Blog - Strona 19 z 1516 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 19

Inflacja w maju spadła, jest niższa od prognoz

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W maju inflacja w Polsce wyniosła 4,1% – podał Główny Urząd Statystyczny w szybkim szacunku, a więc obniżyła się w stosunku do kwietnia i była najniższa w tym roku. Konsensus zakładał utrzymanie tempa wzrostu cen z kwietnia, na poziomie 4,3% lub spadek o 0,1 pp. do 4,2%. Ekonomiści wskazują na dogodne warunki do obniżek stóp procentowych.

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych według szybkiego szacunku w maju 2025 r. wzrosły o 4,1% (wskaźnik cen 104,1) w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, a w stosunku do poprzedniego miesiąca obniżyły się o 0,2% (wskaźnik cen 99,8). W kwietniu inflacja r/r wyniosła 4,3%, prognozy zakładały utrzymanie tego tempa wzrostu cen lub minimalny spadek do 4,2%.

To najniższe wskazanie w ujęciu rocznym od lipca 2024 roku, gdy częściowo uwolniono ceny energii w ramach likwidacji tarcz antyinflacyjnych. Miesiąc do miesiąca to pierwszy spadek od września 2023 r.

Eksperci spodziewają się, że na najbliższym, czerwcowym posiedzeniu Krajowa Rada Polityki Pieniężnej może zdecydować się na cięcia stóp procentowych. Nie jest to jednak pewne.

– Wstępne dane z maja pokazują kolejny miesiąc dezinflacji, dane natomiast nie są na tyle przełomowe, by przyspieszyć kolejną obniżkę stóp procentowych, której rynek spodziewa się w lipcu. W lipcu powinniśmy zobaczyć skokowy spadek inflacji między innymi z uwagi na efekt bazy – częściowego odmrożenia cen nośników energii w lipcu zeszłego roku – komentuje Jan Karczewski, dyrektor ds. klientów strategicznych w Michael / Ström Domu Maklerskim.

(KS, źródło: Analizy.pl)

Warta Travel: Ubezpieczenie podróżujących zwierząt w pakiecie podstawowym

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Warta zapowiedziała poszerzenie swojego ubezpieczenia turystycznego. Wśród zmian, jakie wprowadzi od 5 czerwca 2025 r., znalazło się m.in. włączenie do podstawowego zakresu ochrony ubezpieczenia zwierząt na czas podróży.

Pakiet zwierzę w podróży obejmie zwrot kosztów pomocy weterynaryjnej po nieszczęśliwym wypadku (leczenie, zabiegi, operacje, leki i środki opatrunkowe), transportu zwierzęcia do i z placówki weterynaryjnej, a w razie konieczności również eutanazji oraz kremacji i pochówku zwierzęcia za granicą.

Limit odpowiedzialności ubezpieczyciela wynosi 5 tys. zł. Dodatkowo przewidziano zwrot kosztów hotelu dla zwierząt, jeśli klient nie może zająć się pupilem, z którym podróżuje, z powodu swojej nagłej choroby lub wypadku w trakcie wyjazdu.

Ubezpieczeniem objąć można psy i koty w wieku od 7 tygodni do 10 lat. Ochrona nie obejmuje leczenia nagłych zachorowań, chorób przewlekłych i ich następstw ani planowanego leczenia.

Więcej:

cashless.pl 30 maja, Ida Krzemińska Albrycht, W ramach polisy turystycznej Warta ubezpieczy zabrane w podróż zwierzęta

(KS, źródło: cashless.pl)

Japonia: Składki zdrowotne zagranicznych rezydentów będą płatne z góry?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Obcokrajowcy o statusie rezydentów w Japonii mogą musieć płacić z góry składki na swoje państwowe ubezpieczenie zdrowotne – proponuje rządząca Partia Liberalno-Demokratyczna (LDP). Propozycja przedpłat zgłoszona przez partię 21 maja będzie niebawem przedłożona odnośnym ministerstwom i agencjom.

Według Ministerstwa Zdrowia, Pracy i Polityki Społecznej zagraniczni rezydenci pozostający w Japonii dłużej niż 3 miesiące są objęci wymogiem zapisania się do systemu Narodowego Ubezpieczenia Zdrowotnego. Statystyki od ok. 150 władz samorządowych ujawniły, że składkę zdrowotną opłaca 63% zagranicznych rezydentów, o wiele mniej niż 93% Japończyków. Obliczeń tego rodzaju dokonano po raz pierwszy, aby sprawdzić, jak wygląda stan składek zdrowotnych płaconych przez rezydentów i udzielanych im świadczeń.

(AC, źródło: Asia Insurance Review)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 22/2025

0
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Sopot w centrum uwagi – str. 2
  • Jubileusz Grupy Meritum – 15 lat działania z misją – str. 3
  • Anną Olifierczuk, AGRO Ubezpieczenia: Agencie, zapewnij klientowi skuteczną ochronę – str. 5
  • PZU: Partnerstwo od nowa – str.6
  • Magdalena Soińska, Mariusz Podsiadły, Warta: Warta ubezpiecza firmy, nie pytając o PKD – str. 10
  • PIU: Konkurencyjność nie wyklucza skutecznej gry zespołowej – str. 12
  • PIU: Szkody komunikacyjne i żywiołowe uderzyły ubezpieczycieli po kieszeni – str. 14
  • Milena Panasko, ASF Premium: Rok Klubu Agenta Premium – mówimy o rozwoju, inspiracji i przyszłości w branży ubezpieczeniowej – str. 15
  • Joanna Jastrzębska: Jak automatyzacja, szkolenia i egzaminy wpływają na wyniki agentów 17
  • Andy Woynarowski: Cyfrowa polisa na UX – czego nauczyły nas audyty 99grit Score? – str. 17
  • Piotr Okrasa: Jak się ma prawo własności do rekalkulacji składki za umowę OC ppm – str. 18
  • Joanna Gepner: Szybciej, sprawniej, bliżej dzięki chatbotom i AI – str. 19
  • Monika Ksol: Finanse agencji pod kontrolą – Czy jesteś pewny, że wszystko się zgadza? – str. 19
  • Joanna Łopuszyńska: Lojalność na ostrzu noża – Jak radzić sobie z klientami, którzy porzucają agenta? – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Wada oświadczenia woli nie zadziałała – str. 21
  • Grzegorz Piotrowski: Do czego służą PPK już teraz? – str. 21
  • Adam Kubicki: Dlaczego warto angażować klientów – str. 22
  • Biblioteczka ubezpieczeniowca: JL Collins, Pionierzy na drodze do niezależności finansowej. Niezwykłe historie ludzi dążących do wolności ekonomicznej. Dowiedz się, jak do nich dołączyć – str. 22
  • Generali: Międzynarodowa społeczność THSN w Polsce – str. 24

XXVII Kongres Brokerów: Fair Play dla ERGO Hestii, Unum… i nie tylko

0
Źródło zdjęcia: GU

Zakończył się XXVII Kongres Brokerów w Mikołajkach. W tym roku impreza zgromadziła blisko 1000 osób z całego kraju. Jak co roku, brokerzy wręczyli ubezpieczycielom nagrody Fair Play, jednak zmieniona została formuła wyróżnień. Obok dotychczasowych kategorii głównych (ubezpieczenia życiowe i ubezpieczenia majątkowe) pojawiły się dodatkowe kategorie produktowe.

Chociaż oficjalnym tematem kongresu były różnice międzypokoleniowe, to w agendzie królowała raczej geopolityka i tematyka gospodarczo-społeczna. PZU zaprosiło byłego premiera prof. Marka Belkę, a ERGO Hestia byłego ministra finansów prof. Grzegorza Kołodkę. InterRisk zorganizował dyskusję o gwarancjach w kontekście nowych inwestycji. Pojawiły się również ciekawe inicjatywy partnerów związane z ochroną przeciwpożarową (Gras), badaniami profilaktycznymi (LUX MED i Mondial), a nawet sztuką (Iuridica). Świętujący 30-lecie Saltus zorganizował wystąpienie dziennikarki i ekspertki zajmującej się językiem Kamili Kalińczak, która ciekawie mówiła o mowie inkluzywnej.

Tegoroczne wyniki Fair Play prezentują się następująco:

Nagroda Fair Play Dział I

  1. Unum Życie
  2. TUnŻ Warta
  3. PZU Życie

Nagroda Fair Play Dział II

  1. ERGO Hestia
  2. Warta
  3. PZU

I Kategoria Produktowa Ubezpieczenia Ochronne

  1. Unum Życie
  2. TUnŻ Warta
  3. PZU Życie

II Kategoria Produktowa Ubezpieczenia Chorobowe/Zdrowotne

  1. Grupa PZU
  2. LUX MED
  3. Warta

III Kategoria Produktowa Ubezpieczenia od ognia i innych żywiołów

  1. ERGO Hestia
  2. Warta
  3. PZU

IV Kategoria Produktowa Ubezpieczenia Pojazdów Lądowych

  1. ERGO Hestia
  2. PZU
  3. Warta

V Kategoria Produktowa Ubezpieczenia Ogólnej Odpowiedzialności Cywilnej

  1. ERGO Hestia
  2. Warta
  3. PZU

VI Kategoria Produktowa Ubezpieczenia Finansowe

  1. ERGO Hestia
  2. InterRisk
  3. KUKE

Pulę zgarnęła ERGO Hestia, wracając do Sopotu z aż 5 statuetkami.

Tegoroczna edycja konkursu Fair Play po raz kolejny potwierdza, że w świecie pełnym zmian – technologicznych, rynkowych, geopolitycznych – są wartości, które pozostają niezmienne – podkreślał Adam Roman, wiceprezes ERGO Hestii. – Zaufanie, rzetelność, profesjonalizm – to nie tylko hasła, ale filary, na których opiera się siła naszej marki. To dzięki nim, już po raz siedemnasty, brokerzy uznali ERGO Hestię za najlepszego ubezpieczyciela majątkowego dla firm.

Pomysł z dodatkowymi kategoriami Fair Play wydaje się krokiem w dobrym kierunku, pytanie brzmi, czy nie jest ich jednak zbyt wiele. Również sama formuła gali będzie wymagała pewnych usprawnień w kolejnych edycjach.

Pomocna okazała się kongresowa aplikacja. W kolejnych edycjach można pomyśleć o ułatwieniu organizacji spotkań z ubezpieczycielami i innymi partnerami za pomocą tego cyfrowego narzędzia.

Malejąca liczba partnerów Kongresu po stronie zakładów ubezpieczeń również sugeruje potrzebę odnowienia dialogu z rynkiem i poszukiwania bardziej ekonomicznej formuły imprezy. Czasy hucznych koncertów, kabaretów i piwa na koszt ubezpieczycieli lejącego się strumieniami wydają się powoli odchodzić do przeszłości. Nie zmienia się natomiast potrzeba branżowego spotkania w szerokim gronie.

Szczegółowa relacja z XVII Kongresu Brokerów ukaże się w „Gazecie Ubezpieczeniowej” z 9 czerwca.

Aleksandra E. Wysocka

UFG: Mniej szkód komunikacyjnych, ale rośnie ich wartość

0
Źródło zdjęcia: Canva

Liczba szkód zgłoszonych z ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC w I kwartale 2025 roku minimalnie zmniejszyła się (o 0,6%) w porównaniu z tym samym okresem 2024 r. Z kolei wartość wypłaconych z tego tytułu odszkodowań nieznacznie wzrosła (o 3,6%). To wyraźna zmiana na rynku, bowiem w całym 2024 roku liczba szkód z OC i AC zwiększyła się o 6,6% rok do roku, a wartość odszkodowań skoczyła wówczas aż o 18,3%.

Obowiązkowe OC komunikacyjne

Według danych zaraportowanych przez ubezpieczycieli do Ośrodka Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, na koniec marca 2025 roku aktywnych było ponad 30 mln umów OC komunikacyjnego.

Poszkodowani zgłosili od stycznia do marca br. blisko 250 tys. szkód z tytułu OC sprawcy wypadku, z czego zdecydowaną większość stanowiły szkody majątkowe, a szkód osobowych było ponad 11 tys. Ubezpieczyciele w I kwartale 2025 roku wypłacili z tytułu ubezpieczenia OC komunikacyjnego łącznie ponad 2,9 mld zł, wobec ponad 2,8 mld zł rok wcześniej.

Do szkód z OC najczęściej dochodziło w piątki – tak jak w poprzednich latach.

Ubezpieczenie dobrowolne AC

Wśród właścicieli pojazdów wyraźnie rośnie zainteresowanie ubezpieczeniem autocasco (AC), które pozwala zlikwidować szkodę w swoim pojeździe np. w sytuacji, gdy to my sami ponosimy za nią winę. Na koniec I kwartału br. aktywnych było 7,85 mln umów AC, a stosunek AC/OC wyniósł już 26,2%.

Liczba szkód zgłoszonych z AC w I kwartale 2025 wyniosła ponad 202 tys. Natomiast wartość wypłaconych z tego tytułu odszkodowań to blisko 2,2 mld zł (ponad 2,1 mld zł rok wcześniej).

Do szkód zgłaszanych z AC najczęściej dochodziło w poniedziałki – to również na przestrzeni ostatnich lat nie uległo zmianie.

Ośrodek Informacji UFG

W 2024 r. ubezpieczyciele przesłali do UFG ponad 1,7 mld zapytań o historię polisowo-szkodową swoich klientów. Z kolei z ogólnodostępnej usługi „Sprawdź OC” – dotyczącej sprawdzenia ważności OC dowolnego pojazdu po numerze rejestracyjnym na UFG.pl – skorzystano w minionym roku 25,5 mln razy.

Więcej danych o rynku ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC można znaleźć w najnowszym Biuletynie informacyjnym Ośrodka Informacji UFG dostępnym TUTAJ.

(KS, źródło: UFG)

Nowe ubezpieczenie Compensa Podróż jest już dostępne online

0
Źródło zdjęcia: Canva

Lato coraz bliżej, a Polacy już teraz zaczynają planować wakacyjne wyjazdy – od krótkich city breaków po dalekie, egzotyczne wyprawy. W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby współczesnych turystów Compensa rozszerza dostępność nowego ubezpieczenia, znanego pod nazwą Compensa Podróż. Od teraz nowy produkt można kupić także online na stronie internetowej towarzystwa.

Compensa Podróż to nowoczesny produkt turystyczny, który trafił do oferty ubezpieczyciela w marcu tego roku. Został stworzony z myślą o osobach poszukujących elastycznej ochrony, dostosowanej do ich stylu podróżowania. Dotychczas polisa był dostępny tylko u agentów współpracujących z ubezpieczycielem. Teraz Compensa wprowadza swój flagowy produkt turystyczny do kolejnych kanału dystrybucji: od 21 maja klienci mogą zakupić ubezpieczenie bezpośrednio na stronie internetowej towarzystwa.

Compensa Podróż to pierwszy produkt ubezpieczeniowy dla szerokiego grona odbiorców wprowadzony przez Compensę po fuzji z Wienerem. Wyróżnia się przede wszystkim możliwością dopasowania zakresu ochrony do różnorodnych stylów podróżowania i aktywności – od spokojnego wypoczynku na plaży czy przy basenie po ekstremalne wyzwania sportowe podczas letniego urlopu.

Uważnie śledzimy ewolucję zachowań klientów, którzy często decydują się na zakup ubezpieczenia tuż przed wyjazdem. W takich okolicznościach kluczowa staje się prostota i szybkość procesu zakupowego. Nasza platforma internetowa idealnie odpowiada na tę potrzebę, umożliwiając błyskawiczne nabycie polisy. Dzięki temu podróżujący mogą w pełni cieszyć się wakacjami, mając pewność kompleksowej ochrony – mówi Daniel Byster, dyrektor Biura Marketingu i Sprzedaży Cyfrowej w Compensie.

Compensa Podróż oferuje pokrycie kosztów leczenia i usług assistance, z oddzielnymi sumami aż do 500 tys. euro. Ubezpieczenie obejmuje szeroki pakiet świadczeń medycznych – od hospitalizacji przez wizyty ambulatoryjne i zakup lekarstw po niezbędny transport medyczny do kraju. Co istotne, ochrona nie kończy się z chwilą powrotu – polisa zapewnia również kontynuację leczenia w Polsce.

Kluczowym atutem oferty jest rozbudowany pakiet assistance dostępny przez całą dobę. W sytuacjach kryzysowych ubezpieczyciel organizuje transport medyczny, powrót do ojczyzny lub pomoc lingwistyczną. Polisa pokrywa także koszty pobytu osoby towarzyszącej podczas hospitalizacji oraz wydatki związane z akcjami ratunkowymi i poszukiwawczymi – aspekt niezwykle ceniony przez entuzjastów aktywnego wypoczynku.

Klienci mają możliwość rozszerzenia standardowej ochrony o dodatkowe zabezpieczenia – od ubezpieczenia bagażu, przez odpowiedzialność cywilną z sumą ubezpieczenia do 250 tysięcy euro, po ochronę NNW. Miłośnicy wyzwań docenią możliwość włączenia ubezpieczenia ryzyka związanego z uprawianiem sportów ekstremalnych.

Nowa oferta Compensy skierowana jest do podróżnych, którzy poszukują zarówno elastycznej, jak i kompleksowej ochrony dopasowanej do indywidualnego stylu wyjazdów. Z badań przeprowadzonych przez Compensę wynika, że już ponad jedna trzecia Polaków chętniej wybiera egzotyczne kierunki niż tradycyjne destynacje, a aktywne formy wypoczynku zyskują na popularności. Właśnie dlatego polisa Compensa zdecydowała się zaoferować rozwiązania, które mogą być łatwo dostosowane do różnorodnych planów wakacyjnych.

(KS, źródło: Compensa)

#ubezpieczeniowyLIVE: Compensa Oświata – elastyczna ochrona dla uczniów

0

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się w czwartek 5 czerwca 2025 r. w godz. 13:00–14:00. W programie udział weźmie Anna Bałuka, menedżerka produktu w Biurze Ubezpieczeń Detalicznych Compensy. 

W programie: 

  • Najczęstsze szkody w szkołach i poza nimi 
  • Compensa Oświata – nowe ubezpieczenie szkolne w ofercie Compensy 
  • Assistance jako ważny element ochrony w ubezpieczeniu szkolnym 

Wydarzenie Facebook

Wydarzenie LinkedIn

(KS)

Zanim zaczniesz mówić do klientów – sprawdź, czy masz na to przestrzeń

0
Aga i Rafał

Chcesz budować markę? Prowadzić komunikację? Przyciągać klientów? Świetnie. Ale zanim zaczniesz się zastanawiać, co powiedzieć światu – upewnij się, że masz przestrzeń, żeby w ogóle mówić. Marketing nie działa w chaosie.

Wielu agentów, doradców i mikroprzedsiębiorców deklaruje chęć podjęcia działań w sieci. Chcą nagrywać wideo, publikować posty, pisać o swojej pracy i docierać do nowych klientów. Problem w tym, że deklaracja często rozbija się o rzeczywistość: nie ma kiedy.

Dlaczego? Bo zanim padnie pytanie: „Co komunikować?”, pojawia się inne, ważniejsze: „Czy w ogóle mam na to przestrzeń?”.

Chaos w firmie to cichy zabójca komunikacji

Jeśli twoja oferta leży w trzech wersjach w różnych folderach, a system kontaktu z klientami to skrzynka odbiorcza pełna nieprzeczytanych wiadomości, to nawet najlepsza kampania reklamowa nie pomoże. Klient może usłyszeć o tobie – ale jeśli nie jesteś w stanie zareagować szybko i spójnie, szansa przepada. Marketing to proces. Komunikacja to proces. A procesy nie działają tam, gdzie wszystko odbywa się „na czuja”.

Brakuje czasu? A może nie czasu, tylko systemu

Zdarza ci się myśleć: „Nie mam kiedy odpisać klientom, a co dopiero pisać posty”? To nie brak czasu. To brak uporządkowania.

Przykład: Deklarujesz, że jesteś „terminowy i profesjonalny”, ale nie masz stałego czasu w kalendarzu na przygotowanie oferty. W efekcie klient dostaje propozycję po kilku dniach – nie dlatego, że nie chcesz, tylko dlatego, że nie masz kiedy. Tylko że klient tego nie wie. On widzi niespójność.

Cztery konkretne kroki, które pomogą odzyskać kontrolę

1. Poukładaj podstawowe procesy

  • Wyznacz stałe bloki czasowe na przygotowanie ofert, kontakt z klientem, analizę potrzeb.
  • Zadbaj o spójność materiałów – zaktualizowane PDF-y, jednolite szablony, jasny język.

2. Wprowadź rytm tygodnia

  • Minimum 15 minut dziennie na wiadomości i follow-upy.
  • Minimum 1 godzina tygodniowo na refleksję: co działało, co poprawić.
  • 1 dzień w miesiącu na rozwój: nowa treść, szkolenie, plan działań.

3. Zautomatyzuj rutyny

  • Proste przypomnienia SMS lub e-mail o kończących się polisach.
  • Lista klientów do kontaktu co kwartał – nawet w Excelu.
  • Gotowe odpowiedzi na FAQ, by nie pisać ich za każdym razem od nowa.

4. Zaplanuj czas na komunikację, tak samo jak na spotkania

Jeśli nie masz jej w kalendarzu – nie zrobisz jej „przy okazji”. A brak komunikacji to brak relacji z klientem. Brak relacji to brak powrotów. Brak powrotów to… nie musimy kończyć tego zdania, prawda?

Marketing to nie zadanie – to efekt dobrej organizacji

Zewnętrzna komunikacja jest tylko wierzchołkiem góry lodowej. Jeśli wewnątrz firmy panuje chaos, klient to wyczuje – i nawet najlepsze treści nie przykryją wrażenia niekompetencji czy pośpiechu. Nie musisz być idealny. Ale jeśli chcesz być widoczny i wybierany – musisz być ogarnięty.

Zanim zadasz sobie pytanie: „Co mam mówić moim klientom?”, odpowiedz najpierw na inne: „Czy mam przestrzeń, żeby mówić mądrze, regularnie i z sensem?”. Jeśli nie – to może czas najpierw zadbać o porządek we własnej firmie. Bo dopiero wtedy głos, który chcesz wypuścić na zewnątrz, zacznie naprawdę brzmieć przekonująco.

Aga i Rafał
Razem w Mediach

Ważna reguła w rozmowach z klientami

0
Adam Kubicki

Niektórzy ludzie są niezwykle skuteczni w zdobywaniu tego, na czym im zależy. W jakiś sposób opanowali umiejętności niezbędne do przekonania innych, by robili to, czego oni chcą. Najbieglejsi doradcy potrafią cię nawet przekonać, że odpowiadający im wynik był twoim pomysłem.

Możesz uważać, że nie masz daru wypowiedzi ani umiejętności interpersonalnych, pozwalających zjednywać sobie innych, a zapewne nie znasz sprawdzonych w praktyce metod, które opanowałem i których używam od dziesięcioleci. Widziałem zarówno ekstrawertyków, jak i introwertyków, którzy stawali się niezwykle biegłymi negocjatorami, gdy tylko przyłożyli się do autentycznego opanowania tej sztuki.

Jedną z najbardziej efektywnych i miłych metod jest koncepcja wzajemności. Funkcjonuje od wieków. To schemat postępowania, który pomógł nam przetrwać jako istoty ludzkie. Sam wiesz… „Przysługa za przysługę”.

Jeśli chcesz zostać skutecznym negocjatorem, musisz postępować zgodnie z zasadą, która mówi, że gdy ktoś wyświadczy ci przysługę, czujesz się zobowiązany, aby to odwzajemnić. Jako ludzie odczuwamy silne zobowiązanie społeczne do odwzajemnienia grzeczności. Jest to wpisane w naszą psychikę i można nawet zaryzykować twierdzenie, że tego rodzaju zobowiązanie ma znaczenie dla sprawnego funkcjonowania społeczeństwa.

Świetnym sposobem na zilustrowanie tej koncepcji jest posłużenie się badaniem wzajemności, które analizowało napiwki otrzymywane przez kelnerów w zależności od tego, czy klient wraz z rachunkiem otrzymywał cukierka. W niewielkiej restauracji niektórym gościom podano wraz z rachunkiem cukierki, a innym – nie. W sumie 46 badanych dostało z rachunkiem cukierek, a pozostałych 46 osób cukierka nie otrzymało. Okazało się, że średni napiwek dawany przez osoby, które otrzymały cukierki, wynosił 17,8%, podczas gdy średnia u osób, które nie dostały cukierków, wynosiła 15,1%.

Następne badanie ujawniło kolejny poziom ludzkiej psychiki. W nim również podawano cukierki, co, jak się okazało, podniosło poziom dawanych napiwków o 3%, zgodnie z wynikami poprzedniego badania. Tak wygląda potęga wzajemności w praktyce, co pokazuje, że to, jak się daje, decyduje o tym, ile dostanie się w zamian.

Możesz dodatkowo zwiększyć skuteczność zasady wzajemności dzięki trzem czynnikom: 1. Zaoferuj coś pierwszy – dzięki temu druga strona poczuje, że ma wobec ciebie dług wdzięczności. 2. Zaproponuj coś niepowtarzalnego – w ten sposób sprawisz, że druga strona poczuje się wyjątkowo. 3. Spersonalizuj ofertę – dzięki czemu będzie oczywiste, że pochodzi ona od ciebie.

Reguła wzajemności dotyczy również rozwijania z klientem relacji niezwiązanej bezpośrednio z procesem negocjacji. Bardzo często w rozmowach z klientami interesuję się tematami ważnymi dla nich prywatnie. Oczywiście tylko wtedy, kiedy czas i klimat rozmowy na to pozwalają. Rozmowa o rodzinie, zainteresowaniach i ostatnich wydarzeniach, w których rozmówca uczestniczy, oparta jest na zasadzie 80/20. 80% czasu mówi klient, 20% należy do mnie, z czego większą część stanowią pytania pobudzające dalszą wypowiedź klienta. Po takiej rozmowie klient czuje się zobowiązany tym, że ktoś poświęcił czas, żeby go wysłuchać, i łatwiej podejmuje decyzje o korzystaniu z moich usług lub pomaga mi dotrzeć do kolejnego potencjalnego klienta.

Ważne jest to, żeby dając ludziom swój czas i pomoc, nie oczekiwać za każdym razem korzyści. Dzięki temu ta metoda będzie bardziej naturalna i nieodbierana jako forma wykorzystywania kontaktu z klientem.   

Adam Kubicki

adam.kubicki@indus.com.pl

18,410FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie