Blog - Strona 614 z 1489 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 614

Najlepiej rozwija się biznes oparty na wspólnych wartościach

0
Marta Rychlińska-Tarach

Rozmowa z Martą Rychlińską-Tarach, dyrektorką Departamentu Sprzedaży przez Partnerów Zewnętrznych Nationale-Nederlanden

Aleksandra E. Wysocka: – Od jak dawna jest Pani związana z Nationale-Nederlanden?

Marta Rychlińska-Tarach: – Od 7 lat, ale od niedawna w nowej roli. Od stycznia 2023 r. odpowiadam za rozwój oferty sprzedażowej indywidualnej i grupowej u naszych partnerów zewnętrznych, czyli w multiagencjach.

Z iloma multiagencjami współpracujecie?

– Z mniej więcej setką. Są to podmioty różnej wielkości i różnej specjalizacji. Ta różnorodność stanowi dla mnie ogromną wartość. Każdy z naszych partnerów jest wyjątkowy i razem staramy się dostarczyć jak najlepiej dopasowaną ofertę dla klientów. Współpraca z multiagencjami to duże wyzwanie, wiążące się z częstymi podróżami, mnogością spotkań i rozmów. Cały czas coś się dzieje.

Wielu pośredników wciąż kojarzy nas wyłącznie z ofertą indywidualną sprzedawaną przez świetnie wyszkoloną sieć wyłączną. Tymczasem od jakiegoś czasu jesteśmy również otwarci na multiagencje. Największą dumę czuję wtedy, gdy najpierw zaczynam współpracę z nową agencją i jesteśmy ze swoją „pomarańczową” ofertą gdzieś na szarym końcu, a potem krok po kroku to się zmienia i trafiamy do pierwszej trójki. Stajemy wówczas na równi z największymi graczami na rynku. Moim celem jest to, żeby być partnerem pierwszego wyboru dla wszystkich agentów.

To bardzo ambitny cel.

Nationale-Nederlanden jest ambitną firmą. To, co nas łączy z naszymi partnerami, to koncentracja na jakości oraz nastawienie na kompleksową obsługę klientów i rzeczywista troska o ich zdrowie i dobrostan. Profilaktyka to niezwykle ważny obszar naszej działalności i bardzo chętnie wciągamy multiagencje do wspólnych aktywności prozdrowotnych i edukacyjnych.

Mówiąc wprost – niezależnie od tego, czy jesteś dużą czy małą agencją, jeśli chcesz rozwijać obszar ubezpieczeń życiowych i troszczysz się o zdrowie swoich klientów, to porozmawiajmy i zróbmy razem coś wartościowego! Najlepiej rozwija się biznes oparty na wspólnych wartościach.

Jak ocenia Pani sytuację na rynku ubezpieczeń życiowych?

– Wyzwań jest wiele – dług zdrowotny, inflacja, niepewna sytuacja gospodarcza, zahamowanie akcji kredytowej. Dla ubezpieczycieli wciąż dużym wyzwaniem są też regulacje i cyfryzacja, a dla nas dodatkowo proces integracji z dawnym MetLife. Uważam, że fuzja przebiegła wzorcowo, wybraliśmy bowiem to, co najlepsze z obu organizacji, i zminimalizowaliśmy odczuwanie zmian od strony klientów. Jednak to połączenie było dla całej firmy bardzo angażujące.

Rynek zmienia się dynamicznie i jeśli chcemy się rozwijać, to musimy za tymi zmianami podążać w czasie rzeczywistym. Przykładowo, gdy pojawił się Covid-19, dostosowaliśmy procesy i naszą ofertę produktową. To jednak nie koniec zmian procesowych. W mojej ocenie dalsze unowocześnienie i automatyzacja to jedno z czołowych wyzwań na 2023 r. dla całego rynku, również dla Nationale-Nederlanden.

Kojarzycie się tak z programami onkologicznymi, kardiologicznymi, diabetologicznymi. Czy ta strategia mocno skoncentrowana na zdrowotnych aspektach ubezpieczeń na życie będzie kontynuowana? Czy po fuzji z MetLife planujecie zmiany w ofercie produktowej?

– Zdrowie to element naszego DNA! Nieprzypadkowo zostaliśmy partnerem 45. Nationale-Nederlanden Maratonu Warszawskiego i 17. Nationale-Nederlanden Półmaratonu Warszawskiego, a także od wielu lat wspieramy akcje związane z profilaktyką, leczeniem i edukacją w zakresie takich chorób, jak nowotwór, cukrzyca oraz depresja. Te działania będą kontynuowane i rozwijane, bo w nie wierzymy i widzimy, że mają one realne przełożenie na jakość życia i zdrowia Polaków.

A nad ofertą produktową cały czas pracujemy. W styczniu pojawiło się ubezpieczenie Gwarancja jutra, czyli produkt ochronno-oszczędnościowy, gdzie klient może zdecydować o oszczędzaniu długoterminowym, ale też o zabezpieczeniu swojego zdrowia i życia. Uważam, że mamy wszechstronną paletę rozwiązań ubezpieczeniowych, dlatego jesteśmy otwarci na rozmowy z tymi, którzy jej jeszcze nie znają.

Jakie macie jeszcze cele i plany biznesowe? 

– Mamy oczywiście swoje cele sprzedażowe, jednak dla mnie osobiście szczególnie istotne w tym roku jest doskonalenie procesów i rozmowy z partnerami, zmierzające do obopólnego zadowolenia ze współpracy. Multiagenci mają bardzo wiele wartościowych obserwacji i pomysłów. To w końcu oni na co dzień kontaktują się z klientami, słuchają ich pytań, przeprowadzają analizy potrzeb. Dla mnie agenci są tak naprawdę oknem na świat!

Chcemy z jednej strony wzmacniać relacje z obecnymi partnerami, ale też jesteśmy otwarci na nowych. Liczę na wiele interesujących spotkań podczas cyklu konferencji „Obudź zdrowie w swojej multi” w kwietniu tego roku. Nieprzypadkowo dołączyliśmy do tego wydarzenia, ponieważ bardzo bliska jest nam idea profesjonalnego doradztwa i dbania o kwestie zdrowotne.

Uważamy, że trzeba mówić o zdrowiu psychicznym, o nowotworach, o profilaktyce. To jest bardzo istotne! Na koniec chcę jeszcze raz zaprosić do kontaktu, jeśli czują Państwo, że te wartości Wam też są bliskie. Mamy świetny, zgrany zespół, który każdego dnia służy pomocą agentom i jest zawsze blisko naszych partnerów. Kierujemy się wspólnym zestawem wartości. Warto z nami działać.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

Wypłata z OC to nie przychód

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że biuro rachunkowe nie musi płacić podatku od odszkodowania, które ubezpieczyciel wypłacił z OC biura klientom poszkodowanym wskutek błędów w rozliczeniach podatkowych – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

„DGP” wskazuje, że kwoty odszkodowań nie zostały ujęte w kosztach uzyskania przychodu. Powód? Artykuł 16 ust. 1 pkt. 22 ustawy o CIT, który nie pozwala odliczać wydatków poniesionych na kary umowne i odszkodowania z tytułu wykonanych usług. Biuro uznało, że wypłacone odszkodowania nie są dla niej przychodem jako pieniędze należne klientom za poniesiony przez nich uszczerbek majątkowy. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał jednak, że firma odpowiada za szkodę i jej naprawienie, a że jest ubezpieczona od takiego ryzyka, to odszkodowanie jest dla niej przysporzeniem majątkowym.

WSA w Gdańsku w wyroku z 28 lutego 2023 r. uznał, że te pieniądze mają związek ze spłatą zobowiązań, które biuro musiałoby pokryć z uwagi na wadliwe wykonanie usług. Zatem wypłaty ubezpieczyciela nie mogą być uznane za przychód w świetle art. 12 ust. 4 pkt. 6a ustawy o CIT. (sygn. akt I SA/Gd 1094/22).

Więcej:

 „Dziennik Gazeta Prawna” z 20 marca, Mariusz Szulc „Odszkodowanie z polisy OC nie jest przychodem dla sprawcy”

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

Odszkodowanie zwolnione z podatku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej uznał, że odszkodowanie wypłacone klientowi z OC radcy prawnego jest przychodem tego pierwszego, tyle że zwolnionym z PIT. Ta interpretacja zdezaktualizowała wcześniejszą, w której dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdzał nieistnienie przychodu – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Sprawa dotyczyła spółki, która została poszkodowana przez radcę prawnego wskutek sporządzenia przez niego błędnej opinii. Koszty, które firma musiała ponieść, zostały pokryte z OC prawnika. Spółka była zdania, że odszkodowanie nie jest dla jej wspólników podatkowym przychodem, choć jednocześnie była skłonna uznać je za przychód zwolniony z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 4 ustawy o PIT. Dyrektor KIS ocenił, że przychód nie powstaje, ale dyrektor KAS zmienił jego interpretację, stwierdzając, że odszkodowanie jest przychodem z tzw. innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 9 ustawy o PIT. Jednocześnie jednak zastrzegł, że w takiej sytuacji zastosowanie znajdzie zwolnienie z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 4 ustawy o PIT, dotyczącego odszkodowań z polis majątkowych bądź osobowych.

Interpretacja zmieniająca wydana przez szefa KAS 7 marca 2023 r., sygn. DOP3.8220.213.2020.HTCE.

Więcej:

 „Dziennik Gazeta Prawna” z 20 marca, Katarzyna Jędrzejewska „Szkoda naprawiona, ale u klienta jest przychód”

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

Placówka PZU Zdrowie w gdyńskim biurowcu K2

0
Źródło zdjęcia: PZU Zdrowie

Vastint Poland podpisał umowę z PZU Zdrowie na wynajem powierzchni wynoszącej 815 m2 w biurowcu K2 przy ulicy Kieleckiej 2 w Gdyni. W przestrzeni zlokalizowanej na parterze budynku powstanie wielospecjalistyczna placówka medyczna.

– W ramach strategii rozwoju naszej ogólnopolskiej sieci medycznej podjęliśmy decyzję o stworzeniu drugiej w Gdyni i piątej w Trójmieście placówki działającej pod marką PZU Zdrowie. Decydując o lokalizacjach nowych centrów medycznych, bierzemy pod uwagę przede wszystkim lokalizację i standard budynku, a biurowiec K2 pozwoli nam na komfortową obsługę pacjentów. Już w drugiej połowie tego roku będą mogli korzystać z usług naszej wielospecjalistycznej placówki medycznej, w której planujemy zlokalizować 18 gabinetów do konsultacji lekarskich i badań diagnostycznych – mówi Karolina Helmin-Biercewicz, członkini zarządu PZU Zdrowie.

K2 zapewnia dogodny dostęp do usług i środków transportu publicznego. Budynek posiada certyfikat LEED Platinum i zapewnia warunki pracy charakterystyczne dla zdrowych i wydajnych obiektów. Na szczególną uwagę zasługują zastosowane rozwiązania techniczne, które nie tylko zapewniają wspomniany standard przestrzeni biurowej, ale również pozwalają na osiągnięcie podwyższonej efektywności w zakresie redukcji zużycia energii elektrycznej i wody oraz kontroli jakości powietrza.

(AM, źródło: Vastint news)

Allianz Trade: Europejskie banki wyciągnęły wnioski z kryzysu zadłużeniowego w strefie euro

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Na rynkach dominują obawy o kondycję sektora bankowego. Bankowe swapy ryzyka kredytowego (CDS) odzwierciedlają obecnie znacznie gorsze perspektywy niż tydzień temu, ale nie świadczą o rosnącym ryzyku kryzysu finansowego z powodu słabości strukturalnych w amerykańskim sektorze bankowym – uważają eksperci Allianz Trade.

Upadek SVB był spowodowany złymi wyborami w zakresie zarządzania ryzykiem, ale podkreśla również ogólne makrofinansowe wyzwania banków związane z restrykcyjną polityką pieniężną, która zasadniczo usuwa dywersyfikację. Ujemne zyski z obligacji i akcji wywierają presję na aktywa, podczas gdy zacieśnianie ilościowe doprowadziło do zmniejszenia podaży pieniądza, co skutkuje większą konkurencją o depozyty (ponieważ banki pożyczają mniej).

To, co zaczęło się jako kryzys energetyczny (i inflacyjny), może w końcu przerodzić się w kryzys kredytowy, ponieważ gwałtowne zacieśnienie polityki pieniężnej może spowodować zakłócenia na rynkach finansowania i zwiększyć presję na banki z rosnącym niedopasowaniem aktywów i pasywów. W opinii Allianz Trade upadek SVB jest z pewnością wskaźnikiem rosnących tarć w systemie finansowym.

Szybkie podwyżki stóp procentowych przez banki centralne w celu walki z inflacją uderzyły w aktywa banku (skutkując niezrealizowanymi stratami przekraczającymi ich bazę kapitałową), ale spowodowały również trudności gospodarcze dla ich deponentów rozpoczynających działalność, którzy zaczęli wycofywać swoje środki na długo przed paniką w związku z depozytami, która rzuciła SVB na kolana.

W następstwie upadku SVB banki w opinii Allianz Trade staną się jeszcze bardziej konserwatywne w udzielaniu kredytów. Planowane rozwiązanie SVB nakłada bezpośrednie koszty na inne banki amerykańskie, które zapłacą rachunek za zaspokojenie deponentów (poprzez wyższe opłaty FDIC), ale co ważniejsze, istnieje również pośredni efekt wzrostu pokusy nadużycia w sektorze bankowym, ponieważ Rezerwa Federalna wydaje się być skłonna nadal wspierać upadające banki. W najbliższym czasie warunki finansowania w gospodarce amerykańskiej (i innych krajach) na pewno ulegną dalszemu zaostrzeniu, ponieważ banki podnoszą standardy kredytowe i starannie chronią swoją płynność, co powoduje dalsze ograniczenie akcji kredytowej.

Sektor bankowy strefy euro: zasoby krajowych papierów dłużnych rządu (% aktywów ogółem)

(AM, źródło : Multi AN)

Mimo straty na inwestycjach, Lloyd’s ma się świetnie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Podając orientacyjne wyniki za cały 2022 r., Lloyd’s ogłosił, że poniósł stratę przed opodatkowaniem wynoszącą 800 mln funtów wskutek strat na inwestycjach sięgających ok. 3 mld funtów. Dla porównania w 2021 r. Lloyd’s osiągnął 2,3 mld funtów zysku, a przychody z inwestycji wyniosły 900 mln funtów. Niemniej jednak Lloyd’s spodziewa się mocnych całorocznych wyników finansowych, które zostaną podane 23 marca.

W komunikacie wstępnym Lloyd’s stwierdził, że wynik działalności ubezpieczeniowej poprawił się ponad oczekiwania, o 1,6 pp., dając współczynnik łączony na poziomie 91,9%, w porównaniu z 93% za 2021 r. (dla przypomnienia: współczynnik łączony poniżej 100% wskazuje zysk z działalności ubezpieczeniowej).

Silne wyniki działalności ubezpieczeniowej w końcówce roku 2022 odzwierciedlają dyscyplinę underwritingu i wzrosty cen – zauważa agencja ratingowa S&P Global Ratings w biuletynie rynkowym i stwierdza, że współczynnik łączony rynku Lloyd’s jest porównywalny z tym, jakie osiągają europejscy reasekuratorzy.

Wynik działalności ubezpieczeniowej Lloyd’s został osiągnięty pomimo zabezpieczenia 1,4 mld funtów na roszczenia związane z wojną w Ukrainie i 2 mld funtów na likwidację szkód spowodowanych przez huragan Ian. Były to dwa główne czynniki strat, które dodały 12,7 pp. do współczynnika łączonego. „Spodziewamy się, że Lloyd’s będzie kontynuował rentowną działalność ubezpieczeniową w 2023 r., osiągając współczynnik łączony podobny jak w 2022 r.” – napisała agencja S&P.

Podobnie jak w wypadku porównywalnych podmiotów, zarobki Lloyd’s na koniec 2022 r. znalazły się pod presją strat według wartości rynkowej na portfelach obligacji i akcji w ciągu roku, które złożyły się na stratę netto ok. 800 mln funtów.

„Oczekujemy, że straty według wartości rynkowej na portfelu obligacji odpuszczą w miarę jak portfel będzie osiągał dojrzałość, pamiętając, że przeciętny czas trwania portfela obligacji to poniżej 3 lat. Spodziewamy się, że zarobki netto Lloyd’s powrócą do ok. 3 mld funtów w 2023 r., dzięki mocnej działalności ubezpieczeniowej i wyższym przychodom z inwestycji wskutek wyższych stóp procentowych” – przewiduje agencja.

– Prezentujemy wyniki działalności ubezpieczeniowej i pozycję kapitałową tak dobre, na jakie stać Lloyd’s. 2022 r. przyniósł zarówno silny wzrost składek, jak i dalszy spadek kosztów. Wysokiej jakości bilans dowodzi, że nasz rynek jest w najlepszej kondycji, aby zaoferować atrakcyjne zwroty kapitałowi własnemu i inwestorom oraz zapewnić firmom ochronę ubezpieczeniową, jakiej potrzebują w tych niepewnych czasach – skomentował John Neal, dyrektor generalny Lloyd’s.

W opinii S&P Lloyd’s jest na dobrej pozycji, aby poruszać się wśród wyzwań, z jakimi mierzy się sektor ubezpieczeniowy, w tym z wysoką inflacją i niepewnością co do dalszego rozwoju konfliktu zbrojnego.

Agencja S&P przyznała Lloyd’s rating A+ z perspektywą stabilną.

AC

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 12/2023

0

Dodatek specjalny ELEKTROMOBILNOŚĆ I UBEZPIECZENIA:

  • Marek Zefirian, Waldemar Kułagowski, ARC Europe Polska: Pojazdy elektryczne potrzebują własnego assistance – str. 11
  • Piotr Ratajski, PZU: Kompleksowa elektryfikacja flot z PZU iFlota EV – str. 12
  • Grzegorz Czekiel, Innovation Group: Pięć rzeczy, które ubezpieczyciele powinni wiedzieć o elektrykach – str. 14
  • Tomasz Wiśniewski, Polskie Towarzystwo Ekspertów Dochodzeń Popożarowych, Crawford Polska: Rosnąca liczba pojazdów elektrycznych wymaga nowych wytycznych bezpieczeństwa – str. 15

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Bądźmy świadomi wielkiej siły ubezpieczeń – str. 2
  • Aleksandra E. Wysocka: Inspiracje. O sztucznej inteligencji i końskim łajnie – str. 2
  • PIU: Jak ubezpieczenia zmieniają Polskę i Polaków – str. 3
  • PKO Ubezpieczenia: Niższa sprzedaż, ale z rekordowym zyskiem – str. 4
  • LUX MED inicjuje rewolucję w leczeniu szpitalnym – str.5
  • Piotr Ruszowski, Mondial Assistance: Assistance rośnie wraz z oczekiwaniami konsumentów – str. 6
  • Warta: Ubezpieczenia korporacyjne w 2022 r. poniżej inflacji – str. 16
  • Allianz Trade: Zatrudniaj kobiety i płać więcej! – str. 17
  • dr Michał P. Ziemiak: Zwrot kosztów pogrzebu w praktyce sądowej – str. 18
  • Łukasz Nienartowicz, Britenet: Co stoi na przeszkodzie zastosowaniu AI w branży ubezpieczeniowej? – str. 19
  • Mariusz Filus, Inter-Broker: Ubezpieczenie należności handlowych to sposób na stabilny biznes – str. 20
  • Artur Sójka, Biznes Klub Polska: Byle do wiosny, czyli o sezonowości – str. 21
  • Magdalena Kiepurska, Cellent: Bomba z opóźnionym zapłonem? – str. 22

Warta z rekordami sprzedaży w 2022 roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

2022 był udanym rokiem dla Warty. W trudnym otoczeniu grupa osiągnęła rekordowy wynik sprzedażowy, notując jednocześnie wysokie zyski oraz rentowność techniczną.

– Ubiegły rok był wymagającym okresem. Zawirowanie w gospodarce w związku z napaścią Rosji na Ukrainę, trwająca pandemia czy dynamicznie rosnąca inflacja to tylko kluczowe wyzwania, z jakimi musieliśmy się mierzyć. Nasze osiągnięcia pokazują jednak, że zdrowa i elastycznie działająca organizacja potrafi skutecznie odnaleźć się w nieprzewidywalnych i dynamicznie zmieniających się warunkach. W tym trudnym czasie wypracowaliśmy rekordową sprzedaż przy zachowaniu wyjątkowej na tle konkurencji rentowności – powiedział prezes zarządu Warty Jarosław Parkot.

Spółka majątkowa i życiowa Warty wypracowały łącznie w 2022 r. ponad 9,2 mld zł składki przypisanej brutto (+proc. r/r). To rekordowy wynik sprzedaży w historii grupy, wyższy o 12,4% od uzyskanego w poprzednim roku.

Biznes majątkowy

Przypis składki majątkowej Warty wyniósł 8 mld zł i był wyższy o 14,3% względem 2021 r. To rekordowy rezultat w tym biznesie, będący efektem m.in. kompleksowej oferty produktowej i nowoczesnej taryfikacji, bazującej na  rozwiązaniach analitycznych i Big Data. Dzięki tym innowacjom firma zapewnia klientom w pełni zindywidualizowaną składkę dla każdego klienta w oparciu o kilkaset parametrów. Z ubezpieczeń indywidualnych towarzystwo zebrało 5,5 mld zł składek, o 13,1% więcej niż rok wcześniej. Liczba klientów w tym segmencie wzrosła o 5% r/r.

Z kolei składka z ubezpieczeń korporacyjnych wzrosła o 16,9%, osiągając poziom 2,6 mld zł. Warta zwraca uwagę, że dzięki strategii rozwoju ubezpieczeń korporacyjnych dokonano odświeżenie palety produktów i wprowadzono nowe podejście do sprzedaży. Te elementy przełożyły się na wzrost przypisu składki o 66% w ostatnich 5 latach.

– Poprzedni rok był pełen wyzwań, takich jak najwyższa od lat inflacja czy wzrost średniej szkody o prawie jedną dziesiątą. Niektóre z nich – zmniejszająca się wartość pieniądza, niepewność sytuacji makroekonomicznej czy wojna w Ukrainie – nie znikną z dnia na dzień. Pomimo tych wyzwań poszerzyliśmy grupę klientów, co pozwala nam patrzeć w przyszłość z dużym optymizmem. Oprócz dalszego rozwoju taryfikacji we wszystkich segmentach ubezpieczeń majątkowych, będziemy pracowali nad np. realizacją strategii CRM, wzmocnieniem oferty komunikacyjnej dla przedsiębiorców czy aktywnym wsparciem transformacji energetycznej w Polsce. W tym obszarze rozwijamy naszą ofertę produktów dla OZE, wzmacniamy zespół i aktywnie uczestniczymy w krajowych pracach nad rozwojem zielonej energii – wyjaśnił Jarosław Parkot.

Segment polis ze składka regularną na ścieżce szybkiego wzrostu

Spółka życiowa Warty zamknęła kolejny rok wzrostem sprzedaży ubezpieczeń na życie ze składką regularną wynoszącym 13,3%. Przełożyło się to na 1,2 mld zł przypisu składki brutto i wzrost liczby klientów życiowych o 8%.

– Kolejny rok z rzędu pokazujemy, że w obszarze ubezpieczeń na życie jest przestrzeń na dynamiczny rozwój. Naszym sposobem jest strategiczne skupienie uwagi na rozwoju oferty produktów ochronnych ze składką regularną i zaangażowanie do jej sprzedaży zarówno sieci życiowej, jak i majątkowej. W efekcie w okresie ostatnich pięciu lat zwiększyliśmy sprzedaż w tym segmencie o 76%. Potwierdza to, że wzrost ten jest stałym i stabilnym trendem w przypadku naszej firmy. W tym roku skupimy się na dalszym rozwoju oferty produktowej oraz automatyzacji oceny ryzyka i procesów obsługowych, tak aby podnosić komfort klienta podczas kontaktu z Wartą – powiedział Jarosław Parkot.

Zysk i rentowność na wysokim poziomie

W ubiegłym roku obie spółki Warty osiągnęły łącznie 762,6 mln zł zysku netto i 550,5 mln zł wyniku technicznego. Wynik finansowy netto TUiR Warta wyniósł 710,7 mln zł, co było m.in. efektem wyniku z działalności inwestycyjnej w okresie wysokich stóp procentowych. Wynik techniczny wyniósł 477,2 mln zł, na co wpływ miał m.in. stały wzrost kosztów i cen mających wpływ na średnią wysokość szkody. Wskaźnik ROE wyniósł 23,9%.

Wynik finansowy netto spółki życiowej wyniósł niemal 52 mln zł, a wynik techniczny osiągnął poziom 73,3 mln zł. Warta skutecznie utrzymuje wysoki poziom bezpieczeństwa, czego dowodem są wskaźniki wypłacalności znajdujące się powyżej ustawowego poziomu.

Innowacje usprawniły obsługę klienta

W 2022 r. obie spółki Warty wypłaciły łącznie swoim klientom ponad 4,7 mld zł w związku z ponad 600 tys. zgłoszonych szkód i niemal 450 tys. wniosków o wypłatę świadczeń z ubezpieczeń na życie. 

W 2022 r. zakład jako pierwszy na rynku w pełni automatycznie zlikwidował szkodę z autocasco. Wszystkie czynności łącznie z wypłatą odszkodowania odbyły się bez ingerencji człowieka, jedynie przy udziale zautomatyzowanych procesów, robotów i nowoczesnego silnika decyzyjnego, który koordynował wszystkie działania. W 2023 r. firma planuje uruchomienie tego rozwiązanie do obsługi wszystkich prostych szkód AC, w których klient decyduje się na otrzymanie odszkodowania na podstawie kosztorysu.

Efektem wdrożonych przez Wartę działań w obszarze likwidacji szkód jest m.in. utrzymanie pozycji lidera jakości obsługi klienta w gronie ubezpieczycieli majątkowych uwzględnionych w sprawozdaniu Rzecznika Finansowego.

– Wysoka jakość obsługi jest dla nas priorytetem. Kolejne wdrożone innowacje skutecznie skracają czas likwidacji szkód w Warcie i podnoszą komfort naszych klientów. Dodając do tego profesjonalny i empatyczny zespół, zapewniamy klientom wyjątkowy na tle rynku poziom usług m.in. w trakcie likwidacji szkód. W bieżącym roku będziemy nadal inwestować w rozwój automatyzacji obsługi, aby ułatwiać naszym klientom kontakt z Wartą i wzmacniać wspólne relacje. Priorytetem pozostaje projekt automatycznej likwidacji szkód i wypłaty świadczeń. Wdrażamy także nowe, innowacyjne technologie do zarządzania masową komunikacją z klientami czy realizacji płatności za polisy, co także pozwoli nam osiągnąć wspomniany, strategiczny cel – podkreślił Jarosław Parkot.

Jarosław Parkot o planach i wyzwaniach na 2023 r.

Na ten rok mamy przygotowany budżet w wysokości ok. 100 mln zł na realizację ponad 90 rozwojowych projektów. Będziemy dalej wdrażać nowe technologie we wszystkich obszarach naszej działalności, skupiając uwagę na m.in. ułatwianiu naszym klientom dostępu i kontaktu z Wartą. Chcemy budować z nimi silne relacje również poprzez zapewnienie nowoczesnych i szybkich kanałów komunikacji, zarówno przy zakupie polisy, jak i podczas posprzedażowej obsługi ubezpieczonych – zaznaczył prezes. – Przez ostatnie 3 lata globalna gospodarka mierzyła się z wyjątkowymi kryzysami. Pandemia, a następnie wojna w Ukrainie uderzyły m.in. w produkcję, łańcuchy dostaw czy ceny energii. W efekcie cały świat musi sobie radzić z bardzo wysoką inflacją, której skutki będziemy obserwować także w 2023 r. Problem ten dotyka również rynek ubezpieczeń. Już w mijającym roku odnotowaliśmy znaczący wzrost kosztów związanych z inflacją. Rosną między innymi ceny energii, części zamiennych, materiałów budowlanych czy usług. Wszystkie one mają wpływ na wysokość wypłacanych odszkodowań i świadczeń. W efekcie rynek ubezpieczeń będzie zmuszony uwzględnić ten trend w cenach ubezpieczeń zarówno majątkowych, jak i życiowych – dodał Jarosław Parkot.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Marcin Prusaczyk nowym CFO Efinity Insurance Group

0
Marcin Prusaczyk

Marcin Prusaczyk objął funkcję CFO Efinity Insurance Group, grupy, w skład której wchodzą Leadenhall Insurance i Efinity. Menedżer odpowiada za pozyskiwanie finansowania na międzynarodową ekspansję grupy.

Marcin Prusaczyk posiada dwudziestoletnie doświadczenie w zarządzaniu inwestycjami typu PE/VC oraz na rynku nieruchomości. Współzarządzał funduszem VC Biomed Innovations, inwestującym w innowacyjne startupy medyczne. Był również zaangażowany w funduszu Griffin Property Finance, oferującym finansowanie dłużne na rynku nieruchomości. Przez wiele lat związany firmą inwestycyjną Cornerstone Partners, w której m.in. wspierał realizację inwestycji w LUX MED. Karierę zawodową rozpoczął w Accenture – uczestniczył w międzynarodowym wdrożeniu systemu klasy ERP.

Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej na wydziałach Elektroniki i Zarządzania oraz Tulane University w USA, gdzie uzyskał tytuł MBA jako stypendysta programu Ron Brown Fellowship.

Grupa Efinity działa na globalnym rynku insurtech i łączy kompetencje ubezpieczeniowe oraz technologiczne. Jej działalność jest skoncentrowana na innowacyjnych rozwiązaniach do dystrybucji specjalistycznych i niszowych produktów ubezpieczeniowych.

– Spółki z grupy Efinity cechuje innowacyjna mentalność insurtechów. Łączą ją z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w rozwijaniu technologii na potrzeby własne i zewnętrznych podmiotów ubezpieczeniowych, a także w dystrybucji ubezpieczeń – początkowo w kanale bezpośrednim, a obecnie w modelu pośrednim. Mamy gotowe rozwiązania produktowe i procesowe, bazujące wyłącznie na współpracy z pośrednikami, które możemy łatwo skalować na całym świecie. Do wykorzystania tego potencjału w pełnym zakresie potrzebujemy zewnętrznego finansowania. Głęboko wierzę, że inwestorom dajemy możliwość zrealizowania atrakcyjnej inwestycji o globalnym charakterze z bardzo dobrymi perspektywami na wyjście, patrząc na obecną aktywność M&A na rynku insurtech  – komentuje Marcin Prusaczyk.

(AM, źródło: Brandscope)

Zadośćuczynienie dla bliskich trafiło do Trybunału Konstytucyjnego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sąd Najwyższy zwrócił się z pytaniem prawnym do Trybunału Konstytucyjnego. SN chce, aby to TK rozstrzygnął, czy zadośćuczynienie dla bliskich osoby trwale poszkodowanej na zdrowiu jest zgodne z konstytucją – wskazuje „Rzeczpospolita”.

Gazeta przypomina, że sprawę zainicjował w 2019 r. Rzecznik Praw Pacjenta, który zapytał SN, czy bliskim poszkodowanego, który na skutek czynu niedozwolonego, wypadku, błędu medycznego, doznał ciężkiego i trwałego rozstroju zdrowia, może przysługiwać zadośćuczynienie pieniężne. Sąd Najwyższy w siedmioosobowych składach w dwóch izbach podjął rozbieżne uchwały. Według Izby Cywilnej zadośćuczynienie jak najbardziej przysługiwało, z kolei według Izby Kontroli Nadzwyczajnej Spraw Publicznych – nie.

W 2021 r. z inicjatywy prezydenta do kodeksu cywilnego dodano art. 4462, zgodnie z którym w razie ciężkiego i trwałego uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, skutkującego niemożnością nawiązania lub kontynuowania więzi rodzinnej, sąd może przyznać najbliższym członkom rodziny poszkodowanego zadośćuczynienie za doznaną krzywdę. W artykule 2 nowelizacji k.c. dodano, że nowy przepis stosuje się do zdarzeń powstałych przed dniem wejścia w życie zmian. Dlatego 15 marca Sąd Najwyższy zwrócił się do TK z pytaniem, czy art. 2 jest zgodny z konstytucją, w szczególności z zasadą nieretroaktywności prawa, pewności prawa oraz zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa.

Sygn. akt: III CZP 2/22

Więcej:

„Rzeczpospolita” z 2 kwietnia, Marek Domagalski „TK będzie musiał odpowiedzieć na trudne pytania ws. zadośćuczynienia”

 (AM, źródło: „Rzeczpospolita”)

18,349FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie