Rozmowa z Arturem Kijonką, prezesem zarządu OVB Polska i Człowiekiem Roku Ubezpieczeń 2022
Aleksandra E. Wysocka: – Gratuluję tytułu Człowiek Roku Ubezpieczeń. Czym jest dla Pana ta nagroda?
Artur Kijonka: – W ubezpieczeniach pracuję od 1995 r. i jest to dla mnie najważniejsze wyróżnienie, jakie otrzymałem. Bardzo dziękuję „Gazecie Ubezpieczeniowej” i osobiście Pani Redaktor. W środowisku jest bardzo wielu doskonałych menedżerów i jest dla mnie ogromnym zaszczytem, iż wybrali Państwo właśnie mnie.
Dziękuję wszystkim, których poznałem i od których miałem okazję się uczyć podczas tych prawie 30 lat pracy. Dziękuję naszym partnerom, bez których szkoleń i codziennego wsparcia nie moglibyśmy pracować i realizować naszej strategii, ale przede wszystkim bardzo dziękuję koleżankom i kolegom z OVB, to dzięki nim i ich wielkiemu zaangażowaniu i codziennej pracy udaje nam się ustanawiać kolejne rekordy.
Jak ocenia Pan aktualną sytuację na rynku pośrednictwa? Komunikacyjna część rynku żyje wojną cenową i likwidacją szkód. A co słychać u życiowców, jeśli można tak Was nazwać? Gdzie widzi Pan miejsce i rolę OVB Polska?
– OVB rozwija się dynamicznie dzięki strategii ALLFINANZ – staramy się kompleksowo zabezpieczać życie, zdrowie i majątek naszych klientów. Właśnie to oraz możliwość budowy struktur wyróżnia nas na rynku. Skupiamy się na zabezpieczeniu egzystencji naszych klientów – zabezpieczeniu ich życia i zdrowia. Ubezpieczenia majątkowe, kredyty i inwestycje są produktami serwisowymi.
Rynek życiowy zmienił się w ostatnich latach – nie oferujemy już produktów unit-linked, ich miejsce zajęły „endowmenty”, czyli ubezpieczenia na życie i dożycie oraz ubezpieczenia ochronne. Dziś oferujemy ubezpieczenia, a nie fundusze inwestycyjne opakowane w ubezpieczenie. Rozmawiamy z klientami o systematycznym oszczędzaniu, nie pomnażaniu zysków, ale przede wszystkim o ochronie. Ta linia biznesu, podobnie jak sprzedaż umów dodatkowych, z roku na rok znacząco rośnie. Bardzo mnie to cieszy, gdyż tak właśnie postrzegam zabezpieczenie egzystencji Polaków – dziś (ochrona) i jutro (oszczędzanie na różne cele lub emeryturę).
Dużo się mówi o konsolidacji na rynku multiagencyjnym. Jakie jest podejście do akwizycji OVB? Wiem, że na innych rynkach kupujecie multiagencje.
– Od wielu lat obserwujemy ogromne zainteresowanie ze strony małych multiagencji oraz pojedynczych agentów i wielu z nich zawarło już umowę z OVB. Wynika to przede wszystkim z ogromu obowiązków, jakie ustawodawca nakłada na rynek. Pojedynczy agent czy mała multiagencja nie jest w stanie sprostać skomplikowanym wymogom prawnym i stąd zainteresowanie nawiązaniem współpracy z dużymi multiagencjami.
Oferujemy wsparcie prawne, marketingowe, dostęp do systemów IT, a przede wszystkim ścieżki szkoleniowe i możliwości rozwoju. Wiele lat temu bardzo często to prowizja decydowała o naszych wyborach, dziś coraz częściej szukamy czegoś więcej niż tylko pieniądze.
Na dziś nie jesteśmy zainteresowani akwizycją, z sukcesem nawiązujemy współpracę z 300–400 osobami miesięcznie, więc nie widzę potrzeby kupowania innej sieci sprzedaży. Stawiamy na rozwój naszych współpracowników i dajemy im kompleksowe wsparcie w ich codziennej pracy.
Oferujemy bardzo dobre prowizje, szeroką ofertę produktową, a nasz Plan Kariery i system szkoleń – Personal Development oraz Karriere Campus każdemu, kto chce rozwijać wspólnie z nami swoją firmę i budować w OVB strukturę, gwarantuje wsparcie i jasną ścieżkę rozwoju przez wiele lat.
W ubiegłym roku OVB Polska wypracowało rekordowe wyniki. W jakich liniach produktowych osiągnęliście największe wzrosty? Jak wygląda Wasza strategia produktowa na najbliższe lata?
– Rośniemy praktycznie równo we wszystkich liniach biznesu – zarówno sprzedaż życia, jak i majątku rozwija się wspaniale. W życiu można zaobserwować wyraźny wzrost sprzedaży ubezpieczeń ochronnych i umów dodatkowych – wynika to z większej świadomości naszych klientów, ale przede wszystkim z zaangażowania menedżerów OVB oraz naszych partnerów.
Ponad dziesięć lat temu rozpoczynaliśmy od sprzedaży grupy otwartej – niska składka, dużo umów dodatkowych, więc i sumy ubezpieczenia niezbyt wysokie. Dziś nasi współpracownicy rozmawiają z klientami o wyższych sumach ubezpieczenia, mają wiedzę i umiejętności pozwalające na sprzedaż indywidualnych rozwiązań.
W najbliższych latach będziemy kontynuować strategię ALLFINANZ – zgodnie z naszą nazwą. Klientom majątkowym będziemy oferować ubezpieczenia życiowe, a życiowym, w trakcie serwisu, umowy majątkowe.
OVB niedługo będzie świętować 30. urodziny, to dobry moment na podsumowania. Jakie momenty z historii firmy najbardziej utkwiły Panu w pamięci?
– Najważniejsze chwile to nominacje współpracowników. Obserwowanie ich rozwoju – nie tylko zawodowego, ale przede wszystkim osobistego. Poznajemy młodego człowieka, z zerową wiedzą o ubezpieczeniach i widzimy, jak się rozwija, osiąga kolejne szczeble kariery, staje się nie tylko doskonałym menedżerem, ale zmienia się i dojrzewa jako człowiek. To najbardziej cieszy.
Pracując czy wcześniej współpracując z OVB, widzę wiele takich wspaniałych karier – wielu z obecnych dyrektorów krajowych 10–15 lat temu zaczynało pracę w branży, a dziś świętują niesamowite sukcesy. Nie chcę zdradzać szczegółów, ale 25 kwietnia będziemy celebrować ich znakomite dokonania. Bo OVB to ludzie…
Dziękuję za rozmowę.
Aleksandra E. Wysocka