Blog - Strona 254 z 1488 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 254

Moody’s: Wiosenne powodzie mogą kosztować ubezpieczycieli nawet 3 mld euro

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wskutek obfitych i długotrwałych opadów na przełomie maja i czerwca w południowych Niemczech i Europie Środkowej doszło do szeregu powodzi. Te zaś z kolei spowodowały straty ubezpieczone w wysokości od 2 do 3 mld euro według stanu na początek czerwca 2024 r. – szacuje Moody’s RMS Event Response.

Analitycy przewidują, że od obecnych strat wyższe będą tylko te, które spowodowały powodzie wywołane przez niż Bernd z lipca 2021 roku. Duża część strat będzie nieubezpieczona, ponieważ ubezpieczenia domów i mieszkań w Niemczech zazwyczaj obejmują szkody fizyczne spowodowane wichurą lub gradem, ale nie powodzią. Wyjątek stanowi Badenia-Wirtembergia, w której obowiązkowe ubezpieczenie przeciwpowodziowe obowiązywało do 1994 r., a mimo zniesienia przymusu, wskaźniki poziomu ochrony pozostały wysokie.

(AM, źródło: xprimm.com)

Ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym blisko 12 mld zł

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W pierwszych trzech miesiącach tego roku sektor życiowy utrzymał się na ścieżce wzrostu, łagodna zima oszczędziła segment ubezpieczeń katastroficznych, a śmiertelność utrzymała się na niskim poziomie. Mimo to wartość odszkodowań wypłaconych przez ubezpieczycieli poszła w górę.

Według podsumowania osiągnięć finansowych polskiego rynku autorstwa Polskiej Izby Ubezpieczeń w I kwartale 2024 roku ubezpieczyciele wypłacili (brutto) poszkodowanym i klientom 11,9 mld zł odszkodowań i świadczeń, o 6,3% więcej niż na koniec marca 2023 r., z czego 4,2 mld zł wyniosły wypłaty z ubezpieczeń na życie, 5,1 mld zł z ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC oraz około 2,6 mld zł z pozostałych. Zakłady zebrały łącznie 21,9 mld zł składek, o 9,1% więcej niż rok wcześniej.

Ubezpieczyciele ulokowali też 100,6 mld zł aktywów w obligacjach i innych papierach wartościowych o stałej kwocie dochodu, wspierających gospodarkę i finanse publiczne. Z kolei 18,2 mld zł aktywów zostało ulokowanych w akcjach spółek z GPW i innych papierach o zmiennej kwocie dochodu. Zakłady wpłaciły też do budżetu państwa ponad 450 mln zł podatku dochodowego.

Życiówka rośnie aż miło

W I kwartale 2024 r. ubezpieczyciele życiowi zebrali 5,86 mld zł, o 6% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. (5,53 mld zł). Do poprawy wyniku sprzedażowego przyczyniły się wzrosty w trzech głównych liniach biznesowych. W gr. 3, tj. umowach związanych z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, przypis składki uplasował się na poziomie 1,01 mld zł, wobec 966,9 mln zł na koniec marca ub.r. (+4,2% r/r). W gr. 1 (ubezpieczenia na życie) przypis wyniósł 2,57 mld zł – o 1,3% więcej niż w tym samym okresie ub.r. (2,54 mld zł). Z kolei rezultat w ubezpieczeniach wypadkowych wzrósł o 12,9% r/r. Towarzystwa działu I zebrały z nich 2,22 mld zł, wobec 1,96 mld zł rok wcześniej.

Polacy więcej wydają na ubezpieczenia na życie. Systematycznie rośnie zainteresowanie produktami ochronnymi i wypadkowymi. To dobrze, bo o ubezpieczeniach na życie powinniśmy myśleć jako o poduszce finansowej na wypadek śmierci lub poważnej choroby. Zwłaszcza że rodzinie w takiej sytuacji trudno się utrzymać z jednej pensji. Polacy nie mają oszczędności i są bardzo zadłużeni – powiedział Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU. – Równolegle maleje udział produktów o charakterze oszczędnościowym i inwestycyjnym. A to niedobra tendencja, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę zmiany demograficzne. Ubezpieczenia to instrument długofalowego oszczędzania, szczególnie dla osób o niskich i średnich dochodach. Mogą skutecznie np. budować poduszkę finansową na starość – dodał.

W pierwszym kwartale 2024 r. 23 mln Polaków miało ubezpieczenie na życie, w tym 11,9 mln w ramach ubezpieczeń grupowych. To liczba porównywalna z poprzednim rokiem.

200 mln zł wypłat mniej

Przez trzy miesiące 2024 r. zakłady życiowe wypłaciły w sumie 4,23 mld zł odszkodowań i świadczeń brutto – o 4,8% mniej niż na koniec marca 2023 r. (4,45 mld zł). By to przede wszystkim efekt spadku wartości wypłat z polis z UFK (1,58 mld mln zł wobec 1,82 mld zł przed rokiem, -13,2%). Swoją cegiełkę dorzuciła też grupa I, gdzie wypłaty spadły o 4,1% (z 1,73 mld zł do 1,65 mld zł) w stosunku do I kw. 2023 r. Z kolei w ubezpieczeniach wypadkowych kwota zaspokojonych roszczeń wzrosła o 20,09%, z 848,46 mln zł do 950,61  mln zł. PIU zaznacza, że wypłaty odzwierciedlają aktualną sytuację związaną ze śmiertelnością Polaków.

Coraz lepsza rentowność

Wynik techniczny działu I wyniósł 1,01 mld zł, wobec 954,83 mln zł na koniec marca 2023 r. (+6,06% r/r), a wynik finansowy netto uplasował się na poziomie 794,08 mln zł, wobec 721,82 mln zł rok wcześniej (+10,01% r/r). W I kw. 2024 r. ubezpieczyciele życiowi zapłacili 192,03 mln zł podatku dochodowego, wobec 200,44 mln zł w analogicznym okresie 2023 r. (-4,2% r/r).

Coraz bliżej 15 mld zł z polis majątkowych

W górę poszedł z kolei kwartalny przypis składki sektora majątkowego, którego wartość uplasowała się na poziomie 14 590,3 mln zł. Było to o 13,13% więcej od 12 896,79 zebranych 12 miesięcy wcześniej.

Szkody z OC coraz droższe

W I kw. 2024 r. segment komunikacyjny (OC+AC) legitymował się przypisem składki na poziomie 7,62 mld zł – o 8,35% wyższym niż rok wcześniej, tj. 7,03 mld zł. Wynik sprzedażowy w ubezpieczeniach z gr. 10, czyli OC posiadaczy pojazdów lądowych, wyniósł 4,16 mld zł, wobec 3,9 mld zł w I kw. 2023 r., co oznacza wzrost o 6,67% względem poprzedniego roku. Średnia składka za obowiązkowe ubezpieczenie OC ppl. wyniosła w I kwartale tego roku 527 zł, o 3,7% więcej niż na koniec marca 2023 r. Z kolei z ubezpieczeń autocasco (gr. 3) zakłady zebrały 3137,55 mln zł składek (2633,08 mln zł przed rokiem, +19,16% r/r).

– W ubezpieczeniach komunikacyjnych spodziewamy się korekt. Inflacja, rosnące koszty likwidacji szkód, w tym procedur medycznych muszą znaleźć odzwierciedlenie w składkach, do czego ubezpieczycieli obligują regulacje i nadzór. Spodziewamy się, że w 2024 r. ceny ubezpieczeń komunikacyjnych będą szybciej rosły – mówi Jan Grzegorz Prądzyński.

Spokój, który nie może uśpić

Na koniec marca 2023 r. zakłady majątkowe wypłaciły brutto 7,73 mld zł odszkodowań i świadczeń, o 13,62% więcej niż na koniec I kw. ub.r., tj. 6,8 mld zł.

3,03 mld zł odszkodowań i świadczeń wypłacono z ubezpieczeń z OC (2,67 mld zł przed rokiem, +13,17% r/r). Koszt średniej szkody w tym segmencie wyniósł ponad 9,96 tys. zł, o 12,7% więcej niż przed rokiem. Towarzystwa wypłaciły też 2,11 mld zł z AC, o 19,76% więcej niż rok wcześniej, tj. 1,77 mld zł.

Po I kwartale 2024 r. odszkodowania związane z żywiołami oraz pozostałymi szkodami rzeczowymi wyniosły 0,9 mld zł, czyli o 1% więcej niż rok temu.

– Spokojny pierwszy kwartał roku nie powinien uśpić naszej czujności. Już w kwietniu i maju przyjęliśmy ponad 20 tys. zgłoszeń szkód związanych z falą przymrozków. Ryzyko klimatyczne towarzyszy nam stale w zmiennym natężeniu. Mamy średnio 49% ubezpieczonych nieruchomości. Wiele z nich jednak jest niedoubezpieczonych. Szacunki rynkowe pokazują, że dotyczy to nawet 3 na 10 nieruchomości. Niedoubezpieczenie wynosi nawet kilkadziesiąt procent. W obliczu zmieniającego się klimatu ubezpieczenia to jedyna forma zapewnienia sobie pewnej rekompensaty strat, które możemy w związku z gwałtowną pogodą ponieść – powiedział Andrzej Maciążek, wiceprezes zarządu Izby.

Spory spadek zysków

Po trzech miesiącach 2024 r. wynik techniczny dla całego sektora majątkowego wyniósł 711,23 mln zł, wobec 653,63 mln zł rok wcześniej (+8,81% r/r). Zysk netto rynku majątkowego wyniósł 862,29 mln zł, o 43,57% mniej niż rok wcześniej (1,53 mld zł).

Zakłady z działu II zapłaciły w sumie 262,87 mln zł podatku dochodowego, wobec 239,85 mln zł przed rokiem (+9,6% r/r).

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Limity w OC oraz gwarancjach dla pośredników zostaną podwyższone

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

26 czerwca Ministerstwo Finansów skierowało do konsultacji publicznych trzy projekty rozporządzeń. Projektowane akty wykonawcze dotyczą nowych limitów sum gwarancyjnych w ubezpieczeniach OC z tytułu wykonywania czynności agencyjnych oraz działalności brokerskiej, a także gwarancji z tytułu wykonywania czynności agencyjnych przez agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające.

Konieczność podwyższenia minimalnych sum gwarancyjnych w tych produktach ochronnych jest związana z przyjęciem rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/896 z dnia 5 grudnia 2023 r. zmieniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dostosowujących kwoty bazowe w euro dla OC z tytułu wykonywania zawodu oraz dla trwałej zdolności finansowej pośredników ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych oraz pośredników oferujących ubezpieczenia uzupełniające. Rozporządzenie weszło w życie 9 kwietnia 2024 r. i będzie stosowane od 9 października 2024 r.

Zgodnie z art. 1 pkt. 1 unijnego rozporządzenia kwoty bazowe, które określają minimalną sumę gwarancyjną z powyższego OC lub porównywalnej gwarancji odpowiedzialności wynikającej z zaniedbania zawodowego w stosunku do każdego roszczenia oraz do wszystkich roszczeń, łącznie zostaną podwyższone odpowiednio do wysokości 1 564 610 euro oraz 2 315 610 euro.

(AM, źródło: rcl.gov.pl)

PZU Zdrowie: Pierwsze centrum medyczne na Białołęce

0
Źródło zdjęcia: PZU Zdrowie

Pod koniec czerwca PZU Zdrowie oddało do użytku pacjentów nowe, wielospecjalistyczne centrum medyczne zlokalizowane przy ul. Myśliborskiej 51, na warszawskiej Białołęce. To pierwsza inwestycja operatora medycznego w tej dzielnicy.

Centrum Medyczne PZU Zdrowie Warszawa Myśliborska zlokalizowane jest na pierwszym piętrze kameralnego budynku biurowo-handlowego, usytuowanego w niedużej odległości od Mostu Północnego, przy ul. Myśliborskiej 51 w Warszawie. Nowa placówka to ponad 730 m2 powierzchni na piętrze budynku biurowo-handlowego, gdzie mieści się 15 gabinetów, w tym: 10 konsultacyjnych, 3 zabiegowe i 2 pracownie USG.

Aktualnie w Warszawie działa 15 własnych centrów medycznych PZU Zdrowie, a także ponad 160 placówek partnerskich i 14 punktów diagnostyki laboratoryjnej. 

(AM, źródło: PZU Zdrowie)

Współpraca z korzyścią dla agentów

0
Źródło zdjęcia: CONDITOR

Multiagencja CONDITOR wrzuca piąty bieg i swoim projektem wyznacza nowe standardy współpracy z agentami! Innowacyjne podejście firmy po raz kolejny znalazło odzwierciedlenie w działaniu, które zapewni jej partnerom przewagę na rynku, w obszarze komunikacyjnym i sprzedażowym.

Druga połowa maja przyniosła agentom CONDITOR projekt, który ma szanse zrewolucjonizować ich dotychczasową pracę i przenieść jakość współpracy z multiagencją na jeszcze wyższy poziom. 

Pakiet Korzyści Współpracy z CONDITOR to zestaw profitów dla partnerów multiagencji, będący odpowiedzią na komunikowane niejednokrotnie przez nich potrzeby. Nadrzędnym celem projektu jest jeszcze większa optymalizacja i usprawnienie pracy agentów ubezpieczeniowych w zakresie komunikacji z klientami oraz sprzedaży polis. 

Realizując projekt, CONDITOR po raz kolejny zareagował na oczekiwania wyrażane przez agentów, nic więc dziwnego, że niemal od razu spotkał się on z ogromnym entuzjazmem ze strony zainteresowanych, wywołując jedynie pozytywne reakcje.

– Z multiagencją CONDITOR współpracuję już ponad dziesięć lat. Przez ten długi okres przekonałam się, że jest to rzetelny i godny zaufania partner biznesowy. CONDITOR to firma ciągle rozwijająca się, dbająca o narzędzia usprawniające pracę swoich agentów, a Pakiet Korzyści jest kolejnym tego potwierdzeniem – mówi Lucyna Dudacy-Matuszny, wieloletni partner Conditor.

Rozpoczynając realizację projektu, CONDITOR oddał w ręce swoich agentów trzy przydatne narzędzia, które – co najważniejsze – nie będą wymagały ponoszenia przez nich jakichkolwiek kosztów!

Pierwszym elementem tej korzystnej układanki jest komunikator SMS służący wysyłce wiadomości do klientów za pośrednictwem systemu CRM – iCON, który dał się już poznać agentom jako inteligentny system uzbrojony w moduły usprawniające ich codzienną pracę: w tym APK, IDD, Rozliczeniowy, Sprzedażowy, Kartę Klienta, Raporty, Statystyki i wiele innych. Teraz do wachlarza możliwości systemu dołączył komunikator, który pozwoli na wysyłkę zarówno masowej korespondencji, jak i spersonalizowanej, służącej przypominaniu o kończących się polisach czy choćby możliwości skierowania okazjonalnych życzeń, a to wszystko dla budowania trwałych relacji z klientami.

Pakiet Korzyści Współpracy z CONDITOR to również darmowe loginy do porównywarki, którą CONDITOR oddał w ręce swoich partnerów, zapewniając tym samym dostęp do ofert wielu towarzystw ubezpieczeniowych w jednym miejscu. System umożliwia wybór najkorzystniejszej oferty w przejrzysty oraz bardzo intuicyjny sposób, dając również dostęp do kanału sprzedaży direct oraz sprzedaży zdalnej. Statystyki jasno pokazują, że liczba polis wystawionych za pośrednictwem tego narzędzia systematycznie rośnie. Darmowy dostęp do porównywarki w ramach projektu z pewnością podtrzyma tę tendencję.

I wreszcie trzecia spośród zawartych w Pakiecie Korzyści wartość, wychodząca naprzeciw oczekiwaniom zarówno agentów, jak i ich klientów. Mowa o terminalach płatniczych, które CONDITOR udostępnił swoim partnerom bez konieczności ponoszenia przez nich nie tylko kosztów związanych z administracją urządzenia, ale również, a właściwie przede wszystkim – kosztów prowizji! Możliwość opłaty polisy bezpośrednio po jej zawarciu to korzyść dla agenta i wygoda dla jego klientów, dla których możliwość płatności bezgotówkowej stała się już konsumencką normą.

– Nasz Pakiet Korzyści Współpracy z CONDITOR nie tylko da wam przewagę na rynku, ale przede wszystkim usprawni zawodową codzienność, co pozwoli wygospodarować więcej czasu na najważniejsze, czyli budowanie trwałych relacji z klientami – zapowiada Wojciech Andrzejak, dyrektor Sieci Sprzedaży CONDITOR, przedstawiając projekt partnerom na jednym z czterech Podsumowań Roku 2023, które CONDITOR zorganizował dla swoich agentów.

Świat nieubłaganie pędzi do przodu. Żyjemy szybciej, korzystamy z inteligentnych rozwiązań, które pomagają nam dotrzymać kroku zmieniającej się rzeczywistości, dlatego CONDITOR, wsłuchując się w potrzeby swoich partnerów, stara się ciągle wyznaczać nową jakość współpracy na rynku w sektorze ubezpieczeń.

Pakiet Korzyści Współpracy z CONDITOR to ukłon w kierunku współpracujących z multiagencją agentów, którzy darzą firmę od lat zaufaniem i wspólnie z CONDITOR obierają kierunek swojego zawodowego rozwoju.

Więcej o współpracy z CONDITOR:

Nowoczesny wymiar partnerstwa w sieci SPECTRUM

0
Artur Zajdel

W ubiegłym roku pierwszy oddział franczyzowy Domu Ubezpieczeniowego SPECTRUM świętował 10. jubileusz współpracy z naszą siecią, a w nadchodzącym czasie takich okrągłych rocznic mamy znacznie więcej.

Dziesięciolecie obchodzą oddziały zlokalizowane m.in. na Pomorzu, Śląsku i Mazowszu. W tym samym czasie sieć rozwija się o nowe placówki franczyzowe oraz punkty agencyjne, które powstają na terenie całego kraju. Każda z tych okazji jest dla nas powodem do satysfakcji, ponieważ z partnerami łączy nas coś więcej niż wspólna droga do sukcesu. W SPECTRUM pojmujemy partnerstwo w kompleksowy sposób – opierając się na wartościach i z przestrzenią dla nowoczesnych rozwiązań. Zapewniamy szeroką ofertę i wiele udogodnień, co przekłada się na zadowolenie partnerów i trwałość współpracy.

Wśród partnerów znajdują się zarówno osoby rozpoczynające karierę w ubezpieczeniach pod naszą marką, jak i agenci, którzy wcześniej zdobyli doświadczenie w branży, a w SPECTRUM odnaleźli warunki sprzyjające rozwojowi ich działalności – bo właśnie takie staramy się zapewnić. Oferujemy pełne wsparcie na każdym etapie – od wdrożenia, przez aktywację, po codzienne działanie.

Wyspecjalizowaliśmy się w inteligentnych narzędziach dla agenta. System All in #1 SADUS jest oparty na innowacyjnych technologiach informatycznych, które optymalizują procesy i automatyzują formalności – obejmuje to m.in. nowoczesny CRM, szybkie sprawdzanie ofert i wystawianie polis z poziomu porównywarki, rozliczanie produkcji, archiwizację zgód RODO czy APK.

Dbamy o to, aby wdrożenie oraz rozwój w ramach sieci SPECTRUM były przystępne i atrakcyjne dla każdego, bez względu na poziom doświadczenia w branży czy preferowany model współpracy. Świadczy o tym m.in. kompleksowe wsparcie od strony administracyjno-formalnej oraz łatwy dostęp do informacji. Już podczas szkolenia partnerzy zaczynają korzystać z aplikacji dla agentów SADUS mobile, która zawiera narzędzia przydatne na każdym etapie współpracy.

We współczesnym marketingu istotną rolę odgrywają media społecznościowe, dlatego wspieramy partnerów, którzy chętnie przy naszej pomocy budują swoje zasięgi online. W ramach współpracy dajemy możliwość uzyskania przeznaczonej dla danej placówki kampanii w social mediach – setki tysięcy odsłon w ciągu kilku tygodni skutecznie przekładają się na wzrost zainteresowania u odbiorców oraz nowe kontakty w bazie klientów.

Backoffice agenta w Domu Ubezpieczeniowym SPECTRUM to szeroko zakrojone działania, które obejmują m.in. innowacje technologiczne czy produktowe, pomoc doświadczonych instruktorów, promocję i obsługę administracyjno-prawną. Kompleksowe wsparcie w atmosferze życzliwości i zaangażowania to nasz przepis na sukces – osiągamy go wspólnie, ramię w ramię z naszymi partnerami.

Artur Zajdel
prezes multiagencji Dom Ubezpieczeniowy Spectrum

Do kogo należy ostatnie słowo?

0
Małgorzata Plota

Branża ubezpieczeniowa stoi na progu rewolucji napędzanej przez sztuczną inteligencję. AI ma potencjał do zrewolucjonizowania każdego aspektu działalności ubezpieczeniowej, od oceny ryzyka i obsługi roszczeń po sprzedaż i obsługę klienta.

Korzyści płynące ze sztucznej inteligencji dla ubezpieczeń to konkrety, które można wymienić w kilku punktach.

  • Dokładniejsza ocena ryzyka: AI może pomóc ubezpieczycielom dokonać dokładniejszych ocen ryzyka, analizując większe zestawy danych i identyfikując wzorce, które mogą być niewidoczne dla ludzi. Może to prowadzić do bardziej sprawiedliwych cen i zmniejszenia liczby oszustw. AI w analizie danych i wykrywaniu oszustw może obniżyć wskaźnik straty o 10–20%.
  • Zautomatyzowane procesy: AI może zautomatyzować wiele zadań, które są obecnie wykonywane ręcznie przez ludzi. Te zadania to m.in. przetwarzanie roszczeń i obsługa klienta. Pozwoli to ludziom skupić się na bardziej złożonych wyzwaniach. Automatyzacja procesów może skrócić poświęcany im czas o 30–50%.
  • Spersonalizowane produkty i usługi: AI może być wykorzystywana do tworzenia spersonalizowanych produktów i usług dla klientów. Personalizacja ofert może zwiększyć wskaźnik satysfakcji klienta o 5–10%.
  • Efektywniejsza obsługa klienta: AI może poprawić obsługę klienta, zapewniając szybsze i dokładniejsze odpowiedzi na pytania i rozwiązując problemy. Chatboty obsługi klienta 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu mogą przyspieszyć czas reakcji na zapytania klientów o 20–30%.

Przed nami także wyzwania związane ze sztuczną inteligencją w ubezpieczeniach. Je również można wypunktować.

  • Kwestie etyczne: Ważne jest, aby AI była używana w sposób etyczny i odpowiedzialny. Ubezpieczyciele muszą uważać, aby nie dyskryminować klientów przy użyciu AI, i chronić prywatność danych osób.
  • Koszty: Wdrożenie systemów AI może być kosztowne. Ubezpieczyciele muszą się upewnić, że korzyści z AI przewyższają koszty przed zainwestowaniem w tę technologię.
  • Dostępność danych: AI wymaga dużych ilości danych do szkolenia i działania. Ubezpieczyciele muszą się upewnić, że mają dostęp do danych wysokiej jakości, które mogą być używane do szkolenia ich systemów AI.
  • Akceptacja ze strony klientów: Niektórzy klienci mogą być niechętni do korzystania z systemów AI do obsługi swoich potrzeb ubezpieczeniowych. Ubezpieczyciele muszą budować zaufanie do AI i edukować klientów o jej zaletach.

Przykłady wykorzystania AI w ubezpieczeniach:

  • Ubezpieczenia zdrowotne: Niektóre firmy ubezpieczeniowe zdrowotne wykorzystują AI do analizy danych medycznych w celu identyfikacji pacjentów o wysokim ryzyku i opracowywania profilaktyki.
  • Ubezpieczenia majątkowe: Niektóre firmy ubezpieczeniowe majątkowe wykorzystują AI do oceny ryzyka szkód i przyspieszenia procesu rozpatrywania roszczeń.
  • Ubezpieczenia na życie: Niektóre firmy ubezpieczeniowe na życie wykorzystują AI do oceny ryzyka ubezpieczeniowego i ustalania składek.

Jaka przyszłość czeka sztuczną inteligencję w ubezpieczeniach?

Przyszłość branży ubezpieczeniowej zapowiada się dynamicznie dzięki wdrożeniu AI. Technologia ta wpłynie również na klientów korzystających z usług ubezpieczycieli.

Mimo tak dużego zaawansowania nowoczesnych algorytmów ostateczne słowo w większości przypadków wciąż należy do człowieka. Jednak dzięki dostępowi do szybszej i dokładniejszej analizy jest on w stanie podejmować decyzję sprawniej i skutecznie.

Małgorzata Plota
wieloletnia ekspertka w dziedzinie data mining oraz analityki ubezpieczeniowej

Zaginiony ubezpieczony

0
Sławomir Dąblewski

Według danych policji tylko w 2023 r. zgłoszono zaginięcie 12 277 osób. Około 90% udaje się odnaleźć w pierwszych tygodniach od zgłoszenia. Aż 66% zgłoszeń dotyczyło dzieci, które uciekły lub zostały zmuszone do opuszczenia domu bądź placówek opiekuńczych, z czego 18% to przypadki porwań rodzicielskich, 6% to zaginięcia dzieci emigrantów.

W przypadku osób dorosłych przyczynami zaginięcia są zwykle: depresja, nagłe wystąpienie zaburzeń psychicznych, choroba Alzheimera, wypadki, zasłabnięcia, a także świadome zerwanie kontaktu z bliskimi. Niektórzy spośród zaginionych to ofiary przestępstw, nie są to jednak liczne przypadki. Są też zaginięcia osób wyjeżdżających za granicę w poszukiwaniu pracy, które nie znają języka kraju pobytu, nie wiedzą, gdzie zwrócić się o pomoc, bywa że wykorzystywanych przez pośredników, grupy przestępcze.

Część osób zaginionych udaje się odnaleźć, część przepada bez wieści. Pomijając inne aspekty, zaginięcia rodzą wiele problemów, które dotykają rodziny zaginionych osób. Lata lecą, a do uregulowania pozostają wierzytelności, niemożność załatwienia spraw spadkowych czy choćby nawet realizacji świadczenia z polisy na życie.

Uznanie za zmarłego jest instytucją prawa cywilnego, która znajduje zastosowanie w przypadku zaginięcia osoby fizycznej oraz określonego prawem upływu czasu od jej zaginięcia. W jej wyniku dochodzi do uznania śmierci tej osoby. Kwestie związane z tą instytucją uregulowane są w rozdziale III Kodeksu cywilnego. Postępowanie sądowe o uznanie za zmarłego lub stwierdzenie zgonu służy temu, aby wytworzyć dokument urzędowy – postanowienie – który będzie stwierdzał zdarzenie (zgon) uprzednio niestwierdzone żadnym innym dokumentem urzędowym, mogącym stanowić podstawę sporządzenia aktu stanu cywilnego.

Taka sytuacja zajdzie np. w wypadku zaginięcia osoby (gdy zajdą okoliczności do uznania jej za zmarłą) albo gdy z przyczyn różnorakiej natury zgon nie został stwierdzony w orzeczeniu lekarza, a mimo to fakt zgonu jest niewątpliwy (wówczas stwierdza się zgon, np. gdy osoba niewątpliwie poniosła śmierć w działaniach wojennych albo ludobójczych).

Zaginiony może być uznany za zmarłego, jeżeli upłynęło lat dziesięć od końca roku kalendarzowego, w którym według istniejących wiadomości jeszcze żył; jednakże gdyby w chwili uznania za zmarłego zaginiony ukończył lat siedemdziesiąt, wystarcza upływ lat pięciu. Uznanie za zmarłego nie może nastąpić przed końcem roku kalendarzowego, w którym zaginiony ukończyłby lat dwadzieścia trzy.

Gdy zaginięcie wydarzyło się w podróży powietrznej lub morskiej w związku z katastrofą statku lub okrętu albo w związku z innym szczególnym zdarzeniem, ten może być uznany za zmarłego po upływie sześciu miesięcy od dnia, w którym nastąpiła katastrofa albo inne szczególne zdarzenie.

Gdy nie można stwierdzić katastrofy, bieg terminu sześciomiesięcznego rozpoczyna się z upływem roku od dnia, w którym statek lub okręt miał przybyć do portu przeznaczenia, a jeżeli nie miał portu przeznaczenia – z upływem lat dwóch od dnia, w którym była ostatnia o nim wiadomość.

I cóż z tego, że ubezpieczony, mając na uwadze bezpieczeństwo najbliższych, ubezpieczył swoje życie na wielomilionowe sumy, skoro zaginął, przepadł bez wieści. Aby uzyskać świadczenie, ubezpieczyciel będzie oczekiwał na przedstawienie niezbędnych dokumentów – odpisu skróconego aktu zgonu ubezpieczonego, karty statystycznej zgonu ubezpieczonego lub innego dokumentu medycznego potwierdzającego przyczynę zgonu.

W ich braku uposażeni będą zmuszeni złożyć do sądu wniosek o uznanie za zmarłego zawierający: 1) imię, nazwisko i wiek zaginionego, imiona jego rodziców oraz nazwisko rodowe matki; 2) ostatnie znane miejsce zamieszkania i pobytu zaginionego; 3) okoliczności uzasadniające wniosek należy uprawdopodobnić… i poczekać.

Sławomir Dąblewski

dablewski@gmail.com

Rankomat: Wakacje w Chorwacji coraz częściej ubezpieczane

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Chorwacja to dla Polaków wciąż główny kierunek letniego wyjazdu za granicę. Z roku na rok polisa turystyczna do tego kraju cieszy się coraz większą popularnością, co widać w statystykach Rankomat.

W 2023 roku mediana cen za polisę turystyczną do Chorwacji wyniosła niespełna 125 zł za cały pobyt. W 2024 r. to prawie 101 zł, ale sezon urlopowy dopiero się zaczyna. W przeliczeniu na 1 dzień pobytu nad Adriatykiem cena wynosi około 12 zł, a więc prawie tyle, co chorwackie espresso. Przykładowa cena ubezpieczenia za 14 dni w Chorwacji w pierwszej połowie sierpnia zaczyna się od 47 zł dla osoby. To oznacza, że dzień ochrony na chorwackiej plaży można mieć już od 3,35 zł.

Nawet najdroższa oferta rzędu 266 zł za cały pobyt w Chorwacji przez 2 tygodnie nie uszczupli znacząco portfela, bo taka ochrona to zaledwie 19 zł dziennie z bardzo wysokimi kwotami odszkodowania.

– Wizyta u prywatnego lekarza specjalisty w Chorwacji może skutecznie pokrzyżować nie tylko plany urlopowe, ale mocno odchudzić portfel. Dlatego zamiast ryzykować spory wydatek na konsultację czy leczenie, warto zabrać dodatkowe ubezpieczenie turystyczne, które daje wyraźnie większą ochronę niż karta zdrowotna EKUZ. Za polisą przemawia niska cena, bo podstawową ochronę można mieć już za około 3 złote dziennie – podkreśla Michał Ratajczak, ekspert Rankomat.

Ubezpieczenie do Chorwacji jest najczęściej kupowane na Rankomat w miesiącach letnich, a szczyt zainteresowania przypada na lipiec. W lipcu 2023 r. Chorwacja była drugim najczęściej wyszukiwanym krajem pod kątem zakupu ubezpieczenia (10,28% wszystkich kalkulacji), wyprzedzając inne popularne kierunki, jak Hiszpania, Grecja czy Turcja. To także najlepszy wynik ze wszystkich krajów bałkańskich. Daleko w tyle były Czarnogóra (1,5%) i Albania (1,41%). Minimalnie popularniejsze od Chorwacji okazały się tylko Włochy (10,81%).

(AM, źródło: InerValue)

Wypadek lub kradzież na zagranicznych wakacjach? Pomoże odpowiednia polisa

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Co trzeci uczestnik badania Instytutu Pollster „Polacy na Wakacjach 2024”, planujący wakacyjny wyjazd urlopowy obawia się, że w jego trakcie zachoruje, ulegnie wypadkowi lub zostanie okradziony. Comperia Ubezpieczenia przyznaje, że nie każdej z tych sytuacji da się uniknąć, ale odpowiednia ochrona pozwoli ograniczyć ich negatywne konsekwencje.

Choroba (34% wskazań), wypadek (33%) i kradzież (30%) to oprócz złej pogody (42%) najczęstsze obawy planujących wyjazdy urlopowe. Jednocześnie tylko 42% badanych zdecydowało się na zabezpieczenie przed negatywnymi konsekwencjami takich wydarzeń poprzez zakup ubezpieczenia na wyjazd.

– Niezmiennie zaskakuje mnie, że ponad połowa Polaków wybierających się na wakacje nie decyduje się na wykupienie polisy na ten okres – mówi Rafał Bojarczuk, dyrektor Rozwoju Sprzedaży Agencyjnej Comperii Ubezpieczenia. – Koszt wakacyjnej ochrony ubezpieczeniowej dla jednej osoby to zazwyczaj do kilkudziesięciu złotych za tydzień. W porównaniu z wydatkami urlopowymi, zwłaszcza za granicą, nie jest to wielka kwota – dodaje .

Mam EKUZ, po co mi polisa?

Planując zagraniczne wakacje w Europie (taki zamiar ma w tym roku ponad 20% ankietowanych), warto wyrobić sobie Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). W razie wypadku lub zachorowania daje ona prawo do uzyskania niezbędnej pomocy w ramach publicznej ochrony zdrowia na takich samych zasadach, jakim podlegają obywatele danego kraju.

– W wielu krajach europejskich obowiązuje system współpłatności pacjentów za świadczenia w ramach publicznej ochrony zdrowia, dlatego też mimo posiadania EKUZ Polacy muszą niekiedy zapłacić za uzyskaną pomoc medyczną – wyjaśnia Rafał Bojarczuk. – W związku z tym, że pokrycie kosztów leczenia za granicą oraz transportu medycznego do Polski są podstawowymi elementami ubezpieczeń turystycznych, ich posiadacze otrzymują zwrot wszelkich związanych z tym wydatków. Ponadto polisy te mogą obowiązywać na całym świecie, a nie tylko w Europie. Pozwalają też, w zakresie niezbędnym dla zdrowia ubezpieczonego, na skorzystanie z usług prywatnej opieki medycznej – uzupełnia.

NNW, OC, bagaż

Ważną cechą polis turystycznych jest to, że zakres ich ochrony można znacząco poszerzyć i dopasować do wakacyjnych planów. Warto dodać NNW, OC w życiu prywatnym, ubezpieczenie bagażu oraz ewentualnie sprzętu sportowego zabieranego na wakacje.

– Zanim zdecydujemy się na konkretny produkt ubezpieczeniowy, warto przemyśleć, co tak naprawdę planujemy w trakcie wakacji robić. Jeśli na urlopie chcemy wypocząć w kurorcie, odpowiednie będzie podstawowe ubezpieczenie. Ale gdy zamierzamy spędzić go aktywnie i mamy w planie na przykład nurkowanie lub surfing, należy wybrać polisę obejmującą również wypadki w trakcie uprawiania sportu – tłumaczy Rafał Bojarczuk.

(AM, źródło: Comperia)

18,345FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie