Blog - Strona 120 z 1669 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 120

Ponad 76 tys. zł kary dla InterRisk za nieterminowość w likwidacji szkód

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Komisja Nadzoru Finansowego poinformowała o wydaniu 25 lipca 2025 roku decyzji nakładającej na InterRisk kar pieniężnych w łącznej wysokości 76 600 zł.

Przyczyną nałożenia sankcji były opóźnienia w wypłacie odszkodowań, co stanowiło naruszenia art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, oraz w  poinformowaniu osoby występującej z roszczeniem o tym, że odszkodowanie jej nie przysługuje, co stanowiło naruszenie art. 14 ust 3 wspomnianej ustawy.

Decyzja nie jest ostateczna. InterRisk może zwrócić się do Komisji z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy albo wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

(AM, źródło: KNF)

Global Data: Przesunięcie AI w łańcuchu wartości

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Underwriting i profilowanie ryzyka pozostają obszarem ubezpieczeniowego łańcucha wartości pod największym oddziaływaniem sztucznej inteligencji. Jednak odsetek ubezpieczeniowców wskazujących ten obszar zmniejszył się od 2023 r. Sugeruje to przyspieszenie adaptacji AI w innych częściach łańcucha wartości – wynika z badania opinii prowadzonego przez Global Data w 2023 i 2025 r.

W 2025 r. 45,8% respondentów zidentyfikowało underwriting i profilowanie ryzyka jako obszar, na który AI ma największy wpływ. Następne są likwidacja szkód (20,3%) i obsługa klienta (17,6%). Podczas gdy underwriting nadal wymieniany jest na pierwszym miejscu, odsetek wskazujących na niego zmniejszył się o 9,6 pp. w porównaniu z III kw. 2023 r. W odniesieniu do likwidacji szkód również nastąpił spadek, ale mniejszy, bo o zaledwie 1,4 pp.

W tym samym czasie w ocenie wpływu AI na obsługę klienta nastąpił wzrost o 6,2 pp., a odsetek respondentów dostrzegających wpływ AI na obszar opracowywania produktów wzrósł trzykrotnie – z 1,9% do 7,2%.

– Wyniki wskazują, że ubezpieczyciele poszerzają zakres wykorzystania AI na kolejne elementy łańcucha wartości. Podczas gdy wprowadzanie innowacji w underwritingu spowolniło wskutek problemów wokół regulacji, jakości danych i trafności modeli ryzyka, w innych dziedzinach – szczególnie w obsłudze klienta – nabrało tempa – komentuje Charlie Hutcherson, analityk ubezpieczeniowy Global Data.

Oparta na AI automatyzacja umożliwia szybszy triaż, lepiej dopasowane reakcje i wyższe wskaźniki satysfakcji. Dodatkowo, rosnący wpływ AI na opracowywanie produktów odzwierciedla coraz większe zainteresowanie ubezpieczycieli analizą trendów, identyfikowaniem luk w ochronie i przyspieszeniem wprowadzania produktu na rynek.

Podczas gdy underwriting i profilowanie ryzyka wciąż jest na pierwszym miejscu w kategoriach postrzeganej wartości AI, przesunięcie, które można zaobserwować, wskazuje na bardziej dojrzałe i zdywersyfikowane podejście. Ubezpieczyciele są świadomi, że AI ma potencjał transformacyjny poza tradycyjnymi obszarami.

AC

Cyberincydentów coraz więcej, a liczba polis rośnie w żółwim tempie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rosnąca skala incydentów cybernetycznych przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. Eksperci Aon zauważają, że w Polsce nie są to jeszcze popularne polisy, ale zainteresowanie nimi ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.

– Jeżeli popatrzymy na przykład na dane Państwowej Straży Pożarnej i porównamy je do danych CERT-u, to się okaże, że incydenty cybernetyczne występują statystycznie częściej niż pożary, więc tak naprawdę to ryzyko staje się takim ryzykiem ogniowym XXI wieku. Dane Aon także wskazują, że przez ostatnie pięć lat częstotliwość incydentów typu ransomware, czyli zdarzeń najbardziej dotkliwego typu, wzrosła globalnie o blisko 1000%. Zdarzenia cybernetyczne są największym zagrożeniem obecnych czasów – mówi agencji Newseria Piotr Rudzki, senior broker Aon Polska.

Dostawcy usług informatycznych na celowniku hakerów

Według raportu Aon zatytułowanego „Global 2025 Cyber Risk Report” w 2024 roku pojawiły się poważne incydenty o charakterze systemowym, które były szczególnie widoczne w przypadku dostawców usług informatycznych. Jednym z przykładów był głośny cyberatak na dostawcę technologii płatności w służbie zdrowia, będący konsekwencją m.in. braku wdrożenia autoryzacji wieloczynnikowej. Wyciek ransomware dotyczył danych osobowych ok. 190 mln osób. Bezpośredni wpływ na firmę oszacowano na 3,09 mld dol. brutto. W raporcie mowa również o  awarii CrowdStrike, która unieruchomiła ponad 8,5 mln systemów, wpływając na działalność szpitali, instytucji finansowych czy przewoźników lotniczych.

– To był błąd programistyczny dostawcy oprogramowania antywirusowego – tłumaczy Piotr Rudzki. – Trzeba sobie zdać sprawę, że łańcuch dostaw IT jest też atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców, ponieważ może zapewnić im dostęp do setek, jeśli nie tysięcy potencjalnych ofiar. Dlatego należy się spodziewać, że takie zdarzenia będą miały miejsca co roku, czy to w formie po prostu błędu programistycznego, czy zmasowanego globalnego ataku – dodaje.

Ekspert podkreśla, że z roku na rok pojawiają się nowe trendy. Cyberprzestępcy korzystają z coraz bardziej zaawansowanych metod, np. sztucznej inteligencji, w tym narzędzi typu deepfake, w których wykorzystywane są podobizny i głosy innych osób.

– Tak naprawdę każde przedsiębiorstwo, którego działalność jest w jakimś stopniu oparta na systemach informatycznych, jest zagrożone. Chociaż oczywiście są branże, które być może statystycznie częściej padają ofiarą tego typu ataków. Na przykład sektor produkcyjny – wyjaśnia Piotr Rudzki.

Polisa elementem systemu bezpieczeństwa

O przygotowaniu na ewentualne cyberataki mówi się głównie w kontekście technologii, zabezpieczeń w oprogramowaniu, kopii zapasowych czy silnej weryfikacji użytkowników. W USA jednym z elementów tego procesu jest także odpowiednie ubezpieczenie.

– W zasadzie w USA i Europie Zachodniej ubezpieczenie cyberryzyka jest standardem. W Polsce jeszcze nie. Szacuję, że być może 1, góra 2% polskich firm ma ubezpieczenie od ryzyk cybernetycznych. Aczkolwiek zauważamy, że zainteresowanie klientów tego typu rozwiązaniem rośnie w ostatnim czasie – mówi Piotr Rudzki.

Ten rodzaj polisy obejmuje trzy filary. To przede wszystkim szkody związane z odpowiedzialnością cywilną za zdarzenie cybernetyczne, w którego wyniku może dojść do wycieku danych osobowych klientów czy danych handlowych kontrahentów, co może się wiązać z koniecznością wypłaty odszkodowania czy poniesienia kosztów prawnych. Polisa obejmuje również szkody własne ubezpieczonego – koszty odtworzenia danych, utraconych zysków, a nawet koszt samego okupu cybernetycznego w przypadku ataków ransomware.

– Ważną wartością dodaną są usługi związane z reakcją na zdarzenie, czyli w ramach zapłaconej składki ubezpieczony może dodatkowo dostać dostęp do menedżera do spraw reagowania na incydent, a także firmy specjalizującej się w informatyce śledczej, kancelarii prawnej czy kancelarii PR-owej, które mają wesprzeć ubezpieczonego w obliczu tego kryzysu – wyjaśnia ekspert Aon Polska.

Raport Aon „Global Risk Management Survey” wskazuje, że niektóre techniki ataków cybernetycznych z dużo większym prawdopodobieństwem mogą stanowić zagrożenie dla reputacji firmy (głównie malware/ransomware), co z kolei przekłada się na spadek jej wartości dla akcjonariuszy – średnio o 27%.

Ceny polis spadają

– Polski rynek, z uwagi na jeszcze stosunkowo niski popyt na ubezpieczenia cyber w ostatnich latach, nie jest dobrze rozwinięty. Na zagranicznych rynkach, szczególnie tych zachodnioeuropejskich, jest dużo więcej dostawców tego typu rozwiązań ubezpieczeniowych. Te rynki rozwinięte oferują też lepsze zakresy ubezpieczenia, tak że mam nadzieję, że te trendy przejdą na nasz rynek i zakresy dostępne w ramach lokalnego rynku będą również coraz bardziej atrakcyjne – wskazuje Piotr Rudzki.

Jak podkreśla, rozbudowana oferta na bardziej rozwiniętych rynkach skutkuje również spadkiem cen tego typu polis. Z raportu Aon wynika, że w pierwszym kwartale globalne ceny spadły o 7% i był to 10. kwartał spadków.

– Jeszcze kilka lat temu mieliśmy do czynienia z tzw. twardym rynkiem. To wynikało z tego, że ubezpieczyciele ponosili straty na ryzykach cybernetycznych, gdyż wypłacali wyższe odszkodowania, niż zbierali składki. To oczywiście wymusiło na nich podwyższanie składek i w końcu one osiągnęły taki pułap, który zapewnia zysk ubezpieczycielom, wobec czego też nowi gracze zaczęli wchodzić na ten rynek – wyjaśnia ekspert Aon Polska. – Zwiększa się konkurencja, a zatem składki znowu zaczynają spadać. To też jest powiązane z tym, że wraz ze wzrostem ryzyka firmy coraz więcej inwestują w swoje cyberbezpieczeństwo. Zatem są lepiej przygotowane, więc szkodowość, dolegliwość tego typu zdarzeń jest stosunkowo niższa w ostatnim czasie – dodaje.

Analitycy Aon wskazują, że średnia wypłata z tytułu ubezpieczenia spadła o 77%, mimo wzrostu częstotliwości zgłaszania roszczeń.

– Na polskim rynku też widzimy, że trochę zaczęła rosnąć konkurencja, gdyż wchodzą zagraniczni ubezpieczyciele, którzy już nasyceni składką na zachodnioeuropejskich rynkach szukają nowych możliwości biznesowych. To może być pewnym katalizatorem dalszych obniżek, aczkolwiek nie zauważamy, żeby w ostatnim czasie lokalni ubezpieczyciele byli gotowi znacząco obniżać składki – tłumaczy Piotr Rudzki.

(AM, źródło: Newseria)

PKO Ubezpieczenia ostrzega przed oszustami

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PKO Ubezpieczenia wystosował komunikat, w którym ostrzega przed podejrzanymi telefonami z propozycjami większych zysków (optymalizacji kosztowej) w posiadanej polisie.

Ubezpieczyciel poinformował, że w ostatnim czasie odnotowuje przypadki podszywania się oszustów pod jego agentów i pracowników. Dotyczy to w szczególności PKO Życie Towarzystwa Ubezpieczeń. Przestępcy mogą próbować wykraść poufne dane, aby uzyskać dostęp do środków zgromadzonych na  polisach klienta.

PKO Ubezpieczenia apeluje do klientów o zachowanie czujności, jeżeli dzwoni do nich osoba, której numer telefonu jest zamaskowany. Zakład zwraca uwagę, że w szczególności podejrzane jest, gdy dzwoniący prosi o podanie danych:

  • osobowych,
  • niezbędnych do korzystania ze świadczonych przez towarzystwo, usług internetowych,
  • dotyczących posiadanych polis.

Ubezpieczyciel radzi klientom, że jeśli mają wątpliwości, czy rozmawiają z pracownikiem PKO Ubezpieczenia, to powinni zadzwonić na infolinię zakładu, aby zweryfikować dzwoniącą osobę. Wystarczy podać dane rozmówcy (imię, nazwisko) oraz, jeżeli jest widoczny, numer telefonu z którego przeprowadzana była rozmowa. Dodatkowo pomocna będzie treści rozmowy (zadawane pytania, składane propozycje).

(AM, źródło: PKO Ubezpieczenia)

Rzecznik Finansowy: Finanse bez tajemnic na Pol’and’Rock Festival

0
Źródło zdjęcia: Rzecznik Finansowy

W 2025 roku po raz pierwszy Rzecznik Finansowy dołączył do grona uczestników Pol’and’Rock Festival, jednego z największych wydarzeń społeczno-kulturalnych w Polsce. Ekspertów Rzecznika można spotkać w wyjątkowej przestrzeni Akademii Sztuk Przepięknych. Od 30 lipca do 2 sierpnia poprowadzą interaktywne warsztaty, spotkania edukacyjne i praktyczne symulacje sytuacji, z jakimi spotykają się konsumenci na rynku finansowym.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji ASP jest hasło „To jest mój kawałek ziemi”. W tym duchu Rzecznik Finansowy promuje świadomość finansową i obywatelską odpowiedzialność za własne bezpieczeństwo finansowe.

– Dla festiwalowiczów przygotowaliśmy bogaty program edukacyjny, który porusza kluczowe tematy związane z codziennymi relacjami konsumentów z instytucjami finansowymi. Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak w praktyce działa ubezpieczenie – od zawarcia umowy po wypłatę odszkodowania – zarówno w przypadku polis turystycznych, majątkowych, jak i komunikacyjnych. Będziemy też mówili o cyberzagrożeniach, metodach ochrony przed oszustwami oraz o tym, jak dochodzić swoich praw w sporach z instytucjami – także na drodze polubownej – zapowiada Maciej Sawa koordynujący projekt uczestnictwa w Biurze Rzecznika Finansowego.

Wszystkie warsztaty są prowadzone w formule aktywizującej uczestników – przygotowane na podstawie praktyki zawodowej ekspertów Rzecznika, oparte na konkretnych przypadkach, z jakimi spotykają się konsumenci, oraz symulacjach, które pozwalają doświadczyć, jak w rzeczywistości działają mechanizmy ochrony konsumentów.

– Udział Rzecznika Finansowego w Pol’and’Rock Festival to okazja do edukacji finansowej w otwartej, przyjaznej atmosferze, blisko młodych ludzi – w miejscu, gdzie wiedza łączy się z dobrą energią i zaangażowaniem – dodaje Maciej Sawa.

(AM, źródło: RzF)

Dwie reguły dopasowania w relacji z klientem

0
Adam Kubicki

Jednym z ważniejszych aspektów rozmów z klientami jest dopasowanie. Jak pamiętasz, chodzi o wykorzystanie reguły podobieństw. Dwa ważne elementy tego procesu to odwołania do preferowanych zmysłów rozmówcy i obserwacja jego postawy.

Co do wykorzystania idei zmysłów, to w istocie wyższy poziom odzwierciedlania wymagający zrozumienia, dlaczego rozmówca korzysta z pewnych słów. Widzisz… Większość z nas preferuje jeden z czterech opartych na zmysłach systemów, które pomagają zrozumieć nasz świat i doświadczenia. Są to zwykle określenia:

● wizualne,
● słuchowe,
● kinestetyczne / związane z odczuciami,
● słuchowo-cyfrowe.

Choć większość z nas wykorzystuje wszystkie cztery systemy zmysłowe w swoim słownictwie, zwykle preferujemy jeden z nich, dobierając słowa do opisu doświadczeń. Dlatego też warto zwracać uwagę na słowa klucze, które ujawniają preferowany system rozmówcy, i które możemy powtarzać lub używać podobnych słów, aby budować znaczącą relację.

Ludzie włączają te odniesienia do swojego języka i jeśli je wykryjesz, możesz uwzględnić podobne słowa w swoich wypowiedziach. Zwiększy to poczucie wzajemnego kontaktu, ponieważ będziecie „mówić tym samym językiem”. Będziesz się komunikować w sposób, który jest znany i wygodny dla rozmówcy, co zwiększy jego zaufanie do ciebie. Na przykład, jeśli klientka mówi mi: „Podoba mi się umowa w tym kształcie. Widać konkretne efekty finansowe, a sugerowany przez państwa plan wyraźnie zmierza do celu”, odpowiedziałbym: „Cieszę się, że udało mi się przedstawić konkretny obraz dalszych działań; zobaczmy, co można zrobić, aby przyczynić się do realizacji państwa wizji przyszłości”.

Zauważyłeś, co zrobiłem? System komunikowania się klienta w przeważającej mierze opiera się na elementach wizualnych, a ja odniosłem się do nich w odpowiedni sposób. Na marginesie, sam preferuję w komunikacji odwołania wizualne, niemniej posługując się językiem klienta, buduję jego zaufanie. Przekonałem się, że ta technika jest ważnym czynnikiem wpływającym na budowanie relacji, ale, co zaskakujące, większość negocjatorów z niej nie korzysta.

Naturalnie, mając do czynienia z innymi osobami w bezpośrednim kontakcie, można faktycznie przenieść techniki harmonizowania i odzwierciedlania na wyższy poziom, obserwując postawę. Pamiętam, jak uczyłem się, że mowa ciała często odzwierciedla odczucia i nastawienie. Oznacza to, że naśladując postawę ciała drugiej osoby, zaczynamy faktycznie lepiej ją rozumieć.

Obserwuj sposób poruszania się drugiej osoby. Jeśli rusza się szybko, a ty wolno, oznacza to, że nie działacie w tym samym tempie. Przyspiesz lub zwolnij, aż obie strony będą czuły się swobodnie we wzajemnym kontakcie. Ludzie często korzystają z gestów i postawy, pokazując, jak kategoryzują swoje doświadczenie. Obserwuj rozmówcę i zobacz, czy gestykuluje albo też czy rusza głową w określony sposób.

Zwracaj uwagę na odpowiedni dystans, dzięki czemu sprawisz, że rozmówca będzie czuł się swobodnie, podobnie jak ty. Czy kiedykolwiek zdarzyło ci się, że ktoś podszedł do ciebie tak blisko, że poczułeś się nieswojo? Mówi się nawet, że ktoś „wszedł nam na głowę”. Ale jeśli w takiej sytuacji się cofniesz, zerwiesz kontakt, ponieważ druga strona zrobiła to, aby poczuć się dobrze.

Jeśli w rozmowach z klientami weźmiesz pod uwagę omówione aspekty, to zwiększasz swoje szanse na pozytywny efekt negocjacji lub sprzedaży.

Adam Kubicki

adam.kubicki@indus.com.pl

Gdy polityka staje się wymówką

0
Marcin Szmidtke

W świecie finansów – tej dziwnej hybrydy sprzedaży, emocji i Excela – panuje pewien niewypowiedziany mit: jeśli będziesz wystarczająco chciał, to ci wyjdzie. A jak nie wyjdzie? To znaczy, że nie zasłużyłeś.

Czas powiedzieć sobie szczerze: hamuje cię wyłącznie twój wewnętrzny sabotażysta. Jak wygląda autosabotaż w ubezpieczeniach? Jak najbardziej profesjonalna katastrofa:

  • Masz obiecujący lead? Nie dzwoń. Pooglądaj TikToka, poscrolluj LinkedIna, przekonuj się, że „jeszcze masz czas”.
  • Rekruter czeka na twój ruch? Zapomniałeś. Albo raczej: twoje podświadome „nie nadaję się” wygrało z „to moja szansa”.
  • Masz plan rozwoju? Jasne. Na papierze. W praktyce już wywiesiłeś białą flagę i udajesz, że Excel cię przerasta.

Sabotaż w pracy w ubezpieczeniach jest tak elegancki, że można by go sprzedać jako dodatkową polisę – Pakiet Premium: Ochrona przed sukcesem. W zestawie: unikanie działania, wycofywanie się w połowie i budowanie narracji o tym, jak „to nie dla mnie”.

Polityka zamiast działania – nowoczesna forma plotkowania

Niektórym nie wystarcza brak działania. Oni muszą to jeszcze wytłumaczyć. I tu wchodzi polityka. Wersja plotkowania dla ludzi, którzy chcą brzmieć poważnie. „Nie ma co dzwonić do klientów, kraj się sypie”. „Po co się rozwijać, skoro rząd i tak wszystko zniszczy?”. „Polisa nikogo teraz nie obchodzi, mamy kryzys!”.

Tylko co zrobiłeś w sprawie polityki? Zaproponowałeś nową ustawę albo chociaż projekt obywatelski do rady miasta? Nie, zamiast tego obgadujesz polityków. To intelektualna wersja siedzenia pod trzepakiem i mówienia, kto co z kim zrobił. Tyle że zamiast Zosi z 4B mamy premiera, ministra i trybunał. Wiesz, co zmienia rzeczywistość? Telefon do klienta, dokończenie kursu, przygotowanie oferty.

Zasługiwanie to mit

I to wymyślony przez ludzi, którzy piszą cytaty na kubkach. Nie musisz zasłużyć, by zrobić pierwszy krok. Nie musisz czuć się gotowy, by wykonać telefon. Nie musisz być ekspertem, by zacząć działać. Wystarczy, że zrobisz cokolwiek. A potem znowu. I jeszcze raz.

Jeśli sam nie zatrudnisz siebie do działania, to zatrudnisz politykę, TikToka albo kompleksy. Wielu z nas się nie rozwija nie dlatego, że nie potrafi, tylko dlatego, że boi się konfrontacji z faktem, że sukces nie zmienia ich wewnętrznego poczucia „bycia nikim”. A one nie płacą prowizji.

Rozwiązanie nie leży w kolejnym motywacyjnym filmiku, nowej strategii sprzedaży, w zmianie partii rządzącej. Leży w decyzji, że działasz, nawet jeśli ci się nie chce. Nawet jeśli czujesz się beznadziejnie. Nawet jeśli boisz się, że to nic nie da. Twoja siła zaczyna się tam, gdzie nie ma emocjonalnych fajerwerków. Gdzie nie czujesz mocy. Gdzie działasz z przekory, z dyscypliny, z uporu.

Zanim więc znowu wejdziesz w polityczny wywód lub napiszesz post o inflacji, zadaj sobie jedno pytanie: Czy ja teraz działam, czy udaję, że wiem lepiej? I jeśli działasz, to brawo. A jeśli udajesz, to też w porządku. Tylko niech to nie stanie się twoim zawodem. Bo sabotaż może być chwilowy, ale może też zostać wpisany do umowy o pracę. Z tobą samym.

Nie musisz zasłużyć. Nie musisz czekać, aż „poczujesz się gotowy”. Nie musisz czuć się jak ktoś „wystarczający,” żeby zrobić ruch. Po prostu zrób go. Potem kolejny. Później nie analizuj tego przez 40 minut, tylko dzwoń. Rozmawiaj, kreuj. Politykę zostaw politykom, a cytaty twórcom kubków.

Marcin Szmidtke

Dobrze dopasowana polisa leży w interesie klienta i agenta

0
Anna Wolska

Rynek produktów ubezpieczeniowych w Polsce jest wymagający. Z jednej strony klienci chcą żyć z daleka od świadomości różnego rodzaju zagrożeń i ich finansowych konsekwencji, z drugiej – miarą skuteczności agenta i jego wynagrodzenia jest liczba zawartych polis.

Na rynku wciąż funkcjonuje wielu agentów, którzy skupiają się na tym, by sprzedać cokolwiek, albo sprzedają to, co klient chce, byle tylko podpisał umowę. Niestety to myślenie krótkowzroczne, obniżające renomę agentów ubezpieczeniowych, a klienci postrzegają polisy jako zbędny koszt.

Z mojej wieloletniej praktyki agentki ubezpieczeniowej wynika, że zaangażowanie agenta w proces doboru polisy do potrzeb klienta, wnikliwy audyt i fachowe doradztwo to obopólna korzyść. Z perspektywy klienta to przede wszystkim poczucie bycia wysłuchanym i odkrycie własnych potrzeb. Podczas rozmowy z agentem klient nie tylko przekazuje potrzebne informacje – on zaczyna je sam analizować i interpretować. W trakcie rozmowy często dochodzi do refleksji: Rzeczywiście, nigdy się nad tym nie zastanawiałem, ale co będzie, gdy…?

Korzyści dla klienta

Rozmowa z agentem to także dla klienta czas na analizę swojej sytuacji życiowej. Codzienne obowiązki nie sprzyjają zatrzymaniu się i spojrzeniu na życie z szerszej perspektywy. Audyt ubezpieczeniowy jest okazją, by przyjrzeć się temu, co naprawdę ważne – rodzinie, zdrowiu, pracy czy przyszłości dzieci. To czas, w którym klient może nazwać swoje priorytety i zacząć je chronić. Często taka rozmowa staje się dla klienta wartością samą w sobie i czuje on potrzebę, by polecić spotkanie z nami swoim znajomym i rodzinie.

Nie bez znaczenia jest również to, że polisa dopasowana do rzeczywistych potrzeb sprawia, że klient dokładnie wie, co obejmuje ubezpieczenie i za co płaci. Dzięki temu nie postrzega składki jako „kosztu”, lecz jako inwestycję w bezpieczeństwo. To znacząco zwiększa jego motywację do regularnego opłacania składek i utrzymania ochrony nawet w sytuacji większych wydatków czy trudności finansowych.

Odpowiednio poprowadzona rozmowa pozwala agentowi na skuteczne budowanie wizerunku eksperta. Audyt ubezpieczeniowy i zadawanie odpowiednich pytań sprawiają, że klient zaczyna postrzegać agenta jako doradcę, a nie sprzedawcę. Taki agent to osoba, do której klient wraca po poradę, a nie tylko po nową ofertę.

Korzyści dla agenta

Jeśli budujemy swój portfel klientów na lata, trzeba pamiętać, że będziemy z nimi również w trudnych sytuacjach, gdy życie zweryfikuje wartość i skuteczność polisy w trudnym momencie. Dobrze dobrane ubezpieczenie to narzędzie, które działa w praktyce. W przypadku zdarzenia losowego agent nie musi tłumaczyć, dlaczego ochrona nie zadziałała – zamiast tego może skupić się na realnym wsparciu klienta. To buduje ogromne zaufanie i lojalność.

Polisa spełniająca uświadomione oczekiwania klienta to również niższe ryzyko rezygnacji, większy potencjał rozwoju. Klient, który rozumie sens polisy, rzadko ją zrywa. Co więcej – często sam inicjuje rozmowy o poszerzeniu zakresu ochrony. To oznacza stabilność portfela klienta i możliwość dalszej współpracy.

Zadowolony klient chętnie dzieli się swoimi doświadczeniami – także tymi związanymi z rozmową z agentem. Opowiada znajomym, co odkrył i dlaczego warto mieć dobrego doradcę, to najcenniejsza i najbardziej autentyczna forma reklamy.

Anna Wolska
certyfikowana ekspertka ds. ubezpieczeń indywidualnych

Czy cel rzeczywiście uświęca środki?

0
Ryan Holiday, Postępuj słusznie, tu i teraz. Dobre wartości, dobry charakter, dobre czyny, Wydawnictwo Onepress, cena 53,10 zł

Współczesny świat jest kuszącym, ale też niebezpiecznym miejscem. Zdecydowanie zbyt łatwo zboczyć z wyznaczonej drogi, niewiele osób ma determinację i siłę, by trwać przy swoich poglądach.

Łatwo ulec zewnętrznym wpływom, a czasem wręcz postępować wbrew własnym przekonaniom. Jednak takie działanie sprawia, że człowiek czuje się nieszczęśliwy. A więc co wybierzesz następnym razem? Pójdziesz na łatwiznę czy zrobisz to, co należy?

W nowej książce – Postępuj słusznie, tu i teraz. Dobre wartości, dobry charakter, dobre czyny Ryan Holiday sięga po fascynujące biografie postaci historycznych, takich jak Marek Aureliusz, Florence Nightingale, Jimmy Carter, Gandhi i Frederick Douglass, których życzliwość, szczerość, uczciwość i lojalność inspirują do rozwoju i zmiany.

Znajdziesz tu argumenty na rzecz konieczności robienia tego, co słuszne – nawet jeśli nie jest to proste. Dzięki takiemu postępowaniu osiągniesz szczęście, spełnienie i zadowolenie z tego, kim jesteś. Przeczytasz, jak ważne jest życie zgodnie z kodeksem moralnym; niektóre z nich możesz potraktować jako opowieści ku przestrodze, pokazujące konsekwencje działań niezgodnych z własnym sumieniem.

Stoicy nigdy nie twierdzili, że życie zgodne z zasadami jest łatwe, ale poświęcenie zasad w imię pomniejszych celów uznawali za domenę tchórzy i głupców.

– W świecie, w którym prawie wszystko jest zmienne i chaotyczne, Ryan Holiday niezmiennie pokazuje, ile wartości i dobra niesie spokojne, stoickie życie – podkreśla Andrzej Tucholski, psycholog biznesu, autor.

Ryan Holiday jest uznanym myślicielem, rozchwytywanym mówcą i autorem bestsellerów. Zajmuje się starożytną filozofią i jej miejscem w życiu codziennym, samoświadomością i rozwojem osobistym. Obecnie prowadzi własną księgarnię. Mieszka z rodziną niedaleko Austin w Teksasie.

Potraktuj jego książkę jako silne antidotum na moralne dylematy współczesności, a także jako przewodnik, dzięki któremu nabierzesz trwałego nawyku słusznego postępowania.

Rząd przyjął przepisy znoszące obligatoryjność karania ubezpieczycieli przez KNF

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

29 lipca 2025 roku Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Regulacja ma na celu zniesienie obowiązku każdorazowego nakładania kar pieniężnych przez Komisję Nadzoru Finansowego na zakłady ubezpieczeń.

W ocenie projektodawcy, tj. Ministra Finansów i Gospodarki, nowela umożliwi KNF prowadzenie efektywniejszej i bardziej proporcjonalnej polityki nadzorczej w stosunku do zakładów ubezpieczeń, pozwalając Komisji na dostosowanie kar do konkretnej sytuacji i skali naruszeń.

Po wejściu w życie nowych przepisów nadzór nie będzie musiał każdorazowo nakładać kary pieniężnej na ubezpieczycieli. Nowela znosi bowiem automatyzm nakładania sankcji,  wprowadzając fakultatywność, czyli możliwość, a nie obowiązek karania zakładów, m.in. w sytuacjach związanych z:

  • opóźnieniem w wypłacie odszkodowania,
  • nieudzieleniem odpowiedzi na zgłoszone żądanie odszkodowawcze w przypadku szkód zagranicznych,
  • nieterminowym postępowaniem likwidacyjnym, prowadzonym na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Teraz nowela trafi do prac w Sejmie. Nowe rozwiązania wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

AM, news@gu.com.pl

(źródło: premier.gov.pl)

22,064FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie