Blog - Strona 66 z 1523 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 66

Czy to już koniec AI?

0
Łukasz Nienartowicz

Pod koniec listopada 2022 r. został uruchomiony prototyp Chata GPT. Ten chatbot zyskał pierwszy milion użytkowników w pięć dni, co Instagramowi zajęło prawie trzy miesiące, a Facebookowi dziesięć. Natychmiast pojawiły się konkurencyjne boty, m.in. Bard, opracowany przez Google, czy LLaMA, stworzona przez Meta.

Popularne portale informacyjne prześcigały się w artykułach na temat AI, opisując w pierwszej kolejności zalety Chata GPT. Następnie straszono, że modele zabiorą nam pracę, a na koniec pytano, czy czeka nas wojna między AI a ludzkością. Z drugiej strony na rynku pojawił się wysyp szkoleń na prompt inżynierów, bez których nasza kariera miała się wkrótce skończyć. Szaleństwo. A może nie do końca?

AI wszechmogąca

Powyższy przykład jest jednym z wielu hype’ów, jakie dotknęły branżę IT w ostatnich latach. Mieliśmy mody na big data, blockchain czy „chmurę”. Szum marketingowy wokół takiej modnej technologii powoduje, że skrajnie przeceniamy jej możliwości w porównaniu z rzeczywistym zastosowaniem. A ponieważ hype wokół dużych modeli językowych (ang. LLM) był ogromny, to i oczekiwania były gigantyczne.

Doszło do sytuacji, gdy zapytania na rynek IT, których celem była predykcja popytu, optymalizacja procesów czy segmentacja klientów, zawierały sugestie, aby użyć do tych, wyraźnie statystycznych, zadań modeli LLM, których działanie polega przecież na przetwarzaniu języka naturalnego. To nie mogło się udać. I się nie udało.

AI bezradna

W standardowym cyklu technologicznego hype’u po „zakochaniu się” w danej technologii następuje etap rozczarowania i odrzucenia. I podobnie dzieje się teraz z modelami LLM. Kiedy rozmawiamy o nowych projektach lub czytamy wpisy na LinkedIn, możemy dostrzec, jak wiele osób i organizacji zawiodło się na próbie wdrożenia modeli językowych.

W ostatnich tygodniach rozmawiam z klientami o projektach w obszarze machine learning i niemal zawsze słyszę: zróbmy coś klasycznymi metodami – coś, co zapewni nam ROI. Równocześnie wielu klientów przekierowuje rozmowę na problem integracji i jakości danych, i to z tym zagadnieniem łączą się cele wielu organizacji w 2025 r. Czy to oznacza, że AI się skończyła?

Produktywność

Odpowiedź na powyższe pytanie musimy podzielić na dwie części. Po pierwsze, przez ostatnie kilka lat AI była w potocznych rozmowach utożsamiana z modelami LLM. A jest to tylko niewielki wycinek obszaru przetwarzania języka naturalnego (ang. NLP), który z kolei jest tylko jedną z gałęzi sztucznej inteligencji obok zagadnień, takich jak segmentacje, predykcje, optymalizacje czy inne niż przetwarzanie języka zastosowania sieci neuronowych. Te obszary rozwijają się nieustannie i nie były tak mocno dotknięte przez „hype na AI”.

Jeśli chodzi o same modele LLM, to w każdym cyklu hype’u na technologię po czasie euforii i rozczarowania następuje jedna z dwóch możliwości. Albo uznajemy, że dana technologia nie ma sensownych zastosowań i ją porzucamy, albo znajdujemy dobre zastosowania biznesowe, które posiadają również świetne uzasadnienia finansowe. Wtedy technologia wchodzi powoli w czas jej produktywnego wykorzystania, a my, używając jej dojrzałości, możemy realizować ciekawe i udane projekty transformacyjne w naszych firmach. I to ten drugi scenariusz przewiduję dla modeli LLM.

Łukasz Nienartowicz
Data by example

Przemów pełnym głosem

0
Maciej Jabłoński, Jak mówić bez wysiłku i dobrze brzmieć. Poradnik oddechowy dla mówców, Wydawnictwo Onepress, cena 44,91 zł

Jesteś politykiem, wykładowcą, nauczycielem, konferansjerem, dziennikarzem, youtuberem, coachem, prowadzisz kanał w mediach społecznościowych albo w jakikolwiek inny sposób pracujesz głosem? Sięgnij po książkę, która jest właśnie dla ciebie!

Praktyczny przewodnik Jak mówić bez wysiłku i dobrze brzmieć. Poradnik oddechowy dla mówców autorstwa Macieja Jabłońskiego krok po kroku pokazuje, jak świadome oddychanie może poprawić jakość mówienia, wpłynąć na pewność siebie i zwiększyć efektywność podczas wystąpień publicznych.

Czego dowiesz się z tej książki? Między innymi, jak:

  • korzystać z techniki oddechu przeponowego,
  • wzmacniać barwę i dynamikę swojego głosu,
  • eliminować napięcia i mówić swobodniej,
  • kontrolować oddech w sytuacjach stresowych,
  • poprawiać dykcję i wyrazistość wypowiedzi.

I jeszcze słowo o autorze. Maciej Jabłoński to prezenter telewizyjny, lektor, trener emisji głosu i wystąpień publicznych. Wieloletni wykładowca Akademii Telewizyjnej TVP, członek Komisji Karty Ekranowej. Jest twórcą metody szkolenia głosu mówionego opartej na technice wokalnej SLS. W pracy dydaktycznej korzysta z wieloletniego doświadczenia, jakie zdobył przed kamerą (ponad 25 lat) i mikrofonem. Jest lektorem reklamowym i filmowym, nagrywa również audiobooki i użycza głosu do dubbingu.

Sięgnij po sprawdzoną wiedzę popartą wieloletnią praktyką!


Maciej Jabłoński, Jak mówić bez wysiłku i dobrze brzmieć. Poradnik oddechowy dla mówców, Wydawnictwo Onepress, cena 44,91 zł

PZU wprowadza asystenta AI dla wszystkich pracowników

0
Źródło zdjęcia: PZU

Personel PZU otrzymał dostęp do asystenta AI w formie chata opartego na generatywnej sztucznej inteligencji. To jedno z największych wdrożeń tego typu narzędzia dla pracowników w Polsce i kolejne przedsięwzięcie zakładu wykorzystujące GenAI.

Dostęp do asystenta AI ma ponad 12 tysięcy pracowników z podmiotów należących do Grupy PZU, m.in. PZU SA, PZU Życie, PZU Zdrowie, TUW PZUW i TFI PZU. Narzędzie ma ich wspierać w codziennej pracy, w zadaniach takich jak np. analiza danych i obrazów czy redagowanie lub streszczanie tekstów. Asystent AI zwiększa produktywność i sprzyja edukacji pracowników, podnosząc ich umiejętności oraz świadomość w dziedzinie wykorzystania sztucznej inteligencji w ramach zadań służbowych.

– Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje współczesny świat, a jej wpływ na branżę ubezpieczeniową staje się coraz bardziej widoczny, kształtując sposób, w jaki firmy takie jak nasza zarządzają ryzykiem, obsługują klientów i rozwijają nowe usługi. Cieszę się, że wszyscy pracownicy PZU mogą już korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego asystenta AI. Co ważne, spełnia on najwyższe standardy bezpieczeństwa, co daje nam pewność, że dane, które udostępniamy, pracując z tym narzędziem, są właściwie chronione – mówi Jan Zimowicz, członek zarządu PZU SA.

Bezpieczne użycie

Uruchomienie narzędzia Copilot Chat poprzedził trwający blisko rok pilotaż zasilanego przez generatywną sztuczną inteligencję (GenAI) chatbota stworzonego przez PZU.

Krótko po uruchomieniu ChatGPT pod koniec 2022 roku PZU dostrzegł potrzebę stworzenia własnego narzędzia konwersacyjnego. Publicznie dostępne narzędzia generatywnej AI w tamtym czasie stwarzały kilka ryzyk nieakceptowalnych dla zakładu, zobowiązanego do zachowania najwyższych standardów ochrony danych i bezpieczeństwa informacji. Charakter zadań w branży ubezpieczeniowej wiąże się bowiem z przetwarzaniem dużej ilości poufnych informacji, co uniemożliwia korzystanie z ogólnodostępnych narzędzi. Z tego powodu firma zdecydowała się na opracowanie wewnętrznego rozwiązania, które spełniało wymagane standardy prawne dotyczące ochrony danych i bezpieczeństwa informacji i umożliwiało pracownikom korzystanie z nowoczesnych technologii w sposób bezpieczny.

– W pilotaż zaangażowało się 1000 pracowników ze wszystkich działów organizacji oraz 30 ambasadorów z kluczowych obszarów organizacji. Pilotaż został zrealizowany wspólnymi siłami Zespołu Innowacji i AI, Pionu Technologii ze wparciem specjalistów bezpieczeństwa regulacyjnego i technologicznego. Dzięki zebranym doświadczeniom przekonaliśmy się, że wdrożenie asystenta AI może znacząco usprawnić naszą pracę. Testerzy i ambasadorzy chętnie wykorzystywali go do tworzenia i redakcji tekstów, analizy i podsumowania dokumentów i działań kreatywnych – dodaje Jan Zimowicz.

Dodatkowo PZU dążył do rozpoznania kolejnych potencjalnych zastosowań i podnoszenia umiejętności pracowników w zakresie korzystania z AI w ich codziennych obowiązkach. Pilotaż miał również na celu zebranie doświadczeń w celu przyszłego wdrażania tego typu rozwiązań na dużą skalę w całej organizacji.

– Wdrożenie asystenta AI to początek zmiany, która pozwoli nam oswoić się, a następnie używać na co dzień narzędzia sztucznej inteligencji. To ogromna zmiana mentalna i biznesowa, której wartości nie możemy nie doceniać. Jestem przekonany, że jest to jedna z największych rewolucji w myśleniu i postrzeganiu podejścia do rozwiązywania problemów i ciągłego uczenia się w historii ludzkości. Zależy mi, aby każdy pracownik PZU traktował Copilota jako niezbędne narzędzie pracy, ponieważ wiem, że to otwiera nas na innowacyjność, zwiększa wydajność i zapewnia przypływ innowacyjnego myślenia – podkreśla Michał Kopyt, członek zarządu PZU Życie.

Inwestycja w kompetencje cyfrowe pracowników PZU

PZU planuje szereg inicjatyw wspierających budowanie kompetencji AI wśród pracowników: materiały szkoleniowe, cykle webinarów prowadzone przez firmowych ekspertów, którzy pokażą, jak wykorzystywać asystenta AI w realnych przypadkach biznesowych konkretnych obszarów firmy, oraz bieżące wsparcie ambasadorów AI dla wszystkich użytkowników.

– Inwestycja w kompetencje cyfrowe naszych pracowników to strategiczna decyzja Grupy PZU, która przyniesie korzyści zarówno pracownikom, jak i całej organizacji. Wierzę, że czas, który zyskujemy dzięki technologiom, wykorzystamy na zadania, które przynoszą nam większą satysfakcję. Działania edukacyjne, które przygotowaliśmy na najbliższe miesiące, pomogą poznać lepiej technologie, jaką jest AI oraz będą inspiracją do dalszego rozwoju – zapowiada Anna Wardecka, dyrektorka zarządzająca ds. HR w Grupie PZU.

Efekty pracy GPT Lab

Prace nad opracowaniem, testowaniem i wdrożeniem asystenta AI były realizowane w ramach wewnętrznego, interdyscyplinarnego zespołu projektowego GPT Lab. Zaczął on funkcjonować w czerwcu 2023 r. Zadaniem jednostki jest analiza możliwości bezpiecznego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w działaniach służących pracownikom grupy, jak również skierowanych do klientów. Dzięki takiemu podejściu PZU testuje technologię generatywnej AI i przygotowuje rozwiązania oparte na niej w sposób bezpieczny, wiarygodny i z zapewnieniem najwyższych standardów regulacyjnych i etycznych. 

W ostatnich miesiącach zespół GPT Lab brał udział we wdrożeniu Samoobsługi NEXT, opartego na GenAI rozwiązania, dzięki któremu klienci PZU mogą otrzymać odszkodowania za wybrane szkody w ubezpieczeniu PZU Dom w mniej niż 24 godziny. W sumie w Grupie PZU funkcjonuje obecnie kilkaset modeli ML (machine learning)/AI we wszystkich obszarach biznesowych.

(AM, źródło: PZU)

UNIQA radzi firmom, jak zminimalizować ryzyko wystąpienia niepożądanych zdarzeń

0
Źródło zdjęcia: UNIQA

Eksperci UNIQA stworzyli przewodnik prewencyjny dla firm. Publikacja zawiera sprawdzone metody minimalizacji ryzyka np. pożarów, katastrof budowlanych czy przestojów w produkcji. Przedsiębiorcy znajdą w nim także sposoby na optymalizowanie kontroli, utrzymania i konserwacji swoich zakładów przemysłowych.

– Misją UNIQA jest pomoc w minimalizowaniu prawdopodobieństwa zdarzeń niepożądanych i łagodzenia ich ewentualnych skutków. Dlatego przygotowaliśmy przewodnik, w którym przedstawiamy rozwiązania i sposoby poprawy bezpieczeństwa w firmach – mówi Tomasz Szarek, dyrektor zarządzający Pionu Klienta Korporacyjnego i Rozwoju Biznesu UNIQA.

Kompleksowa wiedza w jednym miejscu

W przewodniku czytelnicy znajdą klarowne i praktyczne informacje. Obszary, w których inżynierowie oceny ryzyka UNIQA w trakcie audytów lub konsultacji identyfikują najwięcej zagrożeń, zostały podzielone tematycznie i przedstawione w 18 rozdziałach. Każdy z nich zawiera szczegółowe opisy procedur oraz rekomendacje ekspertów. Przewodnik został wzbogacony o liczne ilustracje, diagramy, tabele oraz checklisty, które ułatwiają zrozumienie i wdrożenie przedstawionych rozwiązań.

– Jednym z kluczowych tematów poruszanych w przewodniku jest bezpieczeństwo pożarowe. W większości zakładów produkcyjnych oraz magazynów występuje zagrożenie wybuchem lub pożarem w następstwie wybuchu. Prawdopodobieństwo takiego zdarzenia oraz skala uszkodzeń różnią się w zależności od profilu produkcji, instalacji i urządzeń, rodzajów magazynowanych lub konfekcjonowanych substancji. W przewodniku przedstawiamy sprawdzone metody i rozwiązania, które pomagają firmom minimalizować te niebezpieczeństwo – mówi Ewa Krajnik-Żuk, menedżerka Zespołu Inżynierów Ryzyka UNIQA.

Jak zwiększyć ochronę firmy?

Opracowanie zawiera rekomendacje dotyczące stosowania nowoczesnych technologii oraz procedur, które zwiększają ochronę mienia przedsiębiorstwa. Przedstawione rozwiązania są powszechnie akceptowane przez rynek ubezpieczeniowy i sprawdzone w praktyce. Przedsiębiorca w materiale UNIQA znajdzie praktyczne wskazówki dotyczące:

  • kontroli wewnętrznych,
  • zarządzaniem wykonawcami,
  • użytkowaniem, składowaniem i konserwacją ruchomości i nieruchomości,
  • ładowaniem akumulatorów,
  • użytkowaniem drzwi i bram,
  • zapobieganiu katastrof budowlanych.

Obok zagadnień związanych z bezpieczeństwem i odpornością operacyjną przedsiębiorstw w dokumencie pojawił się rozdział poświęcony kwestiom ESG i jego raportowania wprowadzonego przez dyrektywę CSRD.

Przewodnik prewencyjny UNIQA ma charakter informacyjno-edukacyjny i jest udostępniany nieodpłatnie. Można go pobrać na stronie internetowej UNIQA.

(AM, źródło: UNIQA)

Warta liderem segmentu nowo rejestrowanych pojazdów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych zebranych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że od początku 2025 roku zarejestrowano w Polsce blisko 400 tys. samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, z czego 40% to pojazdy nowe, a 60% importowane. Analiza instytutu wykazała ponadto, że nastąpiła zmiana lidera wśród ubezpieczycieli nowo rejestrowanych pojazdów.

Szacunki IBRM SAMAR wskazują, że w 2025 roku liderem nowo rejestrowanych aut (nowe + importowane) zostało TUiR Warta. Jego udział zwiększył się o 5,94 punktu procentowego do 23,93%. Z kolei liderujący od początków istnienia rankingu PZU spadł na drugą pozycję, tracąc w ciągu roku 7,37 p.p., i jego obecny udział plasuje się na poziomie 20,71%. Trzecia w zestawieniu ERGO Hestia zyskała 1,16 p.p., w efekcie czego jej udział wzrósł do 17,28%.

Z ustaleń IBRM SAMAR wynika, że głównym powodem wahań na pierwszych dwóch pozycjach są ubezpieczenia aut importowanych, w których PZU już w minionym roku wyraźnie stracił udziały. W segmencie aut osobowych jeszcze w styczniu 2024 roku udział PZU wynosił 28,7% . Z kolei w marcu 2025 roku był on o 15,5 p.p niższy, plasując się na poziomie 13,2%. W segmencie aut dostawczych spadek wyniósł 2,2 p.p., zatrzymując się na poziomie 14,4%. Natomiast udział ubezpieczeń PZU w rynku aut importowanych wyniósł 14,3%. Pozycję lidera w tym obszarze zajmuje TUiR Warta (32%), za plecami której plasuje się UNIQA 18,2%.

Autorzy analizy zastrzegają, że dane dotyczące ubezpieczeń zawierają wiele braków, ponieważ trafiają do baz CEPiK z pewnym opóźnieniem. W tym roku w I kwartale brakuje 9% danych, a rok wcześniej braki stanowiły 10% rejestracji. Dlatego też rzeczywiste rankingi mogą nieznacznie odbiegać od rzeczywistości.

(AM, źródło: IBRM SAMAR)

Strategiczna wizja polskiej transformacji energetycznej wiodącym motywem EuroPOWER & OZE POWER

0
Źródło zdjęcia: MMC Polska

W dniach 3–4 kwietnia w warszawskim The Westin Warsaw Hotel odbyła się 41. Konferencja Energetyczna EuroPOWER & OZE POWER – jedno z najważniejszych wydarzeń branży energetycznej. Patronem medialnym konferencji była „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Jednym z głównych akcentów spotkania była debata poświęcona strategicznej wizji polskiej transformacji energetycznej. Eksperci wskazali na kluczowe dokumenty – KPEiK oraz PEP 2040 – jako filary przyszłych inwestycji, regulacji i mechanizmów wsparcia. Podkreślano wagę integracji różnych źródeł energii, innowacyjnych rozwiązań oraz społecznej akceptacji zmian.

Istotnym tematem konferencji była również rola gazu w transformacji sektora energetycznego i ciepłowniczego. Dyskusje koncentrowały się wokół roli LNG, rozwoju niskoemisyjnych technologii oraz inwestycji w biogaz, biometan i wodór jako paliwa przyszłości.

Skąd pieniądze na transformację?

Panel poświęcony zielonej energii uwydatnił kluczowe znaczenie odnawialnych źródeł energii, magazynów energii oraz nowoczesnych rozwiązań infrastrukturalnych. Zwrócono uwagę na konieczność uproszczenia procesów inwestycyjnych, dostosowania regulacji oraz promocji modelu energetyki zdecentralizowanej.

Nie zabrakło również zagadnień związanych z rozwojem energetyki jądrowej w Polsce. Eksperci podjęli tematy bezpieczeństwa, finansowania projektów jądrowych oraz rozwoju SMR-ów i udziału polskich dostawców w krajowym łańcuchu wartości.

Ważnym punktem programu był blok poświęcony finansowaniu transformacji energetycznej. Dyskusje dotyczyły roli zielonych instrumentów finansowych, partnerstw publiczno-prywatnych oraz wpływu regulacji i standardów ESG na decyzje inwestycyjne i rozwój sektora.

Cyfrowe aspekty zmiany energetycznej

Drugiego dnia uczestnicy skupili się na przyszłości sieci elektroenergetycznych. Rozważano znaczenie inteligentnego opomiarowania, digitalizacji i nowych modeli taryfowych jako warunków dla stabilnej, nowoczesnej infrastruktury.

Panel dotyczący cyfryzacji w energetyce podkreślił rolę danych, sztucznej inteligencji oraz cyberbezpieczeństwa w nowoczesnym zarządzaniu systemem energetycznym. Eksperci omówili również wpływ regulacji, takich jak NIS2, AI Act i normy ISO, na sektor.

W kontekście rozwoju energetyki wiatrowej akcentowano konieczność modernizacji infrastruktury przesyłowej, rozwoju farm offshore, ułatwień legislacyjnych oraz wdrażania innowacyjnych technologii zwiększających efektywność turbin.

Konferencję zakończył blok poświęcony suwerenności technologicznej Polski. Podkreślono znaczenie rozwijania potencjału krajowych firm produkcyjnych, wspierania local content oraz wzmacniania krajowego łańcucha dostaw jako fundamentu niezależności energetycznej i technologicznej kraju. 

(AM, źródło: EuroPOWER & OZE POWER)

PayPo wchodzi do ubezpieczeń w towarzystwie Comperii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Agenci Comperia Ubezpieczenia jako jedyni na polskim rynku mogą oferować klientom polisy z płatnością odroczoną od PayPo. To efekt rozpoczętej niedawno współpracy między Grupą Comperia oraz PayPo. Dodatkowo Comperia Ubezpieczenia wprowadza możliwość rozłożenia płatności za ubezpieczenie na raty 0%.

– Kontynuujemy naszą strategię zapewnienia maksymalnego komfortu klientom kupującym ubezpieczenia za pośrednictwem naszej sieci agentów. Cieszymy się, że dzięki tej współpracy i integracji z naszą aplikacją Comperia Agent jako pierwsi na polskim rynku ubezpieczeń możemy zaoferować płatności odroczone od PayPo – mówi Rafał Bojarczuk, członek zarządu Comperia Ubezpieczenia. – Wprowadzenie tej możliwości oraz oferty rat 0% to kolejny, po uruchomieniu dwa lata temu płatności Comfino, krok w kierunku elastycznych i dopasowanych do potrzeb klientów rozwiązań płatniczych – dodaje.

Płatności odroczone od PayPo pozwalają na zapłatę za ubezpieczenie w ciągu 30 dni od zawarcia umowy. W tym czasie klienci mogą też zdecydować się na rozłożenie całej płatności na dogodną dla siebie liczbę rat.

Korzyści dla agentów

Na wprowadzeniu nowych metod płatności skorzystają również agenci. Dzięki temu, że cały proces zawarcia umowy finansowania odbywa się bez udziału agenta, nie musi on przechodzić dodatkowych szkoleń ani pełnić funkcji pośrednika finansowego.

– W ostatnim czasie obserwujemy wyraźny wzrost zainteresowania płatnościami odroczonymi i ratalnymi w ubezpieczeniach – zauważa Rafał Bojarczuk. – Możliwość opóźnienia płatności lub rozłożenia należności na raty jest dla wielu osób wybawieniem. Dzięki temu nie muszą rezygnować z ważnych planów, a jednocześnie mają pewność, że ich ubezpieczenie zostanie uruchomione na czas – podsumowuje.

(AM, źródło: Profeina)

Rankomat: Młodzi kierowcy muszą sięgnąć głębiej do kieszeni

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych Rankomat wynika, że w I kwartale 2025 roku średnia cena OC posiadaczy pojazdów mechanicznych dla 19-latka wyniosła 2619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. Zdaniem 55% uczestników badania przeprowadzonego na zlecenie porównywarki młodzi kierowcy płacą za dużo. Z kolei 23% uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną.

Dlaczego młodzi powinni płacić mniej? 

55% respondentów, którzy przyznali, że młodzi kierowcy powinni płacić mniej, argumentuje, że ceny OC ppm. są za wysokie dla wszystkich, a dla najmłodszych szczególnie. Z kolei 51% przyznało, że takie koszty utrudniają im usamodzielnienie się w dorosłym życiu. 32% uważa, że obecne stawki nie odzwierciedlają ryzyka wystąpienia szkody. Najrzadziej wskazywano, że nowoczesne samochody wspierają kierowców w bezpiecznej jeździe, co redukuje ryzyko spowodowania szkody. 

Dlaczego młodzi powinni płacić więcej? 

Z kolei wśród ankietowanych, którzy uważają, że młodzi płacą adekwatne składki, dominuje przekonanie, iż nie mają oni doświadczenia i stwarzają większe ryzyko na drogach – tak twierdzi 62% badanych. 57% respondentów uważa, że młodzi kierowcy są brawurowi, a 42% jest przekonanych, że powodują oni najwięcej wypadków. Najmniej liczna grupa uważa, że tacy kierowcy decydują się na starsze auta, które są w gorszym stanie technicznym. 

– Średnia cena OC dla 19-latków wzrosła o ponad 500 zł. Ten wzrost o 25,6% sprawia, że najmłodsi kierowcy są grupą, która najbardziej odczuwa podwyżki cen obowiązkowej polisy komunikacyjnej. Różnica w cenie polisy między nimi a 61-latkami wynosi ponad 2 tys. zł. Na szczęście, porównując ceny, mają szansę zaoszczędzić nawet ponad 2700 zł, a dzięki naszemu programowi wspierającemu młodych kierowców otrzymają kolejnych 300 zł zniżki – mówi Łukasz Wyrzykowski, CMO Rankomat. 

 (AM, źródło: Rankomat)

Rozbito grupę przestępczą, w skład której wchodzili byli pracownicy ubezpieczycieli

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Podlaski pion Przestępczości Zorganizowanej Prokuratury Krajowej prowadzi śledztwo dotyczące zorganizowanej grupy przestępczej działającej w latach 2013–2016 na terenie województwa mazowieckiego. Jej celem było wyłudzanie odszkodowań komunikacyjnych od ubezpieczycieli z tytułu pozorowanych zdarzeń. Łączna wartość szkody wyrządzonej co najmniej 7 towarzystwom to przynajmniej 2 mln zł.

25 lutego na polecanie prokuratora funkcjonariusze Wydziału do Zwalczania Zorganizowanej Przestępczości Ekonomicznej Zarządu w Olsztynie Centralnego Biura Śledczego Policji zatrzymali 12 osób. Przedstawiono im zarzuty udziału w zorganizowanej grupie przestępczej zajmującej się wyłudzeniami odszkodowań z pozorowanych zdarzeń komunikacyjnych i wyłudzeń kwot związanych z wypożyczeniem pojazdów zastępczych przy likwidacji szkód. Ponadto zarzuty dotyczą fałszowania faktur VAT na zakup części zamiennych, które następnie  stanowiły podstawę wystawiania kolejnych dokumentów związanych z bezgotówkową naprawą aut przez firmy działające na terenie województwa mazowieckiego. W tej chwili zarzuty dotyczą 60 zdarzeń.  

Mechanizm działania 

Z ustaleń organów ścigania wynika, że podejrzani w części zdarzeń celowo powodowali kolizje, w części uszkadzali auta, pozorując ich kontakt ze zwierzętami lub poboczem. W każdej sytuacji wykorzystano puste, sfałszowane faktury VAT, które dotyczyły zakupu części zamiennych. Następnie na tej podstawie wystawiano finalną fakturę związaną z bezgotówkową likwidacją szkody. 

W ramach grupy działały osoby, które wcześniej były zatrudnione w znanych towarzystwach ubezpieczeń. Po przesłuchaniu podejrzanych prokurator zastosował wobec nich wolnościowe środki zapobiegawcze: dozór policji połączony z zakazem kontaktów z osobami wymienionymi w treści ogłoszonych im zarzutów oraz zakaz opuszczania kraju połączony z zatrzymaniem paszportu. W toku śledztwa zabezpieczono majątek podejrzanych na łączną kwotę blisko 3 mln zł.

Aktualnie w śledztwie zarzuty postawiono 16 osobom. Łączna wartość szkody wyrządzonej co najmniej 7 zakładom ubezpieczeń stanowi kwotę nie mniejszą niż 2 mln zł.

(AM, źródło: Prokuratura Krajowa)

Przygotowanie do egzaminu brokerskiego metodą MINDMAPPING

0
Źródło zdjęcia: Czas na szkolenie

Instytut Szkoleniowy A&D organizuje kurs przygotowujący do egzaminu na brokera ubezpieczeniowego. Patronem medialnym przedsięwzięcia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Kurs brokerski został przygotowany pod kątem uzyskania pozytywnego wyniku z testu egzaminacyjnego. Podczas całego czterodniowego kursu analizowanych jest blisko 1000 pytań testowych, jakie padały w testach z poprzednich edycji egzaminu.

Ponieważ pytania z poprzednich edycji jedynie w niewielkim procencie tworzą nowe testy, prowadzący kurs starają się przede wszystkim w prosty i łatwy do zapamiętania sposób wytłumaczyć konkretne zagadnienia egzaminacyjne. Pozwala to odpowiedzieć na pytania stanowiące modyfikacje pytań z poprzednich edycji lub na pytania zupełnie nowe, ale dotyczące tych samych obszarów tematycznych.

W przypadku otrzymania liczby punktów bliskiej progu zdawalności w ramach kursu jego organizatorzy proponują również pomoc w zredagowaniu odwołania do Komisji Egzaminacyjnej.

Kursy są prowadzone metodą MINDMAPPING. Opiera się ona na wykorzystaniu schematów nazywanych „mapami pamięci”. Pozwalają one na zrozumienie i zapamiętanie prezentowanych zagadnień, a także doskonale sprawdzają się przy powtarzaniu materiału oraz odszukiwaniu potrzebnych informacji.

Tematyka kursu jest zgodna z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 października 2014 r. w sprawie egzaminu dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych oraz Komisji Egzaminacyjnej dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych

Szczegóły na temat kursu

(AM, źródło: szkolenia-ubezpieczeniowe.pl)

18,424FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie