Blog - Strona 60 z 1523 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 60

Długoterminowy cel menedżera sprzedaży

0
Adam Kubicki

Głównym celem osoby zarządzającej zespołem sprzedażowym jest ciągły rozwój współpracowników. W tradycyjnym modelu menedżer skupia się bardziej na kontroli wyników i zarządzaniu nimi. Motywuje do działań, które pomogą mu w realizacji celu. O czymś jednak zapomina.

Ludzie, którzy nie rozwijają się zawodowo, wcześniej czy później zaczynają czuć się znużeni i zniechęceni swoją pracą. Ciągle powtarzające się te same działania i te same wyniki powodują, że współpracownicy tracą powoli chęć do intensywnej pracy i angażują się tylko na poziomie podstawowym.

Przejście od tradycyjnego podejścia ukierunkowanego na zarządzanie wynikami w stronę zarządzania rozwojem pozwoli ci się upewnić, że wszyscy podwładni zmierzają we właściwym kierunku i rozwijają się zgodnie ze swoimi marzeniami, co przekłada się na rozwój i poprawę wyników całego zespołu. Rośnie kreatywność i efektywność zespołu, a ludzie zaczynają znajdować radość we wspólnej pracy. Najważniejsze, co możesz zrobić dla twojego zespołu jako całości, jest zrozumienie, na jakiej trajektorii rozwoju chcą być poszczególni jego członkowie w danym momencie. W tym celu musisz dobrze poznać wszystkich swoich bezpośrednich podwładnych i to nie tylko na polu zawodowym. Przygotuj się także na jedne z najtrudniejszych rozmów w swoim życiu. Niewykluczone nawet, że niektórych ludzi będziesz musiał zmienić.

Osie tego modelu tworzy dotychczasowa wydajność i przyszłe kierunki rozwoju. Ocena dotychczasowych wyników pracy na osi poziomej tego modelu mieści się w skali od „złej” do „dobrej”, ale nie ma to zastosowania do osi pionowej. Innymi słowy, współpracownik, który znajdzie się w dolnym prawym kwadrancie, jest tak samo dobry jak pracownik w górnym prawym kwadrancie. „Skały” są współpracownikami równie ważnymi dla zespołu jak „supergwiazdy”. Stabilność jest równie istotna jak rozwój. Proporcje obu grup będą się zmieniały w czasie, ale zawsze potrzebni nam będą i jedni, i drudzy. Zanim zaczniesz się zastanawiać, w jaki sposób zarządzać poszczególnymi ludźmi, aby zachować spójność zespołu, warto poświęcić nieco czasu na dokładniejsze zrozumienie tego, co mam na myśli, mówiąc o kierunku rozwoju i dlaczego jest to tak ważne.

Żeby móc z sukcesem zarządzać rozwojem, musisz najpierw się dowiedzieć, co motywuje każdego członka twojego zespołu. Należy poznać także jego długofalowe plany i dążenia oraz zrozumieć, w jaki sposób jego aktualna sytuacja ma się do jego motywacji i celów życiowych.

Dopiero gdy poznasz swoich bezpośrednich podwładnych na tyle dobrze, by wiedzieć, co ich skłania do przychodzenia do pracy, jakie mają marzenia co do swojej kariery i w którym jej miejscu obecnie się znajdują, będziesz mógł dobrać odpowiednie działania rozwojowe do odpowiednich osób i przydzielić określone projekty sprzedażowe właściwym ludziom.

Na przykład zauważasz, że trzy osoby w zespole są nastawione na wzrost dochodów. Jednocześnie charakteryzują się dużą odwagą i otwartą głową. Planujesz więc serię szkoleń, które dadzą im możliwość rozmowy z zamożnym lub biznesowym klientem. Tworzysz wewnętrzny projekt, którego celem będzie dotarcie w określonym czasie do określonej grupy takich klientów. Zapraszasz do projektu tylko te osoby i pracujesz nad ich rozwojem. Nie chodzi tu o proces stawania się kierownikiem. Kariera w sprzedaży to rozwój umiejętności i wiedzy. Może się jednak okazać, że masz w zespole osoby, dla których rozwojem będzie stanowisko kierownicze. Większość osób przechodzi z jednej trajektorii do drugiej w różnych fazach życia i kariery, dlatego ważne, aby nikogo nie szufladkować raz na zawsze.

Adam Kubicki

adam.kubicki@indus.com.pl

Czy znasz swój życiowy limit odpowiedzialności?

0
Małgorzata Kulik

Limit odpowiedzialności to kluczowy element każdej polisy – określa, do jakiej wysokości ubezpieczyciel ponosi finansową odpowiedzialność. To informacja o tym, że żadne zasoby – finansowe, operacyjne czy emocjonalne – nie są nieskończone.

Rzadko jednak myślimy o tej zasadzie w kontekście naszego życia osobistego i zawodowego. Czy istnieje granica odpowiedzialności, jaką możemy przyjąć w relacjach, pracy czy zobowiązaniach społecznych? Czy potrafimy rozpoznać moment, w którym nasz „limit” został wyczerpany?

Przekroczenie limitu – konsekwencje na co dzień

1. Pracownik, który bierze na siebie za dużo. Wielu profesjonalistów wpada w pułapkę przekonania, że skoro potrafią więcej, to powinni więcej dźwigać. Na początku może to być postrzegane jako zaangażowanie, ale w dłuższej perspektywie prowadzi do przeciążenia, frustracji i wypalenia zawodowego.

2. Rodzic ponoszący konsekwencje za dziecko. Rodzicielstwo to obszar, w którym granice odpowiedzialności często się zacierają. Rodzic przejmujący kontrolę nad edukacją, wyborami i relacjami dziecka nie tyle je chroni, co ogranicza jego zdolność do samodzielnego mierzenia się z ryzykiem.

Tak jak ubezpieczenie nie może obejmować wszystkich szkód – bo ubezpieczyciel stałby się niewypłacalny – tak rodzic nie może eliminować każdego ryzyka z życia dziecka. Czasem to właśnie pozwolenie na doświadczenie konsekwencji własnych działań jest największym aktem odpowiedzialności.

3. Menedżer, który bierze na siebie emocje zespołu. Liderzy naturalnie czują się odpowiedzialni za dynamikę zespołu i atmosferę w firmie. Problem pojawia się, gdy zaczynają przyjmować na siebie emocjonalny ciężar całej grupy – tłumią napięcia, łagodzą konflikty kosztem własnych zasobów i próbują ochronić podwładnych przed trudnościami.

4. Partner, który bierze na siebie cały ciężar związku. Bliskie relacje opierają się na wzajemnym wsparciu, ale granica między troską a przejęciem pełnej odpowiedzialności za drugą osobę bywa subtelna.

Często jedna strona staje się „ubezpieczycielem” emocjonalnym i życiowym partnera, przejmując ciężar jego problemów, decyzji czy trudności. Osoba, która nieustannie łagodzi napięcia, podejmuje kluczowe decyzje i dba o komfort drugiej strony, stopniowo wyczerpuje swoją emocjonalną pojemność.

Efekt? Narastające wyczerpanie, złość i wypalenie emocjonalne, które często prowadzi do rozstania. Jeśli jedna osoba bierze na siebie całą odpowiedzialność, druga traci motywację do rozwoju i samodzielności.

Świadome zarządzanie limitem odpowiedzialności

Stawianie granic nie jest przejawem egoizmu, lecz dojrzałej świadomości własnych zasobów. Warto zadać sobie kilka kluczowych pytań:

  • Czy to moja rola? Czy naprawdę powinienem być osobą odpowiedzialną za tę sytuację?
  • Czy mam zasoby? Czy poświęcając energię na tę sprawę, nie zaniedbam innych istotnych aspektów życia?
  • Czy wspieram, czy wyręczam? Czy pomagam komuś się rozwijać, czy raczej sprawiam, że przestaje brać odpowiedzialność za siebie?

Czy znasz swój życiowy limit odpowiedzialności? A może od dawna przekraczasz swoje zasoby?

Małgorzata Kulik
psychoterapeutka, lektorka języka angielskiego dla branży ubezpieczeń

www.terapiamasens.com

www.premium-english.pl

SIGNAL IDUNA przyjmuje roszczenia po upadłości biura podróży REK TRAVEL POLSKA

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W związku z informacją od Marszałka Województwa Wielkopolskiego dotyczącą niewypłacalności biura podróży REK TRAVEL POLSKA Jarosław Szczepaniak, posiadającego gwarancję ubezpieczeniową wystawioną przez SIGNAL IDUNA towarzystwo rozpoczęło proces przyjmowania roszczeń z tytułu zawartych umów o świadczenie imprez turystycznych lub powiązanych usług turystycznych, które nie zostały lub nie zostaną zrealizowane.

W celu sprawnej obsługi klientów, którzy zawarli umowę o udział w imprezie turystycznej organizowanej przez REK TRAVEL POLSKA Jarosław Szczepaniak, SIGNAL IDUNA uruchomiła specjalny numer telefonu, pod którym można uzyskać informacje dotyczące sposobu składania roszczeń: +48 22 50 56 506.

Godziny pracy Service Center: poniedziałek–piątek, godz. 8.00–17.00.

SIGNAL IDUNA prosi o zgłoszenie roszczenia poprzez formularz online dostępny na jej stronie internetowej w zakładce „Strefa Klienta”. Informacja dla podróżnych została również opublikowana na stronie internetowej w zakładce „Aktualności”.

(AM, źródło: SIGNAL IDUNA)

CUK Ubezpieczenia: Na Wielkanoc i majówkę coraz częściej z assistance i polisą turystyczną

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z analizy CUK Ubezpieczenia wynika, że widoczny jest wzrost zainteresowania ubezpieczeniami podróżnymi oraz assistance na wyjazd w okresie świąt Wielkiej Nocy oraz na długi weekend majowy.

– Z roku na rok obserwujemy coraz większą odpowiedzialność klientów planujących urlopy czy krótkie świąteczne wypady – także w kontekście nieprzewidzianych sytuacji zdrowotnych, zagubionego bagażu czy odwołanych lotów. Dobrze dobrana polisa turystyczna pozwala uniknąć dodatkowych kosztów i stresu, zwłaszcza w okresach zwiększonego ruchu turystycznego – mówi Marcin Dyliński, członek zarządu ds. Marketingu i E-Commerce CUK Ubezpieczenia.

W sezonie świątecznym i majówkowym największym zainteresowaniem cieszą się ubezpieczenia obejmujące pełen zakres ochrony: leczenie za granicą, transport medyczny bez limitu, rekompensaty za opóźnienia i utratę bagażu oraz ubezpieczenie członków rodziny. Na popularności zyskują także produkty posiadające klauzulę alkoholową. Według danych CUK Ubezpieczenia wśród najczęściej ubezpieczanych kierunków wyjazdów w marcu i połowie kwietnia 2025 r.  dominowały Włochy, Hiszpania, Niemcy i Polska.

Polisy w trendzie wzrostowym

W marcu sprzedaż polis turystycznych za pośrednictwem CUK Ubezpieczenia wzrosła o blisko 29% r/r. Trend utrzymuje się również w połowie kwietnia, co w ocenie ekspertów porównywarki świadczy o rosnącej świadomości podróżujących w zakresie ochrony podczas wyjazdów. Z kolei w przypadku assistance marzec przyniósł 8% wzrost. Przyspieszenie w pierwszych tygodniach kwietnia (+13% r/r) sugeruje, że kierowcy planujący świąteczne i majówkowe wyjazdy coraz częściej zabezpieczają się na wypadek awarii lub wypadku – zarówno w kraju, jak i za granicą.

– Dziś bardziej niż kiedykolwiek klienci porównują nie tylko ceny, ale realne korzyści wynikające z posiadania assistance. Holowanie na dużą odległość, pojazd zastępczy czy pomoc na miejscu zdarzenia – to elementy, które mogą zadecydować o spokojnym powrocie z rodzinnych świąt lub weekendu za miastem. Polisa w cenie kilkudziesięciu złotych może ochronić nasze oszczędności przed niespodziewanie wysokim wydatkiem – podkreśla Marcin Dyliński.

Kierowcy chętnie sięgają po krótkoterminowe warianty – od 7 do 30 dni – których koszt potrafi być kilkukrotnie niższy niż cena jednorazowej usługi pomocy drogowej. Assistance obejmuje m.in. holowanie nawet do 2000 km, pojazd zastępczy do 21 dni, a także możliwość objęcia ochroną samochodów osobowych, terenowych oraz motocykli.

(AM, źródło: CUK Ubezpieczenia)

Rankomat: Młodzi kierowcy preferują BMW, ale ich OC kosztuje fortunę

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych Rankomat wynika, że 19-letnie BMW serii 3 jest najczęściej ubezpieczanym w ramach OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przez osoby w wieku 18–25 lat. Z kolei starsi, bardziej doświadczeni kierowcy wybierają m.in. 16-letniego Opla Astrę. Ci pierwsi muszą jednak słono zapłacić za polisę.

Za OC ppm. 19-latek płaci średnio 2619 zł, podczas gdy 61-latek tylko 578 zł. Dzieje się tak, ponieważ młodzi kierowcy to najbardziej ryzykowna grupa na rynku.

– Najmłodsi często sięgają po samochody z dużą mocą, starsze niż oni sami. Ich stan techniczny i przebieg budzą uzasadnione obawy ubezpieczycieli – komentuje Stefania Stuglik, ekspertka Rankomat ds. ubezpieczeń komunikacyjnych. – Gdyby wybierali auta o mniejszej mocy i pojemności, mogliby sporo zaoszczędzić– dodaje.

TOP 4 modeli najczęściej wybieranych przez młodych (18–25 lat): 

  1. BMW serii 3
  2. Volkswagen Golf
  3. Audi A4 
  4. Opel Astra 

Dla porównania, u kierowców w wieku 55–65 lat królują: 

  1. Opel Astra 
  2. Volkswagen Golf 
  3. Volkswagen Passat 
  4. Ford Focus 

W badaniu z 2023 roku zrealizowanym na zlecenie Rankomat 73% respondentów wskazało kierowców BMW jako najbardziej niebezpiecznych na drodze. Na drugim miejscu znalazło się Audi (34%), a podium zamknął Volkswagen (11%). Opel i Ford uplasowały się niemal na samym dole zestawienia (po 3%). 

Statystyczny 19-latek ubezpiecza samochód w swoim wieku. Średnia wieku auta w grupie 18–25 to 18 lat. Dla porównania 61-latek ubezpiecza przeciętnie auto 16-letnie. 

Średnia pojemność silnika w Polsce to 1,6 l, ale: 

  • kierowcy w wieku 18–25 lat: 1,8 l 
  • kierowcy 55–65 lat: 1,7 l 

(AM, źródło: Rankomat)

Global Data: Jaka jest wartość rynkowa największych ubezpieczycieli?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zagregowana kapitalizacja rynkowa 25 największych globalnych ubezpieczycieli wzrosła w I kwartale 2025 r. o 17% r/r, do 3,5 bln dol. Większość akcji odnotowała gwałtowny wzrost.

Wzrost wartości firmy zawdzięczają wyższym wycenom składek wobec trendów inflacyjnych, poprawie przychodów z inwestycji napędzanej podwyższonymi stopami procentowymi i korzystnym wynikom działalności ubezpieczeniowej wskutek mniejszej liczby dużych zdarzeń katastroficznych.

Globalna branża ubezpieczeniowa wykazywała oznaki poprawy kondycji od początku 2024 r. Ubezpieczyciele majątkowi i wypadkowi zastosowali podwyżki składek, aby przeciwstawić się inflacji i zaspokoić rosnące roszczenia z tytułu katastrof naturalnych, podczas gdy ubezpieczyciele życiowi nadal adaptowali się do zmieniających się uwarunkowań wynikających ze stóp procentowych. Sektor przyspieszył transformację cyfrową, inwestując w AI i automatyzację, rozszerzył ofertę parametrycznych ubezpieczeń ryzyk klimatycznych i skoncentrował się na poprawie jakości doświadczenia klienta.

Akcje PICC P&C, największego ubezpieczyciela non-life w Chinach, odnotowały w tym okresie wzrost wartości rynkowej o 40,5%, którego motorem były mocne wyniki za cały 2024 r., wsparte strategiczną optymalizacją struktury biznesu ubezpieczeń komunikacyjnych, z 38,8% udziałem w krajowym rynku komunikacyjnym oraz przyspieszenie wzrostu w segmentach pozakomunikacyjnych i zwiększenie sprawności operacyjnej poprzez zarządzanie wydatkami oparte na technologii.

Doskonałe wyniki Assicurazioni Generali za 2024 r. przerosły wyznaczone cele finansowe, domykając realizację planu „Lifetime Partner 24”. Wartość rynkowa firmy wzrosła o 39,5%, osiągając na koniec I kw. 2025 r. 55,1 mld dol. Realizując nowy plan „Lifetime Partner 27”, ubezpieczyciel skupia się na wzroście zarobków, generowaniu gotówki i zwiększeniu zwrotów dla udziałowców przy wykorzystaniu możliwości AI do reagowania na zmieniające się potrzeby klientów.

Wartość rynkowa Berkshire Hathaway wzrosła o 27,5% dzięki mocnym wynikom inwestycyjnym, szczególnie w aktywa energetyczne i infrastrukturalne, opartym na strategicznych decyzjach Warrena Buffetta, oraz wynikom działalności ubezpieczeniowej GEICO i Berkshire Hathaway Reinsurance Group. Zaufanie inwestorów do rezerw pieniężnych firmy utrzymuje akcje firmy na torze wznoszącym i nadal mają one status pożądanych aktywów.

Z kolei wartość rynkowa Elevance Health i Cigna Group ostro spadła r/r – odpowiednio o 18,6% i 17%. Złożyły się na to m.in. spadek liczby uczestników indywidualnych i grupowych planów zdrowotnych i podwyższone współczynniki kosztów medycznych.

Life Insurance Corporation of India również straciła na wartości 15,4% wskutek rozczarowującego przyrostu polis, słabych zwrotów na indyjskim rynku akcji i ograniczonych zagranicznych inwestycji instytucjonalnych.

Zasygnalizowane przez Fed wstrzymanie podwyżek stóp procentowych mogłoby ustabilizować instrumenty o stałym przychodzie, na czym skorzystają portfele inwestycyjne ubezpieczycieli na życie. Z drugiej strony sytuacja geopolityczna, w tym wojna celna między USA a Chinami, może wywrzeć presję na popyt na ubezpieczenia w globalnym handlu i zwiększyć ryzyko, zwłaszcza w ubezpieczeniach morskich i kredytowych.

AC

OC Ogólna w PZU po nowemu

0
Źródło zdjęcia: Canva

PZU zmodyfikował ofertę dobrowolnego ubezpieczenia OC Ogólnej. W efekcie zmian rozszerzony został zakres terytorialny polisy, uelastyczniono zakres podstawowy oraz wprowadzono ochronę za szkody wyrządzone umyślnie.

Nowa odsłona ubezpieczenia zapewnia ochronę w zakresie odpowiedzialności cywilnej dla osób fizycznych, osób prawnych,  prowadzących działalność gospodarczą, jak i tych, które nie prowadzą działalności gospodarczej z tytułu posiadanego mienia (np. właścicieli kamienic) oraz jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, takich jak spółka jawna oraz spółka komandytowa. Dzięki modyfikacji OC Ogólnej mogą oni skorzystać z rozszerzonego zakresu podstawowego, obejmującego odpowiedzialność cywilną:

  • z tytułu prowadzonej działalności i posiadanego mienia,
  • za produkt wprowadzany do obrotu,
  • najemcy nieruchomości,
  • najemcy ruchomości.

– Dzięki poszerzeniu zakresu ochrony i zwiększeniu elastyczności naszego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC Ogólnej), możemy  jeszcze lepiej odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów i skuteczniej zabezpieczyć ich  przed licznymi sytuacjami losowymi, które mogą kosztować utratę pieniędzy i czasu  – mówi Małgorzata Skibińska, dyrektorka Grupy PZU oraz szefowa Pionu Produktów Indywidualnych i MŚP.

Spersonalizowana ochrona

Ubezpieczyciel umożliwia dostosowanie oferty do potrzeb klienta – po przeprowadzeniu ich analizy możliwa jest rezygnacja z części ryzyk wchodzących w skład zakresu podstawowego. Ponadto ochrona w ramach OC Ogólnej obejmuje szkody wyrządzone umyślnie (z wyłączeniem szkód wyrządzonych przez reprezentantów ubezpieczonego lub ubezpieczonego będącego osobą fizyczną).

Korzyści dla przedsiębiorców

Polisa zapewnia ochronę w przypadku szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego i jego pracownika w związku z prowadzoną działalnością. Uwzględnia szkody powstałe w wyniku zaniedbania w związku z posiadanym mieniem, produktem wprowadzonym do obrotu, a także powstałe w mieniu ruchomym lub nieruchomym, z którego ubezpieczony korzysta na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia lub leasingu.

Szerszy zakres terytorialny

Zmiany w produkcie objęły również rozszerzenie podstawowego zakresu terytorialnego ubezpieczenia. Obecnie  obejmuje on 30 krajów – terytorium Unii Europejskiej, Szwajcarię, Norwegię oraz Islandię. 

W ramach dodatkowo płatnych opcji ubezpieczenie może obejmować szkody powstałe na terenie całego świata oraz dodatkowe specjalistyczne klauzule umożliwiające dostosowanie ochrony do potrzeb klienta. Są to m.in.:

  • OC w budownictwie – dla przedsiębiorców budowlanych realizujących między innymi inwestycje budowlane w formule „zaprojektuj i buduj”,
  • OC organizatora imprez podlegających obowiązkowi ubezpieczenia (jako ubezpieczenie nadwyżkowe).

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Ubezpieczenia komunikacyjne ERGO Hestii na platformie KioskPolis.pl

0

KioskPolis.pl nawiązał współpracę z ERGO Hestią. Zainaugurowało ją uruchomienie sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych, zarówno podstawowych wariantów obejmujących OC, jak i pakietów zawierających pełną ochronę samochodu, a także jego użytkowników.

– Konsekwentnie pracujemy nad równoległym rozwijaniem naszej obecności zarówno u partnerów, jak i w zakładach ubezpieczeń. Tym razem kolejna integracja systemowa w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych przeprowadzona została z ERGO Hestią. To pierwszy krok w poszerzaniu naszej oferty tego ubezpieczyciela. Szykuje się ciekawy rok, bo na finiszu kolejne projekty – skomentował we wpisie na portalu LinkedIn Arkadiusz Świercz, prezes zarządu KioskPolis.pl.

(AM, źródło: LinkedIn)

EIOPA: Wyniki detalicznych polis inwestycyjnych nie przewyższyły wskaźników inflacji

0
Źródło zdjęcia: EIOPA

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych opublikował 16 kwietnia sprawozdanie, w którym przeanalizowano charakterystykę kosztów, opłat i stosunku wartości do ceny detalicznych produktów inwestycyjnych wchodzących w zakres kompetencji EIOPA w latach 2020–2023.

Z raportu wynika, że ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne (IPI) wykazały wzrost zwrotów netto, zarówno w 2023 r., jak i w całym analizowanym okresie, głównie za sprawą dobrych wyników na rynkach finansowych. Rezultaty IPI nie przekraczały jednak poziomów inflacji i różnią się znacznie w zależności od profilu ryzyka produktów, a także od celów inwestycyjnych konsumentów. 

W 2023 r. produkty powiązane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym i hybrydowe ubezpieczenia inwestycyjne (HY) przyniosły ubezpieczającym dodatnie zwroty netto. Polisy z UFK o większej ekspozycji na ryzyko osiągnęły najwyższe zyski netto, przekraczając średnio 10%, w porównaniu z 6% w przypadku umów o niższym ryzyku. Ubezpieczenia z udziałem w zyskach (PP) również generowały dodatnie zwroty, mimo że w 2023 r. nie były one wyższe od inflacji.

EIOPA wskazuje, że choć presja inflacyjna nie doprowadziła do znacznego wzrostu kosztów IPI, to pozostają one na wysokim poziomie, co ogranicza opłacalność niektórych produktów. Produkty PP uznano za najbardziej opłacalną opcję w stosunku do polis z UFK lub HY, które wykazały spadek rentowności średnio o 2,4 %.

55% produktów w próbie obejmowało aspekty środowiskowe, społeczne i związane z zarządzaniem. W czteroletnim okresie zrównoważone fundusze kapitałowe osiągały lepsze wyniki niż ich odpowiedniki spoza ESG.

(AM, źródło: EIOPA)

AI i automatyzacja to przyszłość, która dzieje się teraz

0
Paulina Pyrko

Branża ubezpieczeniowa stoi przed koniecznością modernizacji systemów i procesów, aby utrzymać konkurencyjność i spełniać rosnące oczekiwania klientów. W odpowiedzi na te potrzeby ubezpieczyciele coraz częściej sięgają po zaawansowane technologie, w tym sztuczną inteligencję, automatyzację procesów i analizę danych.

Według Gartnera transformacja procesu likwidacji wpływa bezpośrednio na satysfakcję klientów i wyniki finansowe. W kontekście ograniczonego wzrostu budżetów IT w 2025 r. zakłady ubezpieczeń muszą skupić się na redukcji kosztów i zwiększeniu efektywności. Tymczasem inwestycje w AI nie tylko mogą poprawić rentowność, ale także podnieść jakość obsługi i wesprzeć optymalizację pracy zespołów.

AI w obsłudze roszczeń

Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w rewolucjonizowaniu procesu likwidacji szkód. Rozwiązania, które proponuje Altkom, koncentrują się na zastosowaniu AI na różnych etapach likwidacji szkód, od zgłoszenia po decyzję i odwołanie.

Przykładem jest cyfrowa ścieżka użytkownika, która automatyzuje obsługę zgłoszeń szkód i reklamacji przesyłanych przez klientów za pomocą e-maili. AI analizuje wiadomości, weryfikuje informacje i wypełnia formularze. System również kategoryzuje sprawy oraz klasyfikuje, czyta i rozpoznaje załączone dokumenty.

Personalizowana komunikacja e-mailowa wspierana AI

AI umożliwia prowadzenie interakcji z klientem w sposób naturalny, eliminując konieczność stosowania sztywnych skryptów rozmów. System może samodzielnie inicjować kontakt z klientem lub reagować na informacje przekazane przez niego, obsługując różne kanały komunikacji, takie jak czat, e-mail czy WhatsApp.

W procesie likwidacji szkód AI aktywnie dopytuje klienta o wszystkie niezbędne informacje potrzebne do rejestracji szkody. Po uzyskaniu odpowiednich danych system automatycznie sprawdza istnienie polisy oraz zakres ochrony ubezpieczeniowej. Rozmowa jest płynna, a odpowiedzi wysyłane z odpowiednim opóźnieniem, co sprawia, że interakcja przypomina rozmowę z rzeczywistym doradcą.

AI w telefonicznej rozmowie z klientem

Sztuczna inteligencja znajduje zastosowanie również w analizie sentymentu podczas obsługi klienta. System monitoruje rozmowy telefoniczne w czasie rzeczywistym, analizując nie tylko tekst, ale także emocje wyrażane przez klientów.

AI klasyfikuje wypowiedzi na pozytywne, negatywne lub neutralne, co pozwala na szybką reakcję i rozwiązanie problemów. Dzięki temu firmy mogą lepiej zrozumieć klientów, reagować proaktywnie na ich potrzeby i poprawiać jakość obsługi.

AI w zarządzaniu wiedzą

Optymalizacja dostępu do informacji o warunkach ubezpieczenia jest kolejnym obszarem, w którym AI znajduje zastosowanie. Inteligentne narzędzie oparte na zaawansowanych modelach językowych (LLM) umożliwia szybkie i intuicyjne pozyskiwanie informacji, np. z ogólnych warunków ubezpieczenia. System generuje, tłumaczy i interpretuje język naturalny. Pozwala to na skuteczną analizę zapisów OWU i interaktywną komunikację z użytkownikiem.

Automatyzacja wydawania decyzji w szkodzie

Wprowadzenie pełnej automatyzacji w procesie likwidacji szkód za pomocą inteligentnych algorytmów pozwala także na szybkie i efektywne zarządzanie zgłoszeniami. System automatycznie weryfikuje dane ze zgłoszenia, analizuje dokumenty i weryfikuje okres ochrony, eliminując roszczenia nieobjęte polisą. Następnie ocenia kompletność dokumentacji, klasyfikuje je i generuje listę braków. W dalszym kroku analizuje treści dokumentów celem wyodrębnienia elementów kluczowych dla decyzji. Analiza zgodności dokumentów z zapisami OWU i polisy pozwala na określenie ostatecznej listy świadczeń, co stanowi podstawę do wygenerowania rekomendacji decyzji.

Co jest kluczem?

Likwidacja szkód w ubezpieczeniach wymaga precyzyjnej koordynacji działań, a kluczowe znaczenie ma zastosowanie dekompozycji, orkiestracji oraz workflow.

Najpierw dekompozycja, czyli podział procesu likwidacji szkody na mniejsze, łatwiejsze do zarządzania etapy. Pozwala to na identyfikację wąskich gardeł, eliminację zbędnych kroków oraz wdrożenie optymalnych ścieżek przetwarzania. Zwłaszcza gdy wymiana systemu jest skomplikowana i kosztowna, jego dekompozycja umożliwia etapowe wyjmowanie funkcji i zastępowanie ich nowymi komponentami.

Następnie orkiestracja procesów, czyli efektywne zarządzanie i automatyczne koordynowanie zadań wykonywanych przez różne systemy i zespoły. W likwidacji szkód obejmuje to integrację systemów ubezpieczeniowych, rejestrów szkód i baz danych, automatyczne przypisywanie zadań do odpowiednich jednostek, a także synchronizację działań klientów, agentów i partnerów zewnętrznych.

Ostatnim elementem jest workflow, który definiuje kroki i reguły realizacji likwidacji szkód. Jego automatyzacja obejmuje zgłoszenie szkody, analizę i decyzję, weryfikację dokumentów, obsługę finansową oraz zamknięcie sprawy. Każdy etap jest monitorowany i optymalizowany, co pozwala na wykrywanie problemów i doskonalenie procesu.

Modułowość i elastyczność systemów

W sytuacji, w której zakład ubezpieczeń rozważa wymianę systemu, rozwiązania AI-owe można „osadzić” na modułach systemu oferowanego przez Altkom: Altkom Insurance Suite – Claim Centre. Charakteryzuje się on inteligentnym silnikiem workflow, który optymalizuje proces pracy likwidatorów, zwiększa ich efektywność i skraca czas obsługi roszczeń nawet o 35%. Ponadto pozwala na konfigurację ścieżek automatycznej likwidacji, która odbywa się bez udziału likwidatora. Jego wdrożenie umożliwia zakładom skuteczne zarządzanie różnymi obszarami biznesowymi, np. ubezpieczeniami zdrowotnymi czy motoryzacyjnymi.

W obliczu rosnących oczekiwań klientów i presji na innowacje, inwestycje w nowoczesne rozwiązania technologiczne stają się wręcz niezbędne dla długoterminowego sukcesu firm ubezpieczeniowych. AI i orkiestracja procesów odgrywają kluczową rolę w tej transformacji, umożliwiając optymalizację kosztów, zwiększenie efektywności i poprawę doświadczeń klientów. Zakłady ubezpieczeń, które inwestują w innowacje, będą w stanie nie tylko przetrwać, ale także prosperować, rozwijać się i co ważniejsze, nie gonić konkurencji.

Paulina Pyrko
Head of Insurance & Claims Solutions
Altkom Software & Consulting Sp. z o.o.

18,424FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie