Blog - Strona 471 z 1471 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 471

Europa Ubezpieczenia zabezpieczy Rainbow Tours na 250 mln zł

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Biuro podróży Rainbow Tours poinformowało o uzyskaniu od TU Europa nowej gwarancji ubezpieczeniowej. Zawarta w jej ramach górna granica odpowiedzialności ubezpieczyciela to 250 mln zł.

Nowa gwarancja zabezpiecza spłatę roszczeń w okresie od 17 września 2023 r. do 16 września 2024 r., powstałych wskutek zaistnienia zdarzeń uwzględnionych w umowach o udział w imprezie turystycznej oraz o powiązane usługi turystyczne, zawartych przez zobowiązanego z podróżnymi w okresie jej obowiązywania. Łączna wartość prowizji należnej gwarantowi od zobowiązanego z tytułu wystawienia gwarancji została ustalona w wysokości rynkowej, tj. 5,5 mln zł.

(AM, źródło: Rainbow Tours)

Nationale-Nederlanden: Odpowiedzialni rodzice zapewniają dzieciom właściwą ochronę w trakcie roku szkolnego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Nationale-Nederlanden, tematy związane ze szkołą dominują w rozmowach pomiędzy rodzicami a dziećmi. Ośmiu na dziesięciu respondentów porusza ten temat co najmniej kilka razy w tygodniu, a połowa z tej grupy robi to codziennie. 

Z odpowiedzi ankietowanych rodziców wynika, że 83% z nich przyznaje, że w rozmowach z dziećmi temat edukacji i wydarzeń szkolnych poruszany jest przynajmniej kilkukrotnie w ciągu tygodnia. Odsetek ten wzrasta do 90% w przypadku opiekunów dzieci w wieku 7–14 lat, a więc uczniów szkół podstawowych. 4% respondentów deklaruje, że w ogóle nie porusza tematów związanych ze szkołą w rozmowach z najmłodszymi.

– Edukacja stanowi główną część życia dzieci i nastolatków. Naturalne jest więc, że to właśnie tematy związane ze szkołą przeważają w rozmowach, jakie rodzice prowadzą ze swoimi dziećmi. Warto jednak mieć na uwadze, że czas spędzony w placówce edukacyjnej, to nie tylko relacje z rówieśnikami i nauczycielami czy szkolne wydarzenia, ale przede wszystkim zapewnienie podstawowego wykształcenia na odpowiednim poziomie. Dlatego też nasze ubezpieczenie dziecięcego NNW zawiera w sobie pokrycie kosztów korepetycji po dłuższej nieobecności dziecka w szkole, przekraczającej 10 dni szkolnych, która spowodowana była na przykład pobytem w szpitalu – komentuje Iwona Debis, menedżerka ds. produktów Nationale-Nederlanden. – Kwestia edukacji nie jest jednak jedyną istotną dla rodziców. Nie można bowiem zapominać o bezpieczeństwie, jakie dziecko powinno mieć w murach szkolnych zapewnione – dodaje. 

Szkoła jest dominującą sferą życia dzieci. Dlatego też znaczna część odpowiedzialności rodzica leży w zapewnieniu odpowiedniej ochrony właśnie w trakcie roku szkolnego, gdzie dziecko spędza większość dnia poza czujnym okiem mamy i taty.

– Obecność dziecka w szkole przez około 200 dni w roku jest nierozerwalnie związana z jego bezpieczeństwem. Dlatego chcemy  zagwarantować  rodzicom zarówno realną ochronę ich dziecka w przypadku wypadku lub uszkodzenia ciała, jak i wsparcie w razie groźnych urazów, pogryzienia przez psa, a nawet ugryzienia przez kleszcza. W świecie pełnym nieprzewidzianych zdarzeń kluczowym jest, aby rodzice czuli, że ich dzieci są odpowiednio chronione  – dodaje Mateusz Rostek, menedżer ds. produktów Nationale-Nederlanden.

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

InterRisk partnerem obchodów Święta Narodowego Austrii

0
Źródło zdjęcia: Interrisk

28 sierpnia centralę InterRisk w Warszawie odwiedził ambasador Austrii w Polsce, Andreas Stadler. Okazją do spotkania były przygotowania do obchodów Święta Narodowego Austrii. InterRisk został partnerem tego wydarzenia. Jest ono obchodzone 26 października od 1965 roku.

Podczas spotkania zarząd InterRisk reprezentowali: prezes Piotr Narloch oraz członkowie – Daniel KaliszukMartin Stenitzer.

– InterRisk jako część VIG jest od lat zaangażowany w działania na rzecz wzmocnienia współpracy polsko-austriackiej. Nasze wzajemne relacje służą wymianie informacji, wsparciu i promocji kultury oraz przedsiębiorczości austriackiej w Polsce. Cieszę, że nasza spółka została jednym z partnerów organizacji tak ważnego dla Austrii święta – mówi Piotr Narloch.

(AM, źródło: InterRisk)

VIG: Udane pierwsze półrocze. W drugim może być trudniej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pierwsza połowa tego roku była udanym okresem dla Vienna Insurance Group. W górę poszły sprzedaż, zyski i przychody z usług ubezpieczeniowych.

– W kontekście ciągłych wyzwań, takich jak trwająca wojna na Ukrainie, wysoka inflacja i niepewne perspektywy gospodarcze, wyniki VIG w pierwszej połowie 2023 r. są wyjątkowo pozytywne. Nasza doskonała pozycja kapitałowa i model biznesowy silnie skoncentrowany na regionie – który w razie potrzeby umożliwia szybką adaptację – pozostają podstawowymi czynnikami zapewniającymi sukces w bardzo trudnych czasach – powiedział Hartwig Löger, CEO VIG.

Wszystkie raportowane wartości MSSF odnoszą się do standardów rachunkowości MSSF 9 i MSSF 17, które zostały zastosowane po raz pierwszy. 

Składka przypisana w górę

Półroczny przypis składki VIG wyniósł 7306,7 mln euro – o 10,8% więcej niż przed rokiem (6595,1 mln euro). Wynik brutto wzrósł o 118,4%, do 462,9 mln euro. Wskaźnik mieszany netto za pierwsze sześć miesięcy 2023 r. wyniósł 94%, wobec 90,6% w I poł.  2022 r. Przychody z tytułu usług ubezpieczeniowych wzrosły o 13,7%, do 5380 mln euro (4732,9 mln euro rok wcześniej).

VIG oczekuje, że jej tegoroczny wynik przed opodatkowaniem będzie mieścić się w przedziale 700–750 mln euro zgodnie z MSSF 17/9.  Ponadto grupa przewiduje słabe otoczenie makroekonomiczne i niestabilność rynków kapitałowych w przyszłości i w całym 2023 roku. – Wyniki prawdopodobnie zostaną zaburzone ze względu na trudne zjawiska pogodowe tego lata i prawdopodobieństwo wystąpienia kolejnych – powiedział Hartwig Löger.

(AM, źródło: VIG)

Allianz Trade: Fala upałów zmniejszyła globalny PKB

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wstępne obliczenia sugerują, że niedawna fala upałów w USA, Europie Południowej i Chinach mogła kosztować 0,6 punktu procentowego globalnego PKB w 2023 roku. Koszt ten waha się od 0,1 pp. we Francji do 1,3 pp PKB w Chinach. Jeden dzień ekstremalnych upałów (powyżej 32 stopni) odpowiada połowie dnia strajku – wskazują eksperci Allianz Trade.

Zmiany klimatu zwiększą częstotliwość i intensywność ekstremalnych upałów, sprawiając, że fale upałów, susze i pożary staną się „nową normalnością”. Takie zdarzenia mają wpływ nie tylko na ludzi i dziką przyrodę, ale także na gospodarkę. Klęski żywiołowe mają znaczące, bezpośrednie negatywne konsekwencje gospodarcze, takie jak wysokie straty majątkowe w krajach rozwiniętych i ofiary w krajach rozwijających się.

Straty makroekonomiczne netto (tj. pośrednie) są ogólnie ujemne, ale prawdopodobnie będą niewielkie w przypadku dużych, rozwiniętych gospodarek, ponieważ są one w stanie lepiej radzić sobie z negatywnymi wstrząsami produkcyjnymi (np. rekompensując utraconą produkcję zwiększoną produkcją w innym miejscu). Pośrednie skutki gospodarcze są na ogół bardziej dotkliwe dla krajów o niskich dochodach i mniejszych, mniej zróżnicowanych gospodarkach, nawet jeśli międzynarodowa pomoc w przypadku klęsk żywiołowych i pomoc rozwojowa prowadzi do (krótkoterminowego) wzrostu transferów pieniężnych.

Kto ile stracił?

Związek między wzrostem PKB a katastrofami naturalnymi jest jednak wysoce nieliniowy w przypadku intensywności klęsk żywiołowych. Przykładowo, katastrofa znajdująca się w górnym 1% rozkładu indeksu katastrof może zmniejszyć stopę wzrostu PKB o 7%, podczas gdy katastrofa w górnym 5% rozkładu zmniejsza ją tylko o 0,5%. Wpływ punktów krytycznych był do tej pory ignorowany w prognozach szkód opartych na IPCC, ponieważ nadal brakuje konsensusu naukowego w sprawie ilościowego określenia tych skutków. Dodatkowo, pracownicy dotknięci upałami skracają swój czas pracy, doświadczają spowolnienia pracy i popełniają błędy.

Allianz Trade szacuje, że w wyniku obecnej fali upałów Chiny, Hiszpania i Grecja mogły stracić blisko punkt PKB, podczas gdy strata Włoch jest bliższa pół punktu, USA straciły jedną trzecią punktu, a strata Francji jest znikoma (0,1 pp.). Podsumowując: przy użyciu udziału poszczególnych krajów w globalnym PKB obliczyć można, że żniwo fali upałów jest bliskie 0,6 pp. globalnego wzrostu PKB w 2023 r.

Skutki upałów można ograniczyć

Ubezpieczyciel zwraca uwagę, że straty produktywności spowodowane ciepłem można złagodzić. Osoby fizyczne, przedsiębiorstwa i rządy mogą zastosować kilka podejść, w tym zmiany technologiczne, infrastrukturalne, regulacyjne i behawioralne. Obiecujące są takie strategie, jak optymalizacja harmonogramów pracy, praca we wczesnych godzinach porannych lub wieczornych oraz stosowanie pasywnych mechanizmów chłodzenia. Świadome klimatu planowanie urbanistyczne i modyfikacje projektu budynku mogą najlepiej poradzić sobie z wysokimi temperaturami bazowymi, podczas gdy klimatyzacja może dostosować się do krótkotrwałych skoków temperatury, biorąc pod uwagę odpowiednią, niedrogą, niezawodną i czystą energię elektryczną.

Perspektywy nie najlepsze, ale nie ma co załamywać rąk

Istnieje coraz większe prawdopodobieństwo, że nadchodzące lata będą stopniowo przypominać ekstremalne warunki, których świadkami byliśmy niedawno. Adaptacja do ekstremalnych upałów będzie następować stopniowo, ponieważ wpływ na produktywność i wzrost PKB jest tylko tymczasowy. Klimatyzacja nie jest prostym rozwiązaniem. Dla niektórych technologia ta jest albo niepraktyczna (pracownicy na zewnętrz), albo po prostu nieosiągalna finansowo. Szerokie zastosowanie klimatyzacji znacznie zwiększyłoby ponadto zużycie energii. Mogłoby to nawet spotęgować fale upałów, jeśli energia pochodziłaby z paliw kopalnych. W tym kontekście, oprócz innych powodów, istotne jest zatem szybkie przejście na czyste źródła energii.

Dobra wiadomość jest taka, że na fale upałów można przygotować się zarówno fizycznie, jak i ekonomicznie. W przeciwieństwie do wielu innych zagrożeń naturalnych są one przewidywalne. Kluczem jest więc dostosowanie się. W perspektywie krótkoterminowej można wprowadzić środki ostrzegawcze i zapobiegawcze. Należy je jednak uzupełnić o długoterminowe strukturalne środki adaptacyjne mające na celu przygotowanie miast na zmiany klimatu (tj. zazielenianie miast czy dachy niepochłaniające ciepła, np. białe) oraz znalezienie sposobów na produktywne dostosowanie miejsc pracy do zwiększonego obciążenia cieplnego (tj. dostosowanie budynków, infrastruktury i godzin pracy).

(AM, źródło: MultiAN)

Christopher Magee nowym wiceprezesem Starr

0
Christopher Magee

Christopher Magee dołączył do Starr Insurance jako wiceprezes odpowiedzialny za ubezpieczenia finansowe i ubezpieczenia odpowiedzialności zawodowej na szczeblu międzynarodowym. Nowe stanowisko skoncentrowane jest na rozwoju działalności Starr poza terytorium USA oraz wspieraniu klientów w zarządzaniu ryzykiem na całym świecie.

Chris Magee może się poszczycić ponad 25-letnim doświadczeniem w dziedzinie zarządzania ubezpieczeniami finansowymi w dużych amerykańskich firmach ubezpieczeniowych zdobytym w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii oraz Szwajcarii. Na przestrzeni kariery zawodowej zyskał specjalizację w zakresie ryzyka finansowego oraz związanego z odpowiedzialnością z tytułu wykonywanego zawodu.

Jest absolwentem Uniwersytetu Rhode Island i niedawno wyprowadził się z Londynu, aby objąć nowo powierzone stanowisko w Nowym Jorku.

Starr jest wiodącą organizacją ubezpieczeniowo-inwestycyjną działającą na sześciu kontynentach. Poprzez swoje towarzystwa oferuje ubezpieczenia majątkowe, wypadkowe i zdrowotne, a także szereg specjalistycznych ubezpieczeń, w tym lotnicze, morskie, energetyczne oraz ubezpieczenia nadwyżkowe.

Spółki zależne Starr z siedzibą w USA, na Bermudach, w Chinach, Hongkongu, Singapurze, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i na Malcie posiadają ocenę „A” wystawioną przez agencję ratingową A.M. Best. Z kolei syndykat Starr Lloyd’s Syndicate posiada ocenę „A+” wystawioną przez Standard & Poor.

(AM, źródło: PAP Media Room)

Grupa PZU: Sprzedaż i zyski w górę

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

13 mld zł – do takiej kwoty Grupa PZU zwiększyła swoje przychody brutto z ubezpieczeń w pierwszej połowie obecnego roku. Rezultat ten był lepszy od odnotowanego w analogicznym okresie 2022 r. o blisko miliard złotych. W górę poszły też zarobki ubezpieczyciela – zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wzrósł niemal o połowę, do 2,7 mld zł.

Prezes PZU SA, dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, podkreśla, że w drugim kwartale jej firma równie skutecznie jak w pierwszych trzech miesiącach tego roku zwiększała sprzedaż ubezpieczeń, utrzymując jednocześnie bardzo dobrą rentowność działalności podstawowej. Najszybciej rosły przychody z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w Polsce. – W dużej mierze stało się to za sprawą wzrostu w ubezpieczeniach komunikacyjnych – zaznacza Beata Kozłowska-Chyła. Uwagę zwracał także 23,8% wzrost przychodów z ubezpieczeń w krajach bałtyckich.

Komunikacja napędziła majątek

Przychody z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w Polsce wzrosły o 10,8% w stosunku do I półrocza poprzedniego roku – do 7,7 mld zł. Wskaźnik mieszany biznesu non-life w naszym kraju wyniósł 84,2%.

– Głównym komponentem poprawy przychodów w ubezpieczeniach majątkowych były ubezpieczenia komunikacyjne, gdzie wzrost wyniósł 8,5% r/r. Poza mocnym, niemal 17-procentowym wzrostem w segmencie AC (16,7% – AM), warty podkreślenia jest także wzrost przychodów w segmencie OC o 2,5% r/r, który dotyczył zarówno ubezpieczeń masowych, jak i korporacyjnych. Było to związane m.in. z rosnącą podażą nowych pojazdów i ożywieniem na rynku leasingowym. Od strony operacyjnej wsparciem dla sprzedaży są nasze coraz efektywniejsze procesy dopasowania cen do ryzyka. Zgodnie z obowiązującym standardem sprawozdawczości finansowej dla ubezpieczeń MSSF 17, należy rozpatrywać te wyniki w perspektywie 12-miesięcznej, co oznacza, że efekt amortyzacji rozpoznawany jako przychody odzwierciedla czas, na jaki zostały zawarte polisy i moment rozpoznania przychodów z punktu widzenia ponoszonych kosztów. Dlatego wzrosty obserwowane w półrocznej perspektywie będą miały również znaczenie dla kolejnych okresów raportowania – wskazuje Tomasz Kulik, członek zarządu i CFO Grupy PZU.

Ubezpieczenia na życie lekko w górę

Z kolei półroczne przychody z ubezpieczeń na życie na macierzystym rynku wzrosły o 0,4% r/r, do poziomu 4 mld zł. Z kolei uwolnienie marży kontraktowej (CSM) w tym okresie zwiększyło się o 19,6%, do 709 mln zł.

Zgodnie ze standardem MSSF 17 przychody z ubezpieczeń na życie w danym kwartale są w dużym stopniu pochodną oczekiwań co do wielkości odszkodowań, świadczeń i kosztów. Ze względu na systematycznie malejący wpływ pandemii na śmiertelność, w pierwszej połowie tego roku przewidywana szkodowość była niższa niż w analogicznym okresie 2022 r. Dlatego PZU Życie wykazał niższe przychody z ubezpieczeń, przy jednocześnie wyższej amortyzacji tej części zysku (CSM), która przenoszona z bilansu generuje wynik. Dla porównania, przy zastosowaniu wcześniej obowiązującego standardu MSSF 4 składka przypisana w ubezpieczeniach na życie wzrosłaby o 9,1%, do 4,5 mld zł, przy wzroście wyniku w tym obszarze o 58,1% r/r, tj. do 881 mln zł.

– Znakomicie do wyników sprzedażowych kontrybuują wprowadzone w sierpniu 2022 r. produkty typu Single Premium Endowment, tj. produkty ze składką jednorazową, których główną cechą jest możliwość osiągnięcia atrakcyjnej stopy zwrotu przy niskim poziomie ryzyka – zauważa Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie.

W samym kanale bankowym, od momentu rozpoczęcia sprzedaży, składka z tego produktu przekroczyła 600 mln zł. W drugim kwartale tego roku przypis składki z ubezpieczeń indywidualnych wzrósł o 66%, do 430 mln zł, natomiast składka z produktów inwestycyjnych jednorazowych poszła w górę o 162 mln zł. – Dlatego sukcesywnie prowadzimy działania mające na celu dalsze wykorzystanie tego potencjału, głównie poprzez rozszerzenie kanałów dystrybucji. Dzięki stale modernizowanej i wzbogacanej ofercie pozostajemy liderem ubezpieczeń na życie z ponad 40-procentowym udziałem w rynku – podkreśla Aleksandra Agatowska.

Inwestycje i stopy procentowe pozwoliły PZU zarobić

Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej sięgnął 2,7 mld zł, rosnąc rok do roku o blisko połowę. Taki rezultat oznacza, że skorygowany wskaźnik rentowności (aROE) uplasował się na poziomie 22,2%. Zysk netto całej grupy z uwzględnieniem Pekao i Aliora, wyniósł 5,8 mld zł (+81% r/r).

– Poziom stóp procentowych w pierwszym półroczu 2023 r. korzystnie wpłynął na wyniki odsetkowe banków, co bardzo pozytywnie przełożyło się na ich rentowność. W rezultacie kontrybucja banków do wyniku jednostki dominującej w tym okresie wyniosła 918 mln zł, co przekłada się na ponad dwukrotny wzrost r/r. Oznacza to nie tylko większe zyski, ale także większe bezpieczeństwo kapitałowe samych banków, jak i całej Grupy PZU – mówi Tomasz Kulik.

Istotnym wsparciem dla rezultatu PZU był też wynik na portfelu inwestycyjnym, który wzrósł o 25,5%, do 1,2 mld zł. Wpłynęło na to refinansowanie zapadających transz obligacji skarbowych przy korzystnym poziomie stóp procentowych oraz bardzo dobry wynik na portfelu nieruchomości.

– Liczne ryzyka dla koniunktury gospodarczej, wynikające z wydarzeń w skali globalnej, pozostają aktualne. Dlatego pierwsze półrocze tego roku, które stało pod znakiem pewnej stabilizacji sytuacji makroekonomicznej, potraktowaliśmy jako czas na zwiększenie siły kapitałowej i odporności Grupy PZU. Skoncentrowaliśmy się na dalszym wdrażaniu naszej strategii na lata 2021–2024, zarazem wykorzystując pojawiające się szanse rynkowe po stronie produktowej, technologicznej lub kosztowej. Spożytkowaliśmy ten okres bardzo efektywnie, o czym świadczą wypracowane wyniki. Dzięki temu realizowane przez nas programy strategiczne dają gwarancję, że Grupa PZU utrzyma i umocni w przyszłości pozycję lidera w polskim sektorze finansowym, skutecznie odpowiadając nie tylko na przejściowe wyzwania, ale też na głębsze, długofalowe trendy – podkreśla Beata Kozłowska-Chyła.

Zdrowie i inwestycje z dwucyfrowymi wzrostami

Przychody Grupy PZU w filarze zdrowie wyniosły 760 mln zł, co oznacza wzrost o 26,6% w stosunku do pierwszej połowy 2022 roku. Rezultat ten był wynikiem znacznego zwiększenia przychodów generowanych przez placówki z sieci PZU Zdrowie (+21,1%) oraz ubezpieczenia zdrowotne i abonamenty (+31%). Liczba aktywnych umów zdrowotnych w całej grupie przekroczyła 3,3 mln szt.

W filarze inwestycje aktywa klientów zewnętrznych (spoza Grupy PZU) w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI wzrosły o 47,7% r/r, do 45,4 mld zł. Aktywa zarządzane przez samo TFI PZU zwiększyły się o 83,2%, do 22,8 mld zł.  

Duża siła kapitałowa

Wykazany na koniec I kw. 2023 r. wskaźnik Wypłacalność II Grupy PZU na poziomie 226% przekracza znacznie poziom wskazany w strategii zakładu, a także średnią dla europejskich ubezpieczycieli. W ratingu S&P grupa utrzymuje ocenę A- z perspektywą stabilną. Niezmiennie mocna pozycja kapitałowa pozwala Grupie PZU na kontynuowanie atrakcyjnej polityki dywidendowej.

Rekalibracja miar strategii

Od początku tego roku sprawozdania finansowe Grupy PZU sporządzane są zgodnie ze standardem rachunkowym MSSF 17, który zastąpił wcześniejszy standard MSSF 4. W efekcie istotnie zmienił się sposób wyceny umów ubezpieczenia i prezentowania wyników finansowych ubezpieczycieli. Wdrożenie nowego standardu zbiegło się z dynamicznymi zmianami w otoczeniu makroekonomicznym, co skłoniło Grupę PZU do rekalibracji części mierników przyjętych w strategii na lata 2021–2024 „Potencjał i rozwój” lub wprowadzenia nowych.

Aktualizacji dokonano w kwietniu. Zachowane zostały dotychczasowe cele i kierunki rozwoju wskazane w strategii, a zmienione zostały m.in. mierniki dotyczące zysku netto, rentowności, przychodów i poziomu kontrybucji banków do wyniku. Zgodnie z MSSF 17 miernik w postaci składki przypisanej brutto zastąpiły przychody brutto z ubezpieczeń. Obecnie Grupa PZU planuje w horyzoncie strategicznym, tj. do roku 2024, osiągnąć 28 mld zł przychodów z ubezpieczeń (wobec 26,2 mld zł zakładanych wcześniej). Prognozowany zysk netto ma wynieść 4,3 mld zł (pierwotnie 3,4 mld zł). W związku ze specyfiką MSSF 17 wprowadzony został nowy miernik – skorygowany zwrot na kapitale (aROE), obliczany na bazie kapitału z wyłączeniem skumulowanych innych dochodów dotyczących przychodów i kosztów finansowych z ubezpieczeń i reasekuracji. Zakładany na rok 2024 aROE wyniesie 15,5%. Wzrosła także planowana kontrybucja Pekao i Aliora do wyniku netto Grupy PZU – z 0,8 mld zł do 1 mld zł. Niezmienione pozostały cele dotyczące wzrostu przychodów w filarze zdrowie oraz aktywów pod zarządzaniem – odpowiednio do 1,7 mld zł oraz do 60 mld zł.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Aktywa UFK wzrosły do blisko 39 mld zł

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych zebranych przez serwis Analizy.pl wynika, że dzięki poprawie koniunktury na rynkach półroczna wartość aktywów zgromadzonych w ubezpieczeniowych funduszach kapitałowych zwiększyła się o 3,9% r/r, do 38,4 mld zł. Saldo wpłat i wypłat w UFK było natomiast ujemne.

Serwis wskazuje, że o ponad 0,8 mld zł wzrosły aktywa zgromadzone w funduszach akcyjnych (do 9,2 mld zł) oraz funduszach mieszanych (do 18 mld zł). Wzrost aktywów odnotowały jeszcze fundusze absolutnej stopy zwrotu (0,5 mln zł) oraz fundusze zdefiniowanej daty PPK oferowane przez Compensę. Pozostałe cztery segmenty rynku odnotowały spadek aktywów.

Pod względem wartości aktywów liderem rynku pozostał Allianz Życie. Towarzystwo zawdzięcza swoją pozycję życiowej spółki Avivy, która wcześniej była rynkowym numerem jeden. Ubezpieczyciel odnotował 7% wzrost aktywów (do 13,3 mld zł), w efekcie czego jego udział w rynku plasuje się na poziomie 34,7%. Wiceliderem zestawienia pozostało Nationale-Nederlanden. Ono również wzmocniło swą pozycję rynkową o prawie 0,5 mld zł, do 6,9 mld zł, dzięki przejęciu dawnego MetLife. Na najniższym stopniu podium uplasował się natomiast PZU Życie z 4,8 mld zł aktywów UFK.

(AM, źródło: Analizy.pl)

Tani kredyt 2% to także konieczność ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Impulsem dla sprzedaży nowych mieszkań w Polsce może stać się rządowy program Bezpieczny Kredyt 2%. CUK Ubezpieczenia przypomina, że kredytobiorcy są zobligowani do zakupu ubezpieczenia nieruchomości z cesją na bank. Ich stawki w sierpniu były średnio 12% wyższe niż przed rokiem.

– Banki kredytujące zakup nieruchomości co do zasady wymagają jej ubezpieczenia pod cesję. Stąd obligatoryjna jest polisa obejmująca swoim zakresem co najmniej mury i elementy stałe. Instytucje finansowe zabezpieczają się w ten sposób na wypadek zdarzeń losowych. np. pożaru. Dodatkowo w interesie kredytobiorcy jest, aby ubezpieczyć lokal zgodnie z jego aktualną wartością rynkową, a także objęcie ochroną posiadanych ruchomości, instalacji czy poniesionych wydatków inwestycyjnych – mówi Karolina Markowska z CUK Ubezpieczenia.  

Metrkwadratowy coraz droższy, a co z cenami polis?

Według prognoz Expander i Rentier.io należy spodziewać się, że przeciętny koszt m2 wzrośnie w tym roku między 5 a 10%. Eksperci CUK Ubezpieczenia sprawdzili, jak na tym tle kształtują się aktualne stawki polis w największych regionach kraju.

I tak w woj. mazowieckim średnia cena ubezpieczenia nieruchomości wyniosła w sierpniu 433 zł, o 11% więcej niż przed rokiem. W Małopolsce było to 462 zł (+5,9%). Właściciele w pomorskim płacili 405 zł, a na Dolnym Śląsku 422 zł – w obu przypadkach wzrosty wyniosły 8%. Wydatki na ubezpieczenia najbardziej poszybowały w woj. świętokrzyskim (+37%), opolskim (30%) i łódzkim (27%). Jedynym obszarem, gdzie stawki za ochronę spadły, było woj. podlaskie – tu cena była przeciętnie o 15% niższa niż w sierpniu 2022 roku. Niewielkie wzrosty odnotowano w zachodniopomorskim (3,4%) oraz na Podkarpaciu – 2,8%. W tym ostatnim średnia stawka była najniższa w skali kraju: 329 zł. W ciągu ostatnich miesięcy odnotowano też wyraźne zwiększenie popytu.

– Od maja obserwujemy systematycznie rosnące zainteresowanie ubezpieczeniami dla nieruchomości. Ich sprzedaż wzrosła o ponad 12% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Najwięcej tego typu polis sprzedajemy obecnie w woj. wielkopolskim, łódzkim oraz śląskim, a także na Lubelszczyźnie i właśnie Podkarpaciu. Zainteresowani pytają najczęściej o możliwość oszczędności i zawarcia polisy kilkuletniej czy kwestie związane z wygaśnięciem dotychczasowej ochrony po zakupie lokalu z rynku wtórnego – stwierdza Karolina Markowska.

Jakich ubezpieczeń wymaga bank?

CUK Ubezpieczenia zwraca uwagę, że dla instytucji finansowej podstawowe znaczenie ma gwarancja spłaty kredytu oraz ciągłość regulowania rat. Stąd dążenie do zabezpieczenia swoich interesów jednakowo w przypadku ewentualnych zdarzeń losowych, jak i w odniesieniu do innych sytuacji, które mogą pojawić się w czasie trwania umowy. Osoby, które decydują się na sfinansowanie zakupu mieszkania lub domu środkami zewnętrznymi, również w ramach taniego kredytu 2%, są więc zobligowane do wykupienia nie tylko polisy majątkowej, ale i np. polisy na życie.

– Ubezpieczenie na życie ma zagwarantować spłatę zobowiązań w przypadku śmierci lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu. Banki bardzo często wymagają, aby polisa została wykupiona bezpośrednio z jego oferty, na ściśle określoną kwotę i opłacona z góry na kilka lat. Innym produktem oferowanym z reguły na zasadach dobrowolnych jest ubezpieczenie od utraty pracy – zauważa Karolina Markowska.

Częstym wymaganiem jest ponadto zawarcie polisy pomostowej funkcjonującej do czasu wpisania banku do hipoteki. Konieczne stanie się jeszcze ubezpieczenie niskiego wkładu własnego dla osób, które nie zgromadziły pełnej kwoty na jego pokrycie.

(AM, źródło: Brandscope)

Filozofia życia, której czas właśnie nadszedł

0
Greg McKeown, Esencjalista, tł. Michał Lipa, Wydawnictwo MT Biznes, 288 stron, oprawa miękka ze skrzydełkami, cena 32,78 zł

Ile razy zgodziłeś się spełnić czyjąś prośbę, nawet się nad tym nie zastanawiając? Ile razy żałowałeś, że zgłosiłeś się do realizacji jakiegoś zadania, i zastanawiałeś się, co cię do tego podkusiło? Jak często mówisz „tak” tylko po to, żeby sprawić komuś przyjemność? Albo uniknąć kłopotów? Albo dlatego, że „tak” stało się twoją automatyczną odpowiedzią na wszystko?

Droga esencjalizmu nie polega na powzięciu postanowienia noworocznego, by częściej mówić „nie”, zmniejszyć ilość napływającej korespondencji albo opanować nową strategię zarządzania czasem. Chodzi w niej o to, żeby jak najczęściej zatrzymywać się i odpowiadać sobie na pytanie, czy inwestujemy swoje siły i zasoby w odpowiednie przedsięwzięcia.
Kim zatem jest esencjalista? To ktoś, kto nie robi więcej w krótszym czasie, ale robi tylko właściwe rzeczy.

• Czy kiedykolwiek miałeś wrażenie, że rozmieniasz się na drobne?

• Czy czujesz się przepracowany i jednocześnie mało użyteczny?

• Czy często jesteś zajęty, ale nie produktywny?

• Czy czujesz się tak, jakby inni ludzie nieustannie kradli twój czas?

Jeżeli odpowiedziałeś twierdząco na którekolwiek z powyższych pytań – wejdź na drogę esencjalizmu. Jeżeli sam nie ustalisz priorytetów w swoim życiu, ktoś inny zrobi to za ciebie.

Esencjalizm to coś więcej niż strategia zarządzania czasem czy zwiększanie produktywności. To systematyczne i metodyczne rozpoznawanie najważniejszych rzeczy, eliminowanie zbędnych i skupianie się na najistotniejszych kwestiach. Chodzi o to, żeby robić mniej, ale lepiej, i to w każdej dziedzinie życia. Esencjalizm to filozofia życia, której czas właśnie nadszedł.

– Przedsiębiorcy odnoszą sukcesy, gdy wybierają odpowiednie projekty we właściwym momencie i realizują je w należyty sposób. Aby to osiągnąć, muszą być dobrzy w odrzucaniu wszystkich innych pomysłów. Autor Esencjalisty w sposób zwięzły i czytelny radzi, jak określić, co jest dla ciebie najważniejsze, i jak gospodarować energią, żeby przyniosło ci to najwięcej korzyści – twierdzi Reid Hoffman, współzałożyciel i prezes LinkedIn.

Greg McKeown przekazuje ludziom na całym świecie wiedzę na temat znaczenia esencjalizmu w życiu i w biznesie. Do współpracy zapraszają go Apple, Google, Facebook, LinkedIn, Salesforce.com, Symantec i Twitter. Należy do najpopularniejszych blogerów w serwisie „Harvard Business Review” oraz znajduje się na liście wpływowych ludzi (Influencers) serwisu LinkedIn. Jest Młodym Globalnym Liderem Światowego Forum Ekonomicznego. Jego książka znajduje się na liście bestsellerów Wydawnictwa MT Biznes.


Kup książkę z rabatem 35%, wpisując przy zakupie na stronie mtbiznes.pl kod ubezpieczeniowa35. Kod jest ważny dla całej oferty Wydawnictwa MT Biznes.

18,299FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie