Blog - Strona 98 z 1469 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 98

ERGO Hestia: Maria Rosa laureatką ShEO Awards!

0
Źródło zdjęcia: ERGO Hestia

Redakcja „Wprost” uhonorowała nagrodami ShEO Awards! kobiety, których działalność wpływa na nasze społeczeństwo. Wśród nich znalazła się Maria Rosa, prezeska Fundacji Artystyczna Podróż Hestii oraz dyrektorka Departamentu Marketingu i PR ERGO Hestii.

ShEO Awards! to nagrody przyznawane od 2019 roku. Mają uhonorować kobiety, które inspirują swoimi działaniami.

– Nagradzamy kobiety, które łamią stereotypy, wyznaczają nowe standardy w biznesie, kulturze, polityce i nauce. Bywa też, że są promykiem nadziei i manifestem witalności w pełnym „spraw do rozwiązania” świecie. Kobiety, które uczą nas, jak pięknie żyć – tłumaczy Paulina Socha-Jakubowska, dziennikarka, redaktorka magazynu „Wprost Premium”, autorka podcastu „Wprost Przeciwnie”.

Maria Rosa otrzymała nagrodę w kategorii Mecenas Sztuki i Kultury. To docenienie jej ogromnego zaangażowania w ideę wspierania twórców w roli prezeski Fundacji Artystyczna Podróż Hestii.

– Bardzo się cieszę, że nasze działania na rzecz świata kultury zostały dostrzeżone. Tym bardziej cieszy docenienie w takiej formie i w takim gronie – podkreśla Maria Rosa. – Chciałabym serdecznie podziękować wszystkim członkom Fundacji, którzy każdego dnia działają z pasją i zaangażowaniem. Ta wspólna praca sprawia, że nasza misja – wspierania kultury dostępnej dla każdego – staje się rzeczywistością. Zależy nam na promowaniu sztuki nie tylko pięknej, ale przede wszystkim społecznie zaangażowanej, która opowiada o otaczającym nas świecie i wyzwaniach, przed którymi stoimy. Dziękuję redakcji „Wprost” za docenienie działalności naszej Fundacji i potwierdzenie, że kierunek, który obraliśmy, jest słuszny.

(AM, źródło: ERGO Hestia)

Włochy: Firma musi być ubezpieczona od katastrofy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Włoskie firmy przygotowują się do spełnienia wymogu posiadania ubezpieczenia od katastrofy naturalnej, który będzie obowiązywał od kwietnia, chociaż niektórzy obawiają się, że będzie to trudne do wyegzekwowania i zbyt kosztowne.

Wiele małych i średnich firm stanowiących rdzeń włoskiej gospodarki do tej pory stawiało na wsparcie rządu w przetrwaniu skutków coraz częstszych katastrof związanych z klimatem – informuje Reuters.

Przy drugim najwyższym w strefie euro długu publicznym Włoch nie stać na ponoszenie tych kosztów i są gotowe zakończyć tę zależność, co może skutkować znacznymi oszczędnościami.

Nowe prawo obliguje firmy do ubezpieczenia aktywów, takich jak wyposażenie, budynki i grunty, we Włoszech, gdzie według danych Instytutu Ochrony Środowiska ok. 94% miejscowości jest zagrożonych osunięciami ziemi, powodziami czy erozją wybrzeża.

Włochy wydają ok. 4–5 mld euro rocznie na rekompensaty za skutki katastrof naturalnych, tzn. ok. 0,25% PKB. I podczas gdy włoski rynek rośnie, a aktywa ubezpieczone dotknięte katastrofami naturalnymi wyniosły w 2023 r. rekordowe 6 mld euro, zaledwie 5% włoskich firm miało ochronę.

Chociaż prawo zostało powitane z rozwagą przez większość firm, część z nich obawia się, że polisy będą uciążliwe i skomplikowane.

– Chcemy, żeby były indywidualnie dostosowane do potrzeb firm, aby odzwierciedlać wielkość ryzyka, a nie takie same dla wszystkich, żeby tylko zwiększać dochody ubezpieczycieli – powiedział Stefano Valvason, dyrektor generalny stowarzyszenia małych i średnich przedsiębiorstw.

Zdaniem analityków kolejnym problemem będzie egzekwowanie nowych przepisów, krytykowanych za brak skutecznego systemu sankcji. A jeśli zainteresowanie zakupem będzie niskie, podkopie to zasadę podziału ryzyka i wywinduje składki.

Prawo może dać przewagę większym ubezpieczycielom, którzy mogą rozkładać ryzyko na większą liczbę klientów i regionów. Obecnie we Włoszech 5 grup ubezpieczeniowych zapewnia ok. 70% ochrony przed skutkami katastrof naturalnych, a luka ubezpieczeniowa w ubezpieczeniach tego typu wynosi 69% (dla porównania we Francji 20%, a w Niemczech 27%).

Państwo będzie teraz pełnić funkcję reasekuratora, umożliwiając firmom ubezpieczeniowym dostęp do gwarancji państwowej grupy ubezpieczeniowo-doradczej SACE.

AC

Iceye pozyskał kolejne środki na rozwój konstelacji satelitów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Polsko-fiński startup Iceye poinformował 18 grudnia o zamknięciu rozszerzenia wcześniejszej, ogłoszonej w kwietniu tego roku, rundy finansowania wzrostu o 65 milionów dolarów, zwiększając jej wartość do 93 mln dol.

Rozszerzenie obejmowało udział funduszy zarządzanych przez Solidium Oy, BlackRock, Seraphim, Plio Limited oraz Christo Georgieva. Finansowanie zostanie przeznaczone na dalszy rozwój konstelacji satelitów SAR Iceye, platformy ISR i powiązanych systemów. Rozszerzenie finansowania zwiększa łączną kwotę pozyskaną w 2024 r. do 158 mln dol. Łącznie od początku działalności ICEYE pozyskał już ponad 500 mln dol.

Startup ICEYE jest właścicielem i operatorem konstelacji satelitów SAR, zapewniając wsparcie rządom i przedsiębiorstwom w takich sektorach jak np. ubezpieczenia. Od 2018 roku firma uruchomiła 31 satelitów, w tym zarówno te dostępne komercyjnie, jak i stworzone z myślą o specyficznych misjach klientów. Należąca do Iceye konstelacja satelitów klasy New Space zapewnia unikatowy dostęp do danych dotyczących dowolnej lokalizacji na Ziemi – 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu, niezależnie od warunków pogodowych.

(AM, źródło: Strefa Inwestorów, gu.com.pl, Iceye)

TUW PZUW ma już 42% udziału w rynku ubezpieczeń wzajemnych

0
Andrzej Jarczyk

We wtorek 17 grudnia 2024 roku zarząd TUW PZUW w pełnym składzie spotkał się z dziennikarzami, żeby podsumować mijający rok i zasygnalizować plany na kolejny. Na konkrety przyjdzie jeszcze chwile poczekać, ponieważ strategia towarzystwa na lata 2025–2027 zostanie zaprezentowana w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Wielkich niespodzianek rynek nie powinien się spodziewać. Andrzej Jarczyk, prezes TUW PZUW, podkreślał, że zakład stawia na stabilność i konsekwencję w działaniu. – Transformacja energetyczna i inwestycje infrastrukturalne, które kształtują polską gospodarkę, to naturalny kierunek naszego rozwoju. Odpowiadamy na te wyzwania, przygotowując dedykowane programy i rozwijając unikatowe kompetencje – powiedział.

Tempo wzrostu spadnie, ale nadal będzie wysokie

TUW PZUW zamyka trzeci kwartał 2024 roku z wynikiem 1,1 mld zł przypisu składki, co oznacza 186% dynamikę w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego. Jest to poziom, który pozwala przewidywać, że zostanie przekroczony roczny plan wynoszący 1,16 mld zł i umocni pozycję firmy w TOP10 ubezpieczycieli majątkowych w Polsce.

Grzegorz Krawiec, członek zarządu ds. finansowych, zwrócił uwagę na stabilność wyników, mimo wyzwań. – Nie jest łatwo osiągnąć taką dynamikę wzrostu przy jednoczesnym zachowaniu jakości portfela. Jednak dzięki naszej specjalizacji i modelowi wzajemności udało nam się zdobyć zaufanie kluczowych klientów z sektora przemysłowego. Nasz udział w rynku ubezpieczeń wzajemnych wzrósł do 42% (z 35% na koniec 2023 r.), co pokazuje, że jesteśmy liderem w tym segmencie – wskazał.

Podkreślił również, że utrzymanie tak wysokiego tempa w długim okresie będzie wyzwaniem, ale solidne fundamenty pozwalają na realistyczny wzrost rzędu 20–30% rocznie.

Transformacja energetyczna: OZE i energetyka jądrowa

Jednym z głównych tematów spotkania była rola TUW PZUW w transformacji energetycznej. Połowa portfela towarzystwa to ubezpieczenia dla sektora energetycznego, zarówno konwencjonalnego, jak i odnawialnego. Przemysł, elektrownie konwencjonalne, farmy wiatrowe i fotowoltaiczne – to klienci, którzy zaufali TUW PZUW jako wyspecjalizowanemu partnerowi.

Największym wyzwaniem na horyzoncie pozostaje jednak ubezpieczenie energetyki jądrowej. TUW PZUW już teraz współpracuje z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi, inwestorem w projekt budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce, oraz z Nuclear Risk Insurers (NRI), związkiem zrzeszającym ubezpieczycieli cywilnych obiektów nuklearnych na świecie.

– Budowa elektrowni jądrowej to skomplikowany i wieloetapowy proces. Już dziś pracujemy nad zdobyciem niezbędnych kompetencji i przygotowaniem odpowiednich rozwiązań. To wyzwanie, które stawia nas w roli pioniera na polskim rynku ubezpieczeń – wyjaśnił Maciej Rudziński, członek zarządu ds. sprzedaży.

Samorządy i ryzyka powodziowe – problem, który wymaga rozwiązania

W obliczu coraz częstszych powodzi, jednostki samorządu terytorialnego stoją przed poważnym problemem: brakiem ofert ubezpieczeniowych. Wielu ubezpieczycieli rezygnuje z obejmowania tego ryzyka, co stawia gminy w trudnej sytuacji.

Konrad Owsiński, członek zarządu ds. likwidacji szkód, podkreślił, że TUW PZUW dostrzega ten problem i pracuje nad rozwiązaniem. – Przygotowujemy program oparty na modelu Związków Wzajemności Członkowskiej, który pozwoli gminom wspólnie dzielić ryzyko powodziowe. To rozwiązanie systemowe, które może wypełnić istniejącą lukę na rynku i zapewnić samorządom niezbędną ochronę – poinformował. Zwrócił również uwagę na proaktywny model działania TUW PZUW. – Podczas tegorocznych powodzi nie czekaliśmy na zgłoszenia szkód. Sami kontaktowaliśmy się z klientami, oferując wsparcie i wypłaty zaliczek. To podejście, które odróżnia nas od innych ubezpieczycieli. Dla nas wzajemność to nie tylko idea, ale realne działanie na rzecz naszych członków – podkreślił.

Strategia 2025–2027: Priorytety i kierunki rozwoju

Nowa strategia TUW PZUW na lata 2025–2027, która zostanie ogłoszona w I kwartale 2025 roku, będzie skoncentrowana na:

  • rozwoju oferty dla sektora energetycznego – ze szczególnym uwzględnieniem energetyki jądrowej i OZE,
  • programach dla samorządów w obszarze ryzyk powodziowych,
  • budowaniu długoterminowych relacji z kluczowymi klientami – szczególnie w przemyśle i infrastrukturze.

Andrzej Jarczyk podsumował plany towarzystwa na przyszłość:
– Przed nami czas wielkich zmian i wielkich wyzwań. Energetyka jądrowa, inwestycje infrastrukturalne i wsparcie dla samorządów to obszary, które wymagają stabilnych i odpowiedzialnych partnerów. TUW PZUW to nie tylko ubezpieczyciel – to wsparcie w zarządzaniu ryzykiem tam, gdzie inni się wahają.

Aleksandra E. Wysocka

EIOPA: Ubezpieczyciele z UE poradzą sobie z rosnącym ryzykiem geopolitycznym, ale wysokim kosztem

0
Źródło zdjęcia: EIOPA

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych opublikował wyniki europejskich testów warunków skrajnych przeprowadzonych przez największe europejskie grupy ubezpieczeniowe – 2024 Insurance Stress Test. W ramach IST 2024 przeprowadzono ocenę sytuacji kapitałowej podmiotów i zbadano płynność w przypadku realizacji określonych niekorzystnych scenariuszy. 

W badaniu uczestniczyły 44 grupy ubezpieczeniowe i 4 zakłady ubezpieczeń z 20 państw członkowskich, co stanowiło około 75% udziału w sektorze ubezpieczeń Europejskiego Obszaru Gospodarczego liczonego wartością aktywów. 

Scenariusz testu warunków skrajnych spowodował znaczne straty dla ubezpieczycieli, ale posiadali oni wystarczający kapitał do ich zaabsorbowania. Zakłady przystąpiły do testów z łącznym współczynnikiem wypłacalności wynoszącym 221,8%. Po zastosowaniu wstrząsów i bez zezwolenia na żadne reaktywne działania zarządcze współczynnik wypłacalności ubezpieczycieli spadł o prawie 100 punktów procentowych, do 123,3%, co spowodowało stratę kapitałową w wysokości ponad 270 mld euro. Jednak gdy ubezpieczycielom pozwolono na podjęcie reaktywnych działań zarządczych, byli w stanie uzyskać współczynnik wypłacalności do 139,9%, co dowodzi ich zdolności do dostosowywania się i poprawy swojej pozycji w obliczu niekorzystnych warunków gospodarczych i finansowych. 

Wyniki badania potwierdziły, że europejscy ubezpieczyciele utrzymują dobrą kondycję finansową nawet w trudnych warunkach ekonomicznych. Zarówno wyniki, jak i wnioski z przeprowadzonego badania zostaną wykorzystane przez EIOPA oraz krajowe organy nadzoru do jeszcze skuteczniejszej identyfikacji zagrożeń i słabych punktów sektora. 

Jedynym ubezpieczycielem z Polski, który wziął udział w stress-testach, był PZU.

(AM, źródło: EIOPA, KNF)

ERGO Hestia: Sylwester Poniewierski został dyrektorem ds. sprzedaży

0
Sylwester Poniewierski

Sopocka ERGO Hestia wprowadziła zmiany w strukturze ubezpieczeń detalicznych. W ich efekcie Robert Tomaszewski i Sylwester Poniewierski objęli nowe stanowiska.

Robert Tomaszewski, pełniący dotychczas funkcję dyrektora zarządzającego ds. sprzedaży, stanął na czele obszaru ubezpieczeń na życie w Biurze Ubezpieczeń Detalicznych i Programów Partnerskich. Natomiast Sylwester Poniewierski został nowym dyrektorem zarządzającym ds. sprzedaży. Wcześniej pełnił funkcję dyrektora Biura Ubezpieczeń Detalicznych i Programów Partnerskich.

Piotr Matysiak, członek zarządu ds. ubezpieczeń detalicznych i sprzedaży ERGO Hestii, podkreślił, że obaj menedżerowie mają pełne poparcie i wsparcie całego zarządu w swoich nowych rolach.

(AM, źródło: PIU)

Dialog z brokerami to fundament zmian

0
Weronika Dejneka

W świetle ogłoszonej niedawno strategii Grupy PZU biznes zdrowotny zyska nowy impuls do rozwoju, co oznacza wzmożoną współpracę sprzedażową. Od kilku miesięcy trwa proces zmian, który ma na celu wsłuchanie się w potrzeby brokerów i wspólne wypracowanie kierunków rozwoju oferty zdrowotnej.

Pół roku po spotkaniu, na które PZU Zdrowie zaprosiło czołowych brokerów rynku ubezpieczeniowego, przyszedł czas na podsumowanie pierwszych efektów.

W wydarzeniu uczestniczyli Magdalena Białobrzeska (Mercer), Katarzyna Tyburek (Funk), Małgorzata Popławska-Wieczorek (MAK) oraz Anita Wiertel (Mentor). Ze strony PZU Zdrowie obecni byli Weronika Dejneka, wiceprezeska zarządu, Tomasz Łakomy, dyrektor ds. rozwoju sieci sprzedaży, oraz Krzysztof Wysmulski, dyrektor rozwoju sprzedaży w Segmencie Strategicznym i Brokerskim PZU Życie SA.

Spotkanie było nie tylko okazją do omówienia bieżących wyzwań, ale również do nakreślenia ambitnych planów na przyszłość. Jak podkreśliła Weronika Dejneka, dialog z brokerami to fundament strategii PZU Zdrowie: – Współpraca z brokerami pozwala nam jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby rynku i wdrażać rozwiązania, które są odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się oczekiwania klientów.

Obecnie PZU Zdrowie jest jednym z największych operatorów medycznych w Polsce, obsługującym ponad 3,5 mln aktywnych umów zdrowotnych. Sieć medyczna spółki obejmuje 130 placówek własnych, w tym nowoczesne pracownie diagnostyki obrazowej, oraz 2400 placówek partnerskich w 600 miastach.

Potrzeby brokerów i ich realizacja

Podczas rozmów wyraźnie zaznaczyły się konkretne oczekiwania brokerów, które dotyczyły zarówno wzbogacenia oferty, jak i usprawnienia procesów obsługi oraz rozwoju narzędzi cyfrowych. W odpowiedzi na te postulaty PZU Zdrowie wprowadziło wiele zmian, które stały się widoczne już w drugiej połowie 2024 r.

Nowe produkty i rozszerzenia oferty

Jednym z najważniejszych oczekiwań było poszerzenie oferty o produkty dostosowane do specyficznych potrzeb klientów. Przykładem jest pakiet VIP, wdrożony w sierpniu 2024 r., który oferuje szeroki zakres świadczeń na najwyższym poziomie.

Z kolei pakiety zniżkowe, w których klient dopłaca tylko część ceny usługi (np. 20%), są na etapie analiz. PZU Zdrowie rozpoczęło również prace nad ubezpieczeniem turystycznym jako dodatkiem do abonamentów zdrowotnych.

Pomoc doraźna i transport medyczny

Brokerzy zgłaszali potrzebę zwiększenia dostępności pomocy doraźnej, szczególnie w większych miastach. W odpowiedzi PZU Zdrowie planuje uruchomienie pilotażu dyżuru pediatrycznego w Warszawie.

Rozszerzono również współpracę z podwykonawcami transportu medycznego – obecnie usługi te są dostępne w sześciu województwach, a ich zasięg będzie systematycznie zwiększany.

Rozwój diagnostyki laboratoryjnej i usprawnienia w aplikacji mojePZU

Rozszerzenie zakresu badań diagnostycznych w podstawowych pakietach było kolejnym ważnym postulatem. PZU Zdrowie dostosowało ofertę do najnowszych wytycznych medycznych, zapewniając większy wybór badań.

Jednocześnie wprowadzono wiele zmian w aplikacji mojePZU, takich, które wpływają na bezpieczeństwo danych, jak autoryzacja konta przez mObywatela, umożliwiająca dostęp do danych szczególnie wrażliwych, jak np. dokumentacja medyczna. Wprowadzono również zmiany funkcjonalne, integrację z mapami Google oraz usprawniono proces rezerwacji wizyt i odbioru wyników, podążając za głosem klientów i dopasowując go do ich potrzeb. W efekcie udział wizyt umawianych elektronicznie znacząco wzrósł.

Uproszczenie procesów

Brokerzy zwrócili uwagę na konieczność uproszczenia umów i dokumentacji. W odpowiedzi PZU Zdrowie przeprowadziło analizę i zmniejsza liczbę załączników w umowach, prowadzi też zaawansowane prace nad możliwością podpisywania dokumentów w jednym miejscu zamiast na każdej stronie. Te zmiany, w połączeniu z uspójnieniem słowników usług, mają na celu uproszczenie współpracy na każdym etapie.

Wyniki po III kwartale

Patrząc na wyniki po III kw. 2024 r., można stwierdzić, że dialog z brokerami przynosi wymierne efekty. PZU Zdrowie odnotowało przychody w wysokości 1,4 mld zł, co oznacza wzrost o 19% w stosunku do roku poprzedniego. Segment ubezpieczeń i abonamentów zdrowotnych przyniósł 792 mln zł (+20,3% r/r), a przychody placówek medycznych osiągnęły 595 mln zł (+17,1% r/r).

Jak podkreślił Krzysztof Wysmulski: – Te rezultaty są również efektem synergii pomiędzy zespołem sprzedaży PZU Zdrowie a brokerami, którzy dzielą się z nami swoją wiedzą i doświadczeniem. Dzięki temu możemy skuteczniej odpowiadać na potrzeby rynku.

Plany na 2025 rok

Rok 2025 zapowiada się jako czas intensywnej pracy nad dalszym rozwojem oferty. W planach znajduje się:

  • Wdrożenie systemu list rezerwowych na wizyty u specjalistów.
  • Obniżenie progu wejścia do pakietów CH1D i hospitalizacyjnych dla mniejszych podmiotów.
  • Kontynuacja rozwoju transportu medycznego oraz rozbudowa narzędzi cyfrowych, takich jak aplikacja mojePZU.

Tomasz Łakomy podsumował: – Przed nami ambitne wyzwania, które zamierzamy realizować z takim samym zaangażowaniem jak dotychczas. Naszym celem jest nie tylko odpowiadanie na potrzeby klientów, ale także wyznaczanie nowych standardów w branży zdrowotnej.

Podsumowanie

Spotkanie w lipcu 2024 r. było początkiem realnych zmian w PZU Zdrowie. Zgłoszone przez brokerów potrzeby stały się fundamentem konkretnych działań, które już przynoszą wymierne efekty.

Weronika Dejneka podsumowuje: – Rok 2025 dla PZU Zdrowie to nie tylko kontynuacja dynamicznego rozwoju, ale także początek nowej strategii trzyletniej, w której ważne miejsce zajmuje współpraca z brokerami oraz oferta skierowana do klientów korporacyjnych.

Przed nami ambitne wyzwania, w tym przejęcia podmiotów medycznych oraz wielomilionowe inwestycje w zaawansowane technologie. Te działania nie tylko poprawią dostępność i jakość usług dla naszych klientów, ale także usprawnią współpracę z partnerami biznesowymi.

Aleksandra E. Wysocka

Turystyka wyjazdowa dynamicznie rośnie, a wraz z nią rynek ubezpieczeń podróżnych

0
Rafał Buczak

W 2024 r. biura podróży dostarczyły towarzystwom ubezpieczeniowym ponad 1 mln dodatkowych polis podróżnych. W sumie będzie to około 12 mln ubezpieczonych, może nawet trochę więcej. A mówimy tylko o zorganizowanej i licencjonowanej turystyce wyjazdowej.

Jeśli do turystyki zorganizowanej dodamy wyjazdy indywidualne – lotnicze, autokarowe, własnym transportem – oraz uwzględnimy realny wzrost cen polis tego rodzaju, to skala i znaczenie ubezpieczeń podróżnych rośnie do poziomów, które nie mogą pozostawić obojętnym żadnego ubezpieczyciela. 

Spotkanie Liderów Turystyki

Najnowsze dane rynkowe dotyczące turystyki są bardzo optymistyczne. Na Spotkaniu Liderów Turystyki, organizowanym przez dział turystyczny „Rzeczpospolitej”, które odbyło się 28 listopada 2024 r. w Krakowie, zaprezentowane zostały dane opracowane przez instytut badań rynku turystycznego Travel Data. Według tych danych rok 2024 był kolejnym z rzędu rokiem wzrostowym.

Rodzima turystyka wyjazdowa (zorganizowana przez licencjonowane biura podróży) wzrosła rok do roku w segmencie czarterowym o ok. 10%. Biorąc pod uwagę, że dane za 2024 nie są jeszcze pełne (dane na koniec października), należy założyć, że wzrost ten będzie o kilka punktów procentowych wyższy (ok. 15–17% za cały rok 2024). Dane z tego samego źródła, ale za wyjazdy innymi środkami transportu niż czarter, pokazują wzrost o ok. 2,5% obecnie, na koniec roku zapewne ok. 10–12%. Jeszcze lepiej wskaźniki te wyglądają, gdy porównamy je z referencyjnym do niedawna 2019 r., tzn. +42% w czarterach, +16% w innych środkach transportu, łącznie +35% (tylko za pierwsze dziesięć miesięcy roku 2024!).

Jakie ma to znaczenie dla branży ubezpieczeniowej? Bardzo duże i bardzo łatwe do uzasadnienia. W myśl obowiązujących przepisów (Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych z 2017 r.) każdy organizator turystyczny musi w ramach sprzedawanego pakietu uwzględnić ubezpieczenie podróżne, w podstawowym chociaż wymiarze, najczęściej KL i NNW. Dlatego każde 100 tys. klientów więcej w biurach podróży oznacza minimum 100 tys. więcej polis podróżnych.

W tym roku możemy liczyć na zwiększenie liczby klientów biur podróży, w obu tych najważniejszych z perspektywy ubezpieczycieli obszarach o ok. 750 tys. Przekłada się to na minimum 750 tys. więcej ubezpieczonych. Dlaczego minimum? Dlatego, że te 750 tys. to polisy w formacie podstawowym (obowiązkowym), a pewnie ok. 50% spośród tych klientów, może nawet nieco więcej, dokupuje polisy dodatkowe – rozszerzające sumy ubezpieczeniowe KL, NNW, zawierające OC, ubezpieczenie bagażu lub/i polisy od kosztów rezygnacji.

W ramach Spotkania Liderów Turystyki odbyła się także debata przedstawicieli organizatorów i agentów turystycznych „Wakacje 2025 – w czyich rękach leży klucz do sukcesu?”. Pośród wielu ciekawych tematów podsumowali oni mijający rok oraz opisali ze swojej perspektywy, co może nas czekać w 2025 r. Wszyscy są zadowoleni z wyników roku obecnego, z optymizmem patrzą na kolejny. W ich słowach, podobnie zresztą jak i w ocenie instytutu Travel Data, tendencja wzrostowa powinna jednak nieco wyhamować.  

Źródło zdjęcia: ISON

Najważniejsze wydarzenie branży

W dniach 10–14 listopada 2024 r. odbyła się w Wiedniu kolejna edycja ITIC Global (International Travel and Health Insurance Conference), największego spotkania branży Travel Insurance. ITIC Global to cztery dni konferencji, targów, spotkań bezpośrednich, prezentacji i imprez towarzyszących. Każdy dzień wypełniony jest po brzegi branżową treścią.

W części konferencyjnej w tym roku pojawiły się tematy wokół m.in. lotniczych transportów medycznych (Air Ambulance), w tym zagadnienie tzw. transportów wing-to-wing, potencjału i potrzeb rynku wyjazdów edukacyjnych (International students – insurance requirements and assistance needs) oraz innowacji i trendów przy tworzeniu produktów ubezpieczeń podróżnych (Insurance product design – the latest innovations and updates).

Tematem, który co roku jest szeroko dyskutowany, jest tzw. cost containment, nie tylko ze względu na liczną obecność przedstawicieli tego segmentu rynkowego. Racjonalne wydawanie pieniędzy z polis ubezpieczeniowych, poszukiwanie dobrej ceny za dobrą jakość, możliwość negocjacji cenowych to kluczowe zagadnienia dla ubezpieczycieli, asystorów, ale także dla usługodawców.

Część targowa ITIC Global, gdzie znalazło się ok. 50 stoisk wystawowych, przez cały czas trwania imprezy tętniła życiem. Stoiska wystawców były miejscem licznych spotkań, rozmów i negocjacji. Wśród wystawców znalazły się zarówno firmy i organizacje z obszaru lotniczych transportów medycznych, np. Unicair, Malteser czy EURAMI (European Aero-Medical Institute), firmy i placówki medyczne, np. Athens Medical Group czy American Hospital of Paris oraz asystorzy. W gronie tych ostatnich swoje globalne usługi zaprezentowało Coris Association, pod którego auspicjami wystąpiliśmy także my z ISON Care.

Coris Association to organizacja zrzeszająca firmy assistance i TPA, także z regionu Europy Środkowej i Wschodniej. ISON Care jest członkiem tej organizacji już od kilku lat.   

Analiza trendów i wyciąganie wniosków

W ISON Care bacznie przyglądamy się trendom i danym z rynku turystycznego, uczestniczymy w wydarzeniach i spotkaniach tej branży. Pozyskanie i analiza informacji z rynku pozwala nam lepiej planować zasoby i podejmować działania we właściwym czasie i we właściwym obszarze.

Podejście takie podyktowane jest m.in. tym, że pozostajemy w gotowości do obsługi nawet około dwóch milionów podróżnych i turystów, z Polski i z zagranicy, przemierzających świat z polisami naszych partnerów.

Rafał Buczak
dyrektor sprzedaży ISON
rafal.buczak@isoncare.pl
www.isoncare.pl


ISON Care to multispecjalistyczna spółka świadcząca wysokiej jakości usługi z zakresu assistance, likwidacji szkód i call center.

Rozwój mikroubezpieczeń w programach affinity

0
dr Róża Błaś

Mikroubezpieczenia oferują prostą i przystępną cenowo formę zabezpieczenia, zyskując popularność dzięki programom affinity. Odpowiadają one na rosnące potrzeby rynku i wspierają rozwój branży ubezpieczeniowej. Kluczem do ich sukcesu jest znalezienie równowagi między dostępnością ochrony a jej opłacalnością dla obu stron.

Coraz częściej mikroubezpieczenia stają się nie tylko alternatywą, ale i koniecznością dla niedostatecznie ubezpieczonych. Choć mają ogromny potencjał, to ich implementacja wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Uwagę należy zwrócić na: konieczność edukacji klientów, budowanie zaufania oraz efektywne zarządzanie dużą liczbą stosunkowo tanich polis.

Prosta i tania ochrona dla każdego

Mikroubezpieczenia są bardziej przystępne cenowo, co czyni je łatwiej dostępnymi dla przeciętnego klienta. Najczęściej można je nabyć przy okazji zakupu innego produktu lub usługi rynkowej.

Z założenia są proste w zrozumieniu i oferują podstawową ochronę na wypadek najczęstszych zdarzeń losowych. W formie programu affinity są dostosowywane do specyficznych potrzeb członków konkretnej organizacji lub grupy klientów.

Rozwiązanie win-win

Programy affinity pozwalają zakładom ubezpieczeń dotrzeć do nowych segmentów rynku, zwiększając tym samym sprzedaż oferowanych ubezpieczeń. Zastosowanie mikroubezpieczeń w tych programach nie tylko poszerza bazę klientów, ale także wspiera budowanie pozytywnego wizerunku ubezpieczyciela jako firmy dbającej o potrzeby szerszego grona odbiorców.

Mikroubezpieczenia dają również możliwość testowania nowych rozwiązań ubezpieczeniowych i rozwijania oferty w sposób bardziej elastyczny i dostosowany do zmieniających się potrzeb rynkowych. Dodatkowo analiza danych pozyskiwanych w ramach programów affinity dostarcza cennych informacji o zachowaniach i preferencjach klientów. Pomaga to lepiej projektować przyszłe oferty i strategie marketingowe.

Edukacja, zaufanie i technologia

Niska świadomość klientów na temat ubezpieczeń, zwłaszcza mikroubezpieczeń, wymaga intensywnych działań edukacyjnych w tym zakresie. Same mikroubezpieczenia powinny być starannie zaprojektowane, aby odpowiadały oczekiwaniom klientów, a jednocześnie opłacalne dla ubezpieczycieli.

Aby klienci zdecydowali się na zakup tego rodzaju ochrony, muszą mieć również pełne zaufanie zarówno do organizacji pośredniczącej w oferowaniu programu affinity, jak i do ubezpieczyciela.

Zarządzanie programami affinity warto dodatkowo usprawnić poprzez wykorzystanie nowych technologii. Pozwala to zwiększyć dostępność ubezpieczeń i obniżyć koszty ich obsługi.

Mikroubezpieczenia w programach affinity łączą dostępność, elastyczność i przystępność cenową. Wyzwaniem i jednocześnie szansą pozostaje edukacja klientów, budowanie zaufania oraz skuteczne wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Odpowiednio opracowane i rozwijane mogą nie tylko poszerzyć grono osób objętych ochroną, ale także przyczynić się do bardziej zrównoważonego rozwoju rynku.

dr Róża Błaś
kierowniczka ds. programów affinity
Mentor SA

Agencie, nie jesteś złotą rybką

0
Katarzyna Barszcz-Mrozicka

Gdy czytam fora agenckie, dochodzę do wniosku, że większość z nas, agentów, ma te same problemy. Coraz częściej czujemy silną presję, aby spełnić wszystkie oczekiwania swoich klientów. Każdy z nas się przecież stara, by klient czuł naszą dobrą opiekę i został z nami na lata.

Ten biznes opiera się na relacjach, a im one trwalsze, tym nasza firma stabilniejsza. Tylko że do trwałej relacji potrzeba satysfakcji obu stron.

Mam wrażenie, że często o tym zapominamy, skupiając się wyłącznie na budowaniu poczucia zadowolenia u klienta. Można powiedzieć, że standardowo klient ma trzy proste życzenia ubezpieczeniowe: żeby ubezpieczenie było dobre, żeby było tanie i najlepiej bez zbędnych formalności.

Już te standardowe życzenia trudno spełnić – często dobrze nie jest tanio, tanio nie jest dobrze, a na ilość formalności przy zawarciu umowy ubezpieczenia agent nie ma specjalnie wpływu, musi się stosować do wytycznych TU przeznaczonych dla danego produktu. Mimo wszystko z tego można jeszcze wybrnąć. Co jednak, jeśli życzenia klienta znacząco wybiegają ponad standard?

Nie pozwól układać sobie pracy

Zrobiłam kiedyś jednodniowy test w swojej agencji, z ciekawości i trochę dla zabawy. Otóż pozwoliłam swoim klientom przez jeden dzień mówić mi, co i kiedy mam robić, po prostu stosowałam się literalnie do ich życzeń, wskazanych terminów, bez żadnej inwencji własnej. Łatwo zgadnąć, jaki był efekt – żadnej sprawy nie doprowadziłam do końca.

Dlaczego tak się stało? Ponieważ organizacja pracy w multiagencji to podstawa jej efektywności, ale aby ją prawidłowo zorganizować, trzeba zarządzać czasem w odniesieniu do listy zadań do wykonania i z uwzględnieniem wielu zmiennych. Spontanicznie podejmowane działania prowadzą nas donikąd albo mają bardzo krótkotrwały efekt. Chaos nie sprzyja sprawnemu załatwianiu spraw, w chaosie gubią się i utykają procesy.

To ty sterujesz tym, co masz zrobić, dla kogo i kiedy. Tylko wtedy masz szansę na wywiązanie się z terminów. Jeśli pozwolisz innym na decydowanie za ciebie i zaczniesz tylko płynąć z prądem, niechybnie trafisz donikąd, jak ja w moim małym eksperymencie.

Bądź mądrze odpowiedzialny

Warto sobie uświadomić czy też przypomnieć, że w relacji agent – klient to agent jest podmiotem profesjonalnym. Klient ma swoje oczekiwania, co oczywiste, ale najczęściej jest laikiem w temacie ubezpieczeń, a twoim zadaniem jest na jego oczekiwania odpowiedzieć zgodnie ze sztuką naszej profesji.

Dlaczego nie można bez refleksji spełnić życzenia klienta? Wyobraź sobie przez chwilę, co by się stało, gdyby pacjent przychodził do lekarza i mówił mu, jakie leki chce mieć zapisane, jakie wykonane badania i w jaki sposób ma być leczony. Naturalnie wiedzę tę czerpałby tak, jak w przypadku ubezpieczeń z forum, Facebooka i opinii szwagra. Albo przenieśmy się na moment do mechanika samochodowego, któremu klient krok po kroku zleca wykonanie pracy według własnego uznania.

Zastanów się: czy taki lekarz lub mechanik chciałby potem przyjąć pełną odpowiedzialność za skutki leczenia bądź naprawy, na których przebieg nie miał żadnego wpływu? Na pewno nie. A my w naszej branży tak często robimy – realizujemy pomysły klientów i co gorsza, godzimy się na pełne przyjęcie odpowiedzialności za skutki tej realizacji. A przecież wszyscy wiemy, że te pomysły potrafią być skrajnie nierozsądne. Nie ma więc żadnego powodu, aby się na nie godzić czy pomagać w ich realizacji.

Nie jesteś od spełniania życzeń!

Warto to sobie uświadomić i nauczyć się czasem odmawiać. Klient nalega na zbyt niską sumę ubezpieczenia nieruchomości – możesz się po prostu nie zgodzić na wystawienie polisy, to lepsze niż narażanie się na nieprzyjemności po szkodzie. Poleciłeś dobre ubezpieczenie biznesowe, a klient chce „tylko papier” z OC deliktowym? A czy zna konsekwencje swoich działań, czy to przemyślał? Zastanów się również, czy ty przewidziałeś i przemyślałeś możliwe konsekwencje albo działania po szkodzie z jego strony. Może nie warto w to brnąć?

Spotykasz się z sytuacją, w której ktoś chce ofertę koniecznie dzisiaj, a ty już masz tyle pracy, że brakuje ci czasu nawet na oddech? Po prostu wskaż inny termin. Klient oczekuje oferty, ale nie udostępnił ci kompletu wymaganych danych? Nie kombinuj, nie zmyślaj, zaczekaj, aż je uzupełni, jeśli nie możesz samodzielnie zdobyć tych informacji. Nie daj się namówić na szykowanie dokumentów na wyrost albo bez potwierdzenia faktów. Niejeden klient wpuścił już agenta w maliny.

Może się zdziwisz, czytając to, ale większość z nas, agentów, nigdy nie odmawia. Przyjmujemy kolejne zlecenia, pozwalamy sobie dezorganizować pracę albo wystawiamy (szczególnie w majątku, ale zdarza się i przy życiu) nieadekwatne polisy, bo klient tak chciał, a przecież naszym celem jest zadowolenie tego klienta. Chcemy, żeby wyszedł usatysfakcjonowany i do nas wrócił. Tylko czy tak się stanie, gdy spełnimy wszystkie jego życzenia bez zastrzeżeń? Szczerze wątpię, doświadczenie pokazuje mi wręcz coś dokładnie odwrotnego.

Jesteś fachowcem, przejmij inicjatywę

Naszym zadaniem jest obsłużyć klienta nie tylko tak, aby był zadowolony, ale przede wszystkim, aby był odpowiednio zabezpieczony. Skoro klient się już u ciebie pojawił, to wykazał inicjatywę. Teraz pora na ciebie. Zrozumienie potrzeb klienta to tylko pierwszy krok. Następnym musi być przejęcie inicjatywy na spotkaniu. Wymaga to od ciebie aktywnego działania, nie możesz tylko czekać i reagować na to, co powie klient.

Bardziej komfortowe dla osoby prowadzącej spotkanie jest proponowanie rozwiązań niż tłumaczenie się, dlaczego nie można spełnić czyjegoś wyobrażenia. Im częściej wychodzisz z inicjatywą, tym bardziej budujesz poczucie pewności siebie, a w oczach klienta tworzysz obraz doradcy i fachowca, a nie złotej rybki spełniającej życzenia.

Przypomnij sobie finał bajki O rybaku i złotej rybce – po spełnieniu przez nią wszystkich życzeń rybak był tak samo biedny jak przed…

Katarzyna Barszcz-Mrozicka
agentka ubezpieczeniowa
właścicielka KBM Ubezpieczenia

18,296FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie