Dwudniowe Ailleron Innovation Forum zgromadziło blisko 200 ekspertów z banków, firm leasingowych i innych organizacji finansowych, tworząc zróżnicowaną grupę profesjonalistów z całej Europy. Wśród prelegentów i uczestników znalazły się czołowe instytucje i organizacje wyznaczające trendy w dynamicznej i konkurencyjnej branży usług technologicznych w sektorze finansowym i nie tylko. Patronem medialnym Ailleron Innovation Forum była „Gazeta Ubezpieczeniowa”.
Pierwszy dzień wydarzenia wypełniły cztery warsztaty, podczas których omówiono takie tematy, jak generatywna sztuczna inteligencja, podejście no-code, cyfryzacja procesu sprzedaży w leasingu, zarządzanie danymi, a także specjalne spotkanie ITArchitects. Drugi dzień AIF upłynął pod znakiem dyskusji panelowych, case studies oraz prezentacji na temat generatywnej AI, automatyzacji procesów, projektowania inkluzywnego i budowania zaangażowania klientów.
Warsztaty wspierające cyfrową transformację w całej branży
Warsztaty Ailleron obejmowały szeroki zakres wiedzy na temat budowania cyfrowej przyszłości usług finansowych. Wśród 66 uczestników znaleźli się partnerzy, klienci i specjaliści z tego sektora, wszyscy skoncentrowani na najnowszych trendach technologicznych w usługach finansowych.
Warsztat na temat pracy z generatywną sztuczną inteligencją dotyczył kluczowego aspektu inkluzyjności w rozwiązaniach cyfrowych. Uczestnicy dowiedzieli się, jak projektować i wdrażać narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji, które priorytetowo traktują dostępność i przy użyciu odpowiedniej technologii zaspokajają potrzeby szerokiego grona użytkowników o zróżnicowanych potrzebach.
Z kolei warsztaty na temat platform no-code przebiegły w formule interaktywnej, wskazując uczestnikom możliwości wykorzystania tego rodzaju rozwiązań w ich usługach i produktach.
Dywizje Ailleron: LeaseTech i LiveBank przygotowały warsztaty na temat budowania procesów sprzedażowych w leasingu. Prowadzący pokazali, jak zastosować metodologię Service Blueprint, aby zoptymalizować cykl sprzedażowy za pomocą rozwiązań cyfrowych. Warsztaty techniczne na temat zarządzania danymi pozwoliły uczestnikom zagłębić się w sześć specjalistycznych ścieżek na AB Initio Data Platform, obejmujących analizę danych, pozyskiwaniu, jakości, katalogowaniu, maskowaniu i promocji metadanych.
Spotkanie „Meet the IT Architects” na temat najnowszych trendów w architekturze rozwiązań technologicznych zaplanowano z myślą o liderach IT i pasjonatach najnowszych technologii. W trakcie sesji omawiano takie zagadnienia, jak migracja aplikacji mobilnych do rozwiązań wieloplatformowych czy przekształcanie starszych systemów i przygotowywanie ich do pracy w chmurze.
Rewolucja AI w bankowości ma sens
Organizatorzy Ailleron Innovation Forum skupili się na tym, aby agenda tego dnia była angażująca i odpowiadała na współczesne wyzwania branży finansowej i IT. Udało się to dzięki panelom dyskusyjnym, inspirującym historiom sukcesu i prezentacjom z udziałem zaproszonych gości oraz ekspertów zewnętrznych. Uczestnicy wysłuchali wystąpień i dyskusji dotyczących m.in. generatywnej sztucznej inteligencji, automatyzacji procesów, dostępności i zaangażowania klientów.
Goście konferencyjni mieli okazję wysłuchać 35 prelegentów z całej Europy (m.in. case studies z klientami Ailleron: EFL, Santander Bank Polska, ING). Każdy panel dyskusyjny, poprzedzony wcześniejszymi prezentacjami lub case study w ramach tego samego klastra tematycznego, odnosił się do najnowszych trendów i rzucał nowe spojrzenie na wiele kwestii i wyzwań, przed którymi stoją najwięksi innowatorzy w branży.
Jaka będzie przyszłość?
Druga edycja #AIF24, w której uczestniczyło 200 osób, położyła duży nacisk na praktyczne wykorzystanie narzędzi AI, zarówno w sektorze finansowym, jak i poza nim. Podkreślono, jak generatywna sztuczna inteligencja oraz platformy no-code mogą zwiększać efektywność, poprawiać doświadczenia klientów i optymalizować procesy, zarówno w dużych korporacjach, jak i mniejszych firmach czy startupach. Na scenie AIF klienci Ailleron podzielili się również wiedzą na temat tego, jak ich codzienna praca i interakcje z klientami zmieniły się po wdrożeniu usług i rozwiązań Ailleron.
– Konferencja AIF 2024 była sukcesem pod każdym względem. Pierwszego dnia warsztaty przyciągnęły uwagę uczestników i zaangażowały ich w sposób, który z pewnością przyniesie korzyści dla obu stron w przyszłości. Wybór tematów i doskonale ułożona agenda spotkały się z ogromnym uznaniem, a szczególnie wyróżnił się blok tematyczny #InclusiveDesign, który obejmował kwestie UX i zachwycił uczestników. Już teraz wiemy, że przyszłoroczna edycja będzie jeszcze bardziej inspirująca, mimo że poprzeczka została postawiona bardzo wysoko – podsumował Piotr Piątosa, wiceprezes i COO Ailleron.
Działalność ubezpieczeniowa jest obecnie najbardziej rentownym filarem Comperii – zauważa „Puls Biznesu”.
Gazeta zwraca uwagę, że półroczne przychody Comperii z dystrybucji ubezpieczeń wyniosły 8,3 mln zł. Był to rezultat o blisko jedną trzecią wyższy niż rok wcześniej. Z kolei inkaso wzrosło o 29% r/r, do 43,7 mln zł. Natomiast EBITDA z biznesu ubezpieczeniowego Comperii wyniosła 1,08 mln zł.
Szymon Fiecek, prezes Comperii, podkreśla, że w ubezpieczeniach dzięki inwestycjom zapoczątkowanym dwa lata temu teraz, przy w miarę stabilnej bazie kosztowej, jego firma szybko rośnie. W ocenie menedżera ten biznes jest trwale rentowny i Comperia chce, by dalej rósł w podobnym tempie jak w pierwszym półroczu.
W związku z wpływającymi do Rzecznika Finansowego zapytaniami dotyczącymi sposobu rozliczania szkód powodziowych eksperci Biura RzF przygotowali kolejne opracowanie dla poszkodowanych przez żywioł. Nosi ono tytuł. „Wskazówki dla powodzian dotyczące wypłat odszkodowań”.
PZU wprowadził uwierzytelnianie dwuskładnikowe (ang. Two Factor Authenticaton, 2FA) na platformie PZU Benefity. Ma to zapewnić lepszą ochronę kont użytkowników.
Uwierzytelnianie dwuskładnikowe to „podwójne sprawdzenie”, czy osoba logująca się do serwisu jest rzeczywiście do tego uprawniona. Składnikiem jest hasło, zaś elementem wymaganym przy logowaniu może być kod wysyłany do użytkownika SMS-em lub utworzony przez aplikację zainstalowaną na smartfonie. Jeśli cyberprzestępca pozna hasło, i tak nie będzie mógł zalogować się do zabezpieczonego w ten sposób konta.
Platforma PZU Benefity to portal online z szeroką listą różnorodnych ofert benefitowych. Usprawnia pracę działów w firmach i urozmaica benefity oferowane przez pracodawcę pracownikom.
Według wstępnych szacunków Munich Re wypracował w trzecim kwartale tego roku wynik netto na poziomie około 0,9 mld euro. Taki rezultat jest konsekwencją wyższych niż przeciętne wydatków z tytułu katastrof naturalnych w reasekuracji ubezpieczeń majątkowych i osobowych.
Największym pojedynczym zdarzeniem szkodowym dla Munich Re w analizowanym okresie był huragan Helene, który spowodował poważne szkody w południowo-wschodnich Stanach Zjednoczonych. Wygenerował on dla reasekuratora koszt rzędu około 0,5 mld euro.
Munich Re podkreśla, że chociaż oczekuje znaczących wydatków na roszczenia z tytułu huraganu Milton, to dzięki 4,7 mld euro zysku netto za pierwszych 9 miesięcy 2024 r. spodziewa się przekroczyć swój roczny cel wyniku netto na poziomie 5 mld euro. Reasekurator przedstawi ostateczne wyniki za III kwartał 7 listopada.
Konsensus dotyczący wyniku netto Munich Re za III kwartał (średnia obliczona na podstawie szacunków dziesięciu analityków finansowych) wynosił 1419 mln euro.
W tym roku po raz pierwszy Allianz znalazł się wśród 30 najcenniejszych marek świata, przechodząc o dwa miejsca w górę, na 29. pozycję w rankingu Best Global Brands prowadzonym przez Interbrand. Stałe wznoszenie się Allianz w 2024 r. było efektem silnej propozycji wartości jako pracodawcy, zaangażowania w budowanie zaufania poprzez zrównoważony rozwój i przywództwo społeczne oraz partnerstwo w sporcie.
Globalny ubezpieczyciel został również uznany za najcenniejszą markę usług finansowych po raz 6. z rzędu, zwiększając wartość marki do 23,5 mld dol. (w 2023 r. 20,85 mld dol.) i wyprzedzając wzrost sektora usług finansowych o 7%. Allianz zdobył również uznanie swoją silną marką pracodawcy, zajmując 7. miejsce na liście 100 najlepszych firm jako miejsc pracy z europejską certyfikacją. Ogółem 52 podmioty Allianz są już certyfikowane, a 16 znajduje się obecnie na listach najlepszych w swoich krajach.
37 815 – tyle przypadków wyłudzeń odszkodowań i świadczeń wykryto w 2023 roku na polskim rynku ubezpieczeń. To o ponad 18% więcej niż w roku poprzednim. Ich łączna wartość wyniosła 452 mln zł, co oznacza wzrost o 11% r/r. Większość prób oszustwa dotyczyło ubezpieczeń majątkowych. Z kolei w ubezpieczeniach na życie co drugie przestępstwo dotyczyło leczenia szpitalnego lub operacji chirurgicznej – wynika z najnowszego raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń na temat przestępczości ubezpieczeniowej w 2023 r.
PIU zauważa, że pomimo takich czynników, jak wysoka inflacja i spowolnienie gospodarcze, które skłaniają przestępców do częstszego sięgania po środki z instytucji finansowych, nie obserwuje się jednak znaczącego wzrostu przestępczości. Od lat jej poziom jest stabilny, a w niektórych obszarach spada. W ocenie Izby wzrost liczby i wartości ujawnionych przestępstw w porównaniu do 2022 r. może więc wynikać również z coraz lepszej wykrywalności.
Zdecydowana większość ujawnianych przestępstw to usiłowania wyłudzeń. W 2023 r. zakłady zidentyfikowały 32 405 takich przypadków, opiewających na kwotę 368,22 mln zł. Samych wyłudzeń było ponad sześciokrotnie mniej (5410), a ich wartość wyniosła 83,92 mln zł.
Przestępczość w ubezpieczeniach na życie
Z raportu zatytułowanego „Analiza danych dotyczących przestępstw ubezpieczeniowych ujawnionych w 2023 roku”, opracowanego przez dr. Piotra Majewskiego z Komisji ds. Przeciwdziałania Przestępczości Ubezpieczeniowej, wynika, że w dziale I zidentyfikowano 9848 prób dokonania wyłudzeń na łączną kwotę 62,81 mln zł (51,66 mln zł rok wcześniej). Procentowy udział przestępczości ubezpieczeniowej w świadczeniach wypłacanych w dziale I wyniósł 0,39% (0,274%). Ten wzrost jest efektem rosnącej skuteczności zakładów w zwalczaniu fraudów. Dzięki postępującej informatyzacji sektora medycznego i możliwości dostępu do historii leczenia ubezpieczyciele coraz szybciej i skuteczniej są w stanie weryfikować roszczenia klientów i eliminować dotychczasowe metody działania sprawców.
Ryzyko
Liczba przypadków
Wartość w mln zł
Zgon ubezpieczonego
643
32,16
Zgon ubezpieczonego na skutek NW
22
1,19
Poważne zachorowanie
1014
13,72
Trwałe inwalidztwo lub uszczerbek na skutek NW
1701
5,28
Niezdolność do pracy
70
1,48
Leczenie szpitalne lub operacje
5224
6,4
Narodziny dziecka/ narodziny martwego dziecka
149
0,17
Śmierć rodzica/teścia/ współmałżonka/ dziecka
273
0,87
Inne
752
1,55
Statystyki wyłudzeń w dziale I w 2023 r. (źródło: PIU)
Coraz trudniej oszukać „na zgon”
W ubezpieczeniach na życie co drugie przestępstwo dotyczyło leczenia szpitalnego lub operacji chirurgicznej (5224 przypadki). Są to przestępstwa o niewielkiej wartości – średnio 1,2 tys. zł. Chcąc wyłudzić świadczenie sprawcy podają nieprawdziwe informacje o stanie zdrowia oraz okolicznościach zaistnienia urazu czy choroby. Podczas zgłoszenia szkody, aby uwiarygodnić swoją wersję okoliczności i zakresu szkody, przesyłają sfałszowaną dokumentację medyczną. Niekiedy posługują się dokumentami poświadczającymi autentyczny uraz, do którego doszło dużo wcześniej.
Wartościowo najpoważniejsze były szkody dotyczące zgonów. Dotyczyły one co piętnastego przestępstwa. Stanowiły łącznie ponad połowę wartości ujawnionych przestępstw.
PIU zwraca uwagę, że próby wyłudzeń w tym obszarze dotyczą zarówno zdarzeń zaistniałych, jak i upozorowanych. Sprawcy zawierają umowy już po śmierci ubezpieczonego lub ubezpieczają osoby w terminalnej fazie choroby. Zdarza się, że zgony zostały upozorowane przez fałszowanie dokumentacji. Średnia wartość takiego przestępstwa to 50 tys. zł, choć zdarzają się też oszustwa opiewające na kilkaset tysięcy złotych. Mimo to udział zgonów w ogólnej sumie przestępstw spada, dzięki rosnącej skuteczności zakładów w identyfikacji wyłudzeń. Co roku udaremniają one przypadki na kwoty wielu milionów złotych.
Oszuści chętnie wyłudzają prowizje
90% ujawnianych przestępstw to usiłowania wyłudzeń. W 2023 r. zakłady z działu I zidentyfikowały 8949 takich przypadków, opiewających na kwotę 56,55 mln zł. Wyłudzeń było zaledwie 899, a ich wartość wyniosła 6,26 mln zł.
W minionym roku ubezpieczyciele życiowi wykryli też 253 przestępstwa o innym charakterze. Opiewały one na kwotę 7,53 mln zł. Aż 200 z nich o wartości ponad 5 mln zł to przypadki wyłudzania prowizji za pozornie zawarte umowy ubezpieczenia. Chodzi o sytuacje, w których przestępcy zawierali umowy na wysokie kwoty na dane podstawionych lub fikcyjnych osób. Polisy pozostawały aktywne do momentu wypłaty wysokiej prowizji dla pośrednika, który działał w porozumieniu ze sprawcą. Następnie klient odstępował od umowy lub składki już nie wpływały, a prowizja nie została zwrócona.
Przestępczość ubezpieczeniowa w „majątku”
Z kolei w ubezpieczeniach majątkowych zidentyfikowano 29 967 prób dokonania wyłudzeń na łączną kwotę 389,33 mln zł. Procentowy udział przestępczości ubezpieczeniowej w świadczeniach wypłacanych w dziale II wyniósł 1,39%.
Najczęstszym i najbardziej kosztownym przestępstwem w ubezpieczeniach majątkowych są wyłudzenia z ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC – 71,5%. Ich kwota odpowiada 78,9% wartości wszystkich przestępstw w dziale II. Średnia wartość fraudu w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych to 10,6 tys. zł w przypadku szkód na mieniu oraz 41,6 tys. zł w przypadku szkód na osobie. W AC średnia wynosi 17,6 tys. zł.
Metody przestępcze ewoluują
Autorzy raportu zauważają, że metody przestępstw w ubezpieczeniach komunikacyjnych są dobrze rozpoznane przez ubezpieczycieli. Zjawisko jednak nieustannie ewoluuje. W ostatnich latach zauważalne są nowe jego aspekty:
rośnie udział obcokrajowców zaangażowanych przez grupy przestępcze jako kierujący i poszkodowani w celowo powodowanych kolizjach;
grupy przestępcze urządzają „polowania” na trasach szybkiego ruchu i w miejscach „kolizjogennych”, np. na rondach;
rośnie liczba wypożyczalni drogich pojazdów sportowych i luksusowych, których klienci powodują wiele sfingowanych szkód;
nasila się zjawisko wynajmowania osobom trzecim leasingowanych pojazdów luksusowych, które ulegają szkodom np. podczas nielegalnych wyścigów;
handluje się roszczeniami z ubezpieczeń komunikacyjnych, nie tylko w zakresie pojazdów zastępczych. Osoby skupujące roszczenia często rozszerzają szkody o fikcyjnie poniesione straty;
podszywanie się pod klienta i roszczenia dotyczące dopłat do szkód przed okresem przedawnienia.
Oszustwa w celu obniżenia wartości składki za OC
Ponadto zorganizowane grupy z krajów, w których koszty ubezpieczeń są dużo wyższe niż w Polsce, rejestrują i ubezpieczają w Polsce swoje pojazdy, a te są użytkowane wyłącznie za granicą. Dotyczy to nawet skuterów. Informacje na temat miejsca i sposobu użytkowania tych pojazdów są zatajane przy zawieraniu takich umów, a pojazdy są rejestrowane na firmy lub obywateli z Polski. Raport wskazuje, że niektóre włoskie miasta są wręcz zdominowane pojazdami z polskimi rejestracjami.
Bazy danych ułatwiają walkę z oszustami
Walkę z fraudami ułatwiają zakładom baza danych Ośrodka Informacji UFG oraz Zintegrowana Platforma Identyfikacji i Weryfikacji Zjawisk Przestępczości Ubezpieczeniowej Funduszu. Dzięki nim ubezpieczyciele mogą porównywać okoliczności i cechy szkód, w tym także powiązania między ich uczestnikami. Ułatwia to wykrywanie podejrzanych szkód z udziałem pojazdów i osób, które często i celowo biorą udział w kolizjach.
Autorzy raportu wskazują, że jednym ze sposobów na wykrywanie przypadków przestępczości ubezpieczeniowej jest wyszukiwanie tzw. symptomów sugerujących możliwość popełnienia przestępstwa. Jednym z nich jest znacznie podwyższona częstość szkód przypadających na polisę, pojazd lub osobę. Jako przykład PIU przytacza dane za lata 2021–2023, kiedy to w Polsce z ponad 90 mln polis OC i 22 mln szt. AC wytypowano:
11,7 tys. polis OC, z których zgłoszono po 4 szkody, a z blisko 8,5 tys. zgłoszono 5 i więcej szkód;
ponad 1,4 tys. pojazdów uległo dwóm szkodom całkowitym z ubezpieczenia OC;
około 2,5 tys. pojazdów o wartości ponad 200 tys. zł. uległo szkodzie całkowitej lub zostało zgłoszonych jako skradzione w ciągu pierwszych 30 dni po zawarciu umowy ubezpieczenia AC;
10 tys. osób zostało poszkodowanych w 6 do 10 szkodach z ubezpieczeń komunikacyjnych. Ponadto 1,1 tys. osób było poszkodowanych w 11 do 20 szkodach.
Wytypowane w ten sposób szkody podlegają szczegółowej weryfikacji pod kątem zasadności złożonego roszczenia. Pozwala to ubezpieczycielom skoncentrować się na tych podmiotach, u których występuje wysokie prawdopodobieństwo wyłudzenia.
Sposób na „zalanie drogiego mienia”
Częste przypadki przestępstw odnotowuje się też w takich produktach, jak inne ubezpieczenia OC, ubezpieczenia turystyczne i assistance oraz ubezpieczenia mieszkań i domów. W tych ostatnich oszuści najczęściej poszerzają zakres autentycznej szkody, np. zalania czy kradzieży z mieszkania, poprzez deklarowanie większej liczby i wartości zniszczonych czy utraconych przedmiotów. Najczęściej jest to elektronika użytkowa, coraz częściej także markowe ubrania, galanteria oraz drogie rowery. W celu wyłudzenia podawane są nieprawdziwe okoliczności zaistnienia szkody, fałszowana jest dokumentacja fotograficzna oraz dowody zakupu. Przeciętna wartość takich przestępstw to kilka tysięcy złotych. Wyłudzenia świadczeń assistance dotyczą głównie produktów związanych z turystyką (utrata dokumentów czy bagażu). Oprócz tego pojawiają się przypadki związane z chęcią nieodpłatnego pozyskania pojazdu zastępczego oraz z naprawą sprzętu elektronicznego. Z kolei w OC w życiu prywatnym rzekomo poszkodowani zgłaszają nieprawdziwe informacje dotyczące strat i okoliczności ich powstania. Tego typu przestępstwa realizowane są w porozumieniu z ubezpieczonymi, którzy potwierdzają takie fikcyjne okoliczności lub skutki szkód. Rzekomymi sprawcami takich szkód są często np. dzieci lub zwierzęta ubezpieczonego.
Produkt/ryzyko
Liczba przypadków
Wartość w mln zł
OC komunikacyjne (szkody majątkowe)
12370
131,07
OC komunikacyjne (szkody osobowe)
1735
72,25
Autocasco
5890
103,83
Inne OC
1524
26,12
Ubezpieczenia mieszkań i domów
2844
19,35
Turystyczne i Assistance
2012
2,37
Od kradzieży z włamaniem (biznes)
133
5,92
Od ognia i innych żywiołów (biznes)
296
9,9
NNW
720
3,45
Inne (głównie cargo i korpo)
403
14,45
Najpopularniejsze cele przestępców w dziale II (źródło: PIU)
Do majątkowego towarzystwa Allianz dołączy Monika Wójcik. Z początkiem listopada ekspertka obejmie funkcję dyrektorki Departamentu Sprzedaży Sieci Multiagencyjnej. Jest to nowo utworzone stanowisko w TUiR Allianz Polska, powstałe w ramach realizacji strategii rozwoju sprzedaży poprzez multiagencje.
Monika Wójcik ma ponad 22-letnie doświadczenie w branży ubezpieczeniowej, przede wszystkim w budowaniu struktur sprzedażowych i zarządzaniu nimi. Ostatnio zajmowała stanowisko dyrektorki makroregionu zachodniego w UNIQA – pracując zarówno z multiagentami, jak i agentami wyłącznymi. Związana była również z Generali i z Wartą. W pierwszej z firm pracowała jako menedżerka sprzedaży agencyjnej na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie, a Warta była pierwszym miejscem jej pracy w sektorze krajowych zakładów ubezpieczeń. Monika Wójcik prowadziła także własną agencję ubezpieczeniową.
– Naszym celem jest zarówno wzmacnianie i rozwój sieci agencyjnych wyłącznych, jak również dynamiczny wzrost w kanale multiagencyjnym. Kilka miesięcy temu powołaliśmy dyrektora odpowiedzialnego za sieć agencyjną wyłączną w naszej spółce majątkowej, a teraz dołącza do nas Monika Wójcik jako dyrektorka odpowiedzialna za multiagencje. Jestem przekonany, że jej bogate doświadczenie pozwoli nam wypracować pozycję w kanale multiagencyjnym na miarę naszego potencjału rynkowego i aspiracji. Życzę jej i zespołowi wielu sukcesów – mówi Marcin Kulawik, prezes Allianz Polska.
W ramach zmian personalnych w Grupie Comperia do zarządu Comperii Ubezpieczenia dołączył Rafał Bojarczuk, od lat związany z ubezpieczeniową działalnością firmy.
– Zamierzamy kontynuować dotychczasową strategię rozwoju ubezpieczeń, jednocześnie kładąc większy nacisk na rozwój sieci agentów i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych – deklaruje Rafał Bojarczuk. Wyjaśnia, że chodzi o ulepszenie systemu dla agentów w ramach skierowanej do nich marki Comperia Agent, wprowadzenie nowych produktów ubezpieczeniowych oraz rozwój systemu CRM z narzędziami wspierającymi sprzedaż. Zostanie też wykorzystana synergia całej grupy, dzięki czemu pośrednicy ubezpieczeniowi współpracujący z Comperia Ubezpieczenia uzyskają dodatkowe możliwości zarobkowe.
Rafał Bojarczuk jest związany z Comperia Ubezpieczenia niemalże od początku rozpoczęcia przez nią działalności w 2014 roku. Nowy członek zarządu spółki jest absolwentem Wyższej Szkoły Zarządzania w Warszawie. Posiada również dyplom MBA.
PZU kontynuuje spotkania o tematyce prewencyjnej w nowatorskiej formule dla biznesu korporacyjnego. Po udanym spotkaniu „W drodze do bezpieczeństwa”, w którym udział wzięli przedstawiciele flotowych klientów korporacyjnych, Pion Klienta Korporacyjnego zaprosił klientów korzystających z programu prewencyjnego Ryzyko PRO na spotkanie „Bezpieczny biznes przyszłości”.
Wydarzenie odbyło się 1 października br. w hotelu Marina Club w Gietrzwałdzie, gromadząc przedstawicieli różnych branż, m.in. liderów przemysłu, ekspertów ds. zarządzania ryzykiem oraz przedstawicieli świata nauki. W obliczu transformacji energetycznej i rosnącej liczby zagrożeń związanych m.in. z nowymi technologiami rozmowy o prewencji i bezpieczeństwie nabrały nowego wymiaru.
Kierunek: bezpieczeństwo
Spotkanie otworzył Jakub Sajkowski, dyrektor zarządzający ds. klienta korporacyjnego PZU, który podkreślił, że celem wydarzenia było praktyczne podejście do prewencji, oparte na realnych doświadczeniach i wiedzy ekspertów. Kluczową rolę w prewencji szkód u klientów ubezpieczających w PZU majątek odgrywa Ryzyko Pro. Programfunkcjonuje od 2019 r. i wspiera już ponad 120 dużych przedsiębiorstw w Polsce.
Ryzyko Pro to kompleksowy program prewencyjny skierowany do klientów korporacyjnych korzystających z ochrony ubezpieczeniowej PZU w zakresie ryzyk majątkowych. Rozwiązanie koncentruje się na identyfikacji i minimalizacji ryzyk w zakładach produkcyjnych i innych przedsiębiorstwach o podwyższonym stopniu zagrożenia.
Jak zaznaczył Jakub Sajkowski, jego skuteczność jest widoczna w wynikach: – Klienci uczestniczący w programie odnotowują niższą szkodowość, a żaden z nich nie był dotknięty poważnymi szkodami od momentu jego wdrożenia.
Program obejmuje m.in. audyty bezpieczeństwa, identyfikację miejsc krytycznych na terenie przedsiębiorstwa, regularne kontrole kluczowych punktów ryzyka oraz wdrażanie nowoczesnych rozwiązań prewencyjnych. To wszystko znacząco podnosi poziom ochrony zakładów przemysłowych przed nieprzewidzianymi zdarzeniami.
Budowanie kultury bezpieczeństwa
Marcin Ogniewski, dyrektor Biura Rozwoju Biznesu Korporacyjnego w PZU oraz wiceprezes PZU Lab, podkreślił: – Kultura organizacyjna, świadomość zagrożeń to fundamenty bezpieczeństwa. Nasz system opiera się na współpracy z pracownikami, którzy codziennie monitorują miejsca krytyczne.
W wystąpieniu wiceprezesa PZU Lab nie zabrakło przykładów praktycznego działania: systematyczne obchody zakładów, regularna diagnostyka oraz precyzyjna analiza ryzyk, jak np. badania termowizyjne, które pozwalają wykryć zagrożenia na wczesnym etapie. Wskazał również, że najważniejsze jest, aby nie poprzestawać na identyfikacji ryzyka, ale wdrażać konkretne działania zapobiegawcze, które zmniejszają podatność zakładów na awarie.
Spotkanie łączyło w sobie dużą dawkę wiedzy teoretycznej oraz część praktyczną.PrzedstawicieleInstytutu Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk omówili konsekwencje błędów montażowych i projektowych instalacji fotowoltaicznych, które mogą prowadzić do pożarów i innych awarii.
Ekspert PAN Maciej Juźwik podkreślał, że nawet drobne niedopatrzenia mogą mieć katastrofalne skutki, dlatego tak istotna jest szczegółowa kontrola zarówno projektowania, jak i instalacji systemów OZE.
Z kolei Patryk Chaja omówił kompleksową transformację energetyczną, którą przechodzą polskie przedsiębiorstwa. Przedstawił także wyzwania technologiczne oraz ryzyka związane z niewłaściwym wdrożeniem nowych źródeł energii, szczególnie w kontekście integracji odnawialnych źródeł energii z istniejącą infrastrukturą.
Predykcyjne utrzymanie ruchu to nowoczesne podejście do zarządzania infrastrukturą i sprzętem w zakładach produkcyjnych, które wykorzystuje dane i zaawansowane algorytmy, aby przewidywać awarie, zanim one wystąpią. Dzięki temu możliwe jest minimalizowanie przestojów, optymalizacja kosztów konserwacji oraz wydłużenie żywotności maszyn.
Z wykładu inżynierów PZU Lab Rafała Żuchowskiego i Tomasza Kodlewicza zaproszeni goście dowiedzieli się, na czym polega predykcyjne utrzymanie ruchu, jakie technologie mogą być w nim pomocne, jak wykorzystujemy termowizję czy pomiar i analizę drgań oraz jakie korzyści to rozwiązanie może przynieść dla różnych branż przemysłowych.
Podczas pokazów zaproszeni goście mogli na własne oczy zobaczyć kontrolowane wybuchy baterii litowo-jonowych oraz zapłon i gaszenie modułów fotowoltaicznych. Te pokazy nie tylko robiły wrażenie, ale dowiodły, jak niebezpieczne mogą być błędy związane z nowoczesnymi technologiami energetycznymi. Widzowie obserwowali, jak właściwe procedury gaszenia oraz odpowiednio zaprojektowane systemy zabezpieczeń mogą uratować zakład przed katastrofą. Można było też zobaczyć, w jaki sposób wygląda tłumienie pożaru mgłą wodną.
Bezpieczeństwo fizyczne i zagrożenia terrorystyczne w biznesie
Spotkanie dotyczyło bezpieczeństwa w przemyśle, ale jego elementem było także bezpieczeństwo fizyczne. Warsztat prowadzony przez prof. Jarosława Stelmacha, majora rezerwy Wojska Polskiego, przybliżył temat bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i zakładów przemysłowych wobec ryzyk związanych z atakami terrorystycznymi i sabotażowymi.
Major zwrócił uwagę na konieczność regularnych audytów antysabotażowych oraz dynamicznego testowania systemów bezpieczeństwa. Również i tutaj, analogicznie jak w obszarze ryzyk pożarowych czy awarii, brak świadomości zagrożeń sprzyja błędnym decyzjom. – Regularne audyty, testowanie systemów i szkolenie ludzi to droga do minimalizowania ryzyka – mówił, wskazując na przykłady obiektów, gdzie nawet małe luki w systemie mogą prowadzić do ogromnych strat.
Bezpieczny rozwój biznesu dzięki sztucznej inteligencji
Podczas części wieczornej uczestnicy spotkania zostali przeniesieni do świata AI. Artur Kurasiński, ekspert w dziedzinie technologii, szczegółowo omówił możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w przemyśle. Skupił się na technologii cyfrowych bliźniaków, rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, które pozwalają firmom testować swoje obiekty w wirtualnym świecie, przewidując i eliminując zagrożenia, zanim wystąpią. To rewolucyjne narzędzie w zarządzaniu ryzykiem, szczególnie w sektorach, takich jak produkcja czy energetyka.
Ekspert zwrócił także uwagę na rozwój robotów, które mogą działać w najbardziej niebezpiecznych dla ludzi środowiskach pracy, poprawiając bezpieczeństwo pracowników. Ciekawym wątkiem było omówienie wyzwań energetycznych – rosnące wykładniczo potrzeby energetyczne AI wymagają dalszych inwestycji w energooszczędne technologie.
Wnioski i przyszłość prewencji w przemyśle
Konferencja „Bezpieczny biznes przyszłości” jasno pokazała, że prewencja to nie tylko zestaw procedur, ale systematyczna, praktyczna budowa kultury bezpieczeństwa i ciągły rozwój w tym zakresie. Wsparciem dla tego procesu są nowoczesne rozwiązania i programy prewencyjne, takie jak Ryzyko Pro, kluczowe narzędzie od PZU w zarządzaniu ryzykiem.
Wydarzenie pokazało, że inwestycja w prewencję przynosi realne korzyści – nie tylko w postaci mniejszej liczby szkód, ale także stabilniejszego i bezpieczniejszego rozwoju przedsiębiorstw.
Bezpieczeństwo na każdym etapie produkcji w branży spożywczej
Firma Goodvalley zajmuje się produkcją żywności „od pola do stołu”. Uprawiamy zboża, z których produkujemy pasze w naszej wytwórni, a następnie żywimy nimi nasze zwierzęta w 28 gospodarstwach. Kolejnym etapem jest wytwarzanie wysokiej jakości produktów mięsnych w naszym zakładzie.
Dodatkowo posiadamy osiem biogazowni, które przetwarzają pozostałości z produkcji rolnej i zwierzęcej na zieloną energię, oraz organiczny nawóź, co pozwala nam na efektywne wykorzystanie zasobów i ograniczenie wpływu na środowisko.
Różnorodność naszej działalności, obejmująca fermy, zakład mięsny i biogazownie, niesie ze sobą wiele wyzwań, również związanych z bezpieczeństwem pracy. Każdy z tych obszarów ma swoją specyfikę ryzyka – od zagrożeń pożarowych po ryzyka związane z maszynami w zakładach przetwórczych. Dlatego zarządzanie bezpieczeństwem to dla nas priorytet, gdzie szczególnie prewencja odgrywa kluczową rolę.
Od 2021 r. jesteśmy uczestnikiem programu Ryzyko Pro, który został najpierw wdrożony w naszym zakładzie mięsnym. Pierwsze rozmowy rozpoczęliśmy w 2020 r., a program szybko przyniósł wymierne korzyści. System opiera się na kontrolowaniu punktów krytycznych w zakładzie – mamy dwie ścieżki kontrolne, jedną dla elektryków, a drugą dla innych pracowników. System wymusza sprawdzanie kluczowych obszarów, co podnosi poziom bezpieczeństwa i świadomość pracowników.
Wprowadziliśmy także czujniki na ważnych maszynach, takich jak młyny w wytwórni pasz, które pozwalają nam na wczesne wykrycie niesprawności i zapobieganie awariom. Opinie pracowników o funkcjonowaniu systemu są bardzo pozytywne – prewencja pomaga nam utrzymać płynność produkcji i minimalizować ryzyko poważnych awarii.
Dzisiaj, na evencie PZU, miałem okazję uczestniczyć w bardzo ciekawych prelekcjach, szczególnie dotyczących instalacji fotowoltaicznych i zagrożeń pożarowych. To tematy, które są dla nas istotne, ponieważ rozwijamy produkcję zielonej energii dzięki naszym biogazowniom. Wymiana doświadczeń z przedstawicielami innych branż była niezwykle wartościowa – udało mi się nawiązać kilka kontaktów, które mogą przerodzić się w interesujące współprace.
Dawid Idczak specjalista ds. BHP w firmie Goodvalley
Ryzyka w branży gospodarowania odpadami? Mamy je pod kontrolą
Pracujemy w firmie REMONDIS, która specjalizuje się w szeroko pojętej gospodarce odpadami. Działamy na terenie całej Polski, posiadając 70 lokalizacji i zatrudniając ponad 4000 pracowników. Nasza działalność obejmuje nie tylko zbiórkę i segregację odpadów, ale także ich przetwarzanie.
Branża odpadowa, z uwagi na specyfikę pracy, każdego dnia stawia przed nami wyzwania związane z zapewnieniem odpowiedniej ochrony przeciwpożarowej oraz wprowadzaniem działań profilaktycznych zapobiegających wypadkom przy pracy w trakcie obsługi specjalistycznych maszyn.
Jednym z głównych zagrożeń, z jakimi obecnie się mierzymy, jest rosnące ryzyko pożarowe, wynikające m.in. z możliwości samoczynnego zapłonu odpadów. W Polsce problem ten staje się coraz bardziej widoczny, dlatego zarządzanie ryzykiem pożarowym jest dla nas kluczowe. W takich warunkach prewencja staje się nie tylko wymogiem, ale stałym elementem naszej działalności.
Od 2021 r. REMONDIS bierze udział w programie Ryzyko Pro, który pomaga w podnoszeniu standardów bezpieczeństwa w naszych zakładach. Regularnie przeprowadzane audyty PZU Lab pozwalają dokładnie monitorować newralgiczne obszary, oceniać stan systemów przeciwpożarowych, maszyn i infrastruktury oraz na czas reagować na ewentualne odchylenia od normy. Audyty bezpieczeństwa są dobrym uzupełnieniem wcześniej już wprowadzonych w zakładzie rozwiązań, takich jak instalacja tryskaczowa czy organizacja praktycznych szkoleń pracowników. Naszym celem jest nieustanne doskonalenie w obszarze zarządzania ryzykiem, aby móc skutecznie chronić pracowników oraz na wysokim poziomie utrzymywać zabezpieczenia przeciwpożarowe na terenie zakładu.
Udział w szkoleniu „Bezpieczny biznes przyszłości” okazał się niezwykle wartościowym doświadczeniem. Szczególnie interesujące były panele dotyczące bezpieczeństwa pożarowego i zarządzania kryzysowego. Zainicjowane scenki uświadomiły nam, że procedury postępowania w sytuacjach awaryjnych powinny być stale doskonalone i dostosowywane do nowych zagrożeń. Szkolenie z praktycznymi pokazami, takimi jak gaszenie pożarów instalacji fotowoltaicznej, uświadomiło nam, że szybka reakcja i odpowiednio dobrany sprzęt pozwalają do minimum ograniczyć straty.
Dziękujemy za możliwość udziału w tak inspirującym wydarzeniu i mamy nadzieję, że dzięki szkoleniom organizowanym przez PZU oraz programowi Ryzyko Pro będziemy jeszcze skuteczniej zarządzać ryzykiem i dbać o szeroko rozumiane bezpieczeństwo.
Karolina Wącławska i Patrycja Nowińska firma REMONDIS
Informujemy, że w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi nasza strona korzysta z ciasteczek (plików cookies). Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Jednocześnie przypominamy, że w każdej chwili masz możliwość zmiany ustawień plików cookies. OK
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.