Blog - Strona 7 z 1464 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal

PIB Broker nagrodzony przez „Home&Market” za innowacyjność

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PIB Broker został wyróżniony tytułem Innowacyjny Broker Ubezpieczeniowy 2025 przez redakcję „Home&Market”. Wyróżnienie zostało przyznane w uznaniu dla kluczowych sukcesów odniesionych przez firmę w latach 2024–2025.

Do tych osiągnięć zaliczono m.in.:

  • konsolidację procesów i technologii,
  • rozwój specjalizacji branżowych (budownictwo, branża morska, finanse publiczne, offshore),
  • zwiększenie dostępności obsługi,
  • modernizację platform online.

– Jestem dumny, że wspólnie tworzymy organizację, która spełnia wysokie standardy i dąży do doskonalenia się w każdym z obszarów działania. Innowacyjność to także nasze podejście do zespołów i wdrażanie zasad ESG oraz CSR, które stają się fundamentem naszej strategii – skomentował Marcin Wróblewski, prezes zarządu PIB Broker.

(AM, źródło: LinkedIn)

Europ Assistance: Samochody elektryczne już nie takie modne

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Mimo usilnych starań Unii Europejskiej, samochody elektryczne nie cieszą się tak dużym zainteresowaniem, jak zakładano. Ponad połowa Europejczyków wciąż jeździ samochodem benzynowym – wynika z najnowszego badania IPSOS na zlecenie Europ Assistance, zatytułowanego „Mobility Barometer”.

Samochody o napędzie spalinowym wciąż dominują

Mimo wprowadzenia przez UE szeregu aktów prawnych mających na celu promowanie pojazdów elektrycznych i zrównoważonej mobilności, Europejczycy wciąż poruszają się po drogach głównie samochodami spalinowymi. Jak pokazują wyniki badania „Mobility Barometer”, 52% ankietowanych posiada samochód z napędem benzynowym, 35% to posiadacze aut z silnikiem diesla, a zaledwie 3% ma samochód w pełni elektryczny. Chociaż zainteresowanie zakupem pojazdów elektrycznych (27%) wciąż jest wysokie, zauważalny jest lekki spadek (2 pp.) w porównaniu do poprzednich lat.

Głównymi barierami, z powodu których badani nie chcą kupować samochodów elektrycznych, są wysokie koszty (51%) oraz problemy z infrastrukturą ładowania (26%), a konkretnie:

  • brak możliwości instalacji punktów ładowania w domu (22% wskazań),
  • zbyt mała liczba publicznych punktów ładowania (11%),
  • brak punktów ładowania w biurze (9%).

Zmiana nawyków mobilności

Chociaż głównym środkiem transportu w Europie wciąż pozostaje samochód (84%), to na znaczeniu zyskują również inne sposoby przemieszczania się. Okazuje się, że obywatele państw europejskich lubią chodzić i robią to przez cały tydzień (95%). Największa liczba osób wybiera właśnie tę metodę dotarcia do celu w Hiszpanii i Czechach (98%). Natomiast w Austrii zanotowano wzrost użycia rowerów elektrycznych (5 pp.) oraz hulajnóg (6 pp). Jednak głównym powodem zmiany nawyków dotyczących mobilności nie jest troska o środowisko (23%), a względy ekonomiczne (32%).

Wzrost zainteresowania ubezpieczeniami i assistance dla nowych form mobilności

Ponad połowa badanych właścicieli rowerów rozważyłaby wykupienie ubezpieczenia lub assistance, co odzwierciedla rosnące znaczenie tych nowych form mobilności w codziennym życiu. Główną motywacją jest uzyskanie pomocy w razie wypadku lub awarii – najwyższe zainteresowanie odnotowano we Włoszech (44%) oraz Portugalii i Belgii (43%). Czynnikiem decydującym o zakupie jest także aspekt finansowy – cena posiadanego roweru (27%) oraz to, czy jest nowy (20%).

O badaniu

Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 17.12.2024–13.01.2025 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Czechach i Szwajcarii. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1000 osób. Łącznie wzięło w nim udział 9000 osób.

(AM, źródło: Europ Assistance)

Global Data: Konsumenci sceptyczni wobec AI, mimo odczuwalnych korzyści

0
Źródło zdjęcia: Canva

Konsumenci na świecie jednogłośnie uznają korzyści ze stosowania narzędzi sztucznej inteligencji w ubezpieczeniach, chociaż wykazują sceptycyzm co do ich komercyjnego wdrażania. Mimo wysokiej satysfakcji użytkowników narzędzi AI, ubezpieczyciele muszą uwzględniać kwestie zaufania i stawiać na pierwszym miejscu transparentność, zwłaszcza dotyczącą decyzji podejmowanych z pomocą AI i ochrony danych.

Budowanie zaufania konsumenckiego będzie sprawą najwyższej wagi, skoro AI staje się integralnym elementem operacji ubezpieczeniowych – wynika z badania ankietowego przeprowadzonego przez Global Data.

Raport „Nowe trendy wśród konsumentów ubezpieczeń 2024” wskazuje na silne przekonanie, że AI może skrócić czas oczekiwania na rozmowę z agentem ubezpieczeniowym, jak zaznacza 73,8% konsumentów. Nieco niższy odsetek konsumentów uważa, że stosowanie AI może skutkować sprawnością operacyjną (71,5%) przy przekonaniu, że technologia radzi sobie z rozpoznawaniem wzorców lepiej niż ludzie (71,2%).

– Mimo pozytywnej percepcji, ubezpieczyciele mają problemy z przyjmowaniem przez konsumentów narzędzi AI. Wielu konsumentów uważa, że technologia nie jest jeszcze wystarczająco rozwinięta, aby można ją było przyjmować na dużą skalę, co podważa zaufanie. Aby rozwiązać problem nieufności, ubezpieczyciele muszą stawiać na pierwszym miejscu transparentność wspomaganych przez AI procesów decyzyjnych, szczególnie wobec tych, którzy zarzucają narzędziom brak obiektywizmu, gdy chodzi o negatywną weryfikację roszczeń. Niektórzy konsumenci będą się obawiać o ochronę danych, natomiast inni po prostu wolą kontakt z człowiekiem – komentuje Beatriz Benito, analityczka ubezpieczeniowa w Global Data.

Mimo sceptycyzmu wobec stosowania narzędzi AI na skalę komercyjną, poziom satysfakcji wśród konsumentów mających do czynienia z takimi narzędziami jest wysoki. Z ankiety wynika, że 74,5% konsumentów, którzy zetknęli się z ubezpieczeniowymi chatbotami, było zadowolonych albo bardzo zadowolonych z tego doświadczenia.

Z drugiej strony szybkość i precyzja AI w rozpoznawaniu wzorców oznacza, że ryzyko może być kwantyfikowane dokładniej, a polisy wyceniane uczciwiej, przy czym poprawie ulega skuteczność wykrywania oszustw.

– W sumie AI ma potencjał znacznej poprawy wskaźników satysfakcji konsumenckiej w ubezpieczeniach, jednak potrzeba kontaktu z człowiekiem i empatii nadal ogranicza wykorzystanie tego potencjału w pełni. Poprawa komunikacji na temat możliwości AI i niuansów jej zastosowań doprowadzi z czasem do poprawy wskaźników akceptacji dla narzędzi opartych na AI – podsumowuje Beatriz Benito.

O badaniu

W badaniu trendów wśród konsumentów ubezpieczeń wzięło udział 5520 respondentów w wieku 18+ z 11 krajów w różnych regionach świata, co umożliwiło zidentyfikowanie trendów globalnych.

AC

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 15/2025

0

Dodatek specjalny TECHNOLOGIE DLA UBEZPIECZEŃ:

  • Grzegorz Skulimowski, VSoft: Zbyt wiele systemów, za mało czasu – jak uprościć sprzedaż? – str. 13
  • Łukasz Michalczyk, LINK4: Technologia i analityka grają u nas w pierwszym składzie – str. 15
  • Dariusz Chorostowski, PortalPRO: Technologia AI skraca czas rozpatrywania szkód z dni do sekund – str. 16
  • Kamil Paduch, Tide Software: Szybsza i efektywniejsza komunikacja w ubezpieczeniach – technologie wspierające customer experience i hiperpersonalizację – str. 17
  • Małgorzata Plota: Jak startupy zmieniają oblicze tradycyjnych ubezpieczycieli? – str. 18
  • Wojciech Dzieżyc, MediGuide Polska: Jak zwiększyć korzyści dla klientów w produktach w modelu bancassurance – str. 19

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Direct poprawi opinię zagranicznych ubezpieczycieli? – str. 2
  • Robert Wach, Dariusz Balcerak, AGRO Ubezpieczenia: Zakres dopasowany do potrzeb to nasza specjalność – str. 4
  • Adam Pustoła, ITSurance: Gdy technologia spotyka tradycję – jeszcze kilka zdań o cyfrowej rewolucji w ubezpieczeniach – str. 6
  • Dorota Bartkowska, Compensa: Pakiet medyczny to już standard oczekiwany przez pracowników – str. 7
  • Tomasz Borowski, Vienna Life: Między zetką a seniorem – jak budować ofertę dla każdego pokolenia – str. 9
  • Placówki Partnerskie Generali w nowej odsłonie – str. 11
  • Sławomir Dąblewski: Czy 4 miliardy zgonów mogą przekonać? – str. 25
  • Anna Jabłońska: Klient partnerem czy przeciwnikiem? – str. 25
  • Adam Kubicki: Zadbaj o siebie, jeśli chcesz mieć dobre relacje w zespole – str. 26
  • Biblioteczka ubezpieczeniowca: Dagmara Kokoszka-Lassota, Dlaczego klienci od Ciebie nie kupują? – str. 26
  • CUK Ubezpieczenia podsumowuje rok i nagradza najlepszych partnerów – str. 28

Ominimo Insurance ze wsparciem Zurich Insurance Group rusza na podbój polskiego rynku

0

Ominimo Insurance nawiązał strategiczną współpracę dystrybucyjną z Zurich Insurance Group. W jej efekcie insurtech rozszerzy swoją działalność o polski rynek ubezpieczeń, na którym zaoferuje innowacyjne cyfrowe ubezpieczenia komunikacyjne.

Partnerstwo dystrybucyjne Ominimo Insurance z Zurich przewiduje szeroko zakrojoną współpracę technologiczną i strategiczną w segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce i potencjalnie kolejnych krajach Europy. W ramach umowy szwajcarska grupa obejmuje mniejszościowy pakiet udziałów insurtechu, potwierdzając w ten sposób swoje wieloletnie zaangażowanie w to przedsięwzięcie.

Cyfrowe atuty

Innowacyjny sposób wykorzystania sztucznej inteligencji pozwala Ominimo Insurance oszacować ryzyko ubezpieczeniowe z ponad stukrotnie wyższą precyzją w porównaniu do modeli standardowo stosowanych przez ubezpieczycieli. W połączeniu z automatyzacją procesów biznesowych pozwala to zaoferować konkurencyjne produkty i wysoki poziom jakości obsługi. W pierwszym roku działalności insurtech zbudował na Węgrzech portfel ponad 300 tysięcy polis, uzyskując 7% udziału w tamtejszym rynku. Rok po rozpoczęciu działalności Ominimo jest wyceniany na 200 milionów euro. Węgierski sukces otworzył Ominimo drogę do ekspansji międzynarodowej.

Polisy komunikacyjne na początek

– Z radością rozpoczynamy działalność w Polsce, największym rynku Europy Środkowej. Polska cechuje się bardzo dobrze rozwiniętym rynkiem ubezpieczeniowym. Liczymy, że staniemy się jego ważną częścią, nawiązując współpracę z wieloma partnerami. Nasza początkowa oferta obejmie pełny pełen zakres produktów komunikacyjnych – w tym OC, AC oraz szeroki wachlarz klauzul dodatkowych. Polisy będą dostępne u najlepszych agentów ubezpieczeniowych, za pośrednictwem porównywarek oraz na naszej stronie internetowej – komentuje Luka Bucan, dyrektor operacyjny grupy i prezes Ominimo w Polsce.

Współpraca z Zurich zapewni również Ominimo stabilne zaplecze finansowe oraz niezbędną wiedzę w zakresie przepisów prawa. Firma planuje dalszą ekspansję na inne kluczowe rynki UE.

– Rentowny rozwój naszego segmentu detalicznego to kluczowy element strategii Zurich na lata 2025–2027, dlatego cieszę się z partnerstwa dystrybucyjnego DA Direkt z Ominimo, które pozwoli nam oferować innowacyjne rozwiązania w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych i rozszerzać bazę naszych klientów detalicznych w Europie, poza rynki, na których Zurich jest już obecny. Cieszy mnie również, że wzmacniamy naszą relację mniejszościowym udziałem w Ominimo – podsumowuje Alison Martin, CEO Zurich Insurance Group na Europę, Bliski Wschód i Afrykę oraz dystrybucję bankową.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

#ubezpieczeniowyLIVE: Agencie, dlaczego Twoi klienci potrzebują ubezpieczeń zdrowotnych?

0

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się we wtorek 15 kwietnia 2025 roku w godzinach 13:00–14:00. Wystąpią Dorota Bartkowska, dyrektorka Biura Ubezpieczeń Zdrowotnych, i Przemysław Graużul, wicedyrektor Biura Ubezpieczeń Zdrowotnych Compensy.

W programie:

  • Dlaczego klienci poszukują prywatnej opieki zdrowotnej?
  • Jak szybko i sprawnie rozpocząć sprzedaż ubezpieczeń zdrowotnych ? 
  • Ubezpieczenie zdrowotne Compensy – kluczowe cechy i korzyści dla klienta. 

Live na Facebooku

Live na LinkedInie

(AM)

Biznes non-life motorem wzrostu bancassurance

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

2024 był udanym rokiem dla polskiego bancassurance. Wynik uzyskany w tym kanale był w głównej mierze zasługą bardzo dobrego rezultatu w sektorze majątkowym. Z kolei w biznesie życiowym uwagę zwracały osiągnięcia w segmencie polis inwestycyjnych, którym niewiele zabrakło, aby stać się liderem pod względem wielkości generowanej składki.

Według danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń, na dzień 31 grudnia 2024 roku przypis składki w kanale bankowym uplasował się na poziomie 6,32 miliarda złotych. Był to rezultat o 3% wyższy od uzyskanego w roku poprzednim (6,11 mld zł), a jednocześnie drugi najlepszy wynik od 2020 r. Lepszy odnotowano jedynie w 2021 r., kiedy to sprzedaż ubezpieczeń w bancassurance wyniosła 6,83 mld zł

Sektor życiowy

Najwięcej umów indywidualnych

W bancassurance życiowym zebrano w sumie 3,79 mld zł składek brutto – o 0,4% więcej niż w 2023 r., tj. 3,78 mld zł. Udział bancassurance życiowego w wyniku całego działu I uplasował się na poziomie 16,1%, o 4 punkty procentowe mniej niż przed rokiem. Składki zebrane w 2024 r. z umów indywidualnych stanowiły 93% przychodów kanału (91% w 2023 r.).

Polisy inwestycyjne gonią okołoproduktowe

Tradycyjnie większość przypisu w bancassurance życiowym pochodziło z ubezpieczeń powiązanych z produktem bankowym. W 2024 roku wskaźnik ten wyniósł 45%, ale aż o 12 pp. mniej niż dwanaście miesięcy wcześniej. Niewiele zabrakło, aby pozycję lidera uzyskały produkty inwestycyjne, które odpowiadały za 42% przypisu (31% przed rokiem). O 1 pp., do 13%, wzrósł natomiast wynik polis stand alone. Według raportu PIU łącznie 2,19 mld zł wpływów z bancassurance życiowego pochodziło ze sprzedaży ubezpieczeń ochronnych – o 16% mniej niż w 2023 r. (2,59 mld zł). Z kolei przypis składki z polis inwestycyjnych uplasował się na poziomie 1,6 mld zł, wobec 1,18 mld zł na koniec 2023 r. (+36% r/r).

Składka jednorazowa dominuje wśród polis inwestycyjnych

1,42 mld zł z ubezpieczeń inwestycyjnych wypracowały umowy ze składką jednorazową – o 46% więcej niż rok wcześniej, tj. 973 mln zł. Z tej kwoty za 978 mln zł odpowiadały polisy z gr. 1 (773 mln zł rok wcześniej, +26%). Pozostałe 447 mln zł przypisu wygenerowały ubezpieczenia z UFK (gr. 3). To o 124% więcej niż w roku 2023, kiedy to sprzedaż w tym segmencie produktów wyniosła 199 mln zł.

Z kolei ubezpieczenia ze składką regularną wygenerowały przypis na poziomie 177 mln zł, o 15% niższy od ubiegłorocznego (209 mln zł). W tym segmencie 140 mln zł wypracowały polisy z UFK. Rok wcześniej było to 174 mln zł, co oznacza spadek o 19% r/r. Za pozostałe 37 mln zł odpowiadały polisy na życie (35 mln zł przed rokiem, +6%). Za 98% przypisu polis inwestycyjnych z gr. 1 odpowiadały umowy indywidualne, natomiast w polisach z UFK – 86%. Rok wcześniej było to odpowiednio: 97% i 73%.

Ubezpieczenia stand alone generują coraz więcej składek

Z kolei w ubezpieczeniach ochronnych powiązanych z produktem bankowym 862 mln zł wypracowały umowy ze składką jednorazową. Przed rokiem przypis w tym segmencie wyniósł 1,4 mld zł, co oznacza spadek o 38%. Ubezpieczenia ze składką regularną odpowiadały natomiast za 826 mln zł przypisu, co było rezultatem o 10% lepszym niż w 2023 r., tj. 749 mln zł.

W polisach ochronnych niepowiązanych z produktem bankowym większość wpływów pochodziło z umów ze składką regularną – 493 mln zł vs. 386 mln zł na koniec 2023 r. (+28%). Ubezpieczenia ze składką jednorazową wypracowały zaś 9 mln zł przypisu, wobec 60 mln zł w poprzednim roku, co było wynikiem o 86% gorszym. Większość umów w życiowych produktach ochronnych okołoproduktowych i niepowiązanych z produktem bankowym stanowiły polisy indywidualne – odpowiednio 92% i 97% – tyle samo, co rok wcześniej.

Rośnie składka w polisach inwestycyjnych

Średnia uroczniona składka na polisę inwestycyjną pozyskaną w kanale bankowym osiągnęła w 2024 r. poziom 8960 zł dla umów ze składką jednorazową (6205 zł rok wcześniej, +44%) oraz 2702 zł dla umów ze składką okresową (2672 zł, +2%).

Z kolei średnia uroczniona składka w ubezpieczeniach powiązanych z produktem bankowym z płatnością jednorazową wyniosła 434 zł (667 zł przed rokiem, -35%), zaś w przypadku polis ze składką okresową było to 352 zł, wobec 295 zł w 2023 roku, co było wynikiem lepszym o 19%.

Natomiast w polisach ochronnych stand alone i pozostałych powiązanych (np. zdrowotne) średnia uroczniona składka jednorazowa wyniosła 633 zł, wobec 2114 zł w 2023 r. (-70%). Z kolei średnia składka okresowa uplasowała się na poziomie 525 zł, co było rezultatem o 3% lepszym od odnotowanego w poprzednim roku, czyli 511 zł.

Mniej umów niż rok wcześniej

Podobnie jak w latach poprzednich w 2024 r. największy udział w ogólnej liczbie produktów w bancassurance życiowym miały polisy powiązane z produktem bankowym – 4,33 mln z ogólnej liczby 5,51 mln szt. umów zawartych w tym kanale dystrybucji (5,65 mln szt. przed rokiem). Ponadto zawarto 0,95 mln szt. umów stand alone (0,78 mln szt. w 2023 r.) i 0,22 mln szt. inwestycyjnych (0,24 mln szt.).

Sektor non-life

Niewiele zabrakło do rekordu

W bancassurance majątkowym zebrano zaś 2,53 mld zł składek. Był to rezultat o 4% lepszy od ubiegłorocznego, kiedy to sprzedaż polis non-life w kanale bankowym sięgnęła 2,33 mln zł. Warto zaznaczyć, że był to drugi najlepszy wynik od 2016 roku. Tylko w 2021 r. majątkowa sprzedaż w bankowym kanale dystrybucji wyniosła więcej, tj. 2,62 mld zł. Za 82% składek odpowiadały umowy indywidualne (+3 pp.). Wynik sprzedażowy w tym kanale stanowił 4,1% osiągnięcia całego działu II w 2024 roku (-1 pp.).

W minionym roku największy przypis odnotowano w ubezpieczeniach z grup 8–9, czyli od szkód spowodowanych żywiołami i pozostałych szkód rzeczowych, z których zebrano 838 mln zł – o 5% więcej niż w poprzednim roku, tj. 795 mln zł. Na drugim miejscu uplasowały się umowy z gr. 3–7, czyli casco i transportowe, które wypracowały 565 mln zł składek, wobec 458 mln zł w 2023 r. (+23%). Na najniższym stopniu podium znalazły się polisy wypadkowe i chorobowe (gr. 1–2). Wypracowały one 486 mln zł, wobec 502 mln zł zebranych w poprzednim roku, co oznacza spadek o 3%.

Nadal najwięcej polis od skutków żywiołów

Największą liczbę umów w majątkowym kanale bankowym odnotowano w przypadku ubezpieczeń z gr. 8–9, było to 8,9 mln szt. Drugie miejsce zajęły umowy z gr. 14–16 (4,8 mln szt.), a trzecie – polisy z gr. 1–2 (4,6 mln szt.). Łącznie na koniec 2024 r. w bancassurance non-life funkcjonowało 23,8 mln szt. ubezpieczeń.


W raporcie uwzględnione zostały wyniki 15 towarzystw życiowych, kontrolujących ok. 96,6% przypisu działu I, oraz 15 towarzystw majątkowych, odpowiadających za 89,7% wyniku sprzedażowego działu II.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Czy to już koniec AI?

0
Łukasz Nienartowicz

Pod koniec listopada 2022 r. został uruchomiony prototyp Chata GPT. Ten chatbot zyskał pierwszy milion użytkowników w pięć dni, co Instagramowi zajęło prawie trzy miesiące, a Facebookowi dziesięć. Natychmiast pojawiły się konkurencyjne boty, m.in. Bard, opracowany przez Google, czy LLaMA, stworzona przez Meta.

Popularne portale informacyjne prześcigały się w artykułach na temat AI, opisując w pierwszej kolejności zalety Chata GPT. Następnie straszono, że modele zabiorą nam pracę, a na koniec pytano, czy czeka nas wojna między AI a ludzkością. Z drugiej strony na rynku pojawił się wysyp szkoleń na prompt inżynierów, bez których nasza kariera miała się wkrótce skończyć. Szaleństwo. A może nie do końca?

AI wszechmogąca

Powyższy przykład jest jednym z wielu hype’ów, jakie dotknęły branżę IT w ostatnich latach. Mieliśmy mody na big data, blockchain czy „chmurę”. Szum marketingowy wokół takiej modnej technologii powoduje, że skrajnie przeceniamy jej możliwości w porównaniu z rzeczywistym zastosowaniem. A ponieważ hype wokół dużych modeli językowych (ang. LLM) był ogromny, to i oczekiwania były gigantyczne.

Doszło do sytuacji, gdy zapytania na rynek IT, których celem była predykcja popytu, optymalizacja procesów czy segmentacja klientów, zawierały sugestie, aby użyć do tych, wyraźnie statystycznych, zadań modeli LLM, których działanie polega przecież na przetwarzaniu języka naturalnego. To nie mogło się udać. I się nie udało.

AI bezradna

W standardowym cyklu technologicznego hype’u po „zakochaniu się” w danej technologii następuje etap rozczarowania i odrzucenia. I podobnie dzieje się teraz z modelami LLM. Kiedy rozmawiamy o nowych projektach lub czytamy wpisy na LinkedIn, możemy dostrzec, jak wiele osób i organizacji zawiodło się na próbie wdrożenia modeli językowych.

W ostatnich tygodniach rozmawiam z klientami o projektach w obszarze machine learning i niemal zawsze słyszę: zróbmy coś klasycznymi metodami – coś, co zapewni nam ROI. Równocześnie wielu klientów przekierowuje rozmowę na problem integracji i jakości danych, i to z tym zagadnieniem łączą się cele wielu organizacji w 2025 r. Czy to oznacza, że AI się skończyła?

Produktywność

Odpowiedź na powyższe pytanie musimy podzielić na dwie części. Po pierwsze, przez ostatnie kilka lat AI była w potocznych rozmowach utożsamiana z modelami LLM. A jest to tylko niewielki wycinek obszaru przetwarzania języka naturalnego (ang. NLP), który z kolei jest tylko jedną z gałęzi sztucznej inteligencji obok zagadnień, takich jak segmentacje, predykcje, optymalizacje czy inne niż przetwarzanie języka zastosowania sieci neuronowych. Te obszary rozwijają się nieustannie i nie były tak mocno dotknięte przez „hype na AI”.

Jeśli chodzi o same modele LLM, to w każdym cyklu hype’u na technologię po czasie euforii i rozczarowania następuje jedna z dwóch możliwości. Albo uznajemy, że dana technologia nie ma sensownych zastosowań i ją porzucamy, albo znajdujemy dobre zastosowania biznesowe, które posiadają również świetne uzasadnienia finansowe. Wtedy technologia wchodzi powoli w czas jej produktywnego wykorzystania, a my, używając jej dojrzałości, możemy realizować ciekawe i udane projekty transformacyjne w naszych firmach. I to ten drugi scenariusz przewiduję dla modeli LLM.

Łukasz Nienartowicz
Data by example

Przemów pełnym głosem

0
Maciej Jabłoński, Jak mówić bez wysiłku i dobrze brzmieć. Poradnik oddechowy dla mówców, Wydawnictwo Onepress, cena 44,91 zł

Jesteś politykiem, wykładowcą, nauczycielem, konferansjerem, dziennikarzem, youtuberem, coachem, prowadzisz kanał w mediach społecznościowych albo w jakikolwiek inny sposób pracujesz głosem? Sięgnij po książkę, która jest właśnie dla ciebie!

Praktyczny przewodnik Jak mówić bez wysiłku i dobrze brzmieć. Poradnik oddechowy dla mówców autorstwa Macieja Jabłońskiego krok po kroku pokazuje, jak świadome oddychanie może poprawić jakość mówienia, wpłynąć na pewność siebie i zwiększyć efektywność podczas wystąpień publicznych.

Czego dowiesz się z tej książki? Między innymi, jak:

  • korzystać z techniki oddechu przeponowego,
  • wzmacniać barwę i dynamikę swojego głosu,
  • eliminować napięcia i mówić swobodniej,
  • kontrolować oddech w sytuacjach stresowych,
  • poprawiać dykcję i wyrazistość wypowiedzi.

I jeszcze słowo o autorze. Maciej Jabłoński to prezenter telewizyjny, lektor, trener emisji głosu i wystąpień publicznych. Wieloletni wykładowca Akademii Telewizyjnej TVP, członek Komisji Karty Ekranowej. Jest twórcą metody szkolenia głosu mówionego opartej na technice wokalnej SLS. W pracy dydaktycznej korzysta z wieloletniego doświadczenia, jakie zdobył przed kamerą (ponad 25 lat) i mikrofonem. Jest lektorem reklamowym i filmowym, nagrywa również audiobooki i użycza głosu do dubbingu.

Sięgnij po sprawdzoną wiedzę popartą wieloletnią praktyką!


Maciej Jabłoński, Jak mówić bez wysiłku i dobrze brzmieć. Poradnik oddechowy dla mówców, Wydawnictwo Onepress, cena 44,91 zł

PZU wprowadza asystenta AI dla wszystkich pracowników

0
Źródło zdjęcia: PZU

Personel PZU otrzymał dostęp do asystenta AI w formie chata opartego na generatywnej sztucznej inteligencji. To jedno z największych wdrożeń tego typu narzędzia dla pracowników w Polsce i kolejne przedsięwzięcie zakładu wykorzystujące GenAI.

Dostęp do asystenta AI ma ponad 12 tysięcy pracowników z podmiotów należących do Grupy PZU, m.in. PZU SA, PZU Życie, PZU Zdrowie, TUW PZUW i TFI PZU. Narzędzie ma ich wspierać w codziennej pracy, w zadaniach takich jak np. analiza danych i obrazów czy redagowanie lub streszczanie tekstów. Asystent AI zwiększa produktywność i sprzyja edukacji pracowników, podnosząc ich umiejętności oraz świadomość w dziedzinie wykorzystania sztucznej inteligencji w ramach zadań służbowych.

– Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje współczesny świat, a jej wpływ na branżę ubezpieczeniową staje się coraz bardziej widoczny, kształtując sposób, w jaki firmy takie jak nasza zarządzają ryzykiem, obsługują klientów i rozwijają nowe usługi. Cieszę się, że wszyscy pracownicy PZU mogą już korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego asystenta AI. Co ważne, spełnia on najwyższe standardy bezpieczeństwa, co daje nam pewność, że dane, które udostępniamy, pracując z tym narzędziem, są właściwie chronione – mówi Jan Zimowicz, członek zarządu PZU SA.

Bezpieczne użycie

Uruchomienie narzędzia Copilot Chat poprzedził trwający blisko rok pilotaż zasilanego przez generatywną sztuczną inteligencję (GenAI) chatbota stworzonego przez PZU.

Krótko po uruchomieniu ChatGPT pod koniec 2022 roku PZU dostrzegł potrzebę stworzenia własnego narzędzia konwersacyjnego. Publicznie dostępne narzędzia generatywnej AI w tamtym czasie stwarzały kilka ryzyk nieakceptowalnych dla zakładu, zobowiązanego do zachowania najwyższych standardów ochrony danych i bezpieczeństwa informacji. Charakter zadań w branży ubezpieczeniowej wiąże się bowiem z przetwarzaniem dużej ilości poufnych informacji, co uniemożliwia korzystanie z ogólnodostępnych narzędzi. Z tego powodu firma zdecydowała się na opracowanie wewnętrznego rozwiązania, które spełniało wymagane standardy prawne dotyczące ochrony danych i bezpieczeństwa informacji i umożliwiało pracownikom korzystanie z nowoczesnych technologii w sposób bezpieczny.

– W pilotaż zaangażowało się 1000 pracowników ze wszystkich działów organizacji oraz 30 ambasadorów z kluczowych obszarów organizacji. Pilotaż został zrealizowany wspólnymi siłami Zespołu Innowacji i AI, Pionu Technologii ze wparciem specjalistów bezpieczeństwa regulacyjnego i technologicznego. Dzięki zebranym doświadczeniom przekonaliśmy się, że wdrożenie asystenta AI może znacząco usprawnić naszą pracę. Testerzy i ambasadorzy chętnie wykorzystywali go do tworzenia i redakcji tekstów, analizy i podsumowania dokumentów i działań kreatywnych – dodaje Jan Zimowicz.

Dodatkowo PZU dążył do rozpoznania kolejnych potencjalnych zastosowań i podnoszenia umiejętności pracowników w zakresie korzystania z AI w ich codziennych obowiązkach. Pilotaż miał również na celu zebranie doświadczeń w celu przyszłego wdrażania tego typu rozwiązań na dużą skalę w całej organizacji.

– Wdrożenie asystenta AI to początek zmiany, która pozwoli nam oswoić się, a następnie używać na co dzień narzędzia sztucznej inteligencji. To ogromna zmiana mentalna i biznesowa, której wartości nie możemy nie doceniać. Jestem przekonany, że jest to jedna z największych rewolucji w myśleniu i postrzeganiu podejścia do rozwiązywania problemów i ciągłego uczenia się w historii ludzkości. Zależy mi, aby każdy pracownik PZU traktował Copilota jako niezbędne narzędzie pracy, ponieważ wiem, że to otwiera nas na innowacyjność, zwiększa wydajność i zapewnia przypływ innowacyjnego myślenia – podkreśla Michał Kopyt, członek zarządu PZU Życie.

Inwestycja w kompetencje cyfrowe pracowników PZU

PZU planuje szereg inicjatyw wspierających budowanie kompetencji AI wśród pracowników: materiały szkoleniowe, cykle webinarów prowadzone przez firmowych ekspertów, którzy pokażą, jak wykorzystywać asystenta AI w realnych przypadkach biznesowych konkretnych obszarów firmy, oraz bieżące wsparcie ambasadorów AI dla wszystkich użytkowników.

– Inwestycja w kompetencje cyfrowe naszych pracowników to strategiczna decyzja Grupy PZU, która przyniesie korzyści zarówno pracownikom, jak i całej organizacji. Wierzę, że czas, który zyskujemy dzięki technologiom, wykorzystamy na zadania, które przynoszą nam większą satysfakcję. Działania edukacyjne, które przygotowaliśmy na najbliższe miesiące, pomogą poznać lepiej technologie, jaką jest AI oraz będą inspiracją do dalszego rozwoju – zapowiada Anna Wardecka, dyrektorka zarządzająca ds. HR w Grupie PZU.

Efekty pracy GPT Lab

Prace nad opracowaniem, testowaniem i wdrożeniem asystenta AI były realizowane w ramach wewnętrznego, interdyscyplinarnego zespołu projektowego GPT Lab. Zaczął on funkcjonować w czerwcu 2023 r. Zadaniem jednostki jest analiza możliwości bezpiecznego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w działaniach służących pracownikom grupy, jak również skierowanych do klientów. Dzięki takiemu podejściu PZU testuje technologię generatywnej AI i przygotowuje rozwiązania oparte na niej w sposób bezpieczny, wiarygodny i z zapewnieniem najwyższych standardów regulacyjnych i etycznych. 

W ostatnich miesiącach zespół GPT Lab brał udział we wdrożeniu Samoobsługi NEXT, opartego na GenAI rozwiązania, dzięki któremu klienci PZU mogą otrzymać odszkodowania za wybrane szkody w ubezpieczeniu PZU Dom w mniej niż 24 godziny. W sumie w Grupie PZU funkcjonuje obecnie kilkaset modeli ML (machine learning)/AI we wszystkich obszarach biznesowych.

(AM, źródło: PZU)

18,287FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie