Budowa tunelu w Świnoujściu pod ochroną InterRisk

0
535

Trwa budowa tunelu pod cieśniną Świny, projektu realizowanego przez Gminę Miasto Świnoujście. InterRisk jest ubezpieczycielem tej ważnej dla całego regionu inwestycji.

– To najważniejsza inwestycja, jaką obecnie realizujemy w naszym mieście. Przełomowa i historyczna dla mieszkańców, którzy czekają na tunel wiele lat, ale też dla całego regionu i turystów, którzy odwiedzają nas przez cały rok. Po wielu miesiącach skomplikowanych technicznie prac, między innymi drążenia tunelu czy wykonania wyjść ewakuacyjnych, już niedługo będziemy mogli oddać go do użytku. Z niecierpliwością czekamy na pozytywne wyniki testów bezpieczeństwa. Już teraz przygotowujemy się do wielkiego otwarcia naszego tunelu – mówi zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście Barbara Michalska.

InterRisk kompleksowo chroni inwestycję

Miasto ogłosiło postępowanie przetargowe dotyczące ubezpieczenia inwestycji w październiku  2019 roku. W jego wyniku InterRisk (lider koasekuracji) oraz Wiener (partner koasekuracji) zostały wybrane na ubezpieczycieli inwestycji. Jednocześnie oba zakłady objęły ochroną maszynę TBM (Tunnel Boring Machine) służącą do drążenia tunelu, na warunkach CPM (ubezpieczenie maszyn i urządzeń budowlanych według standardu monachijskiego), czyli na wypadek uszkodzenia z przyczyn zewnętrznych.

– Cieszymy się, że InterRisk został wybrany przez Gminę Miasto Świnoujście na lidera ubezpieczeniowego tak ważnej inwestycji zarówno w skali miasta, jak i całego regionu. Zapewniamy kompleksową ochronę ubezpieczeniową na czas prowadzonych prac, ale także dbamy o to, aby nasz klient przez cały proces budowy tunelu odczuwał pełen komfort i miał zagwarantowane poczucie bezpieczeństwa, które możemy mu zapewnić jako jeden z wiodących ubezpieczycieli w naszym kraju – powiedział Piotr Narloch, prezes InterRisk.

Ubezpieczenie CAR/EAR zapewniło Miastu Świnoujście ochronę przed problematycznymi sytuacjami związanymi z pracą wykonawców, które mogą wystąpić w okresie realizacji budowy, np. ochronę w przypadku opuszczenia placu budowy przez wykonawcę.

Ubezpieczenie CPM, oprócz ochrony bardzo drogiej i niezbędnej do wykonania tunelu maszyny, zapewniło miastu przede wszystkim kompleksowość zabezpieczenia inwestycji. InterRisk objął ochroną również ryzyko OC projektanta oraz OC z tytułu prowadzonej działalności.

O inwestycji

Zaprojektowany pod cieśniną Świny tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie dostępny jeden pas ruchu o szerokości 3,5 metra oraz ciąg ewakuacyjny i pobocze po 1,75 metra. Dobiegły już końca najtrudniejsze etapy projektu, czyli wiercenie tunelu i wybudowanie wyjść ewakuacyjnych w technologii mrożenia gruntu. Obecnie wykonywany jest m.in. montaż instalacji infrastruktury, uszczelnianie prefabrykatów, czyszczenie i uszczelnianie całej obudowy tunelu, jak i prace instalacyjne pod zasilenie wentylatorów wyciągowych. Rozpoczęło się także układanie warstw drogowych. Kiedy zakończy się ten proces, wykonawca rozpocznie fazę testów pod kątem sprawdzenia, czy tunel spełnia wszystkie kryteria bezpieczeństwa i jest odpowiednio przygotowany dla przyszłych użytkowników.

(AM, źródło: InterRisk)