Blog - Strona 413 z 1669 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 413

Ubezpieczenie turystyczne nie zadziałało

0
Sławomir Dąblewski

Z danych raportu Rzecznika Finansowego za 2023 r. wynika, że w ubiegłym roku ubezpieczeni złożyli 330 skarg odnoszących się do ubezpieczeń turystycznych, co stanowiło 3,55% wszystkich skarg na ubezpieczycieli.

Najwięcej skarg (144) dotyczyło kosztów rezygnacji z podróży, 70 skarg ubezpieczeni złożyli z powodu niezrealizowania usługi kosztów leczenia podczas pobytu za granicą, zaś 49 z powodu niezrealizowania ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków.

Zarzuty wobec ubezpieczycieli we wszystkich grupach ubezpieczeń (majątek, życie) dotyczyły przede wszystkim odmowy uznania roszczenia, wysokości przyznanego odszkodowania lub świadczenia, opieszałości postępowania i nieterminowego zaspokajania roszczeń.

Zanim ubezpieczeni zdecydowali się złożyć skargę, próbowali skonsultować się telefonicznie lub elektronicznie z pracownikami Biura Rzecznika Finansowego. W minionym roku przeprowadzono 145 rozmów odnoszących się do problematyki ubezpieczeń turystycznych. Najwięcej porad z tego obszaru dotyczyło ubezpieczenia kosztów rezygnacji z podróży – 36, ubezpieczenia kosztów leczenia podczas pobytu za granicą – 28, ubezpieczenia bagażu i sprzętu turystycznego – 26, opcji NNW w ramach pakietu ubezpieczeń turystycznych – 25, ubezpieczenia OC – 25, ubezpieczenia kosztów transportu do kraju – 2, ubezpieczenia opóźnienia/odwołania lotu – 2 oraz ubezpieczenia assistance – 1.

Rozmowy te dotyczyły w szczególności odmowy uznania odpowiedzialności z uwagi na brak ochrony ubezpieczeniowej wynikającej z zakresu zawartej umowy oraz zawierały prośbę o ukierunkowanie co do sposobu dalszego prowadzenia sprawy.

W zakresie umów ubezpieczenia turystycznego w korespondencji elektronicznej najczęściej pojawiały się pytania dotyczące zwrotu kosztów rezygnacji z podróży oraz kosztów leczenia podczas pobytu za granicą. Często miało to związek z pojawieniem się choroby tuż przed zaplanowanym wyjazdem lub w trakcie podróży.

Kwintesencja ochrony tkwi w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Zanim zdecydujemy o zakupie ubezpieczenia turystycznego u tego lub innego ubezpieczyciela, sprawdźmy zakres ochrony i wyłączenia odpowiedzialności. Kierowanie się treścią ulotek i wielorakimi zachętami do zakupu ubezpieczenia, szczególnie gdy informacji poszukujemy w internecie, może okazać się złudne w przypadku wystąpienia zdarzenia i zgłoszenia roszczenia.

Ubezpieczenie kosztów leczenia i natychmiastowej pomocy assistance, które ma za zadanie pokrycie kosztów leczenia, badań diagnostycznych, transportu medycznego i innych świadczeń medycznych niezbędnych w nagłych wypadkach tudzież zapewnić pomoc assistance, w tym infolinię medyczną, organizację transportu medycznego i pomoc w tłumaczeniu dokumentów, w praktyce może okazać się uciążliwą, nieskuteczną dla ubezpieczonego procedurą. Nie tak dawno miałem okazję doświadczyć jej osobiście.

Istotne jest sprawdzenie, od kiedy rozpoczyna się ochrona ubezpieczeniowa po opłaceniu składki ubezpieczeniowej. Wybór właściwego wariantu zawierającego odpowiedni dla naszej sytuacji zakres i sumy ubezpieczenia jest decydujący dla przyszłej ochrony. Kierowanie się wersją minimum (niska składka, niska ochrona, niewielki zakres), bo może się nic nie wydarzy, a jako taki spokój jest, to błąd w założeniach.

W krajach UE można się co prawda w nagłych sytuacjach posłużyć kartą EKUZ, ale należy mieć na względzie, że zakres świadczeń gwarantowanych w poszczególnych krajach istotnie się różni. Za niektóre przyjdzie dopłacić, za niektóre ponieść koszt w całości.

Ubezpieczenie turystyczne ma zapobiec naszym zobowiązaniom finansowym i pomóc, gdy jesteśmy w potrzebie. Jeśli zawiodło, przysługuje tryb reklamacyjny, skarga do Rzecznika Finansowego, Powiatowego Rzecznika Konsumentów, powództwo cywilne. Ile spornych kwestii rozstrzygały sądy – nie wiadomo.

Sławomir Dąblewski

dablewski@gmail.com

PIU: Dla rynku bardzo ważny jest również okres przejściowy

0
Piotr Wrzesiński

W ramach Komisji ds. ubezpieczeń na życie Polskiej Izby Ubezpieczeń trwały ostatnio prace, prowadzone wspólnie z ekspertami rynku, nad projektem rozporządzenia w sprawie polityki lokacyjnej ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych, przedstawionym przez Ministerstwo Finansów. Projekt ten ma związek jeszcze z interwencją produktową.

– Jeden z elementów interwencji, który był w pierwotnym projekcie Komisji Nadzoru Finansowego, został uznany przez EIOPA za zbyt głęboką ingerencję w działalność zakładów ubezpieczeń, w związku z tym wymagał regulacji ustawowej, a nie jedynie w formie decyzji administracyjnej organu nadzoru. KNF przygotował i przekazał do Ministerstwa Finansów w 2022 r. projekt takiej regulacji, bazujący na ustawie o funduszach inwestycyjnych, ale mocno doprecyzowany – trzeba było bowiem uwzględnić specyfikę działalności zakładów ubezpieczeń – wskazuje Piotr Wrzesiński, dyrektor ds. ubezpieczeń na życie PIU.

Ekspert zwraca uwagę, że w rozporządzeniu znajduje się kilka punktów istotnych dla ubezpieczycieli. Po pierwsze, niezwykle ważne jest umożliwienie działania rynku w taki sposób, by mogły funkcjonować UFK, które inwestują jeden do jednego w fundusze inwestycyjne.

– Obecnie ponad 70 aktywów UFK inwestowanych jest w jednostki funduszy inwestycyjnych. W projekcie znajduje się przepis, który jest kalką ustawy o funduszach, i który nieco komplikuje sytuację. Jako rynek chcielibyśmy go odpowiednio zmodyfikować – zaznacza Piotr Wrzesiński.

Kolejna istotną kwestią według eksperta jest problem braku możliwości jednostronnej zmiany regulaminów UFK przez zakłady ubezpieczeń, będący jedną z podstawowych różnic pomiędzy funduszem inwestycyjnym a UFK, wynikająca ze zróżnicowanej formy prawnej ich działalności.

– Ubezpieczyciele bazują na regulaminach, a fundusze inwestycyjne na statutach, które dają zdecydowanie większą elastyczność ewentualnych zmian i możliwości dostosowania ich treści do zmieniających się realiów rynkowych i wymagań regulacyjnych. Kiedy ubezpieczyciel wpisze coś do regulaminu i zostanie to klientowi zaoferowane, staje się częścią umowy. Nie można więc tego jednostronnie zmienić. A bywa, że niektóre kwestie takiej zmiany wymagają, jak np. wskazanie rynków docelowych, konsekwencje wojny w postaci sankcji. Jednym z elementów dyskusji była więc również możliwość zapewnienia ubezpieczycielom podobnej elastyczności, jaką mają fundusze inwestycyjne – zaznacza Piotr Wrzesiński.

Dla rynku niezwykle istotne znaczenie ma też okres przejściowy, gdyż nie da się dostosować z dnia na dzień do tak dużej regulacji, jaką jest rozporządzenie w sprawie polityki lokacyjnej UFK.

– Obecnie kwestię polityki UFK reguluje dość ogólna zasada ostrożnego inwestora, wynikająca z dyrektywy Solvency II, a mająca swoje odzwierciedlenie w art. 276 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Jeśli nowe, doprecyzowane rozporządzeniem wymogi wejdą w życie, będzie to ogromna zmiana dla zakładów ubezpieczeń. A także ogromne koszty i prace wymagające czasu – podsumowuje Piotr Wrzesiński.

(AM, źródło: PIU)

Grzegorz Buczkowski na czele Komisji Ubezpieczeń Wzajemnych PIU

0
Grzegorz Buczkowski

4 lipca zarząd Polskiej Izby Ubezpieczeń powołał Grzegorza Buczkowskiego, wiceprezesa Saltus TUW oraz Saltus TU Życie, na stanowisko przewodniczącego Komisji Ubezpieczeń Wzajemnych. Menedżer został powołany na trzyletnią kadencję, obejmującą lata 2024–2027.

Grzegorz Buczkowski od niemal 30 lat związany jest z branżą ubezpieczeniową. Obecnie  zarządza marką Saltus Ubezpieczenia. Od 2019 roku jest również przewodniczącym europejskiego stowarzyszenia ubezpieczycieli wzajemnych i spółdzielczych – AMICE Mutuals.

(AM, źródło: Saltus Ubezpieczenia)

Ponad 23 mln złotych dla 94,5 tys. uczestników PPK

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PFR Portal PPK poinformował, że do 14 sierpnia wpłaty powitalne za drugi kwartał tego roku znajdą się na rachunkach Pracowniczych Planów Kapitałowych. Przewidywana łączna kwota, która zostanie przekazana do instytucji finansowych z tytułu wpłat powitalnych za drugi kwartał tego roku, to 23,6 mln zł.

Środki trafią do blisko 94,5 tys. uczestników PPK. W poprzednim kwartale było to 78,4 tys. uczestników, którzy otrzymali 19,6 mln zł.

Uprawnienie do jednorazowej wpłaty powitalnej w wysokości 250 zł przysługuje osobie mającej status uczestnika PPK przez co najmniej 3 pełne miesiące kalendarzowe, jeżeli w okresie jej uczestnictwa w PPK zostały dokonane – finansowane przez nią – wpłaty podstawowe za co najmniej 3 miesiące. Wpłata powitalna jest finansowana z Funduszu Pracy.

Osoby, które na skutek niespełnienia warunków do przyznania wpłaty powitalnej nie otrzymają jej w sierpniu, mogą otrzymać ją – po spełnieniu powyższych przesłanek – w kolejnym terminie wypłaty (w listopadzie 2024 roku).

(AM, źródło: PFR Portal PPK)

WTW: Wysiłki przynoszą wyniki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

WTW uzyskał w II kwartale 2024 r. przychód netto w wysokości 142 mln dol., o 48% wyższy w porównaniu z uzyskanym w II kwartale 2023 r. Skorygowany przychód netto za II kwartał wzrósł o 20%, do 263 mln dol.

Rozwodniony zarobek na akcję za II kwartał wyniósł 1,36 dol., o 55% więcej w stosunku do II kwartału 2023 r., podczas gdy skorygowany rozwodniony zarobek na akcję wyniósł 2,55 dol., a wzrost w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku 24%.

Obroty za II kwartał wzrosły o 5%, do 2,3 mld dol., przy wzroście organicznym wynoszącym 6%. Przychód netto za I połowę 2024 r. wyniósł 336 mln dol., co oznacza wzrost o 11,3% w stosunku do tego sprzed roku. Obroty w I połowie 2024 r. wyniosły 4,6 mld dol. i były wyższe o 4,6% od uzyskanych w I połowie 2023 r. Segment brokerski firmy w II kwartale 2024 r. osiągnął obroty na poziomie 979 mln dol., o 9% wyższe niż rok wcześniej. Wzrost organiczny wyniósł 10%.

– Wyniki wskazują, że nasze wysiłki, aby osiągać wzrost, upraszczać i transformować WTW, stwarzają trwałą wartość dla udziałowców, klientów i współpracowników – podsumował Carl Hess, dyrektor generalny WTW.

(AC, źródło: Insurance Journal)

Życie i zdrowie wraz z opieką medyczną na jednej polisie? Tylko w PZU

0
Marcin Sroka

Rozmowa z Marcinem Sroką, dyrektorem Biura Sprzedaży Multiagencyjnej i Brokerskiej w PZU

Aleksandra E. Wysocka: – Wprowadziliście w tym roku do oferty nowe ubezpieczenie życiowo-zdrowotne. Co multiagenci mówią o tym produkcie?

Marcin Sroka: – Multiagenci od dawna oczekiwali od nas dobrej grupy otwartej. PZU Pakiet na Życie i Zdrowie wprowadziliśmy do sprzedaży w lutym 2024 r. To ubezpieczenie w formule indywidualnej – zawiera dodatkowe elementy, które wyróżniają ten produkt na tle konkurencji, takie jak opieka medyczna dla ubezpieczonego, ale również dla małżonka albo partnera. Ponadto oferujemy szeroki zakres ochrony w wielu ryzykach dla ubezpieczonego i jego rodziny z realnie wysoką sumą ubezpieczenia – np. na wypadek zachorowania na nowotwór złośliwy lub nowotwór in situ. Ubezpieczony może otrzymać także dodatkowe wsparcie w ramach usług assistance.

Atutów jest wiele. Jak zwykle byliśmy bardzo ambitni, chcąc za rozsądną składkę dać klientom znaczącą ochronę życia i równocześnie pomoc w obszarze związanym ze zdrowiem. Część z naszych sprzedawców świetnie się odnajduje w sprzedaży ubezpieczeń życiowych, lubią to robić. Są również tacy, którzy dopiero zaczynają.

Produkty życiowe wymagają specjalizacji, ale oferują multiagentom unikatowe możliwości biznesowe, takie jak budowa pasywnego dochodu. Naszym zadaniem jest pokazanie agentom wartości dodanej ze sprzedaży tych ubezpieczeń, widocznych trendów. Rynek wyraźnie zmierza w kierunku doradztwa, produktów zdrowotnych, które stają się bardziej perspektywiczne niż ubezpieczenia komunikacyjne.

Mówisz, że PZU Pakiet na Życie i Zdrowie jest wyjątkowy. Co dokładnie masz na myśli?

– To bardzo elastyczny i kompleksowy produkt w formie pakietowej. Unikatowe jest połączenie w jednej polisie oferty życiowej i zdrowotnej oraz możliwość uzyskania dożywotniego ubezpieczenia za niezmienną w czasie składkę. Zadbaliśmy o to, aby klient miał poczucie stabilności ubezpieczeniowej. Nie zostawiamy go samemu sobie po ukończeniu 70. roku życia. Proponujemy mu pozostanie z nami, aby chronić go dożywotnio. To odważny krok, ale przemyślany.

Zauważyliśmy także, że osoby po 60. roku życia nie mają z czego wybierać. Postanowiliśmy to zmienić. Jako największy ubezpieczyciel w kraju mamy przed sobą pewną misję społeczną, tak to widzę. Produkt promuje profilaktykę, a w razie potrzeby pozwala na szybki kontakt z lekarzem w jednej z blisko 2400 placówek w całym kraju, również w mniejszych miejscowościach.

Jak konkretnie wygląda kwestia profilaktyki?

– Chcemy skłonić klientów do patrzenia na opiekę medyczną nie tylko przez pryzmat korzystania z prywatnej służby zdrowia w momencie choroby, ale także do regularnych badań profilaktycznych. W zakresie opieki medycznej Zdrowie Profilaktyka Plus dla klientów po 60. roku życia oferujemy pakiet badań, które można wykonać raz w roku – podobnie jak obowiązkowy przegląd techniczny samochodu.

To zaskakujące, że wielu z nas bardziej dba o auto niż o własne zdrowie. Chcemy to zmienić. To działanie na korzyść zarówno klienta, jak i ubezpieczyciela. Stała profilaktyka poprawia jakość życia. Na zdrowiu wszyscy wygrywają.

W jaki sposób wspieracie multiagentów zainteresowanych Pakietem na Życie i Zdrowie?

– Wspieramy multiagentów bardzo szeroko – marketingowo, szkoleniowo i przede wszystkim narzędziowo. Wychodzimy też do tych, którzy dotychczas nie sprzedawali ubezpieczeń życiowych czy zdrowotnych albo robili to okazjonalnie.

Możemy pochwalić się rozwiązaniem unikatowym w porównaniu z rynkiem. Uruchomiliśmy Wirtualnego Asystenta. Multiagenci informują klienta o naszym ubezpieczeniu, wręczają ulotkę i pytają, czy byłby zainteresowany. Jeśli klient wyrazi zainteresowanie, agent przekazuje kontakt do nas. My zajmujemy się sprzedażą, a agent otrzymuje prowizję. Ważnym aspektem jest tu zaufanie – agenci muszą mieć pewność, że właścicielstwo polisy pozostaje po ich stronie.

Jestem niezwykle dumny, że pomysł na realizację Wirtualnego Asystenta zrodził się na bazie doświadczenia naszych menedżerów i wypłynął bezpośrednio od nich. Wystartowaliśmy z tym programem 1 lipca i jesteśmy pełni optymizmu.  

Jakie macie plany na kolejne miesiące?

– Jak zawsze ambitne! Dążymy do tego, aby nasze produkty były synonimem najwyższej jakości i zaufania. Chcemy świadczyć najlepszy możliwy serwis partnerom biznesowym.

W ciągu ostatnich lat mocno zagospodarowaliśmy fragment rynku w komunikacji i majątku. Jesteśmy w TOP3 ofertowania u znaczącej większości naszych partnerów. Nadszedł czas na życie i zdrowie.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka


OKIEM MULTIAGENTA

Produkt PZU Pakiet na Życie i Zdrowie elastycznie dopasował się do potrzeb klientów. Mam na myśli szczególnie tych, którzy cenią polisy z wysokimi sumami ubezpieczeń na wypadek śmierci, a także ciężkich chorób czy też z zabezpieczeniem świadczeń rodzinnych.

Pakiet wypełnił lukę rynkową w ofertach ubezpieczeń na życie. Do tej pory multiagenci mieli do wyboru propozycje ubezpieczeń z wysokimi świadczeniami, ale skupiające się głównie na pakietach indywidualnych. Pakiety rodzinne dostępne były jedynie z niskimi sumami ubezpieczeń. PZU Pakiet na Życie i Zdrowie łączy w swojej ofercie wszystko to, czego oczekuje klient. Dodatkowym atutem jest wysokość składki.

Z czystym sumieniem mogę polecić produkt moim koleżankom i kolegom multiagentom niezdecydowanym do tej pory na sprzedaż tego ubezpieczenia. Każdy klient będzie z niego zadowolony – a wiemy przecież, że zadowolony klient wraca. 

Beata Pracoń
BIURO UBEZPIECZEŃ BEATA PRACOŃ


My, multiagenci długo czekaliśmy na taki pakiet – aby móc zaoferować klientom produkt, który tak mocno spełnia ich oczekiwania i potrzeby. Przede wszystkim PZU Pakiet na Życie i Zdrowie obejmuje ochroną życie i zdrowie naszych klientów i ich bliskich.

Oferując ten produkt, jestem pewna, że w razie wypadku czy choroby klient będzie miał opiekę oraz otrzyma właściwe wsparcie finansowe. Na tle konkurencji wyróżnikiem jest wypłata za pobyt w szpitalu już od pierwszej doby, zarówno za pobyt ubezpieczonego, jak i małżonka/partnera oraz dzieci. Obejmuje swoją ochroną cały świat. Świadczenie z tytułu zgonu dziecka ubezpieczonego przysługuje klientowi bez względu na wiek dziecka. Dla mnie to duży atut, ale widzę również inne. Szeroki zakres, przystępna cena, wysokie kwoty świadczeń, wiele jednostek chorobowych i dodatkowe świadczenia dotyczące nowotworu złośliwego, co dzisiaj jest bardzo ważne.

Jestem bardzo zadowolona z posiadania w sprzedaży PZU Pakiet na Życie i Zdrowie. Przygotowałam już wiele ofert i cieszyły się one zainteresowaniem wśród klientów. Ci, którzy zdecydowali się na polisę PZU, są zadowoleni. Polecam wszystkim multiagentom.

Edyta Michałek
CENTRUM UBEZPIECZEŃ MICHAŁEK

KNF: Kolejny egzamin dla brokerów odbędzie się 17 września

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego informuje, że kolejny egzamin dla brokerów ubezpieczeniowych oraz egzamin dla brokerów reasekuracyjnych odbędzie się 17 września 2024 roku.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest dokonanie zgłoszenia za pomocą strony internetowej Komisji Nadzoru Finansowego w terminie do 17 sierpnia oraz uiszczenie opłaty egzaminacyjnej w wysokości 600 zł.

Godzina i miejsce przeprowadzenia egzaminu zostaną podane co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu.

W tym roku Komisja Egzaminacyjna dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych planuje przeprowadzenie egzaminu także w listopadzie.

(KS, źródło: KNF)

Polisa Online już sprzedaje

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Polisa Online rozpoczęła w pełni zautomatyzowaną sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych, z wykorzystaniem najnowszych dostępnych technologii. Na dzień dobry insurtech zaoferował OC posiadaczy pojazdów mechanicznych dwóch marek ubezpieczeniowych.

Sercem Polisy Online jest Ola, Wirtualna Asystentka Ubezpieczeniowa – zaawansowany chatbot wykorzystujący technologię sztucznej inteligencji od OpenAI. Cały proces sprzedaży odbywa się w sposób automatyczny na smartfonie, w formie czatu na Messengerze. Dostępna 24/7 przez 365 dni w roku Ola zapyta o rodzaje ryzyk i wszystkie niezbędne dane do przygotowania kalkulacji, przedstawi oferty towarzystw, przeprowadzi przez system płatności oraz odpowie na pytania użytkownika. W każdej chwili można przerwać rozmowę i powrócić do niej w dogodnym momencie.

Na start Polisa Online zaoferowała OC ppm. opracowane przez Balcia i Benefię. Insurtech zapowiedział, że po okresie testowym będzie sukcesywnie poszerzać ofertę.

(AM, źródło: LinkedIn)

Wyższy poziom domowego assistance

0
Źródło zdjęcia: Canva

Jak podaje GUS, tylko w 2023 r. w Polsce oddano do użytkowania 221,3 tys. mieszkań o łącznej powierzchni 19,9 mln mkw., czyli niewiele mniejszej niż Ojcowski Park Narodowy (21,46 kmkw.).

Wraz z rosnącą liczbą mieszkań rośnie również popyt na usługi home assistance, które stają się nieodłącznym elementem nowoczesnych polis mieszkaniowych, a oferta w tym obszarze jest stale rozwijana.

Polski rynek mieszkaniowy przeżywa dynamiczny rozwój. Wzrost liczby inwestycji przyciąga zarówno inwestorów, jak i osoby prywatne poszukujące swojego wymarzonego mieszkania. Wiele czynników, w tym wymogi banków kredytujących zakup nieruchomości, powoduje, że wzrost ten przekłada się na zwiększenie liczby kupowanych polis ubezpieczenia nieruchomości.

Czego oczekują klienci

Współcześnie coraz częściej o wyborze oferty ubezpieczenia nieruchomości decydują kwestie pozafinansowe. Co trzecia osoba (32%) zgodnie z badaniem Mondial Assistance „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” bierze pod uwagę zakres pakietu assistance.

Klienci oczekują bowiem od ubezpieczycieli szybkiej i profesjonalnej pomocy w razie awarii domowych czy potrzeby przeprowadzenia napraw, co czyni usługi z tego obszaru niezwykle atrakcyjnymi. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że tzw. statystyczny Polak pracuje dużo, ma więc mało czasu na borykanie się z nieprzewidzianymi zdarzeniami. Do tego z roku na rok z rynku ubywa fachowców świadczących szeroko rozumiane usługi naprawcze i remontowe, więc znalezienie specjalisty, który pomoże w przypadku awarii, i umówienie możliwie szybko jego wizyty, staje się coraz bardziej problematyczne.

Dlatego klienci cenią sobie komfort i bezpieczeństwo, jakie niesie ze sobą posiadanie polisy zawierającej usługi home assistance. W razie awarii mogą liczyć nie tylko na natychmiastową pomoc specjalistów, ale również na dodatkowe usługi remontowe i wsparcie techniczne, co zwiększa ich lojalność wobec ubezpieczyciela. Tym samym otrzymują kompleksową opiekę nad domem, która obejmuje usunięcie przyczyny nagłej awarii, jak również jej skutków poprzez zapewnienie koniecznych w tej sytuacji drobnych prac wykończeniowych.  

Takie podejście buduje zaufanie i pokazuje, że ubezpieczyciel jest nie tylko dostawcą produktów finansowych, ale także partnerem dbającym o komfort i bezpieczeństwo swojego klienta.

Jeszcze do niedawna usługi asystorskie dla nieruchomości bazowały na zapewnieniu doraźnej pomocy specjalistów, w tym elektryka czy hydraulika, którzy przeprowadzą niewielkie naprawy. Dziś do ofert dla klientów, w ślad za zgłaszanymi przez nich potrzebami, coraz częściej włączamy szersze usługi remontowe i naprawcze. Na przykład w przypadku typowego pęknięcia rury możemy nie tylko zapewnić pomoc hydraulika, który doraźnie zabezpieczy miejsce awarii, aby nie dopuścić do poszerzenia się szkody.

Obecnie oferta pakietu assistance może obejmować również poszukiwanie źródła wycieku, ewentualną wymianę rury, a także zapewnienie ekipy remontowej, która osuszy miejsca zalania, wymieni podłogę, naprawi tynki czy zapewni malowanie i odgrzybianie. To dopełnienie typowej usługi assistance, które skupia się nie tylko na samej szkodzie i likwidacji jej skutków, ale także na poszukiwaniu i likwidacji przyczyny – mówi Piotr Hołoweńko, kierownik Działu Sprzedaży Mondial Assistance.

Wspólnoty mieszkaniowe stawiają na sprawdzonych partnerów

Wobec rosnącej popularności tego typu usług dla klientów indywidualnych Mondial Assistance przygotowało także propozycję dla podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie stanu technicznego lokali i części wspólnych budynków – wspólnot mieszkaniowych, firm zajmujących się administracją budynków itp. W tym przypadku w zakres oferty wchodzi wsparcie techniczne dla nieruchomości (w tym usługi remontowe), serwis i usługi konserwacyjne, bieżące naprawy instalacji czy usługi porządkowe. Rozwiązanie to daje wiele korzyści dla jego użytkowników, wśród których w pierwszym rzędzie wymienić należy szybkość realizacji niezbędnej usługi, pełną kontrolę nad jej kosztami i jakością oraz dostęp do ekosystemu sprawdzonych i godnych zaufania fachowców.

Dzięki rozbudowanej siatce ekip remontowych, w tym blisko 2200 dostawcom usług assistance domowego i 500 podwykonawcom wyspecjalizowanym w usługach remontowych, ubezpieczyciel może zaoferować usługi wykraczające poza zakres doraźnej pomocy w domu.

Na doświadczenie Mondial Assistance składa się ponad 10 tys. naprawionych sprzętów domowych i ponad 36 tys. spraw obsłużonych w ramach usług naprawczych w samym tylko 2023 r.

To tylko jeden z przykładów na to, że rynek home assistance dynamicznie się rozwija, adaptując nowe modele biznesowe, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom i potrzebom klientów prywatnych i biznesowych.

O badaniu. Badanie „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” zrealizowane na zlecenie Mondial Assistance przez Ipsos Polska w dniach 2 stycznia – 5 lutego 2024 r. Metoda realizacji badania: wywiady ilościowe przeprowadzone techniką CATI. Charakter próby: próba ogólnopolska reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, województwo i wielkość miejscowości. Wielkość próby badawczej n=1700.

Drugie dno w wyłączeniach za zgon

0
Michał Mazurek

W literaturze dotyczącej ubezpieczeń wśród ról, jakie odgrywają one w społeczeństwie, wymieniona jest funkcja prewencyjna. Rozumiemy przez nią między innymi takie konstruowanie warunków, które zniechęca ubezpieczone osoby do zachowań ryzykownych, pod rygorem nieotrzymania świadczenia.

Stwierdzenia „czynny udział w aktach przemocy” czy „popełnienie lub usiłowanie popełnienia przestępstwa” mają co do zasady odsiać skrajne zachowania dotyczące umyślnego dokonania czynu zabronionego. Przepisy te mogą jednak być użyte również przeciwko klientowi, który takich zachowań nie przejawia, ale jedynie znalazł się w niewłaściwym miejscu o niewłaściwej porze.

O ile wyidealizowana sytuacja, w której klient na spacerze z rodziną w parku zostaje napadnięty, jest klarowna i nie podlegnie wyłączeniu, to już rzeczywistość nie bywa taka jednoznaczna. Przepychanka pod klubem nocnym, gdy podchmielony uczestnik imprezy pchnie drugiego na krawężnik – to sytuacja, w której istnieje duża szansa, że ubezpieczyciel zastosuje wyłączenie, bez rozstrzygania, kto kogo tak naprawdę pierwszy raz zaczepił i jakie miał intencje.

Popełnienie lub usiłowanie popełnienia przestępstwa

Klauzula przestępstwa wydaje się w tej sytuacji bardziej precyzyjna. Należy jednak pamiętać, że tworzy ona też nowe obszary do dyskusji. Można podnieść argument, że nie mówimy o przestępstwie, jeśli nie dojdzie do skazania przez sąd – a przecież nie dojdzie, bo rzekomy sprawca nie żyje. Nie jest to prawdą, bo towarzystwo może podjąć decyzję na podstawie innych niż wyrok przesłanek.

Żywym przykładem jest tu sytuacja, w której klient poniósł śmierć podczas wypadku drogowego, który sam (zakładamy, że niecelowo) spowodował. Towarzystwo odracza podjęcie decyzji w sprawie wypłaty rodzinie świadczenia do czasu zakończenia postępowania prokuratorskiego. Choć wiadomo, że zostanie ono umorzone, to w jego treści prokurator zawiera uzasadnienie, że sprawca dopuścił się czynu noszącego znamiona przestępstwa, tj. doprowadzenia do wypadku samochodowego. Na podstawie tylko tego dokumentu prawdopodobnie nastąpi odmowa wypłaty świadczenia.

Zatajenie informacji

Wyłączenie konsekwencji faktów pominiętych przez klienta we wniosku o ubezpieczenie na życie jest obecne w każdej polisie, niezależnie od tego, czy zostało to wpisane w ogólne warunki produktu. Źródłem tego wyłączenia są art. 815 Kodeksu cywilnego oraz ograniczający go art. 834.

Należy tu wskazać, że przepis działa wyłącznie w sytuacji, w której towarzystwo faktycznie pytało o zatajoną okoliczność. Oznacza to, że jeśli umowa jest automatyczną kontynuacją poprzedniej, bez pytania o stan zdrowia ubezpieczonego, to ustawowe ograniczenie trzech lat liczy się od daty pierwotnego wniosku o zawarcie ubezpieczenia.

Należy też pamiętać, że zatajenie nie od razu oznacza całkowity brak odpowiedzialności towarzystwa. Przyjmuje się, że jeśli są wątpliwości co do przyczynowości zgonu względem zatajonej choroby, to odmowa jest zasadna. Ale w drugą stronę – jeśli zgon nie ma związku z zastanym stanem zdrowia – wypłata się należy. Świadczenie jest również zasadne, jeśli choroba faktycznie miała miejsce, ale np. ze względu na jej ukryty charakter ubezpieczony miał prawo nie zdawać sobie sprawy z jej istnienia. Niezależnie od tego pamiętajmy, że nie tylko klient, ale też my jako agenci poświadczamy swoim podpisem, że informacje zawarte w ankiecie medycznej są zgodne z naszą wiedzą. 

Michał Mazurek
starszy regionalny koordynator
Działu Ubezpieczeń na Życie i Ubezpieczeń Zdrowotnych
Phinance

22,064FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie