Blog - Strona 650 z 1524 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 650

Odwaga w biznesie

0
Aneta Sobol

W dzisiejszych czasach agent ubezpieczeniowy musi stawić czoło wyzwaniom i konkurencji, aby utrzymać się na szczycie swojej branży. Podejmowanie ryzyka jest często nieodłącznym elementem sukcesu, ale ważne, aby było ono dobrze zaplanowane i przemyślane.

Rozwijanie się jako agent ubezpieczeniowy może obejmować uczenie się nowych umiejętności, poszerzanie wiedzy na temat produktów ubezpieczeniowych i trening zdolności nawiązywania relacji z klientami. Dla mnie rozwój zawodowy i osobisty zawsze będzie powiązany z odwagą. Jeśli chcemy iść do przodu, musimy być gotowi na zmiany, nowe wyzwania, a zazwyczaj to nie są proste decyzje.

Koszty czy inwestycje?

Agent, często już jako bardzo młoda osoba, dopiero zaczynająca w branży, styka się z pierwszym lękiem, jakim jest założenie działalności gospodarczej. Zadaje sobie mnóstwo pytań. Czy będzie mnie na to stać? Czy zarobię na podatki, paliwo? A co, gdy się skończy mały ZUS, czy się utrzymam? A jeśli w tym miesiącu nie sprzedam żadnej polisy?
Kolejnym etapem rozwoju agenta jest zatrudnienie asystentki i otworzenie swojego biura. Tutaj dopiero zaczynają się emocje i walka z samym sobą. Wiele osób decyduje się na ten krok bardzo późno lub wcale, z obawy o kolejne koszty związane z prowadzeniem biznesu. Natomiast ci, którzy się decydują, mówię tutaj zwłaszcza o asystentce, z reguły żałują, że tak późno to zrobili.

Sama przez to przechodziłam, ale czułam, że to już ten etap. By nie stać w miejscu, muszę zrobić kolejny krok. Przede wszystkim potraktowałam to jako inwestycję, nie koszt. Te decyzje otworzyły mi drogę do dalszego rozwoju. Dzięki temu, że asystentka zajmuje się bieżącą obsługą moich klientów, roszczeniami, pilnuje płatności, odpisuje na e-maile, mam spokojniejszą głowę i mogę skupić się na tym, co agent powinien robić przede wszystkim, czyli na umawianiu spotkań i spotkaniach z klientami.

Uczucie, gdy możesz wszystko

Następnym szczeblem jest kontakt z klientem poprzez media społecznościowe, pisanie postów, artykułów czy wystąpienia publiczne. Tutaj zdecydowanie oprócz swoich słabości i niepewności trzeba się jeszcze zmierzyć z oceną na dużo większą skalę. Wystawiamy się na potencjalny hejt, krytykę, ośmieszenie.

Piszę ten artykuł zaledwie kilka dni przed wylotem do Aten, na moje pierwsze tak duże wystąpienie publiczne, i to po angielsku. Będę przemawiać do najlepszych agentów w naszej branży, w większości agentów MDRT. Czy się boję? Oczywiście, że tak, ale z drugiej strony nie wyobrażam sobie, że miałabym nie wykorzystać takiej szansy. Tak naprawdę nie mogę się tego doczekać.

Strach miesza się we mnie z ekscytacją i adrenaliną. Porównałabym to nawet do wyjścia na ważny mecz. Zawodnicy są przygotowani, gotowi na zwycięstwo, ale gdzieś z tyłu głowy jest ten stres, strach przed porażką. Natomiast uczucie zaraz po zwycięstwie, po dobrym przemówieniu jest bezcenne. Pamiętam to ze swojego doświadczenia – po przemówieniu na podsumowaniu programu mentoringowego w Mikołajkach. Byłam blada ze stresu, od rana nie mogłam nic jeść. Ale wyszłam, powiedziałam i potem przez kolejne tygodnie czułam, że teraz mogę wszystko.

Rozwój to nieustanny proces, w którym stawiamy sobie coraz większe wyzwania. W ten sposób możemy uczyć się nowych rzeczy i trenować umiejętności. Przerażają nas nowe sytuacje, w strefie komfortu czujemy się bezpiecznie, ale jednocześnie ona nas ogranicza. Jeśli chcemy się rozwijać, niezbędne jest podejmowanie ryzyka.

Bez odwagi przedsiębiorcy nie są w stanie w pełni wykorzystać swojego potencjału i pomysłów, co prowadzi do stagnacji i braku postępu. Odwaga pozwala im na podejmowanie wyzwań i testowanie nowych strategii, co z kolei może prowadzić do odkrycia nowych możliwości i rozwoju ich biznesu.

Aneta Sobol
członkini stowarzyszenia MDRT
ambasadorka PSRDU
www.anetasobol.pl

ChatGPT, czyli jak korzystam ze sztucznej inteligencji

0
Marcin Kowalik

Trzymaj się krzesła. Pokażę ci coś, co albo sprawi, że wiele osób straci pracę, albo że wiele osób ją sobie ułatwi i odblokuje pokłady czasu na inne zadania. W mojej pracy to narzędzie już teraz bardzo mi pomaga.

ChatGPT to chatbot wykorzystujący model języka GPT-3 opracowany przez OpenAI, służący do generowania odpowiedzi na dane wprowadzane przez użytkownika. Model ten został opracowany na podstawie dużych zbiorów danych, aby móc prowadzić rozmowę i angażować się w różne tematy, od ogólnych po określone obszary wiedzy. Wpisujesz pytanie, zadanie, a ChatGPT je realizuje.

Przygotowując odpowiedź, ChatGPT korzysta z ogólnie dostępnych źródeł wiedzy. Często może to być wiedza specjalistyczna, a „myślenie” abstrakcyjne.
ChatGPT z każdym pytaniem i odpowiedzią się uczy. Wszystko odbywa się w postaci chatu. Jak wykorzystuję ChatGPT? Do researchu. W jego wyniku więcej wiem o tym, jakie treści publikować, żeby pozyskiwać klientów.

Pierwsze pytania

Zadałem pytanie: „Podaj 10 grup zawodowych, w których pracują osoby zainteresowane ubezpieczeniem od utraty dochodu w Polsce”. Dostałem następującą odpowiedź:

  1. Przedsiębiorcy
  2. Pracownicy na umowie o pracę
  3. Rolnicy
  4. Konsultanci finansowi
  5. Przedstawiciele handlowi
  6. Architekci i inżynierowie
  7. Lekarze i pielęgniarki
  8. Pracownicy administracyjni
  9. Pracownicy w branży transportowej
  10. Pracownicy w branży budowlanej

Celem kolejnego, dość abstrakcyjnego pytania, było stworzenie rozrywkowego posta do social mediów, skierowanego do lekarzy.


Pytanie: Co ubezpieczyłby serialowy dr House?

Odpowiedź: Dr. Gregory House, bohater serialu „Dr. House”, jako diagnosta i lekarz szpitalny prawdopodobnie byłby zainteresowany ubezpieczeniem zdrowotnym, ponieważ jego zawód wiąże się z ryzykiem z pracą z pacjentami. W związku z tym ubezpieczenie zdrowotne jest dla niego ważne, aby zabezpieczyć swoje zdrowie i finansowanie ewentualnych leczeń w przypadku wystąpienia choroby czy wypadku.

I podpowiedzi

Pójdźmy dalej. Zadajmy bardziej złożone pytanie – czy też raczej dajmy zadanie: Chcę, abyś odpowiadał jak doświadczony ekspert ds. marketingu i SEO. Chcę, abyś poprawnym, łatwym do zrozumienia językiem polskim, zaproponował mi pięć propozycji tytułów wpisów blogowych, które będą chętnie czytane przez lekarzy szukających ubezpieczeń.

Oto pięć propozycji tytułów wpisów blogowych, które mogą zainteresować lekarzy poszukujących ubezpieczenia:

  1. Jak wybrać najlepsze ubezpieczenie zdrowotne dla lekarza?5 najważniejszych rzeczy, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze ubezpieczenia dla lekarzaUbezpieczenie zdrowotne dla lekarzy – mit czy rzeczywistość?Ubezpieczenie zdrowotne dla lekarzy – jakie są korzyści?

Pytanie: Jak wygląda proces wdrożenia ubezpieczenia grupowego w firmie?

Proces wdrożenia ubezpieczenia grupowego w firmie może wyglądać następująco:

  1. Analiza potrzeb ubezpieczeniowych – firma określa swoje wymagania i potrzeby dotyczące ubezpieczenia.
  2. Wybór ubezpieczyciela – firma porównuje oferty różnych ubezpieczycieli i wybiera najlepszą opcję.
  3. Negocjacje warunków umowy – firma negocjuje warunki umowy z ubezpieczycielem, takie jak ceny, sumy ubezpieczenia i zakres ochrony.
  4. Zawarcie umowy – firma podpisuje umowę z ubezpieczycielem i płaci składkę ubezpieczeniową.
  5. Informacja dla pracowników – firma informuje pracowników o nowym ubezpieczeniu i jego zakresie.
  6. Monitoring i aktualizacja – firma monitoruje i aktualizuje swoje ubezpieczenie w zależności od zmian w potrzebach i wymaganiach.
  7. Składanie wniosków o odszkodowanie – w razie wystąpienia szkody pracownicy składają wnioski o odszkodowanie do ubezpieczyciela.

Liczby i źródła

A na koniec pytanie, w wyniku którego powstał materiał „Statystyki ubezpieczeniowe” dostępny pod adresem https://ubezpieczeniapoludzku.pl/statystyki-ubezpieczeniowe/

Podaj mi dziesięć faktów i liczb ze źródłami na temat ubezpieczeń w Polsce.

Według danych z 2020 r., źródło: GUS, ponad 60% polskich gospodarstw domowych posiadało jakiekolwiek ubezpieczenie.

Według danych z 2020 r., źródło: GUS, najwięcej ubezpieczeń posiadały gospodarstwa domowe z wyższym wykształceniem.

W Polsce, według danych z 2020 r., źródło: Polish Financial Supervision Authority, najwięcej ubezpieczeń komunikacyjnych zawiera się w wieku od 25 do 34 lata.

Według danych z 2020 r., źródło: Polish Financial Supervision Authority, najwięcej składek na ubezpieczenia komunikacyjne pochodzi z Warszawy.

Według danych z 2020 r., źródło Polish Financial Supervision Authority, najwięcej składek na ubezpieczenia mieszkaniowe pochodzi z woj. mazowieckiego.

Czy ChatGPT jest idealny i daje w 100% zgodne z prawdą odpowiedzi? Na pewno nie. Czy może pomóc w poszerzeniu naszego postrzegania wielu tematów? Czy może skrócić wiele procesów? Czy w rękach sprawnego, kreatywnego pracownika jest wartościowym narzędziem? Zdecydowanie tak. I powiem ci coś więcej. To dopiero początek.
Miłej zabawy z ChatGPT pod adresem https://chat.openai.com/

Marcin Kowalik
marcinkowalik.online

PS. Zadaj ChatGPT pytanie: Odpowiadaj mi jak Ross z serialu Przyjaciele. Napisz mi, kogo kochasz?

Moje Bankowanie: PZU najlepszym ubezpieczycielem pod względem jakości obsługi

0

Serwis Moje Bankowanie wybrał „Najlepszego Ubezpieczyciela w Polsce” w ramach projektu Instytucja Roku. Po raz kolejny tytuł ten zdobył PZU.

Ubezpieczyciel zdobył grand prix w kategoriach „Najlepsza Obsługa w Placówce” i „Najlepszy Zdalny Proces Zawarcia Polisy Turystycznej” oraz zajął trzecie miejsce w kategorii „Najlepsza Obsługa w Kanałach Zdalnych”.

– Recepta na sukces od lat pozostaje niezmienna. To przede wszystkim troska o dobre doświadczenia klienta. Dlatego Grupa PZU konsekwentnie buduje w organizacji świadomość znaczenia Customer Experience. Na bieżąco monitorujemy i analizujemy zmiany zachodzące na rynku oraz prowadzimy badania satysfakcji klienta, na podstawie których wyciągamy odpowiednie wnioski. Dzięki nim jesteśmy w stanie optymalizować nasze procesy i dostosowywać ofertę produktową do potrzeb klientów, a także wdrażać innowacje i kreować rynkowe trendy. Chętnie dzielimy się wiedzą z innymi firmami, by mogły podnosić jakość obsługi klientów, skutecznie się z nimi komunikować i rozwijać kanały kontaktu, a także wdrażać intuicyjne usługi i procesy. Źródłem cennych informacji na temat doświadczeń klientów podczas całej ich ścieżki jest wydany przez PZU w ubiegłym roku „Raport Customer Experience – z klientem na dobre i złe”. Wierzymy, że wnioski z raportu pozwolą rozwijać się nie tylko nam, ale wszystkim innym firmom i budować standardy CX w Polsce – powiedziała Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie, która odpowiada za obszar kształtowania doświadczeń klientów.

3 kategorie do oceny

Instytucja Roku to największy na rynku, kompleksowy projekt skupiony na jakości obsługi klienta w sektorze bankowym oraz ubezpieczeniowym. Podstawowym jego celem jest ciągłe podnoszenie standardów jakości obsługi i budowanie satysfakcji klienta, a zarazem sprostanie stale rosnącym i zmieniającym się oczekiwaniom klientów. W przypadku ubezpieczycieli na nagrodę główną – tytuł „Najlepszego Ubezpieczyciela w Polsce” składają się 3 kategorie:

  1. najlepsza obsługa w placówce,
  2. najlepsza obsługa w kanałach zdalnych,
  3. najlepszy zdalny proces zawarcia polisy turystycznej.

Poziom jakości obsługi klienta był weryfikowany przez realnych klientów zainteresowanych ofertą produktową, z jakiej najczęściej korzystają klienci: w roku ubiegłym było to ubezpieczenie nieruchomości oraz ubezpieczenie wyjazdu turystycznego. Dodatkowo weryfikacji poddano sprawność i przyjazność procesu związanego z zakupem ubezpieczenia wyjazdu turystycznego przez stronę internetową.

Obsługa w placówce

Najlepszym towarzystwem ubezpieczeniowym w zakresie obsługi w placówce kolejny rok z rzędu został PZU. Zwycięzca był jedynym ubezpieczycielem, który na przestrzeni roku w obu falach uzyskał wynik spełniający oczekiwania. W ubiegłorocznej edycji w rocznym zestawieniu 4 ubezpieczycieli znalazło się w 1. lidze, a w tym roku tylko PZU. 6 towarzystw ubezpieczeniowych uzyskało wynik na poziomie 2. ligi, a 3 zdecydowanie nie spełniły oczekiwań.

W pierwszej fali poświęconej ubezpieczeniu wyjazdu turystycznego klienci byli zdecydowanie bardziej zadowoleni z odbytych rozmów niż przy kontaktach na temat ubezpieczenia nieruchomości. Wynik powyżej 80% w 1. pomiarze uzyskało 4 ubezpieczycieli – Warta, ERGO Hestia, Allianz i Wiener. W kolejnym pomiarze, w którym klienci pytali o ubezpieczenie nieruchomości, tylko 2 towarzystwa znalazły się w 1. lidze. Liderem było Nationale-Nederlanden, uzyskując zdecydowanie najlepszy wynik. Oczekiwania spełnił też PZU. Z kolei aż 2 towarzystwa (Warta, Wiener), które okazały się mocne w rozmowie o ubezpieczeniu turystycznym zdecydowanie rozczarowały, kiedy przyszło do rozmowy o innym typie ubezpieczenia.

Obsługa w kanałach zdalnych

W kategorii „Najlepsza obsługa w kanałach zdalnych” oceniono 14 towarzystw, w których w tej edycji zrealizowano 2 fale badania poświęcone ubezpieczeniu wyjazdu turystycznego i ubezpieczeniu nieruchomości. W obu falach wykonano 280 połączeń z infolinią oraz wysłano 280 zapytań drogą mailową.

Po analizie 560 kontaktów z 2 fal badania żaden z ubezpieczycieli nie znalazł się w 1. lidze. Najwyższy wynik uzyskało TU Europa, jednak była to ocena tylko na poziomie 2. ligi. Było to jedyne towarzystwo, które przynajmniej w pewnym stopniu spełniło oczekiwania. Pozostałe 13 towarzystw ubezpieczeniowych w rocznym zestawianiu uzyskało wynik zdecydowanie poniżej oczekiwań. Warto podkreślić, że o ile w sektorze bankowym jakość obsługi klienta w zdalnym kanale kontaktu zauważalnie rośnie, o tyle sektorze ubezpieczeniowym spadła w porównaniu do ubiegłorocznej edycji. Wówczas 2 ubezpieczycieli spełniło oczekiwania, a 1 znalazł się w 2. lidze.

Nieco lepiej oceniono kontakt z infolinią, choć średni wynik wszystkich ubezpieczycieli na poziomie 65% po 2 pomiarach pokazuje, że rozmowy telefoniczne także nie spełniły oczekiwań. Analogicznie jak w ocenie jakości obsługi w placówce lepiej wypadły kontakty dotyczące ubezpieczenia turystycznego (71%) niż ubezpieczenia nieruchomości (58%).  W kontakcie telefonicznym wyróżniły się tylko UNIQA, Generali oraz PZU, gdzie w obu falach satysfakcja klienta po kontakcie telefonicznym była oceniona powyżej 80%.

Zdalny proces zawarcia polisy turystycznej

Przyjazność procesu z poziomu strony internetowej ubezpieczyciela oceniono, wykonując 100 testów, realizowanych przez różnych klientów. Wynik towarzystwa ubezpieczeniowego był składową obiektywnych elementów stałych procesu oraz wrażeń klientów testujących zakup polisy.

Po badaniu okazało się, że najlepszy proces zdalnego zawarcia polisy turystycznej oferuje PZU. W 1. lidze z wynikiem powyżej 80% znalazło się łącznie 5 towarzystw ubezpieczeniowych – PZU, Nationale-Nederlanden, Allianz, UNIQA i Warta.

Doświadczenie klienta obejmujące satysfakcję ze sposobu zakupu polisy oceniono pozytywnie. Na 10 badanych procesów 8 ubezpieczycieli uzyskało wynik powyżej 80%. Najwyższe uznanie w oczach klientów zyskały procesy w PZU i Nationale-Nederlanden.

W obiektywnej ocenie elementów stałych procesu wyniki były bardzo zróżnicowane. Najlepiej oceniony PZU zdecydowanie wyróżniał się na tle konkurencji. Szczególną uwagę zwrócono na sposób prezentacji oferty, możliwość wyboru oraz modyfikacji poszczególnych parametrów związanych z zakresem ubezpieczenia, dostęp do OWU przed dokonaniem zakupu, możliwość uzyskania pomocy z poziomu wniosku, komunikację e-mail na etapie składania wniosku i po zakupie, sposób wysyłki polisy, możliwość jej szybkiego odczytania i komunikację SMS z numerem polisy czy telefonem alarmowym.

O badaniu:

8. edycja Instytucji Roku objęła łącznie 14 towarzystw, a o tytuł „Najlepszego Ubezpieczyciela w Polsce” walczyło 10 z nich (warunkiem był udział we wszystkich trzech kategoriach). Zrealizowano 200 wizyt w oddziałach i agencjach wyłącznych, wykonano 280 połączeń z infolinią, wysłano 280 zapytań e-mail oraz przeprowadzono 100 testów zakupu ubezpieczenia wyjazdu turystycznego.

(AM, źródło: PZU, Moje Bankowanie)

TUW „TUW” rusza ze sprzedażą dotowanych ubezpieczeń upraw

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

17 marca TUW „TUW” rozpoczął wiosenny sezon ubezpieczeń upraw rolnych z dopłatą do składki z budżetu państwa do 65% jej wysokości. Tradycyjnie zakład oferuje ubezpieczenia wszystkich  rodzajów upraw wymienionych w ustawie o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.

Oferta TUW „TUW” zawiera ponad 30 wariantów ubezpieczenia, obejmujących jedno lub kilka ryzyk, w tym 3 nowe warianty. Zakres ubezpieczenia upraw rolnych zdefiniowany w  ustawie  można dodatkowo rozszerzyć o:

  • ubezpieczenie od ryzyka ognia zawierającego dodatkowo w przypadku zbóż ubezpieczenie słomy,
  • możliwość rozszerzenia ryzyka deszczu nawalnego o szkody całkowite powstałe na skutek zastoisk wodnych,
  • szkody wynoszących co najmniej 8% ubytku plonu.

Podobnie jak w latach poprzednich oferta TUW „TUW” zapewnia także:

  • ochronę upraw zbóż od skutków wylegania,
  • stałą cenę przyjętą w umowie ubezpieczenia przy ustalaniu odszkodowania (dotyczy zakresu ryzyk dotowanych),
  • zawarcie umowy ubezpieczenia upraw rolnych przed ich wysiewem lub wysadzeniem,
  • dokupienie ryzyk wiosennych do umów zawartych na jesieni 2022 r.,
  • dogodny system płatności składki.

TUW „TUW” angażuje się również w działania zmierzające do niwelowania zmian klimatycznych. Dlatego uruchomiło akcję „Zasiane dobro wróci do Ciebie”, w ramach której producenci rolni, którzy skorzystają z wiosennej oferty ubezpieczenia upraw w TUW „TUW”,  otrzymają mieszankę roślin miododajnych.

Wcześniej wiosenny sezon sprzedaży dotowanych polis rolnych rozpoczęły Agro TUW oraz VH Polska. 21 marca dołączy ERGO Hestia.

(AM, źródło: TUW „TUW”)

LUX MED: Pełna Opieka jako nowoczesny benefit pracowniczy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z badania portalu wynagrodzenia.pl wynika, że 70% pracowników oczekuje od pracodawcy dodatkowej opieki medycznej w formie benefitu, zaś ponad 35% ubezpieczenia na życie. Nowoczesne świadczenia pozapłacowe to takie, które spełnią potrzeby pracowników, a jednocześnie są innowacyjne, atrakcyjne i zgodne z ich oczekiwaniami. LUX MED zwraca uwagę, że takie wymagania spełnia oferowane przez niego ubezpieczenie szpitalne LUX MED Pełna Opieka.

– Jako pierwsi w Polsce uruchomiliśmy polisę szpitalną „all risk”, która obejmuje całość leczenia: od diagnostyki szpitalnej, przez zabiegi planowe, pomoc w nagłych przypadkach, aż po rehabilitację poszpitalną i przegląd zdrowia. Ubezpieczenie szpitalne LUX MED Pełna Opieka to oferta skierowana do klientów indywidualnych oraz firm – jako benefit pracowniczy. Rozwiązanie to może być uzupełnieniem dotychczasowego pakietu opieki medycznej lub też stanowić oddzielne świadczenie dla pracowników – wyjaśnia Sławomir Łopalewski, dyrektor zarządzający LUX MED Ubezpieczenia.

Polisa zaspokaja zarówno potrzeby pracownika w nagłych wypadkach czy planowanych zabiegach, ale zawiera również wsparcie Koordynatora Opieki Szpitalnej, który pomaga pacjentowi na wszystkich etapach leczenia. Obejmuje również kompleksowe badania profilaktyczne.

Czy innowacyjny benefit przyciągnie pracowników?

Na atrakcyjność benefitów wpływa wiele czynników. Różne oczekiwania względem bonusów oznaczają, że o beneficie nie świadczy wyłącznie jego innowacyjność, a dopasowanie do potrzeb. Dobry benefit przestał już być kojarzony jako ten zapewniający motywację bądź rozrywkę. Jego rolę zastąpiło świadczenie pozapłacowe, które realnie pomaga zabezpieczyć ewentualne, przyszłe problemy zdrowotne pracownika, a także jest efektywną formą wsparcia w nagłej, często trudnej sytuacji.

Projektowanie polityki benefitowej stawia przed firmami oraz ich działami HR wiele wyzwań. Kluczowe jest wprowadzanie rozwiązań, które mogą być dla pracowników pomocne w perspektywie długoterminowej, a firmom pomagają pozycjonować się jako atrakcyjni pracodawcy na rynku.

(AM, źródło: LUX MED)

Allianz Trade: W 2023 roku utrzyma się dwucyfrowe tempo wzrostu niewypłacalności

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W 2022 roku opublikowanych zostało 2625 orzeczeń o niewypłacalności polskich firm. Eksperci Allianz Trade prognozują, że w 2023 r. ich liczba wzrośnie do 2890.

Ubezpieczyciel ocenia, że perspektywy dla polskich przedsiębiorców nadal nie są dobre. Z jednej strony stoją oni wobec takich wyzwań, jak wysokie ceny energii, naruszone łańcuchy dostaw, ryzyko geopolityczne, zacieśnianie polityki fiskalnej w obliczu inflacji, spadki popytu i podaży. Do tego, zdaniem Allianz Trade, dodać trzeba wyższe koszty pracy (presja na płace związana z bezprecedensową inflacją, a także wzrost płacy minimalnej) oraz finansowania.

Będzie trudniej niż w 2022 r.

Eksperci ubezpieczyciela podkreślają, że w 2022 r. przedsiębiorstwa wykazały odporność zarówno pod względem przychodów, jak i rentowności dzięki temu, że ich zasoby gotówkowe były wysokie, a silny popyt łączył się ze znaczną siłą cenową. Jednak w ich ocenie szok związany ze stopami procentowymi oraz wyższe koszty wynagrodzeń mogą doprowadzić do wstrząsu związanego z rentownością. Allianz Trade przypomina, że poprzedni rok zakończył się absolutnym rekordem. Liczba niewypłacalnych polskich firm wzrosła aż o 20% r/r i tylko w ostatnim kwartale była wyższa niż średniorocznie w skali ostatniego dziesięciolecia, czyli w okresie przedpandemicznym.

Tempo wzrostu zostanie utrzymane

W obecnym roku ubezpieczyciel spodziewa się utrzymania wzrostu niewypłacalności na  dwucyfrowym poziomie – o minimum 10–12%. Wśród przyczyn Allianz Trade wskazuje niską rentowność (wysokie koszty i brak możliwości przeniesienia ich w pełni na nabywców) oraz mniejszy popyt, zarówno na towary inwestycyjne, jak i konsumpcyjne. Również wyższa inflacja, a w ślad za nią wyższe oprocentowanie i koszty kredytów oraz ograniczenie ich dostępności przyczyniły się do wzrostu ryzyka dla przedsiębiorstw, głównie w takich sektorach jak: budownictwo, transport, telekomunikacja, maszyny i urządzenia, handel detaliczny, RTV/AGD, motoryzacja, tekstylia.

Koniec kryzysu? Raczej nie

Allianz Trade prognozuje, że 2023 nie będzie ostatnim rokiem kryzysu, przynajmniej od strony cen energii. Ubezpieczyciel zakłada, że jej wysokie ceny utrzymają się przez 2 lata. Następna zima może być dużo bardziej problematyczna, ponieważ widać na horyzoncie kryzys podaży gazu. Ponieważ w 2023 r. aktywność gospodarcza gwałtownie spowolni, Allianz Trade spodziewa się, że NBP rozpocznie łagodzenie polityki pieniężnej około połowy roku.

(AM, źródło: Multi AN)

Pozwy psują reputację, klienci odchodzą

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ubezpieczyciele tacy jak Aviva i Liberty Mutual są pozywani w związku z niezaspokojeniem roszczeń z polis ubezpieczenia przerw w działalności (BI) spowodowanych przez pandemię.

Analityk Global Data Benjamin Hatton zwraca uwagę, że ochrona BI jest skomplikowaną polisą, a kryzysy w rodzaju pandemii ujawniają niejednoznaczność sformułowań, która doprowadziła do fali spraw sądowych. Wraz z napływem tego rodzaju spraw prawdopodobne jest, że maleje zaufanie ubezpieczonych do ich ubezpieczycieli, a nawet do całej branży.

Wiele małych i średnich przedsiębiorstw stara się zmienić dostawcę ubezpieczenia albo zupełnie zrezygnować z polisy. W 2022 r. w Wielkiej Brytanii 36,8% małych i średnich przedsiębiorstw zrezygnowało z ochrony BI, ponieważ poziom ochrony, jaka ich obejmowała, nie odpowiadał ich wyobrażeniom i oczekiwaniom. Pytani o powody zmiany dostawcy, przedsiębiorcy wymieniali cenę, poziom ochrony i kwestie reputacji.

Ubezpieczyciele dążący do rozwoju biznesu w linii BI muszą zapewnić większą jasność sformułowań polisowych, jeśli chcą utrzymać dobre imię. Sprawy sądowe o wypłaty z polis BI niweczą możliwości nowego biznesu ubezpieczycieli uwikłanych w batalie prawne. Prawdopodobnie wielu ubezpieczonych przygląda się swojemu ubezpieczycielowi i rozważa zakup polisy od innego, nieuwikłanego w procesy.

(AC, źródło: Global Data)

PIU: Solvency II – a może pójść w ślady Brytyjczyków?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Solvency II jest jednym z najbardziej wymagających systemów ostrożnościowych dla zakładów ubezpieczeń na świecie, który zapewnił odporność sektora nawet w trudnych czasach pandemii, wysokiej inflacji czy wzrostu stóp procentowych, ale jak pokazali to Anglicy – warto zastanowić się, czy wszystkie jego wymogi są niezbędne do utrzymania stabilności rynku ubezpieczeniowego i ochrony ubezpieczonych – zwraca uwagę Bartosz Bigaj, szef biura Polskiej Izby Ubezpieczeń w Brukseli.

Ekspert przypomina, że po opuszczeniu Wspólnoty Europejskiej (grudzień 2020 r.) Wielka Brytania może modyfikować  kluczowe ostrożnościowe standardy w zakresie wypłacalności, które wprowadziła Solvency II. Postanowiła skorzystać z tej opcji i zliberalizowała wymogi dyrektywy. Zreformowany system będzie funkcjonował pod nazwą „Solvency UK” i ma uwolnić znaczną część kapitału z rezerw angielskich ubezpieczycieli.

Liberalizacja marginesu ryzyka oraz korekty dopasowującej

Bartosz Bigaj wskazuje, że Solvency UK ma pobudzić innowacyjność w sektorze i wspomóc rządowe plany zwiększenia inwestycji w takich obszarach, jak infrastruktura czy zielona energia. „Uwolnienie kapitału ma wpłynąć także na wyrównanie poziomu życia Anglików. (…) Przewiduje się, że reforma pozwoli sektorowi zainwestować ponad 100 mld funtów w ciągu najbliższych dziesięciu lat” – wylicza ekspert

Margines ryzyka jest dodatkową rezerwą, którą ubezpieczyciel musi utrzymywać powyżej swojego najlepszego oszacowania zobowiązań (BEL) i poniżej swojego kapitałowego wymogu wypłacalności (SCR). Brytyjski rząd zaproponował w kwietniu 2022 r. dokonanie głębokich cięć w marginesie i ostatecznie obniżono wymogi dotyczące marginesu ryzyka o 65% dla zakładów życiowych i 30% dla majątkowych.

Solvency UK liberalizuje też kryteria stosowania korekty dopasowującej, elementu, który przynosi korzyści ubezpieczycielom posiadającym długoterminowe aktywa, odpowiadające przepływom pieniężnym. Poluzowanie wymogów ma umożliwić branży inwestowanie w szerszy katalog aktywów.

Jak wskazuje Bartosz Bigaj pozostałe zmiany wprowadzone w Solvency UK obejmują m.in.

  • Liberalizację obliczania wymogów kapitałowych i posiadania lokalnych aktywów na ich pokrycie dla brytyjskich oddziałów. Reforma powinna przynieść korzyści około 160 oddziałom zagranicznych ubezpieczycieli, a także wszelkim innym oddziałom, które powstaną w Wielkiej Brytanii w przyszłości.
  • Zwiększenie progów, po przekroczeniu których stosuje się system Solvency UK, do 15 milionów funtów rocznej składki przypisanej brutto (trzykrotność poprzedniego progu) oraz do 50 mln funtów rezerw technicznych brutto (dwukrotność poprzedniego progu), co ma na celu wspieranie firm z branży insurtech. Dla porównania – w przypadku Solvency II roczna składka nie powinna przekraczać 5 mln euro, a rezerwy 25 mln euro.
  • Liberalizacja przepisów dla nowych ubezpieczycieli obejmująca zmniejszone wymogi dotyczące wejścia na rynek – takie jak niższy próg kapitałowy, ograniczone wymogi dotyczące osób kluczowych i struktur zarządzania oraz zmniejszenie wymogów sprawozdawczych, co również ma na celu rozwój brytyjskiego sektora insurtech.

Czy warto naśladować Brytyjczyków?

„Brytyjczycy pokazali Unii, że wymogi Solvency II w niektórych obszarach są zbyt rygorystyczne i mogą być liberalizowane bez ryzyka naruszenia interesów ubezpieczonych. Solvency UK wprowadza też wiele nowych ułatwień dla nowych podmiotów, w tym z branży InsurTech. Nic dziwnego, na wyspach w insurtech inwestuje się najwięcej w Europie. Według analiz przygotowanych przez Dealroom.co, w latach 2016–2021 aż 40% europejskich inwestycji VC w spółki typu insurtech miało miejsce w Wielkiej Brytanii” – podnosi ekspert.

Znowelizowane przepisy unijne dotyczące systemu Solvency II zostaną najprawdopodobniej przyjęte jeszcze w tym roku. 

Cały wpis jest dostępny na blogu PIU.

(AM, źródło: PIU)

ERGO Hestia ruszy ze sprzedażą dotowanych polis rolnych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

ERGO Hestia rozpocznie 21 marca wiosenny sezon sprzedaży ubezpieczeń upraw rolnych. Zakład zaznacza, że tego rodzaju polisy sprzedaje coraz więcej jego pośredników.

W ubezpieczeniach upraw rolnych klienci sopockiej firmy mogą liczyć na pokrycie nawet 65% składki z dopłat z budżetu państwa. Dotacjami objęte są takie uprawy, jak zboża, kukurydza, rzepak, rzepik, ziemniaki, buraki cukrowe, chmiel, tytoń, rośliny strączkowe, warzywa gruntowe, drzewa i krzewy owocowe, truskawki.

Ubezpieczenie jest zawierane na wypadek zniszczenia lub uszkodzenia upraw w wyniku zdarzeń losowych. W sezonie wiosennym ubezpieczenie przydaje się najczęściej w takich przypadkach, jak szkody wywołane przymrozkami wiosennymi, gradem, huraganem czy deszczem nawalnym.

– Naszą ofertę skonstruowaliśmy tak, by odpowiadała potrzebom wszystkich rolników – zarówno tych posiadających duże gospodarstwa, jak i te średnio i małoobszarowe. Znajduje się w niej wszystko, co potrzebne do zabezpieczenia źródła dochodu przed coraz intensywniejszymi zjawiskami pogodowymi – podkreśla Jakub Welz, menedżer projektu ERGO Ubezpieczenia Rolne w ERGO Hestii.

Oprócz upraw dotowanych oferta ERGO Hestii obejmuje też uprawy niedotowane i w tym roku zakład spodziewa się wzrostu zapytań o możliwość objęcia ochroną m.in. słonecznika. W szybkim tempie rośnie bowiem całkowita powierzchnia pod jego zasiewem. Klienci ERGO Hestii mogą zdecydować się również na ubezpieczenia zwierząt gospodarskich, budynków i mienia czy instalacji fotowoltaicznych.

Wcześniej wiosenny sezon sprzedaży dotowanych polis rolnych rozpoczęły Agro TUW oraz VH Polska.

(AM, źródło: ERGO Hestia)

TUZ Ubezpieczenia: Bezpieczny Dom w nowej odsłonie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

TUZ Ubezpieczenia poinformowało, że z dniem 15 marca wprowadziło zmiany w OWU ubezpieczenia domów i mieszkań Bezpieczny Dom. Towarzystwo podkreśla, że modyfikacje zostały dokonane w odpowiedzi na zapotrzebowanie zgłaszane przez klientów.

Nowością w ubezpieczeniu jest podwyższenie limitów sumy ubezpieczenia w przypadku ryzyka:

  • dewastacji – o 20 tys. zł, czyli dwu- lub czterokrotnie, w zależności od wariantu produktu (all risk/ryzyk nazwanych), dotyczy też nieruchomości w budowie i w stanie surowym zamkniętym.
  • przepięcia i stłuczenia – limitem będzie suma ubezpieczenia przedmiotu ubezpieczenia (domu lub mieszkania lub stałych elementów oraz ruchomości domowych) w wariancie all risk.

W zmodyfikowanej polisie uwzględniono także odpowiedzialność za szkody w przypadku braku przeglądów w wariancie all risk. W przypadku zaistnienia szkody, gdy klient zapomni o przeglądzie, TUZ Ubezpieczenia wypłaci odszkodowanie do kwoty 30 tys. zł. Zmiana dotyczy ubezpieczenia domów jednorodzinnych, mieszkań, garaży wolnostojących oraz budynków gospodarczych, które w chwili powstania szkody nie mają więcej niż 40 lat.

(AM, źródło: Facebook)

18,429FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie