Blog - Strona 165 z 1669 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 165

O najciekawszych nowościach technologicznych na konferencji „IT w Ubezpieczeniach”

0

26 czerwca 2025 r. odbędzie się organizowana przez GigaCon konferencja „IT w Ubezpieczeniach”, poświęcona informatyzacji sektora. Patronem medialnym spotkania odbywającego się w formule online jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Tematyka wydarzenia koncentruje się na zaprezentowaniu najciekawszych nowości na rynku IT przeznaczonych dla sektora ubezpieczeniowego. Wiodące firmy z tej branży podczas swoich prezentacji polecą narzędzia sprzyjające usprawnieniu pracy, a podczas wykładów merytorycznych zaproszeni eksperci opowiedzą o swoich doświadczeniach, przeprowadzonych wdrożeniach oraz możliwościach rozwoju branży. W trakcie konferencji będzie możliwość zadawania pytań prelegentom, podczas krótkich sesji Q&A po każdym wykładzie.

Uczestnicy spotkania będą dyskutować na takie tematy, jak:

  • ubezpieczeniowe systemy zintegrowane,
  • systemy wspierające pośrednictwo ubezpieczeniowe,
  • analiza i przetwarzanie danych, narzędzia klasy BI,
  • narzędzia wsparcia sprzedaży produktów ubezpieczeniowych, narzędzia wspierające omnikanałowość sprzedaży i kontaktu z klientem,
  • cyberzagrożenia,
  • zarządzanie ryzykiem ubezpieczeniowym,
  • integracja systemów,
  • rozwiązania antyfraudowe,
  • nowoczesne technologie mobilne,
  • aplikacje konwersacyjne,
  • wykorzystanie technologii chmurowej.

Konferencja jest skierowana do przedstawicieli towarzystw ubezpieczeń, wyższej i średniej kadry zarządzającej, specjalistów ds. rozwoju biznesu, specjalistów ds. rozwoju IT, specjalistów ds. innowacyjności oraz informatyków.

Agenda oraz bezpłatna rejestracja

(AM, źródło: GigaCon)

Generali: Ruszyło Wyzwanie THSN w Polsce

0

Jak co roku pracownicy, agenci i przyjaciele Generali Polska dołączają do globalnego  Wyzwania The Human Safety Net. W tym roku celem jest sfinansowanie wyjazdu szkoleniowo-diagnostycznego dla dzieci do lat 6 i ich rodziców – podopiecznych Stowarzyszenia „Ta Szansa”.

Generali Polska, Fundacja The Human Safety Net i Stowarzyszenie „Ta Szansa” wiosną rozpoczęły realizację projektu: „Wsparcie na Starcie – Ta Szansa dla dzieci!”. Jego celem jest systemowe wsparcie rodzin z dziećmi do 3. roku życia w środowiskach defaworyzowanych, m.in. w Warszawie, Poznaniu i Lublinie. Działania obejmują:

  • warsztaty dla rodziców z zakresu rozwoju dziecka, przeciwdziałania przemocy i budowania bezpiecznych relacji,
  • indywidualne wsparcie psychologiczne i pedagogiczne dla rodzin,
  • szkolenia dla kadry żłobków i dziennych opiekunów.

Projekt ma przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu dzieci poprzez poprawę kompetencji dorosłych, którzy się nimi opiekują. Dzięki wsparciu dorosłych zwiększane są szanse dzieci na zdrowy, bezpieczny rozwój emocjonalny i społeczny.

– Program ten chcemy wzbogacić o wyjazd szkoleniowo-diagnostyczny dla podopiecznych Stowarzyszenia „Ta Szansa”. To często samotne mamy, rodziny adopcyjne, babcie, które pełnią funkcję rodzin adopcyjnych dla swoich wnuków, rodziny w trudnej sytuacji. Podczas wyjazdu opiekunowie będą mogli zbudować swoje kompetencje w zakresie rodzicielstwa w tym pozytywnej dyscypliny. Dzieci natomiast będą miały przeprowadzone wczesnorozwojowe badania diagnostyczne ze specjalistami takimi jak: logopeda, psycholog, ortopeda, dentysta. Dzięki temu opiekunowie otrzymają wskazówki, jak w dalszym zakresie zadbać o prawidłowy rozwój dziecka, aby dać mu szansę na lepszą przyszłość. To właśnie jest cel naszego Wyzwania THSN w tym roku – wyjaśnia Justyna Szafraniec, prezeska Fundacji THSN Polska i dyrektorka ds. PR Generali Polska.

Polska dołącza do Globalnego Wyzwanie The Human Safety Net już po raz piąty. W tym roku bierze w nim udział 26 krajów, w których działa Generali. W Polsce przez cały czerwiec zaplanowane są wydarzenia dla pracowników, agentów, partnerów i przyjaciół – by jak najliczniejsza liczba małych dzieci z opiekunami mogła skorzystać z profesjonalnego wsparcia i wypoczynku.

(AM, źródło: Generali)

Warta edukuje z pierwszej pomocy

0
Źródło zdjęcia: Warta

Warta rozpoczyna kolejną odsłonę kampanii „Praktycznie o zdrowiu”, w ramach której razem z ratownikami medycznymi przekazuje wiedzę pomocną w reagowaniu na codzienne zagrożenia.

Akcja skierowana jest do szerokiego grona odbiorców i wpisuje się w misję budowania świadomego podejścia do zdrowia i bezpieczeństwa. W ramach tegorocznej odsłony „Praktycznie o zdrowi” Warta przygotowała poradniki, które w prosty i konkretny sposób pokazują, jak reagować w sytuacjach zagrożenia zdrowia, a wszystko w przystępny sposób tłumaczy ratownik medyczny Ariel Szczotok z Centrum Szkoleniowego AdrenaLTika.

Nowe poradniki przygotowywane są w taki sposób, by były dopasowane do aktualnego, sezonowego kontekstu i dostarczały jak najwięcej praktycznej wiedzy, która się może przydać każdemu.

(AM, źródło: Warta)

Prawa pasażerów w transporcie lotniczym będą lepiej chronione

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

5 czerwca 2025 r. w Luksemburgu odbyło się Posiedzenie Rady ds. Transportu. Podczas obrad, którym przewodniczył polski minister infrastruktury Dariusz Klimczak, przyjęto porozumienie polityczne w zakresie rozporządzenia w sprawie praw pasażerów w transporcie lotniczym.

Polska prezydencja zdecydowała się wznowić prace w tym zakresie, ponieważ przepisy dotyczące praw pasażerów lotniczych nie były aktualizowane od 20 lat, co wraz  z szerokim orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej powodowało brak przejrzystości prawnej dla pasażerów i linii lotniczych.

Przyjęte rozwiązania w sposób jasny i przejrzysty regulują prawa pasażerów. Zapewniają one wysoką ochronę podróżujących i uwzględniają działalność operacyjną przewoźników. Rada wprowadziła nowe regulacje, zapewniając około 30 nowych praw pasażerów, takich jak m.in. wyższe kwoty odszkodowania za opóźnienie lotu na terenie UE czy realną pomoc w zakresie informowania pasażera w przypadku anulowania lotu, uporządkowanie kwestii tzw. opóźnienia na płycie lotniska, w ramach której pasażerom oczekującym w samolocie na opóźniony start zostanie zagwarantowane prawo do otrzymania wody czy skorzystania z toalety.

– Przepisy określające prawa pasażerów lotniczych nie były zmieniane od 21 lat. Chcieliśmy je zaktualizować i uprościć. Polska prezydencja wypracowała historyczny kompromis, który jest wyważony i zapewnia z jednej strony wysoki poziom ochrony pasażerów, a z drugiej pozwala się rozwijać liniom lotniczym – mówił Dariusz Klimczak.

W trakcie kolejnej prezydencji rozpoczną się negocjacje z Parlamentem Europejskim, które zgodnie z terminami traktatowymi muszą zakończyć się w 2026 roku.

(AM, źródło: Ministerstwo Infrastruktury)

Luka emerytalna zagraża finansowej stabilności przyszłych pokoleń

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Światowa Federacja Stowarzyszeń Ubezpieczeniowych (GFIA) zwróciła się do Międzynarodowego Stowarzyszenia Nadzorów Finansowych (IAIS) z apelem o zwrócenie większej uwagi na rosnącą globalną lukę w ochronie emerytalnej.

GFIA zachęca IAIS do podjęcia kroków w kierunku rozwiązania problemu poszerzającej się luki w oszczędnościach emerytalnych, która zagraża finansowemu dobrobytowi jednostek i zrównoważonej trwałości systemów emerytalnych na świecie.

Powołując się na raport GFIA z 2023 r., federacja zauważa, że globalna luka emerytalna jest obecnie szacowana na ponad 1 bln dol. rocznie i spodziewany jest jej dalszy wzrost wskutek starzenia się populacji.

– Bez aktywnej interwencji szeregu interesariuszy zagraża to finansowej stabilności przyszłych pokoleń – stwierdziła Sarah Hobbs, przewodnicząca grupy roboczej GFIA ds. starzejącego się społeczeństwa. – Nadając luce emerytalnej priorytet w swojej pracy, IAIS może zapewnić, że zarówno regulatorzy, jak i ubezpieczyciele podejmą konkretne kroki w kierunku wzmocnienie bezpieczeństwa emerytalnego nas wszystkich – dodała.

(AC, źródło: Insurance Europe)

Underwriter nie musi już być detektywem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sixfold, insurtech specjalizujący się w generatywnej sztucznej inteligencji do analizy ryzyka ubezpieczeniowego, ogłosił uruchomienie swojej najnowszej funkcjonalności, skanera rozbieżności (Discrepancy Scan).

Narzędzie jest przeznaczone do automatycznego wykrywania niespójności we wnioskach o ubezpieczenia na życie i rentowych związanych z niepełnosprawnością przez porównanie informacji dostarczonych przez wnioskodawcę z dokumentacją medyczną – opisuje portal Insurtech Insights. Oznaczając nieujawnione procedury lecznicze i inne krytyczne rozbieżności, oparte na AI rozwiązanie pomaga underwriterom szybko identyfikować potencjalne sygnały rozpoznawcze zjawisk, które mogłyby prowadzić do błędów, opóźnień czy nawet świadczyć o próbie wyłudzenia.

Uruchomienie narzędzia następuje w czasie, gdy wykorzystywanie AI w sektorze ubezpieczeniowym staje się coraz powszechniejsze, przy wzrastającym zaufaniu do trafności i wydajności tej technologii. Ubezpieczyciele zwracają się ku AI nie tylko w celu usprawnienia operacyjnego, ale też by odpowiedzieć na od dawna dające się we znaki problemy, takie jak zafałszowany obraz wnioskodawcy czy błąd ludzki – oba mające istotny wpływ na ocenę ryzyka i szkodowość. Same oszustwa ubezpieczeniowe kosztują branżę miliardy rocznie. Z niedawnego badania Munich Re wynika, że zafałszowany obraz wnioskodawcy jest jednym z najszybciej rosnących zagrożeń.

Skaner rozbieżności autorstwa Sixfold ma na celu ulżyć zespołom underwritingu do tej pory obciążonym pracą wykonywaną ręcznie. Zamiast przeglądać setki stron dokumentacji, w tym recept, oświadczeń lekarza prowadzącego i wyników badań laboratoryjnych, underwriterzy mogą teraz zdać się na platformę, która automatycznie skanuje, sczytuje i analizuje dokumenty niewymagające określonego formatowania. AI porównuje dane ujawniane przez wnioskodawców z danymi z ich historii medycznej, oznaczając rozbieżności, które są materiałem do oceny ryzyka według wytycznych ubezpieczyciela.

Zadaniem zespołów underwritingu jest ocena ryzyka, ale zanim mogą tego dokonać, muszą wejść w rolę detektywa i prześledzić tomy dokumentacji medycznej – zauważył Alex Schmelkin, założyciel i CEO Sixfold. – Zbudowaliśmy skaner rozbieżności, aby zdjąć z nich ten ciężar, oszczędzić im godzin ręcznej roboty i pozwolić skoncentrować się na tym, co się naprawdę liczy – na podejmowaniu decyzji rozsądnych zarówno dla ubiegających się o ubezpieczenie, jak i dla firm ubezpieczeniowych.

Podczas gdy narzędzie kładzie nacisk na stosowane leki – często najwięcej mówiący wskaźnik nieujawnionej choroby – Sixfold planuje poszerzyć jego umiejętności rozpoznawania o diagnozy, procedury i informacje o stylu życia.

AC

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 23/2025

0

Dodatek specjalny NOWOŚCI W UBEZPIECZENIACH NNW:

  • Andrzej Adamczyk, Bezpieczny.pl: Lider to ten, który wyznacza kierunki i zmienia reguły gry – str. 12
  • Anna Bałuka, Compensa: Compensa Oświata – nowoczesna ochrona aktywnego ucznia – str. 13
  • Anna Kaniewska, TUZ Ubezpieczenia: Sprzedawaj szkolne NNW z nową siłą – str. 14
  • Dorota Jarząbek, TUW „TUW”: Bezpieczna Szkoła w TUW „TUW” – ochrona, która ma znaczenie – str. 14
  • Balcia: Bezpiecznie na dwóch kółkach i więcej – jak jeździć z głową i mieć wsparcie w razie wypadku? – str. 15

Dodatek specjalny BROKER:

  • Aleksandra Wysocka: Między boomerem a boomerem – str. 16
  • PZU: W erze niepewności rośnie rola ubezpieczeń – str. 17
  • Marta Zdzińska, Certo Broker: Między boomerem a sigmą – czy jesteśmy gotowi na zmianę pokoleniową? – str. 18
  • Michał Kwiatkowski, TUZ Ubezpieczenia: Gwarancje ubezpieczeniowe to narzędzie ograniczania ryzyka w realizacji kontraktów – str. 19

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Rusza wielka transformacja PZU – str. 2
  • RBG: Relacje, technologia i optymizm filarem sukcesu – str. 5
  • PZU Życie: Razem na szczyt, odważnie i… rentownie – str. 6
  • Adam Pasternak-Winiarski, Deloitte: Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja na rynku ubezpieczeniowym – str. 8
  • Małgorzata Kręcisz, ERGO Hestia: Co nowego w grupie otwartej ERGO Razem? – str. 11
  • Sławomir Dąblewski: Jeszcze za wcześnie… – str. 21
  • Natalia Prokaziuk: Życiowy wybór – dlaczego warto sprzedawać polisy na życie – str. 21
  • Adam Kubicki: Waga zaufania w sprzedaży – str. 22
  • Małgorzata Kulik: Depresja brokera – str. 22

Słoweński broker Priori najnowszym nabytkiem Unilink

0

Unilink kontynuje ekspansję międzynarodową. Najnowszym nabytkiem dystrybutora ubezpieczeń będącego częścią globalnej grupy kapitałowej Acrisure jest Priori Zavarovanje d.o.o., jedna z czołowych firm brokerskich w Słowenii.

Unilink podkreśla, że najnowsza akwizycja znacząco wzmacnia jego pozycję oraz pozycję Acrisure w regionie obejmującym 8 państw: Polskę (Unilink), Bułgarię (I&G Insurance Brokers i SDI), Rumunię i Mołdawię (Safety Broker), Czechy i Słowację (Insia), Chorwację (Euro Posredovanje) i Słowenię (Priori Zavarovanje).

Szczegóły transakcji nie zostały ujawnione. Wiadomo jedynie, że Jasmin Osmanovic, założyciel Priori, nadal będzie pełnił funkcję prezesa zarządu spółki.

– Uzasadnieniem dla zakupu Priori jest jej wiodąca pozycja rynkowa, doświadczenie w pośrednictwie ubezpieczeniowym na rynku korporacyjnym oraz komplementarna kultura organizacyjna, która kładzie nacisk na tworzenie wartości dla klientów i innowacje technologiczne. Cieszę się, że mogę powitać Jasmina i cały zespół Priori w Grupie Unilink – powiedział Igor Rusinowski, prezes Grupy Unilink. – Partnerstwo z Acrisure i Unilink umożliwi imponującemu zespołowi Priori dostęp do naszych międzynarodowych możliwości w zakresie ubezpieczeń dla biznesu, rozwiązań MGA, doświadczenia na rynku londyńskim i pośrednictwa reasekuracyjnego. Liczymy na wspaniałą współpracę – dodał. 

– Jesteśmy podekscytowani rozpoczęciem nowego rozdziału dla Priori. Mam pewność, że dołączając do Acrisure i Unilink, zyskamy lepsze warunki dla naszych klientów, a także wzmocnimy naszą pozycję w Słowenii. To bardzo pozytywna zmiana dla naszych klientów, pracowników i wszystkich partnerów biznesowych – skomentował Jasmin Osmanovic.

Grupa Unilink jest największym dystrybutorem ubezpieczeń w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Grzegorz Buczkowski za sterami AMICE na kolejne trzy lata

0
Grzegorz Buczkowski

Podczas odbywającego się 4 czerwca 2025 roku w Brukseli walnego zgromadzenia Stowarzyszenia Ubezpieczycieli Wzajemnych i Spółdzielni Ubezpieczeniowych w Europie (AMICE) wybrano nowy zarząd organizacji. Grzegorz Buczkowski, jej dotychczasowy przewodniczący, został jednogłośnie powołany na kolejną trzyletnią kadencję.

Chciałbym podziękować członkom AMICE za powierzenie mi misji prezesa na kolejną kadencję. Doceniam ich zaufanie do mnie i do kierunku, w jakim zmierza nasz zarząd – powiedział Grzegorz Buczkowski, wiceprezes Saltus TUW oraz Saltus TU Życie.

Nowymi wiceprezesami Stowarzyszenia zostali Cornélia Federkeil z AAM i Klaus-Jürgen Heitmann z HUK-Coburg, a Róbert Lilli z KÖBE Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Ubezpieczeń Wzajemnych został ponownie mianowany skarbnikiem organizacji.

Prezes AMICE podziękował wszystkim, którzy zasiadali w organie poprzedniej kadencji, za ich cenny wkład w pracę stowarzyszenia i powitał nowych członków zarządu. Zostali nimi: Thomas Nérot, zastępca dyrektora ds. rozwoju ubezpieczeń wzajemnych FNMF, który zastąpił Christophe’a Olliviera jako przedstawiciel firmy we władzach stowarzyszenia, Marc Michallet, członek zarządu R+V Versicherung AG, który zastąpił Klausa Endresa jako przedstawiciel R+V, oraz Christian Bille, dyrektor zarządzający Länsförsäkringar Halland, który objął miejsce w zarządzie przynależne jego firmie.

Nowymi stałymi członkami władz zostali z kolei:

  • Adrien Couret, dyrektor generalny Aéma Groupe,
  • Luca Giordano, dyrektor ds. regulacyjnych Unipol Assicurazioni SpA,
  • Frédéric Nguyen, dyrektor ds. publicznych i doradca dyrektora generalnego P&V Group,
  • Daniela Rode, członkini zarządu SIGNAL IDUNA.

– Nowy zarząd AMICE skupia menedżerów, którzy odzwierciedlają pełne spektrum naszych członków – pod względem wielkości, struktury i regionu. Ta różnorodność pozwala nam zrozumieć potrzeby naszych członków i skutecznie reprezentować ich interesy w całej Europie. Jestem zaszczycony, że mogę powitać tak silną grupę w zarządzie i cieszę się na współpracę z nimi w nadchodzących latach – powiedział Grzegorz Buczkowski.

W skład zarządu AMICE wchodzą obecnie:

Virginia Antonini, Reale Mutua (Włochy)

Spiros Barkouzos, Syndea (Grecja)

Christian Bille, Länsförsäkringar (Szwecja)

Grzegorz Buczkowski, Saltus TUW (Polska)

Adrien Couret, Aéma Groupe (Francja)

Jari Eklund, LähiTapiola (Finlandia)

Cornélia Federkeil, AAM (Francja)

Luca Giordano, Unipol Assicurazioni SpA (Włochy)

Klaus-Jürgen Heitmann, HUK-Coburg (Niemcy)

John Kearns, IPB Insurance (Irlandia)

Róbert Lilli, KÖBE Środkowoeuropejskie Stowarzyszenie Ubezpieczeń Wzajemnych (Węgry)

Allan Luplau, Sygeforsikringen „danmark” (Dania)

Marc Michallet, R+V Versicherung AG (Niemcy)

Pablo Mongelos García, Seguros Lagun Aro (Hiszpania)

Thomas Nérot, FNMF (Francja)

Frédéric Nguyen, P&V Group (Belgia)

Robert Otto, Achmea (Holandia)

Daniela Rode, SIGNAL IDUNA (Niemcy)

Jorge Vázquez Morenés, Mutua Madrileña (Hiszpania)

Ana Vicente, Mútua dos Pecadores (Portugalia)

(AM, źródło: AMICE)

PBUK: Polskie pojazdy bez OC coraz większym zagrożeniem na drogach Europy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od czterech lat systematycznie rośnie liczba szkód powodowanych na europejskich drogach przez kierujących pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi. Takie osoby były w 2024 r. sprawcami 70,8 tys. tego typu zdarzeń. To o prawie 2 tys. (2,7%) więcej niż rok wcześniej. Jeszcze istotniejszym problemem był lawinowy wzrost liczby szkód z winy prowadzących pojazdy bez ważnego komunikacyjnego ubezpieczenia OC.

Z danych Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wynika, że w minionym roku kierujący autami na „polskich blachach” spowodowali na zagranicznych drogach prawie 200 zdarzeń dziennie. W całym 2024 r. byli sprawcami ponad 70,8 tys. kolizji i wypadków. W porównaniu z rokiem 2023, kiedy to wyrządzili prawie 69 tys. szkód, nastąpił wzrost o 2,7%.

W ocenie Mariusza Wichtowskiego, prezesa zarządu PBUK, wzrost liczby zdarzeń spowodowanych przez pojazdy zaopatrzone w polskie dokumenty ubezpieczeniowe (tablice rejestracyjne, certyfikaty Zielonej Karty) był spowodowany przede wszystkim zwiększeniem ruchu transgranicznego w związku z ustaniem pandemii Covid-19. – Jednak w szerszej perspektywie zjawisko jest więcej niż niepokojące. Począwszy od 2004 r., w którym zanotowano 17,6 zdarzeń, nastąpił czterokrotny wzrost liczby zgłoszonych szkód angażujących polskie dokumenty ubezpieczeniowe. Nasi zmotoryzowani coraz częściej zdradzają brak elementarnych umiejętności prowadzenia pojazdów, deficyt rozwagi i wyobraźni, a także niskie poczucie odpowiedzialności za ogólne bezpieczeństwo na drogach. Tylko w czasie pandemii zmniejszyła się liczba wyrządzanych przez nich szkód za granicą. Obecnie obserwujemy powrót do międzynarodowych podróży, ale i niestety do złych nawyków za kierownicą – uważa Mariusz Wichtowski

– Liczba zdarzeń powodowanych przez kierujących pojazdami z polskimi tablicami na zagranicznych drogach od 4 lat rośnie. Nie zbliżyła się jeszcze do niechlubnego rekordu z 2018 r., jednak niebezpieczna tendencja niepokojąco się utrwala. Większość wypadków i kolizji spowodowanych przez kierujących pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi ma miejsce w państwach będących celem zarobkowej migracji naszych rodaków lub znajdujących się na trasach, którymi nasi spedytorzy rozwożą towary. Niezależnie od przyczyn zjawiska, jego skala przekłada się na zwiększające się obciążenie finansowe polskiego rynku ubezpieczeniowego, a co za tym idzie, kieszeni klientów. W 2024 r. sięgnęło ono kwoty blisko 1,8 miliarda złotych – podkreśla prezes PBUK.

Najgorsza sytuacja na niemieckich drogach

W 2024 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, dominująca liczba szkód spowodowanych przez kierujących pojazdami z polską rejestracją miała miejsce na terytorium Niemiec, gdzie udział zdarzeń nie zmienił się w stosunku do 2023 r. Wzrósł natomiast na terytorium Włoch (+10% r/r), a zmniejszył się na terytorium Belgii (-5% r/r).

Alarmujący wzrost liczby nieubezpieczonych sprawców wypadków

Z danych PBUK wynika, że nastąpił również kolosalny wzrost liczby zdarzeń spowodowanych na zagranicznych drogach przez kierujących pojazdami z polskimi rejestracjami bez ważnego OC. W 2024 r. Biuro zarejestrowało 1574 nowe zgłoszenia dotyczące tego rodzaju szkód. Rok wcześniej odnotowano 1009 takich zdarzeń, co oznacza wzrost o 56% r/r.

– Prowadzenie pojazdu mechanicznego bez ważnego ubezpieczenia komunikacyjnego OC jest zabronione nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie, a także w wielu krajach świata. U nas jest zagrożone karą pieniężną w wysokości od 310 zł w przypadku mniej niż 3-dniowego spóźnienia w odniesieniu do motocyklistów, do 14 tys. zł w przypadku spóźnienia więcej niż 14-dniowego w odniesieniu do samochodów ciężarowych i autobusów. Kierowcy aut osobowych zapłacą za brak OC od 1870 zł do 9330 zł. Sankcje obowiązujące w Polsce nie są wcale najwyższe na tle innych państw europejskich. W sześciu z nich można za złamanie tego obowiązku stracić prawo jazdy, w dziesięciu może dojść do konfiskaty pojazdu, a w dziewięciu, w skrajnych przypadkach, można trafić do więzienia – wskazuje Mariusz Wichtowski. – Wysokość kar ma odstraszyć kierowców od uchylania się od obowiązku ubezpieczania pojazdów i zmobilizować ich do przestrzegania obowiązujących zasad i terminów. Tymczasem wielu naszych zmotoryzowanych nadal wyjeżdża na zagraniczne drogi, nie spełniając tego podstawowego i powszechnie znanego wymogu. Powodują oni za granicą ponad 4 wypadki dziennie, a co za tym idzie, ponoszą ich wszelkie konsekwencje finansowe. Płacą za naprawę zniszczonego mienia oraz za leczenie i rehabilitację poszkodowanych osób, a czasem nawet za ich dalsze utrzymanie. Ponoszą też kary przewidziane przez lokalne prawo. Jeśli więc ktoś decyduje się na zagraniczną podróż własnym pojazdem bez ważnego ubezpieczenia OC, wykazuje się wyjątkowym brakiem wyobraźni i zdrowego rozsądku – przestrzega.

PBUK zapłaci, ale zażąda zwrotu pieniędzy

Regulowanie zobowiązań za szkody powstałe w wyniku zdarzeń spowodowanych przez polskich zmotoryzowanych prowadzących nieubezpieczone pojazdy należy do PBUK. W 2024 r. Biuro wydatkowało z tego tytułu blisko 25,7 mln zł. Rok wcześniej kwota ta wyniosła 24,6 mln zł (+4,5% r/r) Po uregulowaniu zobowiązań wobec poszkodowanych PBUK każdorazowo występuje do sprawców o zwrot całości poniesionych kosztów.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

22,064FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie