyjny nie wpływa bezpośrednio na stosowanie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego, zmieniającego m.in. rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Rozporządzenie DORA). Mimo to konieczne było dostosowanie wielu ustaw, aby zapewnić spójność i efektywność stosowania nowych obowiązków. Taką właśnie rolę dogrywa tzw. ustawa horyzontalna – akt prawny, który wprowadza zmiany w wielu innych ustawach jednocześnie.

Nowa regulacja znowelizowała kilkanaście obowiązujących aktów prawnych, w tym m.in. ustawę o nadzorze nad rynkiem finansowym, ustawę o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz ustawę o dystrybucji ubezpieczeń. Celem tych zmian jest zapewnienie spójnego i skutecznego nadzoru nad operacyjną odpornością cyfrową zakładów ubezpieczeń oraz ich dostosowanie do jednolitych standardów obowiązujących w całej Unii Europejskiej.

Wśród wprowadzonych reguł szczególne znaczenie ma rozszerzenie zakresu „nadzoru nad rynkiem finansowym” o działania przewidziane w Rozporządzeniu DORA, co wzmocni kompetencje Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie monitorowania i egzekwowania wymogów dotyczących odporności cyfrowej podmiotów finansowych w Polsce. Do formalnych obowiązków podmiotów pozostających w zakresie Rozporządzenia DORA zaliczono m.in. przekazywanie informacji oraz sprawozdań za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnionego przez Urząd już na początku 2025 roku.

Na podstawie nowych przepisów KNF uzyskuje uprawnienia do przeprowadzania kontroli zgodności działalności podmiotów finansowych z wymaganiami określonymi w Rozporządzeniu DORA.

Ustawa stanowi zwieńczenie prowadzonych od kilkunastu miesięcy prac nad stworzeniem skutecznych ram zarządzania ryzykiem ICT i nadzoru nad operacyjną odpornością cyfrową rynku finansowego. Choć samo rozporządzenie unijne obowiązuje bezpośrednio od stycznia 2025 r., krajowa ustawa zapewnia jego skuteczne wdrożenie poprzez dostosowanie licznych aktów prawnych, w tym regulacji dotyczących sektora ubezpieczeń.

Nowe przepisy wzmacniają kompetencje KNF, która uzyskuje uprawnienia kontrolne, nadzorcze oraz sankcyjne wobec podmiotów objętych DORA. Wprowadzenie obowiązków sprawozdawczych, procedur kontrolnych oraz mechanizmów egzekwowania zgodności z regulacją unijną ma na celu zapewnienie jednolitego poziomu bezpieczeństwa operacyjnego w całym sektorze finansowym.

Damian Jagusz
Corporate IT Security Officer STU ERGO Hestia. przewodniczący Zespołu do Spraw DORA Polskiej Izby Ubezpieczeń

Mariusz Kuna
koordynator działu zarządzania informacją ubezpieczeniową Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Skróty od redakcji

Cały wpis

(AM, źródło: PIU)

Nowe regulacje dla gwarancji turystycznych budzą obawy ubezpieczycieli

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Opracowane przez Ministerstwo Sportu i Turystyki propozycje przepisów miały umożliwić podzielenie jednej gwarancji turystycznej na kilka mniejszych, wystawianych przez różnych gwarantów. W ten sposób resort chciał zwiększyć konkurencję w segmencie gwarancji i tym samym obniżyć ich koszty. Jednak w ocenie ubezpieczycieli resortowa propozycja może skutkować wzrostem cen i trudniejszym dostępem do gwarancji. A to osłabi system ochrony klientów biur podróży – wskazuje Money.pl.

Serwis zwraca uwagę, że według danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego ponad 60% rynku gwarancji ubezpieczeniowych w Polsce kontrolują ERGO Reiseversicherung AG Oddział w Polsce, SIGNAL IDUNA oraz TU Europa. Ich pozycja wynika z tego, że większość zakładów uznaje ów segment za zbyt ryzykowny. Wysokie sumy gwarancyjne oraz duża odpowiedzialność operacyjna sprawiają, że firmy turystyczne próbują sięgać po gwarancje u zagranicznych ubezpieczycieli, którzy nie podlegają polskim organom nadzoru. Projekt MSiT miał otworzyć rynek i znieść wymóg posiadania jednego gwaranta, jednak jak ustalił money.pl, jego postanowienia mogą być sprzeczne z obowiązującym prawem i z istotą gwarancji ubezpieczeniowej.

Według serwisu ministerialna propozycja przewiduje powołanie tzw. gwaranta wyznaczonego, który miałby ponosić odpowiedzialność nie tylko do wysokości swojej części zabezpieczenia, ale także ponad tę kwotę – aż do pełnej wartości całej gwarancji. Dopiero potem mógłby dochodzić należności od pozostałych gwarantów.

Polska Izba Ubezpieczeń skierowała do MSiT, Ministerstwa Finansów oraz Rzecznika Finansowego pisma, w których przestrzegła, że przyjęcie projektowanych regulacji może zmniejszyć apetyt zakładów ubezpieczeń i reasekuratorów na udzielanie gwarancji, a nawet doprowadzić do wycofania się krajowych ubezpieczycieli z tego rynku. Według PIU projekt wymaga zmian w zakresie m.in. wzmocnienia przejrzystości i odpowiedzialności po stronie touroperatorów.

Więcej:

money.pl z 10 sierpnia, Karolina Wysota „Miała być ochrona, może być ryzyko. Kontrowersje wokół deregulacji w turystyce”

(AM, źródło: money.pl)

22,064FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie